Baloot3D
مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام به دوستان عزیزم
یه مدتی نبودم چون کارت گرافیکم ترکیده بود !
گفتم تعمیرش نکنمو برم یه جدیدشو بخرم که دسته آخر یه ATI 5770 خریدم که انصافا فوقالاده عمل می کنه
بگذریم ، شاید تیتر این تاپیک شما رو هم شکه کرده باشه مخصوصا دوستانی که این مسئله واسشون مهم هست ، با خرید یه کارت گرافیک نسبتا گرون چرا از توان این GPU های بسیار پرقدرت که دارای تعداد زیادی هسته Stream و CUDA هست، نمیشه در رندر استفاده کرد
حالا و در ورژن جدید مکس یعنی 2011 طبق قلی که شرکت Autodesk داده بود ، استفاده بهینه تری از این پردازنده ها و توان پردازش موازی در GPU ها شده ، تا جایی که موتور رندری با قدرت نسبتا بالا در این ورژن به مکس اضافه شده که از تمام قدرت GPU در رندر استفاده می کنه !
تصاویری که این موتور رندر به نام QuickSilver Hardware رندر می گیره تا حد زیادی شبیه به موتور رندر Mental Ray هست ولی بعضی از ویژگی های اون رو نداره ولی در کل جایگزینی بسیار مناسب برای MRay هست و برای موتوری که تازه شروع به گسترشش کردن بسیار خوب هست .
این موتور رو می شه در قسمت همیشگی انتخاب موتور رندر پیدا کرد .(طبق تصویر)
همونطور که می بینید تنظیمات خیلی کلی ولی کارامد هست و میشه کیفیت رندر رو بالا یا پایین برد .
گزینه ها هم کاملا واضح هست و تنضیماتی مثل انعکاسات و شفافیت و بازتابش نورهای غیر مستقیم و... هم وجود داره . فقط به قسمت اول تنظیمات اگر دقت کنید می بینید که جدا از تنظیمات Antialiasing بطور نرم افزاری ، با توجه به قدرت GPU میشه ضریبی از این تنظیم رو به کار برد ، یعنی همونطور که میبینید ضریب سخت افزاری 8 در 16 نرم افزاری ضرب شده و کیفت این ویژگی به 128 رسیده
اگر به تصویر زیر دقت کنید ، متوجه میشید در شرایطی که GPU با تمام توان در حال فعالیت هست ،CPU فقط از یک هسته استفاده می کنه با این وجود باز هم سرعت رندر بسیار بالا تر از رندر با MRay هست .
طبق تستی که انجام دادم ، سرعت رندر کارت گرافیک من بیش از 20 برابر پردازندم هست
یعنی تصویر زیر با GPU و موتور QS Hardware و حداکثر تنظیمات در 56 ثانیه رندر شد ولی با CPU و موتور رندر MRay و تنظیم High در 18 دقیفه
کارت گرافیکم ATI 5770 و پردازندم Core 2 Duo E6600 !
وقتی تمام تنظیمات این موتور رو روی حداکثر بذاریم تقریبا با کیفیت High در منتال ری برابری میکنه ولی محاسبات کمی متفاوت انجام میشه که باعث اختلاف ناچیز بین تصاویر رندر شده با این دو موتور رندر میشه .
این رو هم اضافه کنم که تواناییه رندر بعضی از Shader ها ، کاملا به نوع کار گرافیکتون بر می گرده و ممکن مثلا Shader مخصوص شیشه که برای MRay طراحی شده به درستی رندر نشه ولی با یه کارت پرقدرت بشه !
به هر حال این هم از رندر با کارت گرافیک با سرعتی بسیار بالا . اگر از کارتهای گرافیک Workstation استفاده می کنید که دیگه واقعا خوش به حالتون !
راستی یه مقاله هم دارم می نویسم از مقدار تاثیر کارت گرافیک در Viewport در Max 2011 که اونم جالب هست !
موفق باشید
یه مدتی نبودم چون کارت گرافیکم ترکیده بود !
گفتم تعمیرش نکنمو برم یه جدیدشو بخرم که دسته آخر یه ATI 5770 خریدم که انصافا فوقالاده عمل می کنه
بگذریم ، شاید تیتر این تاپیک شما رو هم شکه کرده باشه مخصوصا دوستانی که این مسئله واسشون مهم هست ، با خرید یه کارت گرافیک نسبتا گرون چرا از توان این GPU های بسیار پرقدرت که دارای تعداد زیادی هسته Stream و CUDA هست، نمیشه در رندر استفاده کرد
حالا و در ورژن جدید مکس یعنی 2011 طبق قلی که شرکت Autodesk داده بود ، استفاده بهینه تری از این پردازنده ها و توان پردازش موازی در GPU ها شده ، تا جایی که موتور رندری با قدرت نسبتا بالا در این ورژن به مکس اضافه شده که از تمام قدرت GPU در رندر استفاده می کنه !
تصاویری که این موتور رندر به نام QuickSilver Hardware رندر می گیره تا حد زیادی شبیه به موتور رندر Mental Ray هست ولی بعضی از ویژگی های اون رو نداره ولی در کل جایگزینی بسیار مناسب برای MRay هست و برای موتوری که تازه شروع به گسترشش کردن بسیار خوب هست .
این موتور رو می شه در قسمت همیشگی انتخاب موتور رندر پیدا کرد .(طبق تصویر)
همونطور که می بینید تنظیمات خیلی کلی ولی کارامد هست و میشه کیفیت رندر رو بالا یا پایین برد .
گزینه ها هم کاملا واضح هست و تنضیماتی مثل انعکاسات و شفافیت و بازتابش نورهای غیر مستقیم و... هم وجود داره . فقط به قسمت اول تنظیمات اگر دقت کنید می بینید که جدا از تنظیمات Antialiasing بطور نرم افزاری ، با توجه به قدرت GPU میشه ضریبی از این تنظیم رو به کار برد ، یعنی همونطور که میبینید ضریب سخت افزاری 8 در 16 نرم افزاری ضرب شده و کیفت این ویژگی به 128 رسیده
اگر به تصویر زیر دقت کنید ، متوجه میشید در شرایطی که GPU با تمام توان در حال فعالیت هست ،CPU فقط از یک هسته استفاده می کنه با این وجود باز هم سرعت رندر بسیار بالا تر از رندر با MRay هست .
طبق تستی که انجام دادم ، سرعت رندر کارت گرافیک من بیش از 20 برابر پردازندم هست
یعنی تصویر زیر با GPU و موتور QS Hardware و حداکثر تنظیمات در 56 ثانیه رندر شد ولی با CPU و موتور رندر MRay و تنظیم High در 18 دقیفه
کارت گرافیکم ATI 5770 و پردازندم Core 2 Duo E6600 !
وقتی تمام تنظیمات این موتور رو روی حداکثر بذاریم تقریبا با کیفیت High در منتال ری برابری میکنه ولی محاسبات کمی متفاوت انجام میشه که باعث اختلاف ناچیز بین تصاویر رندر شده با این دو موتور رندر میشه .
این رو هم اضافه کنم که تواناییه رندر بعضی از Shader ها ، کاملا به نوع کار گرافیکتون بر می گرده و ممکن مثلا Shader مخصوص شیشه که برای MRay طراحی شده به درستی رندر نشه ولی با یه کارت پرقدرت بشه !
به هر حال این هم از رندر با کارت گرافیک با سرعتی بسیار بالا . اگر از کارتهای گرافیک Workstation استفاده می کنید که دیگه واقعا خوش به حالتون !
راستی یه مقاله هم دارم می نویسم از مقدار تاثیر کارت گرافیک در Viewport در Max 2011 که اونم جالب هست !
موفق باشید
آخرین ویرایش: