سوال کلی در مورد برنامه نویسی برای تری دی مکس ( maxscript,...)

vahid_3d

Active Member
سلام
بعد از سالها دوباره برگشتم به دنیای گرافیک. راستش الان دیگه تو خط برنامه نویسی هستم، ولی نمیتونم از گرافیک دل بکنم. و یه جورایی میخوام تطبیقش بدم. ( یادش بخیر اول همش کارهای هنری گرافیکی میکردیم دوره راهنمایی دبیرستان )

برای اینکار تصمیم گرفتم وارد حوزه برنامه نویسی گرافیک بشم. علاوه بر برنامه نویسی که در ادامه توضیح میدم، بازی سازی هم هست که اون تقریبا میدونم باید دنبال چه چیزهایی برم و...

اما سوالم اینجا ایناست :
1- برای برنامه های 3d max و maya به چند طریق میشه برنامه نوشت و اینکه پلاگین ها جدا از اسکریپت نویسی هستند یا با همین maxscript و mel نوشته میشن؟
2- به طور تخصصی تر برای تری دی مکس maxscript چه کارهایی رو میشه با این زبان اسکریپتی انجام داد؟ پلاگین هم میشه نوشت یا خیر؟ اکثر پلاگین ها چطور نوشته میشن؟
3- زبان یا سینتکس maxscript چی هست؟اگر منبع خوبی برای یادگیری (کتاب یا سایت) میشناسید معرفی کنید، دیگه بدجور شرمندمون کردید.

اگه کسی در مورد مایا هم چنین اطلاعاتی داره ما رو بی نصیب نذاره، مخصوصا اگه خودتون تو این زمینه کار میکنید از کارهایی که کردید هم بگید.

خلاصه یک دنیا سپاس و میدونم سوالات زیاد بود، ولی گفتم به حساب اینکه چند سال مزاحمتون نشدم، اینقدر مزاحمت به صرفست :rose:
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام ؛ اول خوش اومدید :دی
مکس اسکریپت دستتون رو خیلی میبنده و اینکه مکس هم Phyton شد زبونش و مایا هم Phyton ــه ، پس من همون پایتون رو پیشنهاد میکنم .
 

vahid_3d

Active Member
سلام ؛ اول خوش اومدید :دی
مکس اسکریپت دستتون رو خیلی میبنده و اینکه مکس هم Phyton شد زبونش و مایا هم Phyton ــه ، پس من همون پایتون رو پیشنهاد میکنم .
ممنون.
خب زبونش که شد python ( میگم چرا اسکریپت های قدیمی جواب نمیده )
در مورد اینکه دستمون رو میبنده میشه بیشتر توضیح بدید؟ MEL هم همینطوره؟
پس پیشنهاد شما چیه؟ لطفا اگه میشه به سوالات بالا هم جواب بدید.
میخوام حساب یه چیزایی دستم بیاد که مسیر رو اشتباه نرم.

ممنون
 

nc_hamid

Member
سلام
مکس اسکریپت چون عمومیت نداره نمی تونه به درد کار هایی مثل بازی سازی بخوره چون مختص به نرم افزار مکسه . اما MEL و به خصوص Python زبانهای عمومی تری هستند . اما خب هنوز 3ds max اونا رو پشتیبانی نمی کنه . تا اونجایی که من می دونم قواعد عمومی نر م افزار های تری دی شبیه به همه و اگه اونها رو بلد باشی کار کردن با زبان های برنامه نویسی سادست .
شناختن مفاهیم پایه تو محیط گرافیک سه بعدی مثل Vector و matrix ها و آشنایی با Transform و چگونگی محاسبه PRS که تو نرم افزار های سه بعدی یکسانه خیلی مهمه .
 

vahid_3d

Active Member
ممنون از توضیحاتتون. من فعلا برای بازی سازی نمیخوام ( چون برای بازی سازی از نرم افزارهای مناسبتری میشه استفاده کرد و از تری دی مکس یا نرم افزارهای مشابه میشه بیشتر برای مدل سازی استفاده کرد ). من بیشتر علاوه بر کارهایی ساده ای که با مکس اسکریپت ( یا MEL فرقی نمیکنه ) میشه انجام داد، میخوام ببینم آیا برای ساختن پلاگین هایی که برای این نرم افزارها ساخته از همین استفاده میکنند؟ در کل الان دنبال اینم که بیشتر بتونم پلاگین بسازم ( حالا از انجام کاری دینامیکی تا ... ) . مفاهیم تئوری که گفتید هم تقریبا در درس گرافیک کامپیوتری داریم یاد میگیریم.

اگه ممکنه یکی منو راهنمایی کنه که چه راهی رو برم که به ناکجا آباد نرسه؟ آیا تمام توقعاتی که دارم با اسکریپت های داخلی این نرم افزارها ( Maxscript or MEL ) قابل انجام است؟
مورد بعدی هم منابعی در صورتی که اطلاع دارید.

در مورد زبانش که همون پایتون هست مشکلی نیست، زبان های برنامه نویسی همه شبیه همن و سینتکسش هم راحت میشه یادگرفت. مشکلاتم راه و چاهی هست که هنوز کامل نشناختم.

LinkinForEver عزیز شما گفتید مکس اسکریپت دست منو میبنده، میشه بیشتر توضیح بدید؟ سپاس:rose:
 

nc_hamid

Member
خوب بستگی به این داره که برای چه نرم افزاری می خواین پلاگین بنویسین .
خوب برای مکس اگه بخواین پلاگین بنویسین چون هسته اصلی بر اساس C نوشته شده و بعد مکس اسکریپت بهش اضافه شده ، برای پلاگین های حرفه ای باید با SDk ی مکس کار کنین .
اما برای پلاگین های ساده از خود مکس اسکریپت هم می شه استفاده کرد .
MEL پایه نرم افزار مایاست و تا اونجایی که من می دونم می شه باهاش پلاگین های حرفه ای برای مایا نوشت .
Python زبان عمومی تریه و اگه یاد بگیرینش هم تو مایا هم تو نرم افزار هایی مثل هودینی می تونید ازش استفاده کنید .( تو مکس تازه اضافه شده و من خودم تست نکردم)
من خودم مکس اسکریپت زیاد کار کردم . خیلی راحت و سادست .
 

vahid_3d

Active Member
خب فکر کنم الان تصور درستی رو دارم.
در مکس پلاگین هم با خود مکس اسکریپت میشه نوشت هم به زبان C . ( C++ )
اما پلاگین های ساده را با مکس میتوان نوشت اما حرفه ای با C++ . البته بهتره به پلاگین های ساده ای که با مکس اسکریپت نوشته میشه بگیم شبه پلاگین.

چون اینجا نوشته شده :
HOWEVER, Maxscript is not a language for writing Max plug-ins.Plug-ins written in C++ using the Max SDK (Software Development Kit),which comes free with each copy of 3ds Max.

این دقیقا چیزی بود که شما گفتید.

با این وجود مسیر رو فهمیدم. حالا میخوام از مکس اسکریپت برای کارهای ساده شروع کنم و هر وقت دیدم دستم بستست برم به طرف SDK و زبان C++ . خدا رو چه دیدی شاید رفتیم تو خط پلاگین نویسی برای برنامه های گرافیکی مختلف حتی دو بعدی ( فتوشاپ و... )
میخواستم بپرسم منبع خوبی برای یادگیری مکس اسکریپت ( به زبان python ) میشناسید، اما اینطور که پیداست شما با نسخه های قبلی کار کردید که زبانش چیز دیگری بوده. البته من یه داکیومنتهایی رو براش از سایت خود اتودسک پیدا کردم که فکر میکنم راهنمای خوبی باشن.

به هر حال خیلی خیلی ممنونم به خاطر راهنماییهاتون ( LinkinForEver , nc_hamid ). فکر کنم تو این انجمن از اونجایی که مکس اسکریپت کارها کمن، بیشتر مزاحمتون بشم.
 

nc_hamid

Member
سلام
انشاءالله تو مسیرت موفق باشی و بعد بیای به ما هم چیز یاد بدی . اگه سوال مبتدی داشتی من شاید بتونم کمک کنم . اما یه چیزی :
میخواستم بپرسم منبع خوبی برای یادگیری مکس اسکریپت ( به زبان python ) میشناسید، اما اینطور که پیداست شما با نسخه های قبلی کار کردید که زبانش چیز دیگری بوده.
مکس اسکریپت به زبان Python یعنی چی ؟
python یه زبان عمومیه که به تازگی به صورت یک اکستنشن برای تری دی مکس آمده و اونطور که حمید رضا می گفت تو مکس 2015 اضافه می شه .
هنوز قضاوت راجع به تواناییهاش نمی شه کرد .
یه منبع خیلی خوب برای مکس اسکریپت خود Help نرم افزاره . یکی دیگه هم که به صورت گام به گامه و به تایید اتودسک هم رسیده کتاب
[h=3]Autodesk 3ds Max 9 MAXScript Essentials ه که فایل PDF ش موجوده [/h]
 

vahid_3d

Active Member
python یه زبان عمومیه که به تازگی به صورت یک اکستنشن برای تری دی مکس آمده و اونطور که حمید رضا می گفت تو مکس 2015 اضافه می شه .
یعنی برای SDK اش میشه از python استفاده کرد مثل همین C++ ؟ و مکس اسکریپت مثل گذشته خواهد بود؟ ولی از تری دی مکس 2015 به بعد اسکریپت نویسیش هم میشه پایتون؟
میخوام ببینم الان من مکس اسکریپت یاد بگیرم، اونوقت سال بعد سینتکسش عوض نشه یهو :)

از پی دی افی که گفتید حتما استفاده میکنم.
 
آخرین ویرایش:

nc_hamid

Member
سلام
مکس اسکریپت که بعیده بره کنار .
چون تمام اسکریپت ها و پلاگین هایی که نوشته شدن دیگه بدرد نخور می شه .
من اطلاعات دقیقی ندارم . الان یه سرچ زدم . اونطور که دستگیرم شد مثل اضافه شدن .net ه .شما یه اسمبلی تو مکس اسکریپت لود می کنین بعد دیگه می تونین تو همون محیط مکس اسکریپت از دستورات python هم استفاده کنین .
 
آخرین ویرایش:

vahid_3d

Active Member
PDF کتابی که گفتید تقریبا تو وب وجود نداره برای دانلود ( اکثر لینک ها خرابن و قدیمی ) . شما اگه فایلشو دارید و در اختیار همه بذارید، کمک بزرگی کردین به من و بقیه کسانی که بعدا این تاپیک رو میخونن.

البته میشه هم از books.google.com به صورت آنلاین استفاده کرد، اما امکان دانلود نداره ( اونم نه همش، قسمتی از کتاب ).
 

vahid_3d

Active Member
سپاس فراوان

از فردا ( بعد امتحان ) شروع میکنم تو مکس اسکریپت حرفه ای شم :)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا