سونا خشک چه تاثیری بر روی سلامتی دارد؟

leilaaw

New Member
finnische-sauna-cc0-public-domain-pixabay-kathrina5-190513.jpg


سونا خشک یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین انواع سونا است و اکنون در سراسر اروپا بسیار محبوب است. فنلاندی ها رابطه بسیار خاصی با سونا خود دارند. چه برای استراحت با دوستان و خانواده یا حتی برای انجام تجارت - در فنلاند سونا بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره است.
اما در واقع یک سونا خشک چگونه است؟
  • به طور سنتی، سونا خشک یک کابین با پانل های چوبی با نیمکت ها و نیمکت هایی در ارتفاعات مختلف است. دیوارها اغلب از چوب صنوبر قطبی ساخته شده اند که بسیار مقاوم است و رایحه ای مطبوع دارد.
  • اصل اساسی در طول سال ها به سختی تغییر کرده است: سنگ های گرم شده اجاق گاز، داخل کابین را گرم می کنند. در حین تزریق آب ، آب تبخیر شده کابین را با بخار داغ می پوشاند که می تواند دما را تا 100 درجه سانتیگراد افزایش دهد.
  • در فنلاند اضافه کردن اسانس به دمنوش ها غیرمعمول است. در عوض، اغلب شاخه های تازه توس را که به آرامی روی پوست کوبیده شده اند گرفته می شود. علاوه بر اثری شبیه ماساژ، به طور طبیعی رایحه ملایم توس را آزاد می کند.
مصرف انرژی: برای گرم کردن سونای خانه تا دمای معمولی 80 تا 90 درجه سانتیگراد، به حدود شش تا هشت کیلووات ساعت برق نیاز دارید. می توانید با آن هفت بار لباس بشویید یا 70 فنجان قهوه درست کنید. یک سونا بزرگتر به برق بیشتری نیاز دارد. با این حال، برخی از ویژگی های خاص، سونا فنلاندی را به یکی از گزینه های صرفه جویی در انرژی در همه سوناها تبدیل می کند:
  • چوب صنوبر قطبی در سونا فنلاند گرما را به خوبی ذخیره می کند و تنها به آرامی آن را به داخل کابین رها می کند. به این ترتیب از انرژی برای گرم کردن سونا به نحو مطلوب استفاده می شود.
  • سیستم های تهویه پر انرژی نیز ضروری نیستند: کیفیت ویژه چوب و ساخت و ساز تضمین می کند که فشار منفی تقریبا نامحسوسی در کابین سونا وجود دارد. این برای مکیدن هوای تازه از طریق ساختار سلولی چوب و بیرون راندن هوای استفاده شده به بیرون کافی است.


به همین دلیل است که سونا خشک برای بدن مفید است

die-finnische-sauna-hat-viele-vorteile-fuer-dich-un-cc0-public-domain-pixabay-jennyfriedrichs-190513_download.jpg


بازدید منظم از سونا خشک می تواند اثرات مثبت زیادی بر سلامت شما داشته باشد.
  • دمای بالا در سونا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، مانند تب. اثر: عفونت ها راحت تر دفع می شوند.
  • محرک متناوب سرما و گرما گردش خون را به جریان می اندازد. یک مطالعه طولانی مدت در فنلاند حتی نشان داده است که اگر مردان به طور منظم به سونا بروند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.
  • از آنجایی که رگ‌های خونی در نتیجه گرما منبسط می‌شوند، سونا فنلاند نیز می‌تواند برای درمان اختلالات گردش خون مفید باشد.
  • راه های هوایی با تغییر از گرم به سرد خون بهتری تامین می شود .
  • در سونا، بدن به نوعی حالت استراحت می افتد. به دلیل دمای بالا، عملکردهای بدن کاهش می یابد و ماهیچه ها به راحتی شل می شوند. بنابراین تنفس عمیق و فشرده آسان تر است که باعث تقویت تنفس می شود.
  • یک جلسه سونا خشک همچنین می تواند به سم زدایی بدن کمک کند . گرما تضمین می‌کند که منافذ باز شده و سمومی که می‌توانند متابولیسم شما را تحت فشار قرار دهند، دفع می‌کنید.
تاریخچه سونا خشک

als-traditionelle-finnische-sauna-gilt-die-rauchsa-cc0-public-domain-pixabay-mehe-190513_download.jpg


سونای اصلی فنلاندی "Savusauna" نام دارد. ترجمه شده به آلمانی، این به معنای چیزی شبیه "سونای دود" است. با این حال، اینجا در دود غلیظ نمی نشینید و سیگار کشیدن در اینجا هم ممنوع است.
سونای خشک با چوب گرم می شود و دودکش ندارد . در عوض، دود از میان سنگ‌های کوره باز نفوذ می‌کند، در امتداد دیواره‌های داخلی می‌رود و سپس از دریچه‌ای در سقف خارج می‌شود. به همین دلیل است که داخل این سونا در اثر دود به رنگ سیاه عمیق درآمده است.
چندین ساعت طول می کشد تا یک سونای دود را گرم کنید. در این میان درب سونا باز می ماند و باید چندین بار چوب اضافه کرد. سونا فقط زمانی شروع می شود که آتش دوباره خاموش شود.

چه چیزی سونا خشک را از انواع دیگر سونا متمایز می کند؟
  • سونای بخار: رطوبت در سونا فنلاند معمولا بین هفت تا 30 درصد است. به این ترتیب دمای نسبتاً بالا بین 60 تا 120 درجه سانتیگراد را می توان بهتر تحمل کرد. متوسط دما در حمام بخار تنها 45 تا 50 درجه سانتیگراد است. به دلیل رطوبت بسیار زیاد، بسیاری از مردم هنوز حمام بخار را به طور قابل توجهی گرمتر می دانند، اگرچه در اینجا نسبتاً کمی عرق می کنند.
  • سونا مادون قرمز: در سونا مادون قرمز، اشعه مادون قرمز به طور مستقیم بدن را گرم می کند. دما در اینجا کمی کمتر از سونای فنلاندی است، اما گرما تأثیر مستقیم تری دارد. با این حال، بوی چوب طبیعی سونا فنلاند در اینجا از بین رفته است.
 

dorsaahmaddost

New Member
دقیقا همینطوره ساخت سونا خشک خانگی بسیار مفیده و می تونه تغییر مثبتی توی سبک زندگی باشه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا