سلام
یه مثال واسه ات آماده کردم که باید با cs4 باز کنی ...
اولا وقتی متغیرو در کلاس تعریف کردی ، باید با استفاده از constructor یا توابعی که با اون فراخوانی می شن بهش مقدار دهی (حتما ) کنی تا در تایم لاین اصلی مورد دسترسی قرار بگیرند .
در دسترسی به این متغیر ها هم در درون تایم لاین یکی از مووی کلیپ های صحنه اصلی که درگ شده اند یا با کد نویسی اونا رو ایجاد کردید باید از این دستور در تایم لاین اون مووی استفاده کنین فرض کن این کلاس ما باشه :
PHP:
package
{
import flash.display.MovieClip;
public class main extends MovieClip
{
public var variable:Object=new Object();
public var Age:Number;
public var Gender:Boolean;
public var FatherName:String;
public function main():void
{
variable.Name="Hadi";
Age=26;
FatherName="Masoud";
OtherFunction();
}
public function OtherFunction():void
{
Gender=true;
}
}
}
و اینم چیزایی باشه که ما در تایم لاین اصلی سورسمون نوشتیم :
PHP:
trace(variable.Name);
trace(Age);
trace(Gender);
و این کد هم در داخل تایم لاین مووی کلیپی باشه که در صحنه درگ شده :
PHP:
trace(MovieClip(root).FatherName);
پس در خروجی عبارت زیر تریس می شه :
Hadi
26
true
Masoud
در مورد اون مورد استفاده از مووی کلیپ ها هم بگم که معمولا وقتی از کلاس اصلی راه انداز استفاده می کنند ، در مواقعی فقط در تایم لاین مووی کلیپ های مختلف دستور می نویسن که می خوان به سادگی کنترل اون مووی رو به دست بگیرن تا کد نویسی اون در داخل کلاس دیگه نیازی نباشه .
مثلا یه مثال ساده می خوای آلفای مووی کلیپ داخلی اون مووی کلیپ رو هی کم و زیاد کنی . خوب می تونی از داخل کلاس این کار رو انجام بدی ولی به راحتی در تایم لاین اون مووی کلیپ کد های کم و زیاد کردن متناوب آلفا رو می نویسی و دیگه فقط کافیه از طریق کلاس ، از اون نمونه بسازی و می بینی که آلفای اون هی کم و زیاد می شه .
در مورد ساخت مووی کلیپ ها هم بعضی کاربرای حرفه ای جهانی با کد نویسی drawing API کارایی رو می کنن که اصلا با interface فلش نمی شه اونا رو بصورت فیزیکی طراحی کرد .
ولی معمولا مووی کلیپ ها رو می سازی و اونا رو export for actionscript می کنی و با اون کلاست هی نمونه سازی و استفاده می کنی یا مثلا مایحتاجتو در صحنه درگ می کنی و بهشون اسم نمونه ای می دی و آلفاشونو صفر یا visible اونا رو false می کنی و در سناریوی کارت ، جایی که لازم باشه visible اونا و true و آلفاشونو به هر مقداری که خواستی زیاد می کنی و جریانات کارتون ادامه پیدا می کنه ...
در ضمن کلاس اصلی یا همون document class یعنی یکسان سازی و همپوشانی سورس اصلی شما (تایم لاین اصلی و stage ) با کلاس شما ...
و همینطور بهتره یه نظر به آموزش اکشن اسکریپت 3 از صفر بحث شی گرایی بندازین ...
مخصوصا در مورد بازیهای طراحی شده ...
بای...