سرویس دوره‌ای خودرو؛ بایدها و نبایدها! (بخش اول)

sara amini

New Member

افرادی که با ماشین خود کار کرده باشند (رانندگان تاکسی و افرادی که کار با ماشین، شغل اصلی‌ آن‌ها است) به خوبی می‌دانند تعمیرات خودرو تا چه میزان پرهزینه است. آن‌ها به شما خواهند گفت: «نگهداری پیشگیرانه را فراموش نکنید!».

اصول اولیه مانند تعویض روغن، چک کردن فشار لاستیک‌ها و انجام کارهای پایه‌ای که بخشی از سرویس دوره‌ای خودرو هستند، به شما کمک می‌کنند تا قبل از این‌که خودرو آسیب جدی ببیند، بتوانید از ماشین خود به خوبی مراقبت کنید.

در چرخه عمر خودرو، زمان کافی وجود دارد که به‎طور دوره‌ای بتوان وضعیت ماشین را بررسی کرد. سرویس دوره‌ای که به عنوان «تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان» نیز شناخته می‌شود، یک استراتژی کاربردی است که نیاز به نگهداری از خودرو در فواصل زمانی معین را تعیین می‌کند. صرف نظر از این‎که خودرو تا چه میزان از سلامت لازم برخوردار است، سرویس دوره‌ای می‌تواند کاری بسیار مفید باشد.

5-3.jpg


فواید و معایب سرویس دوره‌ای خودرو

فایده انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان (همان سرویس دوره‌ای)، این است که نیاز به کارهای اضافی برای تصمیم‌گیری در مورد سرویس‌دهی را به کلی از بین می‌برد. به این معنا که شما شاید دقیقاً ندانید چه زمانی باید روغن ماشین را عوض کنید و یا این‌که اصلاً نمی‌دانید چرا باید کلیه قسمت‌های مکانیکی خودرو در زمان‌های خاصی چک شود. اگرچه هزینه‌های اولیه سرویس دوره‌ای ممکن است به نظر زیاد برسد، اما این نوع خدمات از هزینه‌های بلند‌مدت می‌کاهد. استفاده از سرویس‌های دوره‌ای به معنای این است که شما ماشین خود را از نظر سلامت مکانیکی بیمه کرده‌اید. همچنین، خدمات دوره‌ای خودرو بیشتر به داده‌های زمانی و تجزیه و تحلیل متکی است.


نکته منفی در سرویس دوره‌ای، خطر انجام فعالیت‌های غیرضروری است. تخمین زده می‌شود که تا 30٪ کارهای پیشگیرانه برای سلامت خودرو بیش از نیاز واقعی انجام می‌شود. برخی از نمایندگی‌ها فواصل زمانی را کاهش می‌دهند. برای مثال، تست باتری حداکثر برای دو بار در سال آن هم برای افرادی که به‎طور مداوم با خودروی خود کار می‌کنند ضروری است اما نمایندگی طرف قرارداد شما ممکن است به جای دو بار در سال، چهار بار در سال را تعیین کند. این مقدار بیش از حد مجاز است، و هدف از این کار تنها می‌تواند دریافت هزینه بیشتر از افراد باشد.
2-8.jpg


حال این سوال پیش می‌آید که از کجا می‌توان زمان‌های ضروری تعمیر و نگهداری دوره‌ای را فهمید؟

مرحله نخست هر سرویس دوره‌ای، از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو شروع می‌شود. این کتابچه حاوی دستورالعمل‌هایی برای نگهداری صحیح از خودرو است. در کتابچه راهنما می‌توانید مواردی مانند زمان تعویض روغن، بررسی فشار باد تایرها، گرمای بیش از حد موتور، تغییر فیلترها، تعویض دینام و تسمه تایم و موارد دیگر را پیدا کنید. حتی خواهید فهمید که روغن موتور مناسب خودرو شما چه برندی است!

البته نباید سرویس دوره‌ای نمایندگی خودرو را نیز دست کم گرفت. این سرویس دوره‌ای چند مزیت دارد. از جمله:

  • شما می‌دانید که در حال به دست آوردن قطعات اصلی و شرکتی هستید.
  • شما از سالم بودن و نگهداری اصولی خودروی خود اطمینان خواهید داشت.
  • شما می‌دانید که در زمان‌های مشخص و با برنامه از پیش ‌تعیین‌شده باید اتومبیل خود را سرویس کنید (نگرانی بابت این‌که باید چه زمانی ماشین خود را سرویس کنید نخواهید داشت).
  • شما دیگر نیازی به جستجو برای یافتن تعمیرگاه مجاز، معتبر و مورد اطمینان ندارید، و مستقیماً می‌توانید خودروی خود را به نمایندگی شرکت مورد نظر ببرید.
  • سوابق کتبی از تاریخ خدمات خودرو در نمایندگی ثبت می‌شود. این موضوع در آینده و زمانی‌که می‌خواهید ماشین خود را بفروشید، می‌تواند برای خریداران مهم باشد ‌(نشان می‌دهد که خودرو در دوره‌های زمانی مختلف بررسی شده و سالم است).
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خودرو اینجا کلیک کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا