سفيدك زدن دور كارها

sialk graph

Member
سلام آقا يه مشكل
زمينه من مشكي چهار رنگ هستش روي اون يه نوار قرمز رنگ با يه متن زرد رنگ دارم براي اينكه دور اونها سفيدك نزده چيكار بايد بكنم . اگه overprint خم بكنم كه ديگه رنگهام تيره ميشه اصلا اگه بخام رنگ روشنم روي زمينه تيره سفيدك نزده بايد چيكار كرد؟ ممنون
 

sialk graph

Member
بابا كسي پيدا نميشه كه جواب ما رو بده عجب انجمني دمتون گرم...............
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزیز
از طرف همه از شما معذرت می خوام که دیر جواب گرفتی.
دوست من اگه اشتباه نکنم شما گفتی که رنگ مشکی شما چهار رنگه . خب این یعنی از ترکیب cmyk ساخته می شه و بر رویه 4 زینک شما درصدی از رنگ سیاه زمینه شما وجود داره . البته چون شما در رنگهات سایان نداری درصدی از سایان سازنده سیاه به زینک سایان منتقل می شه . بنابراین فکر نکنم شما احتیاجی به over print داشته باشی. چون سفیدی وجود نداره. کاش می گفتی که رنگ زردت خالص هست یا نه و از چه سایزی استفاده کردی.
البته در مورد امکان بور شدن رنگ در این مورد باید بهم وقت بدی تا جواب کامل بهت بدم
 

sialk graph

Member
مگه فرقي هم ميكنه خالص بودن يا نبودن رنگ اندازه اون چه طور؟؟؟ اندازه من يك جلد در قطع وزيري هستش دستت درد نكنه
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
دوست عزیز بازهم سلام .
ما در چاپ باز آفرینی تصاویر رنگی دو روش عمده داریم . این دو روش و نحوه استفاده از اون ها بستگی نزدیکی به نو ع تصویر رنگی ما داره . منظور از نوع تصویر رنگی ( حالا طرح و یا عکس کلا هر نقش رنگی) به این برمی گرده که تصویر ما از چند تا رنگ ساخته شده باشه .
در روش اول اگر تصویر دارای محدوه وسعیی از رنگهای مختلفه از روش تفکیک رنگها به چهار رنگ چاپی استفاده می کنن . با این روش اکثرا در نهایت 4 زینک به عنوان واسطه چاپ ( در چاپ افست ساخته می شه ) که با انتقال 4 رنگ CMYK در نهایت اکثرا رنگ ها بازسازی و چاپ می شن.
اما روش دوم وقتی به کار می یاد که محدوه رنگهای بکار رفته مثلا دو یا سه رنگه مشخصه . در این روش به جای تفکیک رنگها به چهار رنگ ، زینک ها رو بر اساس اون 2 یا سه رنگ مشخص از روی تصویر می سازن. در نتیجه پروسه بدست امدن رنگها هنگام چاپ از ترکیب 4 رنگ نیست بلکه قبل از چاپ این رنگ ها با استفاده از ترکیب 4 نوع مرکب چاپی ساخته شده و یا با استفاده از مرکب های از قبل آماده شده کارخانه ای در رنگهای مشخص تصویر ما به قسمت مرکب دانی دستگاه چاپ ریخته می شن تا با استفاده از زینکهای از قبل تهیه شده فقط رنگهای مشخص شده چاپ بشن.
اما در مورد کار شما . باید بگم که شما می تونی از هر دو روش استفاده کنی . ولی خود شما گفتی که سیاه من چهار رنگه . قبل از اینکه ادامه بدم بگم که این کار خوبه . یعنی ساخته شدن سیاه از 4 رنگ باعث به وجودن اومدن یه رنگ سیاهه واقعی و بور نشده می شه . از طرفی باعث می شه که شما نیازی به overprint کردن هم نداشته باشی و همینطور باعث می شه که حجم بالایی از رنگ سیاه یکدست که می تونه عاملی برای جمع شدن کاغذ و یا مشکل بور شدن رنگهای رویه اون باشه تقریبا از بین بره .
کلا بدست آوردن رنگهای دقیق خیلی به تجربه نیاز داره خصوصا اینکه یک طراح به وجود آورنده اصلی رنگ ها و محدودیتهای احتمالی اونهاست حالا چه از لحاظ ترکیب بصری و چه از لحاظ امکان بازآفرینی اونا در چاپ.
در مورد متن و رنگ زرد هم به شما توصیه می کنم که در روش 4 رنگ حدالمقدور از یک رنگ برای اونها استفاده کن مثلا اگر زرد شما جوری باشه که به سمت نارنجی بره مثلما در چاپ این رنگ از ترکیب دو رنگ زرد و ماژنتا بدست خواهد اومد که ممکنه در هنگام چاپ در اثر عوامل مکانیکی جابجایی صورت گرفته و خصوصا در مورد سایز حروف کوچک باعث ناخوانا شدن حروف به دلیل رو هم نخوردن رنگها بشه .
باز هم اگر سوالی بود بپرس موفق باشی!
 

rahmani

Member
عزیز با داشتن مشکی چهار رنگ لازم نیست نگران سفیدک زدن باشید. در باند قرمز ترام قرمز دارید و در رنگ مشکی هم باز قرمز دارید یعنی ترامهای قرمز به هم چسبیده اند و در مورد نوشته ی زردی که در نوار قرمز دارید هم همینطور . و با تعریفی که کرده اید نتیجتا در تمام کار رنگ زرد خواهید داشت. یعنی هم در مشکی و هم در نوار قرمز و هم در نوشته ی زرد. پس دیگر کجای کار باید سفیدک بزند؟
نگران نباشید.
 

sialk graph

Member
از همتون ممنونم ولي يك سوال من ميتونم به جاي متن و كادر قرمز و زرد رنگ خودم از رنگهاي ‌spot استفاده كنم ؟
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سه باره سلام !
دوست من معلومه که شما می تونی این کار رو انجام بدی! البته این کار همون طور که اشاره کردم محاسن و معایب خاصه خودش رو داره .
محاسن :
رنگها ی spot در هنگام چاپ اگر خوب و دقیق ساخته شده باشن و خوب هم چاپ بشن می تونن پر رنگ تر و زنده تر از ترکیب های ساخته شده از رنگهای CMYK باشن .
اگر بخوای این کار رو انجام بدی با توجه به اینکه 3 رنگ در کاره شما هست یه زینک صرفه جویی شده .
دوست من در مورد معایب این طوری بهت می گم . که اگر شما کل فایل تصویری رو که داری مبنای تهیه زینک قرار بدی نیاز به over print رنگ ها خواهی داشت که این باعث همون معایب خواهد بود که از قبل در رابطه با هاشون حرف زدیم . اما یه راه هست که اگه این کا رو بکنی کارت سفیدک نمی زنه ولی ممکنه به دلیل رو هم خوری رنگهای روشنت رویه سیاه اونها کمی بور بشن. این راه اینه که شما کلا رنگ سیاه رو از فایلت حذف کنی و اونرو رویه یک فایل جدید در همون موقعیت قبلی دقت کن در همون موقعیت قبلی ایجاد کنی اینجوری یه زینک سرتاسر سیاه ساختی و در جاهایی که قراره رنگ قرمز و زردت بشینه سفیدی نخواهد بود و زیرش سیاهه که قبلا هم گفتم می تونه باعث بور شدن رنگهات بشه . این کار رو اپراتور لیتوگرافی هم می تونه اگه وارد باشه برات انجام بده.
اما توصیه برادرانه من اینه که همون چهاررنگ کار کن و از خیر اون چیزی که تو ذهنت می گذره ( و من هم می دونم !) بگذر. موفق باشی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا