شقاق چیست؟ علت و علائم فیشر مقعد

yeganesorani27

New Member
بیماری شقاق یا فیشر (fissure) یکی از شایع ترین انواع بیماری های نشیمنگاهی است که به ایجاد شکاف یا زخم عمیق در خروجی مقعد و درست بر روی دریچه ی آن گفته می‌شود.

این بیماری حدود نیمی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم در زنان و هم در مردان مشاهده می‌شود. این بیماری به شدت آزار دهنده و دردناک بوده و می‌تواند باعث سوزش شدید مقعد شود. خوشبختانه فیشر خطرناک نبوده و روش های درمان متعددی برای آن وجود دارد.
شقاق مقعد (fissure) یا همان فیشر آنال خراش، زخم، پارگی یا بریدگی عمیقی است که قسمت داخلی و انتهای راست روده یا همان عضله ی مقعدی را شکاف می دهد. این زخم در اثر اسپاسم و فشار شدید عضله ایجاد شده است و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. از طرفی انقباض شدید اسفنکتر داخلی گردش خون در عضله را کاهش داده و از ترمیم شدن زخم جلوگیری می کند.

شقاق چیست ؟ فیشر یک زخم طولی است که در انتها و نیمه تحتانی مقعد ایجاد می‌شود. این زخم بر روی خطوط دندانه ای مقعد که مملو از اعصاب است، ایجاد شده و به همین جهت درد و سوزش شدیدی را به همراه دارد.
علت بوجود آمدن شقاق مقعدی
علت این بیماری فشار شدید و اسپاسم عضله ی مقعدی است. این اسپاسم شدید با کاهش خونرسانی به زخم از ترمیم شدن آن جلوگیری می کند. هدف از روش‌های درمان رفع این اسپاسم و کمک به ترمیم زخم است.

رایج ترین علت این بیماری دفع مدفوع سفت و خشک یا همان یبوست است. مدفوع خشک دیواره های مقعد را خراش داده و باعث ایجاد زخم می‌شود. از دیگر علل ایجاد این بیماری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

بارداری
زایمان
یبوست مزمن
اسهال مزمن
رابطه جنسی مقعدی
کهولت سن
کم تحرکی
تنگی دریچه مقعدی
خشک کردن مقعد با دستمال توالت زبر
خارش عضله ی مقعدی
فرو بردن اجسام به داخل مقعد
در برخی موارد بیماری های زیر نیز در ایجاد فیشر نقش دارند:

کرون
سرطان روده
بیماریهای مقاربتی مثل سیفلیس
یکصد
علائم شقاق مقعدی
علائم شقاق واضح هستند و همین موضوع تشخیص این بیماری را راحت تر کرده است. اما این علائم ممکن است با علائم بیماری های دیگر مشابه باشد. پس برای تشخیص این بیماری باید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

مهمترین علائم و نشانه های این عارضه عبارتند از :

خونریزی یا خون در مدفوع ( این خون روشن است زیرا از بخش انتهایی مقعد خارج شده است.)
خارش و سوزش ( تماس مدفوع با زخم باعث خارش و التهاب زخم میشود.)
برآمدگی مقعد
درد شدید مقعدی ( این درد معمولاً در تمام طول روز احساس میشود و با دفع مدفوع شدت می‌گیرد.)
مشاهده زخم طولی در مقعد
برای درمان شقاق به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
برای درمان زخم مقعد باید خیلی سریع مراجعه کنید، اگر دیرتر به پزشک مراجعه کنید، عمق زخم بیشتر شده و درمان آن پیچیده تر خواهد شد.

برای تشخیص این بیماری می توانید از پزشک عمومی کمک بگیرید، در مرحله بعد پزشک بیمار را به متخصص جراح عمومی ارجاع می دهد، زیرا جراحی شقاق فقط توسط این متخصص قابل انجام است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا