سلام سوال درباره هاست

md25

New Member
سلام میخواستم ی سایت تفریحی راه بندازم ... برام سوالی پیش اومده بود .. ایا افراد انلاین همزمان که سایتمو دارن مشاهده میکنن زیاد باشه فشار میاد به هاستم و باعث مسدود سازی میشه؟ مثل چت روم که کاربران انلاین تعدادشون بره بالا به دلیل استفاده منابع بالا میبندن سایت و ... میخواستم اینو بدونم

:rose:
 

Persian-Talk

New Member
آره امکان پذیر هست. (اما به تعداد بازدید کننده روزانه بیشتر مربوط هست تا تعداد بازدید کننده آنلاین ) اما حداقل بعد از یک یا دو سال فعالیت به اون بازدید خواهید رسید.
 

md25

New Member
یعنی افراد انلاین همزمان وب سایتم بالا بره به سایت فشار نمیاره؟ سایت مد نظرم وب سایت تفریحی هستش فقط مطالب بزارم توش..میشه واضح تر توضیح بدین؟
 

Pejii

Member
ببینید، بستگی به سایتتون، منابعی که به اشتراک گزاشته میشه توسط سرورتون و نحوه استفاده کاربرها هم هست. برای مثال بازی ای که سمت سرور شما اجرا بشه، چت روم ... اینها پردازش دارند و روی پردازنده سرور فشار میاد. هاست خوب نداشته باشید یا قوانین اشتراکی بدی داشته باشه مشکل ساز میشه.

اگه دیتا استریم میشه رو سایتتون، سایت اشتراک گزاری و استفاده از صوت و تصویر و مالتی مدیای آنلاین باشه، اینها پهنای باند مصرف بیشتری دارند، اگه هاست نامحدود واقعی نداشته باشید و یا ترافیک پایین اونوقت مشکل ساز میشه.

کاربری که آنلاینه و داره مطالب متنی رو در یک صفحه میخونه و چند دقیقه ای تو یک صفحه مشغوله، فشاری روی هاست و سایت شما وارد نمیکنه، حتی چند صدتاشون هم باهم اونقدر فشار وارد نمیکنه که یک کاربر در حال انجام بازی آنلاین اعمال میکنه و یا به اون اندازه که یک کاربر در هنگام استریم یک ویدیو مصرف میکنه.

بازهم، پرمصرف ترین پردازش ها، بیشترین تعداد بازدیدکنند و بالاترین میزان مصرف ترافیک رو هم داشته باشید، اگه هاست خوبی داشته باشید نباید مشکلی پیش بیاد. پس همه موارد رو از سمت کاربرها و مصارفشون و تعدادشون در نظر داشته باشید قبل از تهیه هاست و یا برای تغییر/آپگرید سرویستون.

و نکته آخر هم، سایتتون رو حتماً از همه لحاظ ایمن کنید، مخصوصاً اگه چت روم یا shoutbox دارید توش. bot ها و مخرب های بسیاری هست که خودشون رو برای شنود و دزدی اطلاعات و یا اسپم زدن توی اینگونه سرویس ها و سایت ها حمله ور میشند و یکی از بزرگترین دلایل بالا رفتن بیش از حد کارکرد ترافیک و پردازنده هاست در چنین سایت ها است.
 
آخرین ویرایش:

md25

New Member
Pejii یک دنیا ممنون کمتر کسی مثل شما اینجوری به ادم اطلاعات میده .. یک دنیا و قدر دان شمام .. بنده یه سایت تفریحی میخوام بگیرم با پهنای باند نامحدود واقعی فقط مطالب بزارم لینک عکس و هم از ساتایه دیگه پیوند میکنم تو سایتم با اینی که تعریف کردم براتون تا چه تعداد بازدید کننده زیاد شه هاستم و میبندن و به سرورشون فشار میاد .. و سوال دومم ..فشار به سرور بستگی به تعداد کاربران انلاین همزمان داره یا تعداد بازدید کنندگان در روز
 

Pejii

Member
خواهش میکنم، قابل شما رو نداره.

پس اینجور که از تعریف شما معلومه، پردازش قوی ای از سمت سرور هاستینگتون نخواهید داشت مگر اینکه تو بخش تفریحی بازی های آنلاین داشته باشید که پردازششون سمت سرور انجام بشه، مشکل ترافیک هم که چون نامحدود واقعی هست نمیباشه.

ببینید، کاربر آنلاین با کاربر فعال آنلاین رو از هم جدا کنیم اول، معمولاً کاربری که یک صفحه رو داره مطالعه میکنه، فقط و فقط در زمان لود شدن صفحه هست که از منابع سرور استفاده میکنه، بعد از اون و تا پایان مطالعه و درخواست صفحه جدید و یا ارسال نظر/انتقال داده جدید هیچ مصرفی از منابع نخواهد داشت.

تعداد بازدید روز هم اگه در طول روز پخش شده باشه، تا به اندازه خیلی چشم گیری نرسه نباید مشکلی ایجاد کنه، این مساله زمانی مشکل ساز خواهد بود که کلیه و یا حجم کثیری از بازدید ها در یک بازه زمانی کوتاه به سرور باشه و البته بسته به نوع سرویس دهی و منابع سرور میتونه مشکلات متفاوتی هم ایجاد کنه.

تعداد کانشن های مجاز در سروریس اشتراکی هاست:
مساله محدود کننده ای که باید نگرانش باشید اینجا، تعداد کانکشن هایی هست که در در یک لحظه هاستتون اجازه برقراری اش رو میده و این رو باید از پشتیبانی بخش فروش بازخواست کنید.

معمولاً هاست ها برای سرویس اشتراکی محدودیتی بنا به نوع سرویس و کلاس سرویس و همچنین سیستم عاملی که روش هاستینگ انجام میشه اعمال میکنند.

اگه سرور اختصاصی دارید که مدیریت منابع کاملاً دست خودتون هست و محدودیت ها فقط به قدرت پردازنده سرور، میزان رم، پورت شبکه اتان و همچنین سیستم عامل هاستینگ بر میگرده و قدرت نرم افزار مدیدریت محتوا و دیتابیس.

سرورهای لینوکس معمولاً تعداد کانکشن های بالاتری براشون بسته میشه چون از ویندوز بهینه تر هستند برای هاستینگ، برای مثال هاست اشتراکی شما ممکنه 150 کانکشن محدودیت روی ویندوز براش بسته شده باشه و یا تا 200 کانکشن برای لینوکس روی همون پلن/قیمت.

البته، این کانکشن ها فقط و فقط موقعی به سرور زده میشه و مورد استفاده قرار میگیره که کاربر داره مستقیماً از خود سرور شما اطلاعاتی رو دریافت میکنه، مثلاً هنگام لود شدن صفحه index وبسایتتون، یک کانکشن داره فایل Index.html رو میگره، یک کانکشن دیگه داره فایل style.css رو میخونه، 3 تا کانکشن دارند 3 تا فایل تصویری رو میخونند... یک کاربر معمولاً تعداد خاصی کانکشن به تنهایی به یک هاست یا سرور میزنه در هنگام لود صفحه و این کانکشن ها در مدت زمان بسیار کوتاهی بعد از لود شدن صفحه آزاد میشند و مجدداً برای استفاده های بعدی در دسترس خواهند بود.

میزان استفاده از منابع و پایین آوردن تعداد کانکشن های مورد نیاز/استفاده توسط یک کاربر بر میگرده به نحوه بهینه سازی سایت از سمت شما و یا برنامه نویس/طراح سایتتون که اینها در حقیقت میزان حجم فایل هایی هستند که کاربر در هنگام مشاهده یک صفحه دریافت میکنه و مستقیماً بر میگرده به میزان سایز تصاویر، دیتای صفحه (کد)، اسکریپت ها، استایل شیت ها و همه فایل ها و اطلاعات دیگری که یک صفحه رو تشکیل میدهند.

حالا چرا اون بالا به تصاویر اشاره کردم با اینکه شما گفتید لینک تصاویر رو به سایت های دیگه میزنید؟ خوب این نکته حیاطی رو فراموش نکنیم که بعضی از این تصاویر ممکنه برای نمایش کامل صفحه استفاده بشند و شما اونها رو پیش از نمایش صفحه نیاز داشته باشید ( Preload ). در این مورد کانکشن کاربر از سایت شما قطع نمیشه و هنگام لود شدن تصویری که داره پیش نمایش میشه همچنان یک یا چند کانکشن معلق به سایت شما برقراره. بهینه سازی این مطلب و استفاده از هاست های سریع و تصاویر بسیار کم حجم جهت مصارف preloading تصاویر سازنده قالب/نمای سایتتون خیلی مهمه که نتیجه اش میتونه به سرعت باز شدن بالای صفحه و رهایی کانکشن های مشغول و فشار روی هاست منجر بشه. البته رضایت کاربر رو هم دربر خواهد داشت.


تقسیم منابع/مصارف:
معمولاً سرورهایی که فایل های حجیم و یا تصاویر بزرگی رو استفاده میکنند، اگه خوب به مراحل لود شدن صفحه هاشون دقت کنید، کلیه سورس دیتاشون روی یک سرور نیست، برای مثال تصاویر در یک یا چند سرور جداگانه قرار داره، فایل های دانلود روی یک یا چند سرور مخصوص هاست فایل قرار میگیره، ..... این کار باعث کاهش فشار روی سرور میشه و همچنین کاهش تعداد کانکشن روی سرور هاست وب سایت.

با در نظر داشتن مطالب قبلی، میرسیم به بحث اینکه چه تعداد بازدید/مصرف برای هاست شما زیاده و مشکل فشار و یا نیاز به تغییر هاست دارید؟

این مساله کاملاً بر میگرده به نحوه اشتراک گزاری منابع و محدودیت های هاست/سرویس دهنده/بهینه سازی سایت شما/.... و کلی مطلب دیگه و حتی مباحثی نظیر حملات و یا آلوده شدن هاستتون که کم پیش میشاد ولی به هر حال ممکنه پیش بیاد.

ممکنه سروری که روی یک هاست با 100 هزار ویزیتور ماهانه و 500 هزار نمایش صفحه و حدود 150 تا 200 گیگ ترافیک مصرفی از چشم مسولین سرویس دهنده ای (هاست شما) بیش از حد از منابع سرور داره استفاده میکنه، با همون قیمتی که برای اون هاست دادید بدون هیچ مشکلی و با محدودیت پایین تری روی یک هاست دیگه و توسط سرویس دهنده دیگه ای (هاست دیگری) حتی 50 درصد منابع قابل استفاده توسط سرور شما رو هم مصرف نکنه.

به زبان دیگه، ممکنه هاست شما X مقدار مصرف رو معقول بدونه برای 20 هزار تومان در ماه روی پلن اشتراکی ای که به شما داده، هاست دیگه ای ممکنه X*2 مقدار مصرف رو معقول بدونه برای هاستینگ بهتری با همون مبلغ 20 هزارتومانی روی یکی از پلن های اشتراکی اشان و با سرویس دهی و امکاناتِ بیشتری.

پس در یک کلام، نمیشه گفت دقیقاً چه تعداد کاربر/نمایش/بازدید صفحه و حجم دیتا زیاده تا وقتی که شما اون میزان فشار/بار رو روی سرورتون و با چشم خودتون ببینید. و البته این میزان هم قبلاً اشاره کردم، از یک هاست تا هاست دیگه متفاوت خواهد بود.


پیشنهاد:
- شما به هیچ وجه تا زمانی که از کیفیت سرویس دهی سرویس دهنده اتان اطمینان کامل ندارید، اقدام به شارژ چند ماهه و یا سالیانه هزینه سرور نکنید (مگر اینکه پولش براتون مهم نباشه و یا درآمد زا باشه سایت و پول رو برگردونه خودش)
- همیشه آمادگی انتقال به سرویس دهنده دیگه رو داشته باشید. (بک آپ سایت و دیتابیس رو همیشه در دسترس و به روز داشته باشید)
- چند تا سرویس دهنده ای که محبوبیتی در هاستینگ دارند رو برای جابجایی پیشاپیش در نظر داشته باشید.
- سایتتون رو بهینه کنید و تا جایی که میتونید از سرورهای هاستینگ با شهرت در زمینه هاستینگ استفاده کنید و نه از اینها که با قیمت بسیار پایین میاند و دکون باز میکنند.
- میزان اشتراک و محدویت های پنلی که خریداری میکنید رو دقیقاً از سروی دهنده بازخواست کنید و قراردادی که امضا میکنید و یا دیجیتالی و آنلاین تایید میکنید رو کامل و دقیق بخونید.
- نحوه کار سرورتون رو هر روز کنترل کنید، در صورت مشاهده کندی و یا قطع دسترسی بیش از حد حتماً سرویس دهنده رو به زیر سوال بکشید.
- در صورتی که به میزان معقول و با تعداد کاربر بسیار بالا/مصرف بالا در کار سرورتون اختلال و یا کندی مشاهده کردید، با سرویس دهنده اتان مشورت کنید و اقدام به ارتقاء به سرویس ها با اشتراک پایین تر و یا منابع اختصاصی و یا جداسازی دیتا/کش کردن دیتا روی بیش از یک سرور نمایید.

در انتها:
فکرتون رو با اینکه چه تعداد کاربر زیاده مشغول نکنید، مشغول ایجاد محتوا و جذب بازدید کننده باشید.

بازدید کننده زیاد همیشه خوبه.

وقتی شما تعداد کاربراتون به حدی برسه که هاستتون دیگه جوابگوی نیازهای سرورتون نباشه، همیشه پلن های با اشتراک پایین تر و منابع بیشتر و هاست ها و راه کارهای قوی و بهتری برای استفاده هست.

احتمالاً تا زمانیکه به مشکل منابع برخورد کنید سرورتون به جایی رسیده که خودکفایی کنه و رنکِ خوبی هم خواهد داشت و انتقال به هاست و یا پلن قوی تر براتون مشکلی نخواهد بود.
 

fereydooniz

New Member
اگر سایتتون تازه کاره براتون مشکلی پیش نمیاد.
مثلا من الا تا 10 کاربر همزمان هم دارم اما هبچ مشکلی نداشتم.
برای شروع کار هسات ارزان بهترین کاره
مثلا من از نت افراز برای این سایت استفاد می کنم: سایت من
 

جدیدترین ارسال ها

بالا