متریال وی ری تنظیمات زیادی داره که مسلماً تو یه پست نمیشه کامل توضیح داد ولی به صورت خیلی کلی:
Diffuse: با انتخاب کادر رنگی مقابل Diffuse می تونید رنگ متریال رو تغییر بدید و با کلیک بر روی مربع طوسی رنگ کنار کادر رنگ ها و انتخاب گزینه bitmap (مثلاً) می تونید یک عکس انتخاب کنید و اون رو به جسمتون به عنوان متریال نسبت بدید. اگر از عکس به عنوان متریال استفاده کنید دیگه کادر رنگی عملاً بلااستفاده میشه یعنی اولویت با عکس bitmap هست نه رنگ.
Reflection: این قسمت مربوط به شبیه سازی پدیده انعکاس هست که میزان توانایی سطوح مختلف رو برای بازتاب نور نشون میده، رنگ سیاه جلوی گزینه reflect به این معنا هست که جسم هیچ گونه بازتابی از خودش نشون نمیده و هر چه به طرف رنگ سفید رنگمون رو تغییر بدیم بازتاب از سطح جسم بیشتر شده و جسم صیقلی تر و براق تر به نظر می رسه، مشابه قسمت قبل می شه از مربع طوسی رنگ جلوی reflect یک عکس انتخاب کرد که اون عکس تعیین میکنه هر قسمت از جسم چه میزان رفلکتی با چه شدتی داشته باشند. از رفلکت برای ساخت جلوه های آینه ای و سطوح صیقلی استفاده میشه.
Refraction: این قسمت مربوط به شبیه سازی پدیده انکسار یا شکست نور هست که از اون برای ساخت شیشه و اجسام شفاف با ضرائب شکست نور متفاوت استفاده میشه. IOR یا ضریب شکست برای مواد مختلف متفاوت هست به طور مثال ضریب شکست آب 1.33 و ضریب شکست شیشه 1.4 هست. برای ساخت جلوه های شیشه ای باید از کادر رنگی جلوی refract رنگی به جز سیاه رو انتخاب کنید.