سوالات: تاپیک بهینه سازی موتور جستجو (seo)

ساب دومین یا فولدر؟

تاکنون شاید تصمیم داشته اید که یک انجمن برای سایت خود راه اندازی کنید و در انتخاب یک ساب دومین یا فولدر برای آدرس آن در دو راهی قرار گرفته باشید. در این حالت باید توجه داشته باشید که موتور جستجو هر ساب دومین را مانند یک دومین جدید در نظر می گیرد. به طور مثال اگر انجمن خود را در داخل یک فولدر نصب کنید، آدرس آن جزئی از آدرس اصلی سایت شما محسوب می شود و محتوای متنی آن به حساب دومین اصلی قرار می گیرد ولی در ساب دومین تمام محتویات آن برای همان ساب دومین در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین توصیه می کنم در صورتی که فعالیت دومین اصلی سایت شما بالا نیست، انجمن خود را در یک فولدر نصب کنید تا باعث افزایش رنک سایت شود. ولی در صورتی که فعالیت دومین اصلی زیاد است، توصیه می شود که از ساب دومین استفاده نمایید تا هر بخش به طور مجزا فعالیت خود را داشته باشد. در این صورت می توانید با لینک دادن از ساب دومین به دومین و از دومین به ساب دومین رنک صفحات هر دو بخش و در نتیجه رنک کل سایت را بالا برید.
 
لینک های داخلی زیاد

داشتن لینک های داخلی زیاد نیز در انتقال پیج رنک و بالا رفتن رنک صفحات داخلی سایت کمک زیادی خواهد کرد. به طور مثال در مورد قبل من به مقاله سایت مپی که در سایت وجود داشت لینک دادم، اینکار باعث می شود اگر زمانی رنک این صفحه افزایش یافت، رنک صفحه مربوط به مقاله سایت مپ نیز بالا رود. همچنین spider های گوگل وقتی به لینکی در یک صفحه برخورد می کند آن را دنبال کرده و مطالب آن را Index می کنند. بنابراین لینک های داخلی سایت، ارزش صفحات شما را مشخص می کنند و هر چه لینک به یک صفحه بیشتر باشد از نظر گوگل آن صفحه ارزش بیشتری دارد. لینک هایی از مقالات که در اطراف صفحه و در آیتم های مرتبط قرار می گیرند نیز همین کار را خواهند کرد.
 
از ffa دوری کنید

مطمئنا تاکنون سایت هایی را دیده اید که مدعی هستند لینک سایت شما را در موتور های جستجوی زیادی ثبت می کنند، اکثر این سایت ها لینک سایت شما را در FFA ها ثبت می کنند. FFA یا Free For All صفحاتی هستند هر شخصی می تواند لینک سایت خود را در آن اضافه کند. و اغلب افراد با این ایده لینک خود را در این صفحات وارد می کنند که یک backlink از آن صفحه به سایت خود ایجاد نمایند و در نهایت باعث بالا رفتن رنک و ترافیک سایت خود شوند. موتور های جستجو هیچ اهمیتی به این صفحات نمی دهند و در نهایت هیچ تاثیری بر روی وضعیت سایت شما نخواهد داشت. از لیست سایت ها و ایمیل های افرادی که در FFA ها ثبت شده است صرفا جهت فرستادن spam استفاده می شود. پس اگر روزی تصمیم گرفتید چنین کاری را انجام دهید، روزانه منتظر دریافت تعداد زیادی spam در ایمیل و سایت خود باشید.
 
چگونه تبادل لینکی سالم داشته باشیم؟

یکی از راه های افزایش رنک تبادل لینک است. تبادل لینک باید خیلی مرتب و دقیق انجام بشه تا تأثیری در رنک شما داشته باشه. شما در هنگام تبادل لینک باید حتما مشخصات کامل و نزدیک به موضوع سایتتون دهید. برای مثال اگر سایت کسی انگلیسی و موضوع آن نرم افزار باشد، بهترین مشخصات برای لینک خود، در زیر آورده شده است:
نام لینک: Daily Software Downloads
آدرس سایت شما: http://www.majidonline.com/
عنوان بر روی لینک: Find all the softwares for free
دقت داشته باشید که آدرس سایت شما باید حتما دارای www و “/” بوده. زیرا در اینترنت آدرس معمولی و جا افتاده است و گوگل خود به این گونه آدرس ها اشاره کرده.
سعی کنید نام لینک و عنوان روی لینک نزدیک به موضوع سایتتان باشد. زیرا گوگل زمانی که میخواهد سایت ها را دسته بندی کند، یکی از کارهایش توجه به نام لینک و عنوان آن است!
در زیر براتون 24 مطلب بسیار مفید در زمینه تبادل لینک آورده ام که اگه به آنها عمل کنید، از تبادل و افزایش رنکتون لذت خواهید برد.
1- تبادل لینک تنها باید دوطرفه باشد.
2- لینک ها باید دارای کلمات کلیدی باشد و حتما لینک را و حتما تارگت آن را new window قرار دهید.
3- صفحات لینک باید همیشگی و ایستا باشد.
4- لینک ها باید بصورت متن باشند نه گرافیک (تصویر)
5- لینک ها نمی توانند از صفحات ساخته شده باشد.
6- لینک ها نمی توانند بصورت کامل جاوا اسکریپت باشند.
7- لینک ها نمی توانند بصورت اسکریپت ریدایرکت شوند.
8- لینک ها نمیی توانند حاوی تگ rel=nofollow باشند.
9- لینک ها را نم توانند در نظرات سایت ها یا بلاگ ها قرار گیرند.
10- از نرم افزار های تبادل لینک یا سایت هایی همانند Linkpartners.com, Backlinks.com, Gotlinks.com, LinksToYou.com استفاده نکنید.
11- صفحه نباید توسط robots.txt مستثنی شده باشد.
12- سایت های لینک شده باید همیشه آپدیت شوند.
13- یک لینک برای هر دامین. تمام لینک ها باید از سایت ها و IP های متفاوت باشند.
14- ترجیح دادن تبادل با رنک های بالا که توسط Alexa بررسی شده است.
15- هرگز تبادل با سایت هایی که برای کسب درآمد سایت زدند، نکنید.
16- با سایت هایی که دارای پاپ-آپ زیاد، تبلیغات زیاد، مطالب ناقص، سایت های mirror تبادل لینک نکنید.
17- لینکی از سایت/نرم افزار های روبرو نداشته باشید: بلاگ های guestbook، لینک های داینامیک، سایت هایی که دارای لینک زیاد هستند، نرم افزار های تبادل لینک، انجمن ها، دایرکتوری ها، سایت هایی ثبت مطلب ، social bookmarking، وب سایت های رایگان، هکر، داروخانه، غیرقانونی، سایت های مبتذل.
18- از مطالب روبرو دوری کنید: ریدایرکت کردن لینک، لینک های جاوا اسکریپتی، لینک های مخفی، صفحه/سایت های فلش.
19- لینک ها نباید برچسب دار، ضمانت شده یا تبلیغات باشند.
20- لینک ها تنها باید بصورت دستی وارد شود. از نرم افزار های خودکار همانند (Zeus, Arelis و ...) استفاده نکنید.
21- لینک هایی از وب سایت هایی که قبلا به ما لینک داده بودند حساب نخواهند شد.
22- اگر شما میخواهید فقط از کشور های خارجه امار داشته باشید، سعی کنید تنها با سایت هایی که از کشور آمریکا یا سایت های انگلیسی زبان هستند تبادل لینک کنید.
23- لینک ها باید از ترکیب متن های متفاوت باشند.
24- از سایت هایی که دامین آنها .info یا دامنه های ارزان (به دلار) دارند هرگز لینک نگیرید.
ترجمه: علیرضا اسکندرپور
 
نقش امکانات گوگل در افزایش رنک

یکی از مواردی که گوگل زیاد بدان اشاره نکرده، استفاده از امکانات خودش هست.
از نظر من یکی از راه های افزایش رنک در گوگل، استفاده از امکاناتی هست که خود گوگل در اختیار ما قرار میدهد. مانند: تولبار – گوگل آنالیز و دیگر خدمات گوگل.
شما باید به کاربرانتون بگوئید که از تولبار گوگل استفاده کنند تا در مقابل استفاده ای که از سایتتون می کند، به رتبه شما بیافزاید.
البته یک سایتی بنام Alexa.com هست که با زبان خودش گفته "برای افزایش رنک الکسا خودتون باید به کاربران بگوئید از تولبار یا دیگر امکانات الکسا استفاده کنند."
بحث الکسا خیلی طولانی هست و من ادامه نمی دم. انشاالله در آینده ای نزدیک چندین مطلب انگلیسی را ترجمه می کنم تا مطالب مفید در زمینه افزایش رنک در الکسا را فراگیرید.
 
تبلیغات گوگل در افزایش رنک

یکی از امکانات گوگل، تبلیغات دهی او به مدیران سایت هاست. شما با یک تیر می توانید دو تا نشون بزنید. هم درآمدی از سایتتون دارید و هم رتبه سایتتون رو افزایش میدهید. البته گوگل قوانین فراوان و سختی رو برای بخش تبلیغات وضع کرده است که خودتون می توانید با مراجعه به سایت مورد نظر تمام قوانین را مطالعه کنید.

حالا چطور رنکتون رو افزایش می دهید؟
شما وقتی که آدرس سایت خودتون رو به گوگل به عنوان تبلغات دهنده می دهید، گوگل مشخصات که شما انتخاب کردید رو در صفحاتی که در Google.com وجود دارد و دیگر سایت هایی که از تبلیغات گوگل برای کسب درآمد استفاده می کنند، نمایش می دهد.
خودتون فکر کنید که در یک روز به مدت 30 دقیقه اگر لینک سایت شما در بیش از 1000 سایت روزانه نمایش داده شود چه تأثیری در رنکتون دارد.

البته تا اونجایی که یادم میآد این امکان تنها برای سایت های انگلیسی زبان است.
 
گوگل به مطالب چه سایتی بیشتر اهمیت می دهد؟

چرا باید هر مطلب رو در سایت خودمون بگذاریم؟ ایا واقعا گذاشتن هر مطلبی کارساز هست؟ و هزاران آیای دیگر …
به نظر من و گوگل نیازی نیست هر مطلبی رو در سایتتون بگذارید و وقت خودتون رو طلف کنید. چون 98% کاربران اینترنتی به دنبال مطالب جدید و بروز هستند.
البته که گذاشتن هرمطلبی تأثیر داره، اما فقط حجم دیتابیستون رو زیاد می کنید و وقتتون رو طلف می کنید.
در زیر چند مطلب در مورد مطالب نوشتم که هم من توصیه می کنم و هم گوگل:
1- از مطالب High light یعنی دارای محبوبیت استفاده کنید.
2- مطالبتون رو بصورت زیبا در سایتتون قرار دهید.
3- مطالبی که کاربرتون درخواست می کند هرگز نگذارید چون معمولا قدیمی هستند.
4- مطالب قدیمی مثلا برای دو سال گذشته را قرار ندهید.
5- از مطالبی که خیلی از سایت ها/فروم ها استفاده می کنند، استفاده نکید.
6- اگر مطلبی میخواهید بگذارید قبلش عنوام مطلب رو در گوگل جستجو کنید و ببینید چند سایت بهتون معرفی می کنه. اگر بنظرتون زیاد اومد از گذاشتن اون مطلب صرفه نظر کنید و بالعکس.
7- تصاویر مطالبتون رو همیشه در یکجا آپلود کنید. توصیه می کنم به مدیران سایت های فارسی زبان که تصاویرشون رو در Tinypic.com آپلود کنند و به مدیران سایت های انگلیسی زبان هم توصیه می کنم که در Photobucket.com آپلود کنند.
8- همیشه لینک دانلود و رمز عبور را یا Code کنید یا بصورت ساده قرار دهید. نه Hide کنید و نه غیره.
9- از لینک های دانلود مرده یعنی تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.
10- بهترین سایت های آپلود فایل رو برای سایت های فارسی/انگلیسی زبان در زیر آورده ام:
* Rapidshare
* MegaUpload
* EasyShare
* 4Shared
* FileFactory
* DepositeFiles
11- متنی که برای مطلبتون انتخاب کنید باید کامل و صحیح باشد.
12- همیشه عنوان مطلب رو بر روی عکستون قرار دهید (Alt). هرگز مطلبی ارسال نکنید که عکس آن دارای عنوان نیست.
13- عکس های مطالبتون باید تمام به یک اندازه باشد. من توصیه می کنم از 320 پیکسل بزرگتر نباشد.
 
موتور جستجو چگونه کار می کند؟

وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟

گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می گردد. بخش های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:

  • Spider یا عنکبوت
  • Crawler یا خزنده
  • Indexer یا بایگانی کننده
  • Database یا پایگاه داده
  • Ranker یا سیستم رتبه بندی


الف Spider- (عنکبوت)
اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، لینکها را دنبال می کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتور جستجوگر قرار می دهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را. index.html صفحه ای است که کاربران آنرا به صورت شکل (1) می بینند:

1ya2001.jpg


شکل 1- نمونه ای از صفحات وب که توسط مرورگرها نشان داده می شود.

اما یک اسپایدر آنرا چگونه می بیند؟
برای این که شما هم بتوانید دنیای وب را از دیدگاه یک اسپایدر ببینید، کافی است که کدهای HTML صفحات را مشاهده کنید. برای این کار در مرورگر مورد استفاده خود، مسیر نشان داده شده در شکل (2) دنبال کنید.

viewsource.jpg


شکل 2- روش مشاهده کدهای HTML یک صفحه وب

با انجام این کار فایل متنی شکل (3) به شما نشان داده می شود:

source.jpg


شکل 3- کدهای HTML سازنده یک صفحه وب

آیا این دنیای متنی برای شما جذاب است؟

اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، می توانید مشخص کنید که اسپایدر کدام یک از موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است. یکی از فعالیتهای اصلی که در SEM انجام می شود تحلیل آمار همین دید و بازدیدها است.

اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده ای از آنها به سایت های مختلف مراجعه می کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینک های آنها می پردازند و یا به دنبال آدرس ایمیل (Email) می گردند.

ب- Crawler (خزنده)
کراولر، نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می کند. آن مشخص می کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می گیرد که کدام یک از لینک های صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.

کراولر، ممکن است قبلا" برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می تواند (می خواهد) در پایگاه داده اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.

شما به عنوان دارنده سایت، همان طور که دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را با خود ببرند، می توانید آنها را از بعضی صفحات سایت تان دور کنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سایتی ابتدا قوانین دسترسی به محتوای سایت را (در صورت وجود) در فایلی خاص بررسی می کند و از حقوق دسترسی خود اطلاع می یابد. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتکل Robots انجام می شود. به عمل کراولر ، خزش (Crawling) می گویند.

ج- Indexer (بایگانی کننده)
تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است که مشخص می شود اطلاعات از کدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، کلمات موجود در آن کدامند، کلمات چندبار تکرار شده اند، کلمات در کجای صفحه قرار دارند و ... .

در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای کاهش حجم داده ها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرفنظر می کند. کلماتی نظیر a ، an ، the ، www ، is و ... . از این گونه کلمات هستند.

د - DataBase (پایگاه داده)
تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخش داده ها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیکهای خاصی فشرده می شوند تا حجم کمی از پایگاه داده را اشغال کنند. یک موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یک موتور جستجوگر برای آن امتیاز محسوب می گردد. یکی از تفاوتهای اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.

و- Ranker (سیستم رتبه بندی)
بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد.

حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و کامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دارد.

حرفه ای های دنیای SEM به طور خلاصه از آن به Algo ( الگوریتم) یاد می کنند. الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر با اعمال آنها بر پارامترهای صفحات موجود در پایگاه داده اش، تصمیم می گیرد که صفحات مرتبط را چگونه در نتایج جستجو مرتب کند. در حال حاضر قدرتمندترین سیستم رتبه بندی را گوگل در اختیار دارد.

می توان با ادغام کردن اسپایدر با کراولر و همچنین ایندکسر با پایگاه داده، موتور جستجوگر را شامل سه بخش زیر دانست که این گونه تقسیم بندی هم درست می باشد:

  • کراولر
  • بایگانی
  • سیستم رتبه بندی

تذکر- برای سهولت در بیان مطالب بعدی هر گاه صحبت از بایگانی کردن (شدن) به میان می آید، مقصود این است که صفحه تجزیه و تحلیل شده و به پایگاه داده موتور جستجوگر وارد می شود.

برای آنکه تصور درستی از نحوه کار یک موتور جستجوگر داشته باشید داستان نامتعارف زیر را با هم بررسی می کنیم. داستان ما یک شکارچی دارد. او تصمیم به شکار می گیرد:

- کار کراولر:
او قصد دارد برای شکار به منطقه حفاظت شده ابیورد، واقع در شهرستان درگز (شمالی ترین شهر خراسان بزرگ) برود.

- پروتکل Robots :
ابتدا تمام محدودیت های موجود برای شکار در این منطقه را بررسی می کند:

  • آیا در این منطقه می توان به شکار پرداخت؟
  • کدام حیوانات را می توان شکار کرد؟
  • حداکثر تعداد شکار چه میزانی است؟
  • و ... .

فرض می کنیم او مجوز شکار یک اوریال (نوعی آهو) را از شکاربانی منطقه دریافت می کند.

- کار اسپایدر
او اوریالی رعنا را شکار می کند و سپس آنرا با خود به منزل می برد.

- کار ایندکسر
شکار را تکه تکه کرده، گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله پاچه و ... آنرا بسته بندی می کند و بخش های زاید شکار را دور می ریزد.

- کار پایگاه داده
بسته های حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره می کند.

- کار سیستم رتبه بندی
مهمانان سراغ او می آیند و همسرش بسته به ذائقه مهمانان برای آنها غذا طبخ می کند. ممکن است عده ای کله پاچه، عده ای آبگوشت، عده ای ... دوست داشته باشند. پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممکن است همه آنها آبگوشت بخواهند اما آنها مسلما" بامزه ترین آبگوشت را می خواهند!

نکته ها:

  • شکارچی می توانست برای شکار کبک یا اوریال و یا هر دو به آن منطقه برود همانطور که موتور جستجوگر می تواند از سرور سایت شما انواع فایل (عکس، فایل متنی، فایل اجرایی و ...) درخواست کند.
  • شکارچی می تواند شب به شکار برود یا روز. موتور جستجوگر هم ممکن است شب به سایت شما مراجعه کند یا روز. بنابراین همواره مطمئن باشید که سایت شما آپ است و موتور جستجوگر می تواند در آن به شکار فایلها بپردازد.
  • غذای خوشمزه را می توانید با نتایج جستجوی دقیق و مرتبط مقایسه کنید. اگر شکارچی بهترین شکار را با خود به منزل ببرد اما غذایی خوشمزه و مطابق سلیقه مهمانان طبخ نگردد، تمام زحمات هدر رفته است.

نویسنده: مهدی رودکی
 
مجید آنلاین هک شد - تگ چه دارد؟ - What's in a Tag

What's in a Tag یکی از کارگاههای آموزشی برگزار شده در کنفرانس "وب 2" بود که توسط یک گروه 5 نفره از صاحبنظران ارایه شد.

خلاصه مباحث مطرح شده از این قرار بود: تگینگ چیست؟ چرا تگینگ یک گام به جلو برای کاربران در شیوه به یادآوری شده است؟ چرا اطلاعات تولیدی کاربران و آنچه که عموم می اندیشد مهم است؟ و مواردی دیگر.

تگ را می توانید یک کلمه کلیدی یا یک گروه بدانید که همانند یک کانال عمل می کند و کاربر را به اطلاعات مرتبط به تگ راهنمایی می کند. تگ لزوما یک کلمه تنها نیست و ممکن یک جمله تگ شود. "خانه دوست کجاست؟" می تواند یک تگ باشد. با کلیک کردن بر این تگ در یکی سایت ادبی مطمئنا یک از گزینه های مرتبط سهراب سپهری و اشعار اوست. همین تگ در یک سایت یا وبلاگ سینمایی ما را به فیلمی سینمایی در کنار سایر موارد راهنمایی می کند. مطمئنا در یک سایت با موضوع عمومی همین تگ دو مورد مطرح شده و موارد دیگری را نشان خواهد داد.

تگها از کجا می آیند؟
تگها با توجه به رفتار کاربران ایجاد می شوند. هر کاربر می تواند برای موضوعی که می خواند تگ تعریف کند تا هم به خود و هم به دیگر کاربران در جستجوی اطلاعات کمک کند.

تگ در نقطه مقابل گروه بندی و فهرستها قرار می گیرد. در یک دایرکتوری ویراستار است که تعیین می کند چه سایتی در کدام گروه قرار گیرد. اما به کمک تگینگ این کاربران هستند که تعیین می کنند آن سایت در چه گروه و یا گروههایی قرار می گیرد. خیلی سخت است تا موضوعی را تنها با یک تگ تعریف کرد اما تعامل کاربران و سایتها و تفاوت دیدگاههای کاربران یک موضوع را با چندین تگ معرفی می کند و این یعنی همان "وب 2".

زیبایی "وب 2" هم همینجاست. لشکر کاربران وب بدون برنامه ریزی و هماهنگی خاص در حالیکه وبگردی می کنند و اطلاعات خود را می جویند در فرایندی گسترده ای شرکت دارند: "دنیا چگونه فکر می کند؟"

کلماتی که بیشتر جستجو می شوند درشت تر نشان داده می شوند. اگر کلمه ای را بسیار درشت تر از بقیه می بینید شک نکنید که هوادارن بسیاری دارد.

تگینگ به کاربران کمک می کند تا از تجربه های موفق و یا ناموفق همه کاربران بهره گیرند و زودتر و بهتر به آنچه می خواهند برسند.

شاید ما نتوانیم دقیقا بگوییم چه می خواهیم اما مطمئنا قبل از ما گروهی دیگر خواسته ما را بیان کرده اند و می توانیم از تجربه آنها کمک بگیریم.

ما می توانیم برای ترانه ها، تصاویر، اخبار، پست وبلاگها، کتابها، فیلمها و موارد بسیاری دیگر تگ تعریف کنیم.

تگینگ در سایتهای نظیر Flickr, Technorati, Del.icio.us مورد استفاده قرار گرفته است و اقبال بسیاری نیز به آنها شده است.

من تگهای زیر را برای این مقاله تعریف می کنم، تگهای شما کدامند؟
تگ، تگینگ، وب 2

منبع: ایران seo
 
سایت های فلش و موتورهای جستجوگر

قدرت فلش در خلق گرافیک جذاب، ترکیب تصاویر متحرک، صوت و برنامه نویسی خاص آن، چیزی است که حتی به رویاهای HTML هم خطور نمی کند. امروزه سایت های بسیاری را می توان یافت که با استفاده از این تکنولوژی صفحات خارق العاده ای را در وب منتشر کرده اند و چشم ها را خیره می کنند.

اما زیبایی سایت های فلش برای موتورهای جستجوگر پنهان است. موتورهای جستجوگر، ذائقه متنی دارند و برای خواندن و ذخیره کردن یک متن نیز نیاز دارند تا آنرا ببینند. متن های فلش هرگز دیده نمی شوند و لذا موتورهای جستجوگر به طور کلی از آنها صرفنظر می کنند.

در حال حاضر تعداد معدودی از موتورهای جستجوگر می توانند متن درون صفحات فلش را بخوانند و لینکهای آن را نیز دنبال کنند. مشکل دیگر سایت های فلش این است که معمولا دیر بارگذاری می شوند و این از دیدگاه کاربران مناسب نیست. گاهی به شوخی گفته می شود فلش چیز مناسبی است که با آن تعداد بینندگان یک سایت را به صفر رساند!

موتورهای جستجوگر در خواندن محتوای موتورهای جستجوگر مشکل دارند. حتی آنها که می توانند این کار را انجام دهند نمی توانند متنهای درون آنرا همانند آنچه که واقعا درون فایل فلش دیده می شوند نمایش دهند.

صفحات اسپلش

یکی از کاربردهای رایج فیلمهای فلش استفاده از آن در صفحات اسپلش (Splash) می باشد. صفحه اسپلش به یک از دو صورت زیر است:

* تصویری بزرگ و لینکی که با آن وارد سایت می شویم.
* انیمیشن فلش، لینک Skip Intro و آدرس صفحه ای که بعد از اتمام نمایش فلش، به کاربر نشان داده خواهد شد.

معمولا هم کاربران و هم موتورهای جستجوگر اینگونه صفحات را دوست ندارند زیرا محتوای کمی دارند هر چند که ممکن است دارای گرافیک خارق العاده ای باشند.

استفاده از اسپلش در ورودی یک سایت همانند مجبور کردن خریداران یک سوپر مارکت به تماشای فیلمی 30 ثانیه ای قبل از ورود به فروشگاه است.
چرا صفحات اسپلش مورد پسند موتورهای جستجوگر نیستند؟

* محتوایی ندارند و یا محتوای کمی دارند.
* مهمترین متنهای هر صفحه ای عنوان آن و متن نمایان صفحه است. این صفحات متن نمایان ندارند که موتور جستجوگر آنرا بخواند.
* لینکی ندارند یا لینکهای بسیار کمی دارند که موتور جستجوگر آنرا دنبال کند.

این صفحات معمولا تنها به یک صفحه لینک می کنند و گویا به موتور جستجوگر گفته می شود که سایت تنها یک صفحه مهم دارد. در صورتیکه اگر همین تک لینک هم "جاوا اسکریپتی" باشد، بسیاری از موتورهای جستجوگر قادر به دنبال کردن آن نخواهند بود.
بسیاری از صفحات اسپلش بعد از اتمام نمایش فلش به طور اتوماتیک به صفحه دیگر هدایت می شوند (Redirect).

همه موتورهای جستجوگر هدایت اتوماتیک از صفحه ای به صفحه دیگر را اسپم می دانند. برای رفع مشکلات فوق می توانید در صفحه اسپلش خود نیز متنی قرار دهید. در این حالت متن شما زیر اسپلش قرار داده می شود و کاربر برای دیدن آن باید پنجره نمایش را به پایین اسکرول نماید. اما بیشتر کاربران تمایل به ورود به سایت دارند تا اسکرول کردن. در این حالت دیگر صفحه اسپلش سایتتان بدون محتوا نیست ضمن آنکه شما لینکهایی را هم به بخشهایی از سایتتان در آن تعبیه کرده اید.

برای بهینه سازی سایتهای فلش می توانید صفحات مهم سایت فلش را به صورت HTML طراحی کنید (صفحات اطلاعاتی) و یا اصولا برای سایت خود دو نسخه فلش و HTML داشته باشید. حالا روی رتبه های صفحات HTML سرمایه گذاری کنید و سپس از طریق آنها بینندگان را به صفحات فلش راهنمایی کنید.

به کمک لایه ها و CSS نیز می توان یک سایت فلش را دارای متن خوانا برای موتورهای جستجوگر کرد اما با توجه به اینکه ممکن است اسپم تلقی شود، توصیه نمی شود.

بعد از آنکه گوگل هم توانست متون فلش را بخواند گمان می رفت تا حدی حاد بودن مشکل سایتهای فلش کاسته شود اما گوگل نیز هنوز در این مورد قدرتمند نیست. هنوز هم موتورهای جستجوگر نمی توانند متون استخراج شده از صفحات فلش را همانطوری که باید باشد، نمایش دهند. در واقع متن نمایش داده شده به هم ریخته است که ممکن است اصلا کاربر را ترغیب به آمدن به سایت نکند!

با تمام مشکلات اشاره شده فلش به خاطر قدرت خارق العاده ای که در اختیار طراحان می گذارد، دوست داشتنی است. مشکل اشاره شده بیشتر مربوط به سایتهای تمام فلش است بنابراین استفاده از فلش در بخشهایی از صفحات، ایرادی ندارد.

منبع: ایران Seo
 
مفاهیم و اصطلاحات دنیای جستجو و موتورهای جستجوگر

قبل از شروع گفتگو درباره هر موضوعی نیاز به آن است که مفاهیم اولیه و اصطلاحات رایج در آن موضوع، بیان شود تا طرفین گفتگو راحت تر به منظور یکدیگر پی ببرند. برخی از مفاهیم و اصطلاحات حوزه SEO در این مقاله شــرح داده شده است.

Spider, Crawler, Robot
نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات از صفحات سایتهای مختلف را بر عهده دارد.

Directory
فهرست. نوعی از موتورهای جستجوگر که پایگاه داده آن توسط ویراستاران تکمیل می گردد. در آنها سایتها در گروههایی موضوعی دسته بندی می شوند.

Keyword
بــه واژه ها ی مهم (کلیدی) هر صفحه گفته می شود. اما غالبا" منظور کلماتی است که دوست داریم با آنها رتبه های مناسبی کسب کنیم.

Keyword Density
چگالی کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژه های کلیدی در مقایسه با سایر کلمات متن است.

Keyword Staffing
تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه. این کار تقلب محسوب می شود.

Tinny Text
نوشتن متن با اندازه های بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده می شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت هستند. نوشتن مطالب به این صورت، تقلب محسوب است.

Invisible Text
متن نامرئی. منظور استفاده از متن های همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته می شود تا دیده نشود . این نوع متن ها از مصادیق تقلب می باشند.

Spam
تقلب، به تمام تلاش هایی گفته می شود که به کمک آن سعی می شود از راه های غیر معمول، رتبه های بالایی کسب شود. یا در اختیار گذاردن اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر آنرا دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن های هم رنگ زمینه و ...

ALT tag
محتوای این شناسه، متنی است که یک عکس را توضیح می دهد.

Deep Crawl
به معنای این است که موتور جستجوگر، می تواندصفحات زیادی از یک سایت را در پایگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پایگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بیشتری از یک سایت را می تواند در پایگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.

Robots.txt
با این فایل متنی و ساده، میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک "سایت" را می توان کنترل کرد.

META robots tag
به کمک این شناسه میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک "صفحه" را می توان کنترل کرد.

Link
پیوند. در واقع پلی بین دو صفحه است. به کمک آن می توان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت.

Link Popularity
مقصود این است که چه تعداد از سایت های دیگر به سایتی مشخص لینک کرده اند یا اینکه از چند سایت دیگر می توان به کمک پیوندها به سایتی مشخص رفت.

Link Reputation
اشاره به این دارد که سایر سایتها درباره سایتی که بدان لینک داده اند، چه می گویند. عموما در این موارد عنوان، متن لینک و کلمات اطراف لینک در سایت مقصد، بررسی می شوند.

Learn Frequency
بعضی از موتورهای جستجوگر می توانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می کند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.

URL-Uniform Resource Locator
به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اینترنت گفته می شود. این منبع می تواند یک صفحه وب، یک فایل متنی و... باشد

Stop Word
به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیرthe, a, an, web www, home page, و ...

Meta tags
به کمک این شناسه ها، اطلاعاتی از صفحه در اختیار بینندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و ...) قرار داده می شود.

META Keywords
به کمک آن، کلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.

META Description
به کمک آن، توضیحی مختصر از صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.

Stemming
به معنای این است که موتور جستجوگر می تواند صورت های مختلف یک کلمه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوی swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ، swimming نیز می گردد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.

Rank
رتبه یک صفحه در نتایج جستجو است زمانی که جستجویی مرتبط با محتوای آن صفحه انجام می شود.

Spamdexing
مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفی صفحاتی به موتورهای جستجوگر است که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورند. موتورهای جستجوگر تمایل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کیفیت بالای نتایج می تواند این روند را تضمین کند. لذا آنها هرکدام به نوعی سعی در تشخیص صفحاتی دارند که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورد. برخی از این موارد عبارتند از: ساختن صفحاتی که همگی دارای محتوای یکسانی اند، تکرار یک کلمه بیش از حد و ...

Comment
توضیحاتی است که طراحان سایت در لا به لای کدهای HTML می گنجانند تا برای فهمیدن وظیفه بخش های متفاوت کدهای HTML در مراجعات آتی نیازی به صرف وقت بسیار نداشته باشند.

منبع: ایران Seo
 
SEO and SEM

SEO= Search Engine Optimization
بهینه سازی سایت

هدف SEO اصلاح کدها و ساختار سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است.
SEO در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
SEO اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.


SEM= Search Engine Marketing
بازاریابی با موتورهای جستجوگر

SEM به تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجوگر گفته می شود. در حقیقت SEO بخش از SEM است. نمونه کارهایی که در SEM انجام می شود عبارتست از:

  • انتخاب کلمات کلیدی
  • بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
  • اصلاح ساختار سایت
  • تنظیم متاها و عناوین سایت
  • بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
  • معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
  • افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
  • شرکت در برنامه های PFI
  • تحلیل آمار سایت
  • بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز
  • انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها

منبع: ایران Seo
 

rezamona

New Member
من سایتم به آدرس :www.rezamonavari.ir و دامین www.sootak.ir رو با کلمات کلیدی سوتک رضا منوری منوری فال طالع بینی داستان کوتاه تست شعر سرگرمی جبهه آموزش بیلیارد شطرنج دوربین زنده تاریخ طنز .Love Is Secret of love شل سیلور استاین گابریل گارسیا مارکز موزیک بدون کلام تاریخ ایران قصه های ایرانی ضرب المثل های ایرانی اسامی اصیل ایرانی اسکناس های ایرانی تمبر های ایرانی دارو های گیاهی مراسم سنتی ایرانی فرهنگ اصطلاحات ایرانی آموزش بیلیارد آموزش بولینگ آموزش بیس بال آموزش تنیس آموزش شطرنج آموزش مطالعه آموزش موسیقی آموزش هیپنوتیزم آموزش یوگا آموزش آشپزی آموزش آرایش و زیبایی آموزش فال قهوه آموزش پینت بال آموزش ایروبیک نگهداری حیوانات خانگی تست IQ تست خودشناسی تست شخصیت روانشناسی رنگ روانشناسی شغل تست رنگ تست درخت تست خواب تست هیروگیلیف تست پنیر تست Love تست Love 2 ماشین Love ماشین ذهن خوان فال حافظ استخاره فال اعداد فال میوه فال چوب چهره خوانی پیشگویی فال هندی
سه هفته است راه اندازی کردم اما گوگل اون رو ثبت نمی کنه ..راهنمایی می خواستم
 

rezamona

New Member
من سایتم به آدرس :www.rezamonavari.ir و دامین www.sootak.ir رو با کلمات کلیدی سوتک رضا منوری منوری فال طالع بینی داستان کوتاه تست شعر سرگرمی جبهه آموزش بیلیارد شطرنج دوربین زنده تاریخ طنز .Love Is Secret of love شل سیلور استاین گابریل گارسیا مارکز موزیک بدون کلام تاریخ ایران قصه های ایرانی ضرب المثل های ایرانی اسامی اصیل ایرانی اسکناس های ایرانی تمبر های ایرانی دارو های گیاهی مراسم سنتی ایرانی فرهنگ اصطلاحات ایرانی آموزش بیلیارد آموزش بولینگ آموزش بیس بال آموزش تنیس آموزش شطرنج آموزش مطالعه آموزش موسیقی آموزش هیپنوتیزم آموزش یوگا آموزش آشپزی آموزش آرایش و زیبایی آموزش فال قهوه آموزش پینت بال آموزش ایروبیک نگهداری حیوانات خانگی تست IQ تست خودشناسی تست شخصیت روانشناسی رنگ روانشناسی شغل تست رنگ تست درخت تست خواب تست هیروگیلیف تست پنیر تست Love تست Love 2 ماشین Love ماشین ذهن خوان فال حافظ استخاره فال اعداد فال میوه فال چوب چهره خوانی پیشگویی فال هندی
سه هفته است راه اندازی کردم اما گوگل اون رو ثبت نمی کنه ..راهنمایی می خواستم
 

reza1122

New Member
:rose:سلام دوست عزیز
مختصر و مفید
من میخواهم یک موتور بایگانی در وبلاگم درست کنم لطفا راهنمایی ام کنید ... یعنی برای ثبت نام کلاسهای کامپیوتر از وبلاگ استفاده کنم
 
:rose:سلام دوست عزیز
مختصر و مفید
من میخواهم یک موتور بایگانی در وبلاگم درست کنم لطفا راهنمایی ام کنید ... یعنی برای ثبت نام کلاسهای کامپیوتر از وبلاگ استفاده کنم

دوست عزیز این موضوع شما هیچ ربطی به seo نداره. پیشنهاد می کنم یک تاپیک ایجاد کنید و سوالتون رو بپرسید تا هم این تاپیک رو خراب نکنید و هم بهتر به سوالتون پاسخ داده بشه!
 
من سایتم به آدرس :www.rezamonavari.ir و دامین www.sootak.ir رو با کلمات کلیدی سوتک رضا منوری منوری فال طالع بینی داستان کوتاه تست شعر سرگرمی جبهه آموزش بیلیارد شطرنج دوربین زنده تاریخ طنز .love is secret of love شل سیلور استاین گابریل گارسیا مارکز موزیک بدون کلام تاریخ ایران قصه های ایرانی ضرب المثل های ایرانی اسامی اصیل ایرانی اسکناس های ایرانی تمبر های ایرانی دارو های گیاهی مراسم سنتی ایرانی فرهنگ اصطلاحات ایرانی آموزش بیلیارد آموزش بولینگ آموزش بیس بال آموزش تنیس آموزش شطرنج آموزش مطالعه آموزش موسیقی آموزش هیپنوتیزم آموزش یوگا آموزش آشپزی آموزش آرایش و زیبایی آموزش فال قهوه آموزش پینت بال آموزش ایروبیک نگهداری حیوانات خانگی تست iq تست خودشناسی تست شخصیت روانشناسی رنگ روانشناسی شغل تست رنگ تست درخت تست خواب تست هیروگیلیف تست پنیر تست love تست love 2 ماشین love ماشین ذهن خوان فال حافظ استخاره فال اعداد فال میوه فال چوب چهره خوانی پیشگویی فال هندی
سه هفته است راه اندازی کردم اما گوگل اون رو ثبت نمی کنه ..راهنمایی می خواستم

دوست عزیز نمی دونم شما کلمات کلیدی رو اینجا درست وارد کردید یا نه اما اگه درست وارد کرده باشید. مشکل اینجاست که بین کلمات کلیدی حتما باید یک کاراکتر "," باشه!
برای مثال:
مجید، مجید آنلاین

امیدوارم پاسخ درست باشه
 

rezamona

New Member
هنوز تو هیچ انجمنی نتونستم جوابمو بگیرم ....!!!!

دوست عزیز نمی دونم شما کلمات کلیدی رو اینجا درست وارد کردید یا نه اما اگه درست وارد کرده باشید. مشکل اینجاست که بین کلمات کلیدی حتما باید یک کاراکتر "," باشه!
برای مثال:
مجید، مجید آنلاین

امیدوارم پاسخ درست باشه
من تمام این کار ها رو کردم اما من روزی 100 تا مطلب وارد سایتم میکنم اما گوگل روزی 5 صفحه به ایندکسش از سایت من اضافه میکنه
مثلا من الان حدود 4000 صفحه مطلب دارم اما گوگل 1200 تاشو ثبت کرده کلا نسبت به سایت من بسیار کند ایندکس میکنه صفحه ..چرا؟؟؟ هیچ کس تا حالا نتونسته درست جواب منو بده در هیچ انجمنی ..تمام تنظیمات seo v رو در cms خودم فعال کردم url هامو فارسی کردم و ...
گوگل وب مستر هم ثبت کردم سایت مپ رو هم دادم ..... اما باز هم در گوگل ...کند کند کند ثبت میشه صفحاتم .. البته یاهم که هیچ ... اون کلا فکر کنم 100 صفحه از سایت منو هم ثبت نکرده بعد از حدود 5 ماه !!! ممنون میشم کسی کمک کنه
 

itbartar

New Member
سلام
من به اشتباه دو متا تگ زیر را در سایتم گداشتم که بعدا فهمیدم باعث شده تمام ایندکس پیج ها و ورودی هام از گوگل به خاطر اشتباه در استفاده کردن از اونها پریده


<META name="robots" content="NOINDEX,NOFOLLOW" />

<META name="googlebot" content="NOARCHIVE, NOODP, NOSNIPPET" />

الان متا اولی رو کردم : "index, follow "
و متا دومی رو کلا حدف کردم ، اما با گذشت یک هفته هنوز سایتم به حالت اولیه برنگشته

راهی وجود داره؟ یا اینکه چه مدت باید صبر کنم؟
در ضمن تو آی دی گوگل هم که چک میکنم همچنان تعداد ایندکس هام در حال کم شدنه

لطفا کمکم کنید
http://parniaz.com
 

جدیدترین ارسال ها

بالا