سوال در مورد ترنسپرنتي در ليتو گرافي

1 چرا يك ابجكت ترنس در ليتو تغيير مي كند ( فايل هاي كرلي)؟ 2 غير از بيت مپ چه راهي وجود داره؟
فوريه مرسي؟
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزیز
راستش من وقتی عنوان سوال شما رو دیدم یک چیزی به نظرم رسید و وقتی متن سوال شما رو دیدم چیزه دیگه!!!.
برداشت من از عنوان سوال شما با توجه به دو اصطلاح ترانسپرنتی و لیتوگرافی ذهن من رو به سمت لیتوگرافی سنتی سوق داد اما در قسمت بعد کلا وارد وادی دیجیتال شدیم و الی آخر. اما قبل از اینکه بتونم دانسته های ناقص خودم رو در این باره عرضه کنم باید لزوم استفاده از یک زبان مشترک و استاندارد رو به خودم و همه دوستان عزیز در این رابطه متذکر بشم. در واقع اگر ما از یک زبان مشترک و اصطلاحات مشترک برای بیان نیاز هامون استفاده کنیم بسیار سریع تر به جواب می رسیم. پس همگی باید تلاش کنیم که در هر رشته کاری با زبان پایه و اصطلاحات رایج به درستی آشنایی پیدا کنیم تا بتونیم حرف همدیگه رو بفهمیم و بهم جواب درست بدیم چون به هر حال همه دنبال رسیدن به جواب درست هستیم (‌ مگر اینکه هدفمون رسیدن به جواب درست نباشه!)

اما سوال
من به متن سوال مراجعه می کنم
در مورد واژه ترنس متوجه منظور شما نشدم و اگر ممکنه توضیح بیشتر بدید(‌ گرچه فکر می کنم صرفا یه اشکال لپی بین دو واژه لاتین اتفاق افتاده ) . اما به نظرم شما اشاره به تبدیل فرمتهای کامپویتری در طی فرآیندهای لیتوگرافی دیجیتال و ایجاد تغییرات ناخواسته در این مورد دارین. همانطور که می دونین ورود کامپیوتر و استفاده از اون ما رو به نقطه ای رسونده که کامپیوتر به عنوان یک واسطه بین ما و چاپ قرار گرفته . واسطه ای که زبان خاص خودش رو داره ولی در نهایت قادره محصول یا خروجی بده که ما رو به خواسته خودمون برسونه. در مورد چاپ ورودی یا اونچه که ما به کامپیوتر می دیم تصاویر و طرح های ما هستن و زیان کامپیوتر صفر و یک ‌( یعنی به اصطلاح زبان دیجیتال ) و در نهایت خروجی به عنوان یک لوح چاپ یا حتی یک محصول چاپی. اینجا صحبت اصلی ما در رابطه با این هست که چرا در درون رایانه اتفاقی می افته که نهایتا باعث ایجاد یک نقصان می شه. چرا مثالا ما با تبدیل یک فایل vector به فایل bitmap شاهد تغییرات هستیم. برای رسیدن به پاسخ مناسب ذکر دو مساله لازم هست :
1. اساسا فرآیند شکل گیری یک طرح گرافیکی دیجیتال در رایانه بستگی زیادی به نرم افزار گرافیکی و همینطور نوع نگرش سازنده گان یک نرم افزار به تمامی خصوصیات اون نرم افزار داره. اینجا صحبت از تفاوت های زیر ساختی هست تفاوت هایی که باعث شده تا نرم افزار های مختلف وکتور یا حتی بیت مپ به وجود بیان و همینطور فرمتهای مختلف. فرمتهایی که یا قابل تبدیل به هم هستن یا نیستن. برای مثال می دونین که ما چندین فرمت وکتور داریم . پس باید تفاوت هایی هم باشن . شما اگر دقت کرده باشین میگن فایل کرلی یا فایل فری هندی و وقتی صحبت از فایل فری هندی می شه همه صحبت از یک استادندارد مشترک می کنن. اما شما کافی هست کمی از ایران فاصله بگیرین تا نامی از کرل نشنوید . پس اینجا یا ضعف نرم افزاری وجود داره یا ضعف ما به عنوان استفاده کننده از نرم افزار در رابطه با ندونستن تنظیمات لازم برای تبدیل فرمتها به همدیگر.
2. در باره با سیستم هایی که وظیفه تبدیل فرمت های مختلف رو به یک لوح چاپی یا حتی تصویر چاپی دارن تا جایی که من اطلاع دارم همه در نهایت باید تصاویر رو به نقاط قابل چاپ تبدیل کنن. پس هر تغییری ممکنه بستگی به موارد زیر داشته باشه:
1. اشکالات ناشی از کیفیت پایین تصاویر
2. صحیح نبودن فرمت ورودی به نرم افزار و مناسب نبودن اون برای چاپ
3. اشکالات ناشی از عدم اطلاع کاربر در رابطه با ایجاد یک طرح رایانه ای که در نهایت باید چاپ شود
4. ضعف نرم افزار ها در تبدیل فرمتها به همدیگر یا به روز نبودن اونها برای تبدیل به فرمتهای استادندارد.
5. اشکال در سیستم سخت افزاری دستگاههای تبدیل کننده (‌مثل کامپیوتر طراح یا دستگاه خروجی )
6 . اشکالات ناشی از مواد اولیه غیر دیجیتالی که در فرآیند تبدیل به کار می روند.و....
به هر حال صف طولانی از دلایل می تونن این اشکالات رو ایجاد کنن که در نهایت وقتی ما کار رو چاپ کردیم متوجه اون می شیم. پس اگر روزی کاری دچار اشکال شد در ایران خودمون ممکنه به توپ فوتبال تبدیل بشی. چاپ خونه می گه زینکت خراب بوده و لیتوگرافی می گه بابا فایل کرلی نیارین دیگه !!! . در حالی که ممکنه چاپچی موقع چاپ خوابش می اومده چون شب پیش تا 2 شب تو چاپخونه بوده. یا کاغذ مناسب نبوده یا حتی هد ایمج ستر لیتوگرافی یا دستگاه CTP مشکل داشته یا موقع ظهور محلول دستگاه مشکل داشته یا حتی خود ما موقع تبدیل فایل ها تنظیمات درست رو نمی دونستیم ....!!!!
با تشکر
امین زردوزی
lpi
 
آخرین ویرایش:
دوست عزیز
مرسی
همه اطلاعات صحیح
این موضوع که کرل در ایران و کانادا فقط طرفدار داره هم صحیح
ولی در حال حاضر بهترین خروجی را از کرل (البته بعد از ایل) میشه گرفت.... درضمن غیر از قضیه طراحی یه موضوع نظارت
چاپ هم هست.... که ناظر چاپ من از من فقط خروجی کرل قبول می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا اصل مشکل
فایلهای من مخصوصا فایلهایی که لنز و افکت خاصی داره توی لیتو مخصوصا توی زینک مستقیم لایه هام زیرو رو میشه
یا بدتر توی منوی یونیف -> لاینر زاویه های چرخش لاینرم عوض میشه
من 4 ساله کرل کار می کنم تاحالا همچین چیزی ندیم؟؟؟؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
وقت به خیر دوست من
اجازه بده مساله شما رو در 2 مرحله بررسی کنیم :
مرحله اول : هنگام طراحی
دوست من در یک نرم افزاری مثله فتوشلپ یا حتی کرل که یک نرم افزار وکتور هست یک ساختار چند منظوره هست. هدف من از بیان این چند منظوره بودن این هست که عملکرد این نرم افزار ها فقط محدود به چاپ نیست. بلکه این نرم افزار ها عموما چند کاره مختلف رو انجام می دن. برای مثال فتوشاپ گرچه یک نرم افزار ویرایش تصاویر هست اما این تصاویر می تونن تصاویر چاپی تصاویر وب ، فیلم یا حتی انیمیشن باشن. پس امکانات هم در واقع امکاناتی برای دست یابی به ویرایش تمام این نوع تصاویر هست. در مورد کرل هم همینطوره شما تا وقتی که داری یک آبجکت وکتور ایجاد می کنی باید بدونی که این آبجکت برای چه منظوری داره طراحی می شه و با توجه به اون از امکانات ، افکت ها و غیره استفاده کنی. در واقع قرار نیست هر افکتی بدی و همون افکت هم قابل چاپ باشه . مگه وقتی شما افکت می دی اولین راه preview مانیتور نیست؟ خوب ! پس اولین نقطه جدایی ایجاد شده چون شما داری با یک وسیله که ساختار و سیستم رنگی اون RGB هست نگاه می کنی. خب حالا پرینت بگیر . آیا کاغذ همونه ؟ آیا روش چاپی همونه ؟ بنابراین می بینی که مجبوریم در بکار بردن افکت ها و جلو ه های ویژه محافظه کارانه عمل کنیم و استفاده از اونها رو با در نظر گرفتن مجموعه ای از اطلاعات مربوط به مرحله بعد از طراحی که در این مبحث چاپ هست در پیش بگیریم.
از طرفی هم نوع حرکت شما در مسیر طراحی بین نرم افزار ها خیلی مهمه . فرض کن شما اول می ری تو کرل اونجا یک مربع می کشی بعد یه تصوبر اینترنتی که معلوم نیست با چه درصدی به صورت JPG در اومده تو فتوشاپ با رزلوشن 300 TIFF ‌می کنی از اونجا ایمپرت می کنی تو کرل بعد تو کرل افکت می دی به تصویر بعد دوباره کل طرح رو TIff می کنی می آری تو فتوشاپ و لایه بندی می کنی و بعد فلات می کنی و دست آخر...!!! این مسیر واقعا چه نوع کاریه !!!‌ آیا قرار نیست کیفیت افت کنه یا چیزه دیگه
مر حله دوم :
حق الزحمه یک ناظر چاپ در حالت در صدی چیزی بین 15 تا 20 درصد هزینه های چاپی هست. اجازه بده ببینیم چرا یک ناظر چاپ از یک کاره 100 هزار تومنی باید 20 هزار تومن حق الزحمه بگیره ؟ آیا همش این هست که فایل رو بگیره بعد ببره لیتوگرافی و چاپ خونه بعد هی زنگ بزنه چاپ خونه بگه کاره من چاپ شد یا نه؟
در این مثال شما واقعا من نمی دونم که چرا همکار بنده اصرار داره که فایل کرلی بگیره یا اینکه حتما شما یه صفحه پرینت هم بهش بدی؟ آیا نحوه ارتباط شما با ناظر چاپتون طوری هست که یه موقع با دیدن فایل کار شما به شما در رابطه با قابل چاپ نبودن یکسری از همین افکتها اخطار بده یا حداقل نظراتش رو با شما در میون بذاره ؟ واقعا تا کی بعد از چاپ شدن کارمون باید افسوس بخوریم؟
نکات و توصیه ها :
1. حد المکان سعی کن از بکار بردن افکتهای خاص روی کارت خصوصا زمانی که از انواع کاغذهای تحریر استفاده می کنی پرهیز کنی.
2 . در صورت استقاده از افکتهای خاص همیشه متوجه باش که این افکت داره در چه موده رنگی به طرحت اعمال می شه و آیا سیستم CMYK ‌می تونه پشتیبانی خوبی از اون داشته باشه .
3. با ناظر چاپت کاملا صمیمانه و البته محکم صحبت کن. ازش بخواه که تمامی محدویت های ممکن رو در مورد طرح به تو گوشزد کنه بهش بگو که به چشم ناظر چاپ بهش نگاه می کنی نه پیک موتوری!!!
4. اگر در یک طرح وکتور قراره افکت بدی اول به رستر تبدیلش کن بعد در فتوشاپ یا مثلا Photo paint ‌ خود کرل افکت رو اعمال کن. در صورتی که افکت خاص وکتور هست همیشه محدودیت های چاپ رو در نظر بگیر
5. هیچ وقت با استناد به یک نسخه پرینت گرفته شده به دنبال رسیدن به کیفیت چاپ نباش در واقع این دو رو با هم مقایسه نکن و از ناظر چاپ نخواه کارت مثل نسخه پرینت گرفته شده در بیاد.
6 . به مقادیر افکتهایی که می دی توجه کن شاید از یک مقادیری به اون طرف دیگه با چاپ قادر به بازسازی اونها نباشی.
باز هم اگه سوالی بود لطفا بپرس
 
مرسی و سلام
خوب توی یه مجموعه تبلیغاتی معمولا رابطه ناظر چاپ و طراح مثل کاردو پنیره.... در این مورد دست رو دلم نزارید که خونه.
من یک سال از سابقه کاریمو تو چاپخونه کار کردم همیه مشکلاتمونم از این جاست که من از پروسه چاپ کاملا سر در میارم
و می فهم کی داره برام زیرو رو میکشه
من اینم می دونم که تا چه اندازه افکت مجازه برای لیتو
مشکل از این جا شروع شد که یه روز این همکار عزیز یه فایل برای من اورد و گفت این یونیف ها استانداردن!!!!!!!!!
و یه خروجی با 65 افکت و فرستاد لیتو !!!!!!!!!!!
از نظر طراحی هیچ فرقی نداره حتی پاور کلیک!!!!!!!
برای من که خیر سرم مسئول طراحی ..............
حالا فکر کنم طرف بولف زده
بازم مرسی
 
آخرین ویرایش:

MAJID DEHGHAN

New Member
در مورد جلو ه های ویژه دیجیتالی اگر مطلبی دارید ممنون می شوم آدرس سایت یا اسم کتاب را معرفی کنید.
با تشکر وخسته نباشید.
 

hyazdi

Active Member
Lpi جان سلام
خوشحالم که دوباره تونستم نوشته های مثل همیشه پربارت رو بخونم. با توجه به حرفایی که زدی یه پیشنهاد یا درخواست یا خواهش یا ... دارم
آیا امکان داره بیای در همین جا توی یه تاپیک شروع کنی و اصطلاحات استاندارد چاپ و لیتو گرافی رو که با توجه به سابقت می دونی رایجه اما کمتر کسی معنی دقیقش رو می دونه و جای سوال داره توضیح بدی . مثلا همون اصطلاح رنگ پنجم که خودم ازت قبلا پرسیدم یا مثلا اختلاف بین Dpi و Lpi و ... .
می دونم کار سختیه اما از قدیم گفتن : زکات علم نشر اونه . فکر کنم کسانی که با چاپ سروکار دارن اما زیاد حرفه ای کار نکردن استقبال کنن.
 

Y.FASHiST

Member
وقت به خیر دوست من
اجازه بده مساله شما رو در 2 مرحله بررسی کنیم :
مرحله اول : هنگام طراحی
دوست من در یک نرم افزاری مثله فتوشلپ یا حتی کرل که یک نرم افزار وکتور هست یک ساختار چند منظوره هست. هدف من از بیان این چند منظوره بودن این هست که عملکرد این نرم افزار ها فقط محدود به چاپ نیست. بلکه این نرم افزار ها عموما چند کاره مختلف رو انجام می دن. برای مثال فتوشاپ گرچه یک نرم افزار ویرایش تصاویر هست اما این تصاویر می تونن تصاویر چاپی تصاویر وب ، فیلم یا حتی انیمیشن باشن. پس امکانات هم در واقع امکاناتی برای دست یابی به ویرایش تمام این نوع تصاویر هست. در مورد کرل هم همینطوره شما تا وقتی که داری یک آبجکت وکتور ایجاد می کنی باید بدونی که این آبجکت برای چه منظوری داره طراحی می شه و با توجه به اون از امکانات ، افکت ها و غیره استفاده کنی. در واقع قرار نیست هر افکتی بدی و همون افکت هم قابل چاپ باشه . مگه وقتی شما افکت می دی اولین راه preview مانیتور نیست؟ خوب ! پس اولین نقطه جدایی ایجاد شده چون شما داری با یک وسیله که ساختار و سیستم رنگی اون RGB هست نگاه می کنی. خب حالا پرینت بگیر . آیا کاغذ همونه ؟ آیا روش چاپی همونه ؟ بنابراین می بینی که مجبوریم در بکار بردن افکت ها و جلو ه های ویژه محافظه کارانه عمل کنیم و استفاده از اونها رو با در نظر گرفتن مجموعه ای از اطلاعات مربوط به مرحله بعد از طراحی که در این مبحث چاپ هست در پیش بگیریم.
از طرفی هم نوع حرکت شما در مسیر طراحی بین نرم افزار ها خیلی مهمه . فرض کن شما اول می ری تو کرل اونجا یک مربع می کشی بعد یه تصوبر اینترنتی که معلوم نیست با چه درصدی به صورت JPG در اومده تو فتوشاپ با رزلوشن 300 TIFF ‌می کنی از اونجا ایمپرت می کنی تو کرل بعد تو کرل افکت می دی به تصویر بعد دوباره کل طرح رو TIff می کنی می آری تو فتوشاپ و لایه بندی می کنی و بعد فلات می کنی و دست آخر...!!! این مسیر واقعا چه نوع کاریه !!!‌ آیا قرار نیست کیفیت افت کنه یا چیزه دیگه
مر حله دوم :
حق الزحمه یک ناظر چاپ در حالت در صدی چیزی بین 15 تا 20 درصد هزینه های چاپی هست. اجازه بده ببینیم چرا یک ناظر چاپ از یک کاره 100 هزار تومنی باید 20 هزار تومن حق الزحمه بگیره ؟ آیا همش این هست که فایل رو بگیره بعد ببره لیتوگرافی و چاپ خونه بعد هی زنگ بزنه چاپ خونه بگه کاره من چاپ شد یا نه؟
در این مثال شما واقعا من نمی دونم که چرا همکار بنده اصرار داره که فایل کرلی بگیره یا اینکه حتما شما یه صفحه پرینت هم بهش بدی؟ آیا نحوه ارتباط شما با ناظر چاپتون طوری هست که یه موقع با دیدن فایل کار شما به شما در رابطه با قابل چاپ نبودن یکسری از همین افکتها اخطار بده یا حداقل نظراتش رو با شما در میون بذاره ؟ واقعا تا کی بعد از چاپ شدن کارمون باید افسوس بخوریم؟
نکات و توصیه ها :
1. حد المکان سعی کن از بکار بردن افکتهای خاص روی کارت خصوصا زمانی که از انواع کاغذهای تحریر استفاده می کنی پرهیز کنی.
2 . در صورت استقاده از افکتهای خاص همیشه متوجه باش که این افکت داره در چه موده رنگی به طرحت اعمال می شه و آیا سیستم CMYK ‌می تونه پشتیبانی خوبی از اون داشته باشه .
3. با ناظر چاپت کاملا صمیمانه و البته محکم صحبت کن. ازش بخواه که تمامی محدویت های ممکن رو در مورد طرح به تو گوشزد کنه بهش بگو که به چشم ناظر چاپ بهش نگاه می کنی نه پیک موتوری!!!
4. اگر در یک طرح وکتور قراره افکت بدی اول به رستر تبدیلش کن بعد در فتوشاپ یا مثلا Photo paint ‌ خود کرل افکت رو اعمال کن. در صورتی که افکت خاص وکتور هست همیشه محدودیت های چاپ رو در نظر بگیر
5. هیچ وقت با استناد به یک نسخه پرینت گرفته شده به دنبال رسیدن به کیفیت چاپ نباش در واقع این دو رو با هم مقایسه نکن و از ناظر چاپ نخواه کارت مثل نسخه پرینت گرفته شده در بیاد.
6 . به مقادیر افکتهایی که می دی توجه کن شاید از یک مقادیری به اون طرف دیگه با چاپ قادر به بازسازی اونها نباشی.
باز هم اگه سوالی بود لطفا بپرس



امین جان چی کا کردی
پسر نوشته هات پیشنهادات عالی پرمفهوم پربار دیگه چی بگم
امیدوارم بیشتر از این بحث ها ببینیم در کل موفق باشی امین جان :eek::D:wink:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا