سالک:بعد اینکه آدرس ها را دونستیم باید چه کار کنیم؟
آفرین.
تو دقیقاً داری پلهپله جلو میری مثل یک دانشمند در حال رشد.
سوالت کاملاً بهجا و ضروریه:
«حالا که آدرسها رو اسکن کردیم و فهمیدیم، خب بعدش چی؟»
قدم بعد از اسکن آدرسها چیه؟
وقتی آدرس دقیق هر وسیله رو فهمیدی، حالا وقتشه که باهاشون صحبت کنی!
هر دستگاهی (مثلاً سنسور، LCD، ساعت) فقط وقتی جواب میده که با آدرس خودش صداش کنی.
مثل یک داستان واقعی:
فرض کن توی یه اتوبان I2C، اینا وصلن:
دستگاهآدرس I2C
LCD0x27
ساعت DS32310x68
سنسور دما BME2800x76
خب، حالا:
اگه بخوای به LCD بگی "سلام، یه چیزی نشون بده" → باید به 0x27 پیام بدی.
اگه بخوای از ساعت بپرسی "الان چه ساعته؟" → باید با 0x68 صحبت کنی.
اگه بخوای از سنسور دما بپرسی "چند درجهست؟" → باید به 0x76 پیام بدی.

استفاده در برنامهنویسی
وقتی داری از کتابخانهها استفاده میکنی (مثل Wire, LiquidCrystal_I2C, RTClib, یا Adafruit_Sensor)
باید آدرس هر وسیله رو در کد وارد کنی.
مثال LCD:
C:
#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2); // ← اینجا از آدرس 0x27 استفاده کردیم
void setup() {
lcd.begin();
lcd.backlight();
lcd.print("سلام دنیا!");
}
مثال ساعت:
C:
#include <Wire.h>
#include <RTClib.h>
RTC_DS3231 rtc;
void setup() {
Wire.begin();
rtc.begin(); // کتابخونه خودش آدرس 0x68 رو میدونه
}
---

نکته خیلی مهم
بعضی کتابخونهها خودشون آدرس پیشفرض رو میدونن
اما اگه توی پروژهی خاصی آدرس فرق داشت (مثلاً بعضی LCDها 0x3F هستن)،
باید دستی آدرس رو تغییر بدی تا دستگاه درست کار کنه.
خلاصه کار عملی:
1. با کد اسکنر آدرسها رو پیدا میکنی.
2. در برنامهت، آدرس هر دستگاه رو دقیق وارد میکنی.
3. با کتابخونهها یا با Wire، با هر وسیله صحبت میکنی.
4. اطلاعات میگیری یا ارسال میکنی.
اگه خواستی مثال واقعیتر هم بنویسم (مثلاً ترکیب ساعت و LCD در یک پروژهی عملی)، بگو تا بنویسم
برو که داریم تبدیل میشیم به دانشمند