سلام دوستان...Normal Map رو چطور میسازن.برای تردی مکس

سلام دوستان .Normal Map رو چطور میسازن.برای تردی مکس........برای bump استفاده میشه؟

با فتوشاپ با چه پلاگینی میسازن این مپو؟
 

quickneed

Member
سلام دوستان .Normal Map رو چطور میسازن.برای تردی مکس........برای bump استفاده میشه؟

با فتوشاپ با چه پلاگینی میسازن این مپو؟

سلام اگه میخواین از فتوشاپ نرمال مپ درست کنین یه پلاگین هست براش که خیلی ساده یه از تکسچر که لود کردین نرمال درست میکنه فکر کنم اسمش nvidia normal map filter باشه
ولی فقط معنیش این نیست که شما اگه بخواین به جسمی بامپ بدین باید حتما براش نرمال مپ درست کنین .. میتونین یه مپ براش درست کنین مثلا بهش نویز بدین و کنتراستش رو دست کاری کنین که این اختلاف نور باعث بامپ رو جسم میشه
تو خود مکس هم با render to texture میشه این کار رو انجام داد .. از برنامه ی xnormal هم میتونین استفاده کنین که فکر کنم خیلی سریع این کارو انجام میده
موفق باشین
 

madmaster_3d

Well-Known Member
خوب همه توضیحات رو کوئیک جان دادن. فقط اگر خواستی تو فتوشاپ بامپ درست کنی. باید تکسچرت رو سیاه و سفید کنی با hue بعد هم با courve level یا چیزهای دیگه تمایز بین رنگ های سفید و سیاه ایجاد میکنی. سیاه ها پایین می مونن. ولی سفیدها بالا بیان و برجسته میشن ( تو 3 دی منظورمه )
 
ممنون دوستان

shadermap-amb.normal

-shadermap-amb.occlasion

این قسمت رو که بلود کردم مربوط به کدوم قسمته متریاله........
 

madmaster_3d

Well-Known Member
بزار با یک مثال ساده توضیح بدم. شما یک جسمی ساختی که حفره یا سوراخ داره. خوب. وقتی نور رو تنظیم می کنی و رندر میگیری. فقط یک قسمتی از کار سایه میگیره و حفره ها اصلا سایه ای ایجاد نمیشه. اگر یک کاری مثل اون big boss که من ساخته بودم دیده باشی یک قسمت هایی بود که مثلا یک باکس بود 20 تا دایره توش ایجاد شده بود. خوب
حالا اگر عادی رندر بگیری اون سوراخ ها رو تخت نشون میده ولی اگر با ambient occulasion رندر بگیری سوراخ ها مشخص تر میشن. چون سایه دارن و کار واقعی تر و قشنگ تر میشه.

ambient occulasion سایه در سوراخ ها و ... ایجاد می کنه که کارت رو زمین تا آسمون فرق می کنه. یک عکسی میزارم که بهتر متوجه بشی. البته این توضیحی که من دادم کوچیک بود ولی کافیه فکر می کنم.
 

پیوست ها

  • AO-.jpg
    AO-.jpg
    21.8 کیلوبایت · بازدیدها: 14
  • Test-1.jpg
    Test-1.jpg
    26.5 کیلوبایت · بازدیدها: 15
  • Test-1 + AO.jpg
    Test-1 + AO.jpg
    35.4 کیلوبایت · بازدیدها: 15

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
برای ساخت Normal map از طریق یک عکس دیگه مثل Diffuse میتونی از نرم افزار هایی مثل CrazyBump استفاده کنی، کافیه عکس رو بهش بدی تا Normal و Spec و بقیه ی تکسچر هارو بهت بده.
 
بزار با یک مثال ساده توضیح بدم. شما یک جسمی ساختی که حفره یا سوراخ داره. خوب. وقتی نور رو تنظیم می کنی و رندر میگیری. فقط یک قسمتی از کار سایه میگیره و حفره ها اصلا سایه ای ایجاد نمیشه. اگر یک کاری مثل اون big boss که من ساخته بودم دیده باشی یک قسمت هایی بود که مثلا یک باکس بود 20 تا دایره توش ایجاد شده بود. خوب
حالا اگر عادی رندر بگیری اون سوراخ ها رو تخت نشون میده ولی اگر با ambient occulasion رندر بگیری سوراخ ها مشخص تر میشن. چون سایه دارن و کار واقعی تر و قشنگ تر میشه.

ambient occulasion سایه در سوراخ ها و ... ایجاد می کنه که کارت رو زمین تا آسمون فرق می کنه. یک عکسی میزارم که بهتر متوجه بشی. البته این توضیحی که من دادم کوچیک بود ولی کافیه فکر می کنم.


حالا اگر عادی رندر بگیری اون سوراخ ها رو تخت نشون میده ولی اگر با ambient occulasion رندر بگیری سوراخ ها مشخص تر میشن. چون سایه دارن و کار واقعی تر و قشنگ تر میشه.

ممنون

کجا مهندس جان ازش استفاده کنم؟

چندتا map دارم ببینید
هر کدوم به یه قسمت متریال مربوط میشه
مثلا normal رو به bump میدیم

displacement رو به displacement

ولی یه map دیگه هستش که نمیدونم چطوری ازش استفاده کنم.اصلا نمیدونم چی هست .اینم تصویرشazarakhsh.ir-ap45-ajorchin-shadermap-amb.occlasion.jpg اسمش هم shadermap-amb.occlasion
 
آخرین ویرایش:

ALI_TAKHTI

Active Member
حالا اگر عادی رندر بگیری اون سوراخ ها رو تخت نشون میده ولی اگر با ambient occulasion رندر بگیری سوراخ ها مشخص تر میشن. چون سایه دارن و کار واقعی تر و قشنگ تر میشه.

ممنون

کجا مهندس جان ازش استفاده کنم؟

ambient occulasion v رو در همه موارد رندرداخلی و خارجی میشه استفاده کرد تیکon رو بزن.میزان پیش فرضش معمولا کافیه.یه سایه خوب میده به کارت
 

Ultra3D

Well-Known Member
شخصا می ئونم تو بعضی از برنامه ها مثل Zbrush , Mudbox رو خود مدل paint می کنن ... ولی اگه لینک پایینی رو نگاه کنی می بینی که با نرم افزار های دیگه مثل خود مکس هم این کار امکان پذیر هست ولی متاسفانه برای خود مکس آموزشش رو نذاشته
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Normal_Maps
 

madmaster_3d

Well-Known Member
ممنون

کجا مهندس جان ازش استفاده کنم؟

چندتا map دارم ببینید
هر کدوم به یه قسمت متریال مربوط میشه
مثلا normal رو به bump میدیم

displacement رو به displacement

ولی یه map دیگه هستش که نمیدونم چطوری ازش استفاده کنم.اصلا نمیدونم چی هست .اینم تصویرش اسمش هم

سلام. والا ما خودمون مثل خودتیم تو مکس تاره کار حساب میشیم. یعنی منظورم این هستش خیلی چیزها رو بلد نیستم برای اینکه تو مکس مهندس بشی 4 سال لازمه با پشت کار بالا. ببین معمولا این عکسی که شما گزاشتی رو توی فتوشاپ با تکسچر اصلی ترکیب می کنن و این عکسی که گزاشتی رو روی حالت multipy اینها میزارن.

روش های مختلفی برای استفاده از AO وجود داره. یکی از این روش ها استفاده از متریال های خود مکس هستش که من یک آموزشی چیزی میسازم و میزارم تو بخش آموش های مکس. حتما یک سری بزن.

روش های مختلفی برای به کار بردن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا