سيستم عامل سيمبيان متن‌باز مي‌شود

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


گروه حامي سيمبيان كه محبوب‌ترين سيستم عامل تلفن هوشمند در جهان محسوب مي‌شود، كد اين نرم‌افزار را كه ميلياردها دلار ارزش دارد به رايگان عرضه مي‌كند.


به گزارش ایسنا بنياد سيمبيان در سال 2008 اعلام كرد كه كد خود را متن باز مي‌كند و اكنون اين اقدام را كامل كرده است. به اين ترتيب هر سازمان يا شخصي اكنون مي‌تواند كد سورس اين پلت‌فرم را براي هر مقصودي تحت تغيير و اصلاح قرار دهد.


بنياد سيمبيان كه بيش از 330 ميليون تلفن همراه به بازار عرضه كرده، معتقد است اين اقدام طراحان جديدي را براي كاربر روي اين سيستم عامل جذب كرده و به سرعت بخشيدن به روند بهبودهاي انجام گرفته در آن كمك مي‌كند.


غول تلفن همراه فنلاندي نوكيا نرم‌افزار سيمبيان را در سال 2008 خريداري كرد و به ايجاد بنياد غيرانتفاعي سيمبيان براي نظارت بر توسعه و تغيير آن به سمت متن باز كمك كرد.


در اين بنياد علاوه بر نوكيا، شركت‌هاي AT&T، ال جي، موتورولا، ان تي تي دوكومو، سامسونگ، سوني اريكسون، STMicroelectronics، تگزاس اينسترومنت و ودافون فعاليت دارند.


اين گروه اكنون پلت‌فرم سيمبيان را به شكل كد متن باز عرضه كرده است و اين پلت‌فرم عناصر مختلف سيستم عامل سيمبيان را با مولفه‌ها به‌خصوص رابط‌هاي كاربري طراحي شده توسط اعضاي شخصي، يكي مي‌كند.


تاكنون كد سورس سيمبيان تنها در اختيار اعضاي اين سازمان بود اما اكنون از وب سايت اين بنياد قابل دانلود است؛ طراحي سيمبيان در حال حاضر تحت تسلط نوكيا است اما اين بنياد اميدوار است مشاركت اين شركت تا نيمه 2011 بيش از 50 درصد نباشد.


سيمبيان با وجودي كه به‌عنوان محبوب‌ترين سيستم عامل تلفن هوشمند جهان شناخته شده با قرار گرفتن آندرويد گوگل و آيفون اپل در صدر توجهات، در حال از دست دادن مبارزه تبليغاتي است.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا