سوال در مورد نرمال مپ در blend shape

Mandana

Active Member
سلام خوبین؟
سخن کوتاه می کنم.زیاد سرچیدم ولی جواب مناسب نیابیدم.کسی می دونه چه کنم که وقتی دو تا آبجکت blend shape میشن متریالهاشون هم blend بشن؟حالا نه کل متریال.فقط نرمال مپ هم باشه کفایت می کنه.تاکید میکنم از طریق تایم لاین نمیخوام فقط با blend shape
موفق بباشین و پیشاپیش ممنون:rose:
 

koorosh_kh

باحالترین کاربر
سلام
برای ساخت BlendShap شما باید از یه آبجکت یه کپی بگیرید و بعد تغییرات رو رو ی آبجکت فرزند انجام بدید و در آخر بلند شیپ رو بسازید
اگر اینجوری پیش برید خوب متریاله هر دو تا آبجکت یکیه و نیازی به تغییر متریال نیست
در ضمن اگر BlendShap رو برای ساخت حرکات صورت میخواید اصلا نیازی به متریال و نرمال مپ همسان نیست
اگر من مشکل شما رو اشتباه متوجه شدم یه کم بیشتر توضیح بدید یا اینکه دقیقا مشکلتون رو بگید شاید بتونم کمک بکنم
 

Mandana

Active Member
مرسی کوروش مهربون ولی فکر کنم درست توضیح ندادم
ببین فرض کن آبجکت مادر یک صورت ناراحت باشه.و نرمال مپ خاص خودش رو هم داره.
بعد میخوام بلند بشه به یک صورت خندان.که طبیعتن چینهای صورت در اون حالت فرق می کنه پس نرمال مپ اش هم فرق می کنه
کاریکه کردم این بود که آبجکت فرزند رو انتخاب کردم و متریال اش رو بهش دادم(با بامپ 2 دی)
بعد آبجکت مادر رو انتخاب کردم و متریال و بامپ 2 دی ئه اونو بهش دادم
در نهایت هم تبدیلشون کردم به بلند شیپ
دستگیره ی بلندشیپ رو بالا پایین می برم مدل 1 به2 تبدیل میشه ولی نرمال اش ثابته/
حالا میخوام بدونم باسه اینکه نرمال هم تغییر کنه همراه دستگیره چه کنم؟نمیخوام از طریق تایم لاین تغییر بدم چیزی رو.
ممنون و موفق بباشی:rose:
 

koorosh_kh

باحالترین کاربر
مشکلتون رو متوجه شدم
تو خود مایا چنین چیزی پیش بینی نشده چون روش شما برای خندوندن یه چهره اشتباهه
درستش اینه که آبجکته پدر , بیسه کار باشه نه حالت ناراحت یه چهره
و کلا برای تغییر چهره صورت از حالتی به حالت دیگه عوض کردن نرمال مپ کار درستی نیست
به نظر من اگر میخواید مدلتون جزئیات بالایی داشته باشه باید نرمال مپ و دیسپلیس رو باهم و به صورت بدون حالت خاصی روی صورت بزارید
و بعد با ابزار sculp تو منو mesh اونو بخندونید
البته این کاری که شما میخاید بکنید نشدنی نیست راهش هم اینه که با زبون پیتون براش یه اسکریپت بنویسید که فکر نکنم کار هر کسی نباشه
ببخشید که زیاد تایپیدم:green:
موفق باشید:rose:
 

Mandana

Active Member
میسی کوروش مهربون.ولی می توی دموریل یکی دیده بودم با بلندشیپ یه کاراکتر معمولی رو به هیولا تبدیل می کرد.نندونم چجوری..
میسی حمید مهربون ولی اینو قبلن دیدم.برای همه 12 تا حالت از یک بامپ استفاده می کنه.و بامپ رو تغییر نمیده.

اینو یابیدم:

SOLUTION FOUND!!!

Well, Quio, even though I couldn't get your method to work, it quickly led me down a related pathway to one that does! Credit goes to YOU!

If you take both file textures and give each their own bump2d node, and then plug each of the outNormals into the color channels on a blendColors node, then plug the blendColors output into normalCamera on yet another bump2d node - then yes, they will blend!

Phew. Gigantic tragedy narrowly averted. Thanks so much, guys!
ولی احتمالن یک قسمتش رو اشتباه انجام میدم چون بازم کار نمی کنه.البته بعید نیست اشتباه انجامش بدم چون زیاد متریالهای مایا رو سرم در نمیاد بنکلن
ولی کسی بتونه تست کنه و ببینه موفقیت آمیز بود یا نه ممنون میشم
کلی ممنون مهربونا
موفق بباشین:rose:
 

maya_22

Well-Known Member
میسی کوروش مهربون.ولی می توی دموریل یکی دیده بودم با بلندشیپ یه کاراکتر معمولی رو به هیولا تبدیل می کرد.نندونم چجوری..
میسی حمید مهربون ولی اینو قبلن دیدم.برای همه 12 تا حالت از یک بامپ استفاده می کنه.و بامپ رو تغییر نمیده.

اینو یابیدم:

ولی احتمالن یک قسمتش رو اشتباه انجام میدم چون بازم کار نمی کنه.البته بعید نیست اشتباه انجامش بدم چون زیاد متریالهای مایا رو سرم در نمیاد بنکلن
ولی کسی بتونه تست کنه و ببینه موفقیت آمیز بود یا نه ممنون میشم
کلی ممنون مهربونا
موفق بباشین:rose:
سلام همین روشی که پیدا کردید کار میکنه من تست کردم

فقط باید ند بیلندکالر را به یک ماده مثلا بلین نسبت بدید بعد اون ماده را به جسم که شامل بلیند شیپ بین دو حالت هست بدید
بعد بیلند شیپ را اجرا کنید مثلا چهره خندان برید
اکنون با لغزاندن صفت بلندر ند بیلند کالر به یک یا 0 میتونید علاوه بر تغییر شکل
خود نرمال مپ را هم ببینید روی جسم اثر میکنه

برا اینکه درست عمل کنه باید این صفت را کلید سازی کنید تا همزمان با تغیر شکل توسط بیلند شیپ
نرمال مپ مروبطه نیز درست سوییچ بشه
 

Mandana

Active Member
می بازم بهش ور رفتم موفق نشدم:(

ببینین می اینجوری انجام میدم.نمدوم درسته یا اشتباه...
اول دوتا بامپ2 دی درست می کنم.بعد یک بلند کالر میسازم هر کدوم از بامپ ها رو روی یکی از کالر های بلند کالر میذارم.بعد هم میخوام بلند کالر رو روی بلین بذارم میدل کلیک می کنم می برمش روی بلین گزینه ای نمیاد.بعد ضایع میشم:green:

امکانش هست مرحله به مرحله بگید چه کنم؟
ممنون و موفق بباشین
 

maya_22

Well-Known Member
حتما ببینید از یک مثال ساده شروع میکنم
اول یک کره پلی بساز اسمش را بزار sad
از اون یک کپی بگیر اسمش را بزار happy
یک کپی دیگر بگیر بزار بیس اکنون بلیند شیپ را بساز روی بیس

حالا نوبت تکستچر مپ هست برا نرمال مپ دو تکستچر دلخاه بساز هر تکستچری که میخای به عنوان نرمال مپ باشه

میتونی از هایپر شید مثلا یک چکر یک کلوز انتخاب کنی
حالا دو ند بامپ تو دی از قسمت یوتیلیتی درگ کن روی هایپر شید
دو تکستچرت را جدا گانه روی هر بامپ درگ کن
حالت دیفالت را انتخاب کن برا اینکه مطمین بشی اتصال درست برقرار شده باید

outalpha----> out vlue.bump

یعنی صفت اوت آلفای تکستچرت روی اوت ولیو بامپ وصل شده باشه

بعد اینکه مطمین شدی اتصتال تکستچر روی بامپ درست انجام شده

میتونی هر بامپ را انتخاب کنی در قسمت
us as:تانژانت اسپیس نرمال را انتخاب کنی تا نرمال مپش درست باشه البته برای بامپم کار میکنه این برا وقتیه که حتما میخای نرمال مپ استفاده کنی



-------
از اینجا نیاز به ند بیلند کالر داریم جایی که فکر کنم گیرت اینجا باشه
از هایپر شید تب یوتیلیتی اونا اد کن تو هایپر شید
حالا کاری که باید بکنی اینه که ندذbump2d1را درگ کنی بندازی روی صفت کالر یک زcolor1ند بیلند کار

روش دستیش اینه که ند بامپ تودی یک را درگ کنی بندازی روی ند بیلند کالر یک
صفت یک پنجره پاپ آپ کوچک تو هایپر شید باز میشه از اون other را انتخاب کنید

پنجره ادر که باز شد صفت اوت نرمال ند بامپ تودی در سمت چپ باید وصل بشه روی
صفت کالر 1 ند بیلند کالر


=======
برای دومین نرمال مپ که وصل شده روی ند بامپ دو نیز مثل اولی اتصال زیر باید برقرار باشه

bump2d2.outNormal---->bland color1.color2.

----------
تا اینجا اتصال دو نرمال مپ به بیلند کالر انجام شده

حالا بایداز هایپر شید تب یوتیلیتی یک ند بامپ تودی ساخته
شماره سه داره یعنی سومین ند بامپ هست

حالا باید تو هایپر شید ند بیلند کالر را درگ دراپ کنی روی ند
بامپ تودی شماره سه مثل قبل از پنجره باز شده آدر other
انتخاب کنی

اتصال زیر را برقرار کن تو پنجر
Other

blendColors1.Output-->bump2d3.Normal camera
=====

قسمت آخر
یک ماده بلین بساز و ند بامپ تو دی شماره سه را
روی صفت بامپ آون درگ دراپ کنید تو هایپرشید تا به عنوان بامپ این ماده باشه

حالا این ماده بلین را روی جسم بیس که شامل بلیند شیپاتون هست نسبت بدید


و حالا باید بلیند شیپ را روی حالت خندان ببرید
سپس ند بلیند کالر را انتخاب کنید صفت بیلندر را روی یک ببرید رندر بگیرید

اگه علاوه بر تغییر شکل نرمال مپ هم درست رندر شد که هیچی در غیر ایصورت
صفت بیلندر را روی
0برده ورندر بگیرید تا درست عمل کنه و بیلند شیپ مربوطه با نرمال مپش مچ بشه


بهتره هنگام تغییر بیلند شیپ این صفت کلید بسازی تا اتوماتیک به نرمال مپ مربوزه تو رندر مچ بشه

=====
میتوین صفت بلندر ند بیلند کالر را روی نیم بزاری و حالت مابین بین دو نرمال مپ روی روی جسمت هنگام رندر ببینی

در واقع اگه این مقدار روی نیم باشه میتونی چندین و چند نرمال مپ یا بامپ مپ و حتی کالر مپ و
... را با هم ترکیب کرده که اثرات مختلف و افمتهای پیچیده ای را درست کرد



امیدوارم بتونی کارت را راه بندازه اگه موفق نشدی بگو تا فایلشش را برات آپ کنم

میدوینم توضیحات متنی بدون تصویر یک کم سخته ولی با دقت انجام بدین حله
موفق باشید
 

Hamed_8

Member
بهترین راه حل برای شما اینه ریگتون قوی باشه و بتونین چنین ریگی دربیارین که مدل صورت محدود به مرف نباشه و هر چیزی با هر چین و چروکی رو بتونید درست کنید داخلش....

face (3).jpg
 

Mandana

Active Member
مقسی مهربون.منم دقیقن همینکارو انجام میدم ولی مرحله ی نورمال کمرا که می رسه گزینه ی normal camera ندارم:(
مایام 2012 ئه.ربطی به ورژن نداره که نع؟
اگر فایل رو آپ کنین ممنون میشم.ممنونم ازینکه وقتتونو در اختیارم قرار دادین مهربون
موفق بباشین:rose:
 

maya_22

Well-Known Member
خواهش میکنم
فایل را براتون آپ کردم شما گزینه بلندر ند بیلند کالر را صفر و یکبار یک بزارید ورندر بگیرید میبینید با دو نرمال مپ مختلف کره ای که نامش را بیس گزاشتم رندر میشه
بیلد شیپم میتونید تغییر دهید برا مچ شدن

---------------------

نرمال کمرا وجود داره شاید مخفی هست تو پنجره other
که باز میشه تو مرحله ای که ند بیلند کالر را روی بامپ3
درگ میکنید باید
show hidden
تیکش را فعال کنید

ایندفعه اگه بازم نشد بگو تا تصویر جایی که گیر داری را درست کنم
 

پیوست ها

  • BLAND NORMAL.rar
    16.4 کیلوبایت · بازدیدها: 15
آخرین ویرایش:

saeed modeling

New Member
سلام داداش ببخشید مزاحم شدم من میخوام واسه فیس کاراکترم با blend shape حرکات صورتو بدم تو زیبراش همه جزیاتشم دادم نرمالم کرفتم حلا میخوام تو مایا تو قسمت blend shape موقع تغییر حالات صورت نرمالاشم تغیر کنه یعنی چین و چروک صورتش با نرما معلوم بشه چیکار کنم سایتی اموزشی کمکی چیزی اگه میتونی لطف کن بگو اکه اسم پلاگینی هم میدونید بگید( یه کروه هستم میخوایم یه کار سینمتیک انجام بدیم کاراکترشم ریال هست میخوایم خوب از اب دربیاد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا