سونوگرافی مثانه زنان به چه صورتی انجام می‌شود؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی علم پزشکی نیز در زمینه تشخیص بیماری‌ها و درمان آن پیشرفت چشمگیر و موفقی داشته است. یکی از روش‌های رایج در تشخیص بیماری‌ها استفاده از روش سونوگرافی است. سونوگرافی به گونه‌ای از روش‌های تصویربرداری می‌گویند که با استفاده از امواج صوتی می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. این روش هیچ گونه درد یا ناراحتی برای فرد به وجود نمی‌آورد و کاملا بی خطر و همچنین دقیق است. سونوگرافی یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص به موقع بیماری‌ها و جلوگیری از پیشرفت آن است به خصوص زمانی که به موقع انجام پذیرد. سونوگرافی دارای انواع مختلفی است که یکی از رایج‌ترین انواع سونوگرافی را می‌توان سونوگرافی سینه در نظر گرفت.



امروزه سونوگرافی به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند که هر کدام بسته به نوع خود انجام دادن آنها با همدیگر متفاوت است از جمله سونوگرافی‌های رایج می‌توان به سونوگرافی لگن، انواع سونوگرافی رحم، سونوگرافی چشم، سونوگرافی غده تیروئید، سونوگرافی بارداری، سونوگرافی مثانه و… اشاره کرد. ما قصد داریم در ادامه مطلب سونوگرافی مثانه زنان را مورد بررسی قرار دهیم اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سونوگرافی مثانه زنان چگونه است؟​

زنان به دلایلی مانند زایمان، عفونت‌های ادراری و … مستعد مبتلا شدن به بیماری‌های مثانه هستند و به همین دلیل باید انواع سونوگرافی رحم را انجام دهند تا از سلامت خود آگاه شوند. مثانه شکلی به صورت سه گوش دارد و در حفره لگن و در پشت سمفیز پوبیس قرار گرفته است. سونوگرافی مثانه برای تشخیص میزان باقی مانده ادرار، وجود هر گونه توده یا سنگ در مثانه و یا هرگونه مشکل دیگری انجام می‌پذیرد.

اندازه گیری حجم مثانه به صورت فیزیکی به علت‌های مختلفی مشکل است به همین دلیل این سونوگرافی می‌تواند حجم و اندازه مثانه را به طور دقیق تعیین نماید. همچنین هنگامی‌ که فرد نیاز به گذاشتن سوند در مثانه داشته باشد نحوه قرار گیری آن با استفاده از سونوگرافی مثانه مشخص می‌شود. برای انجام سونوگرافی مثانه زنان از پروب منحنی شکل با فرکانس ۳ تا ۵ مگاهرتزی استفاده می‌شود.

پروب به صورت عرضی در قسمت فوقانی سمفیزپوبیس قرار داده می‌شود تا جهت تابش امواج صوتی به پایین باشد که امکان مشاهده کامل مثانه را فراهم می‌کند بعد از اینکه مثانه در جهت‌های عرضی مشاهده شد پروب را ۹۰ درجه چرخانده تا نماهای ساژیتال از مثانه قابل مشاهده باشد.



با جا به جا کردن پروب به جهت‌های مختلف می‌توان تمام مثانه را برای تشخیص بیماری مورد بررسی قرار داد. اگر مثانه پر نباشد پروب باید به طرف پایین جا به جا شود تا مثانه قابل مشاهده باشد. گاهی اوقات تشخیص پزشک این است که در ابتدا با مثانه پر و سپس با مثانه خالی این سونوگرافی انجام گیرد برای انجام انواع سونوگرافی حتما باید مثانه پر باشد.

دلایل انجام سونوگرافی مثانه زنان​

از شایع ترین دلایل انجام این سونوگرافی می‌توان به تکرر ادرار یا پر ادراری، سوزش ادرار

درد در قسمت پهلو، عفونت ادراری و … اشاره نمود.


مرکز تصویر برداری جردن - Dr Hodaee
 

جدیدترین ارسال ها

بالا