سایز قبل از چاپ برای طراحی یک تقویم رومیزی

arashs

New Member
سلام دوستان.
من باید یک تقویم رومیزی معمولی که سایز بعد از برش اون 9 (عرض) در 10 (ارتفاع) سانتیمتر می شه طراحی کنم، ولی چون کم تجربه هستم:-?، یه تا سوال برام پیش اومده و اون اینکه:
اینکه سایز قبل از چاپ برای طراحی یک تقویم رومیزی چقدر هستش؟
من اندازه عرف این کار رو نمی دونم، ولی می تونم مثلا با توجه به سایز کاغذهای رایج بازار اینجوری حدس بزنم که:
1. من موقع طراحی باید سایز کارم رو حداقل 9/5 در 10/5 سانت در نظر بگیرم.
2. از کاغذ مثلا چهار و نيم ورقي (اندازه 100×70 سانتيمتر) استفاده کنم.
که با توجه به این موضوع، از هر طرف حدود چندسانت دور ریز داریم که فکر کنم منطقی نیست!
میشه اینجا صورت مساله رو عوض کرد که سایز نهایی تقویم رو بکنیم 9،5 در 9،5 که واسه طراحی بشه 10 در 10 و فیکس دربیاد. ولی سوال اینه که پس اون 9 در 10 سانتی ها چیکار کردن؟!!!
عقل من تا اینجا میرسه!! من نتونستم اطلاعات تایید شده این کار رو پیدا کنم. ممنون میشم کمکم کنید. :)
 

arashs

New Member
دوستان اگه کسی جواب این سوال را میدونه خواهشا جواب بده:neutral:. یه راهنمایی کوچیک و دادن سر نخ هم کافیه!!!:)
 

arashs

New Member
مرسی از این همه همفکری!!!!:sad:
مثل اینکه فعلا فقط مباحث مربوط به Wallpaper داغه!
بهرحال ما که جوابی نگرفتیم، ولی اگه جواب درست و علمی این موضوع رو فهمیدم، میذارم اینجا تا آیندگان هم استفاده کنند!
موفق باشید.:)
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من
اینقدر نا امید نباش! اولا که خوش آمد می گم خدمتت و بعد به هر حال گاهی پیش می آید که نشه سریع به جواب برسی، البته با تجربه ای که رفته رفته بدست می آری و با مطرح کردن سوالت در جای خاص خودش با سرعت و دقت بیشتری به جواب خواهی رسید.
اما اصل مطلب:
در این مورد اولش باید یه کمی راهنمایی بیشتر بکنی! اما قبل از اینکه بگم چه راهنمایی بهت توصیه می کنم که اگر این طرح رو قرار هست برای چاپ بفرستی و اگر تجربه نداری حتما از حضور فیزیکی یک آدم مطلع استفاده کنی. به هر حال ما هم اینجا در خدمت هستیم هر چند که حضور ما در کنار شما مجازی و از راه دور هست.
اما نکاتی که باید بیشتر توضیح بدی:
1. خودت می دونی که تفویم رومیزی عموما یک محصول روتین نیست و نسبت به اقلام روتین می شه خلافیت بیشتری در طراحی اون داشت ، البته باز هم قواعد خاصی حاکم هستند ولی دست شما باز تره. بنابراین یا شما باید نمونه ای رو که مد نظرت هست یا اینکه اگر طرحی منحصر به فرده دقیقا اونرو شرح بدی:
- قطع و اندازه نهایی که مد نظرت هست ( که خوب گفتیش)
- آیا پشت و روی هر صفحه از تقویم چاپ می شه یا اصطلاحا دو رو هست ؟ یا یک رو( یعنی فقط یک روش چاپ می شه)
- نوع صحافی چی هست از ؟ فنری؟ ته چسب ؟ و صحافی از چه جهتی هست باید دقیق بگی!
- تیراژ کار چند تاست؟( یعنی نهایتا چند تا باید تقویم داشته باشی)
- تقویم شما بدون در نظر گرفتن جلد مقوایی( حالا تا شو یا هر چیزه دیگه ) چند صفحه هست؟( دقت کن که ورق نگفتم گفتم صفحه)

به هر حال این سوالات که مطرح شد خودش به نوعی جواب هست و به تجربه شما اضافه می کنه هر چند که نظر شخصی خود من این هست که شما باید قبل از اینکه کار حرفه ای بکنی اول مطالعه کنی و بعد آزمایشی فرم بندی کنی! به هر حال قصد بنده هم ترسوندن شما نیست بلکه می خوام بگم که عموما با کسب اطلاعات پایه که شاید به مقدار معقولی از زمان هم نیاز داشته باش شما با اعتماد به نفس بیشتری می تونی حرکت کنی.
آرزوی موفقیت می کنم برات
امین زردوزی
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
ممنون از lpi عزيز بابت پاسخ كاملشون.

دوست عزيز شما هم براي اينكه زودتر به جواب برسيد سعي كنيد محلي كه براي سوالتون انتخاب ميكنيد رو با دقت بيشتري انتخاب كنيد تا مسئول اون بخش با سرعت بيشتري به سوالتون جواب بدن. كه اين سوال شما مربوط به انجمن چاپ ميشه.

منتقلش ميكنم به اون بخش.

فقط درباره ي سوالي كه مطرح كرديد كه مربوط به فرم بندي ميشه بايد بطور مختصر بگم كه تو فرم بندي هميشه اجباري در كار نيست كه كل يه ورق مثلا 100*70 پر از طرح بشه. همونطوري كه خودتون هم گفتيد بعد از چيدن طرحها قاعدتا يه قسمتهايي از اين ورق خالي ميمونه و چاره اي هم نيست. البته شما اگر فرد با تجربه اي باشيد ميتونيد از همون قسمتها هم براي چاپ كاراي كوچيكتون استفاده كنيد. خيلي افراد هستن كه بعد از چيدن كارشون تو يه ورق قسمتهايي رو اضافي ميارن و تو اون قسمتها كاراي چاپي كوچيكشون رو ميچينن تا هم كاغذ بيجهت پرت نشه هم كارشون راه بيفته.

انتقال - سارا
 

arashs

New Member
سلام
امتحانای میانترم نذاشت یه دو سه روزی اصلا طرف اینترنت و سایت بیام (هرچند که بعد از دو روز از جواب گرفتن درباره سوالم هم نامید شده بودم!)
sara_is_nice_girl عزیز، ممنون از جوابتون. درباره اینکه کار پرتی داره می خواستم بدونم برای طراحی این نوع تقویم متدی هست که پرتی کاغذ نداشته باشه یا نه؟ وگرنه مسلما همونطوره که شما می گید.
امین جان، ممنون از دلداریت :D و از راهنمایی خوبت و لطفی که داری.
درباره اینکه پست رو بدجایی ارسال کرده بودم، هر دوی شما عزیزا درست می گید! نمیدونم چرا موقع سند کردن این پست فکرم رفته بود سمت اینکه تو قسمت اصول چاپ باید جای بحث های تخصصی چاپ باشه، نه سوال من!!! چشم! از این به بعد رعایت میشه!

من تخصصم گرافیک نیست و به همین خاطر خیلی از مسائل رو به صورت حرفه ای نمیدونم، ولی کمی تجربه دارم و مطالعه ام رو روی این مباحث شروع کردم، (یکی از لطفای خدا به من این بوده که منو اهل مطالعه آفریده!) و از رو همون مطالعه ها بود که به این نکات ناننوشته در کتاب ها برخوردم و توی فروم مطرحشون کردم.

اما درباره سوالاتی که امین جان پرسیده بودی؛ مشخصات کار من اینها هستند:
1. نوع کار: تقویم رومیزی معمولی و روی هر میز اداره ها و بانک ها و... هم می بینیدش.
2. سایز کار: معمولا به شکل مربع هستش و سایز اضلاعش هم علی الظاهر بین 9 تا 5/10سانتیمتر متغیره.
3. رنگبندی: کار دو رنگ (سبز و مشکی) که رنگ سبز رو هم به صورت Spot Color و از ترکیب سه رنگ C,M,Y درآوردم.
4. صحافی: کار صحافی نداره، بلکه فقط همون برش خوردن رو داره، واینکه باید سوراخ پانچ بخوره تا توی جاتقویمی قرار بگیره. (منظورم از جاتقویمی یکی از اجزای ست لوازم روی میز اداره است که شامل جالیوانی، زیردستی، جای لوازم التحریر، جای پوشه ها و... می شه)
5. نرم افزار: نرم افزار مدنظرم Adobe Indesign هستش (هرچند تجربه کارجدی رو توش ندارم!!!!!!!)، و دلیل انتخابم هم یکی سادگی کار باهاشه(چون شبیه سایر محصولای خانواده Adobe هستش که باهاشون نسبتا آشنام)، و دیگه اینکه میدونم کار چینش صفحات برای چاپ رو خیلی راحت می کنه. نظر شما چیه؟
6. چاپ دورو یا یکرو: کار من دورو چاپ میشه. یعنی به این صورت که وقتی دو صفحه روبروی هم رو نگاه می کنی، تو هر صفحه اینارو می بینی:
صفحه سمت راست (مثلا 10 فروردین) : تاریخ/روز/مناسبت/خطوط یادداشت و...
صفحه سمت چپ (صفحه مقابل 10 فروردین): یه حدیث روزانه / اوقات شرعی و...
که قاعدتا پشت صفحه سمت راست که همون 10 فروردین هست، «صفحه مقابل 9 فروردین» هستش، و پشت صفحه سمت چپ که همون صفحه مقابل 10 فروردین باشه، «صفحه 11 فروردین» چاپ میشه.
7. تعداد صفحات کار: تقویم کلا 370 ورق هست که میشه 740 صفحه. 8 صفحه (4 ورق) اطلاعات سازمانی، تبریک سال نو و...، و 372 صفحه (366 ورق، چون سال 87 کبیسه هستش) هم تقویم. دو برگ مقوایی هم رو و زیر کار قرار میگیره و در نهایت هم دور کل کار یه لایه سلفون کشیده میشه. این دو برگ مقوایی یکرو چاپ میشه و حکم روی جلد و پشت جلد رو دارن.
8. طرح کار: طرح کار از لحاظ قطع و اندازه و چینش معمولیه (مثل همه تقویم های رومیزی دیگه که می بینین)، از لحاظ قالب گرافیکی هم که من قالب رو بر اساس لوگو و طرح سازمان طراحی کردم و از قالب های آماده بازار نیست.
9. تیراژ کار: حدود 50 هزار تاست.

اما حالا:
من تصمیم گرفتم سایز رو 10 در 10 ببندم، و از هر طرف قاعدتا باید 1 سانت خالی بذارم، که من 7 میلیمتر گذاشتم تا فضای کارم زیاد بسته نشه. چطوره؟
راهنمایی خاصی اگه به نظرتون میرسه، ممنون میشم بهم هدیه اش کنین!

و یه سوال خارج از موضوع:
وقتی قراره کار یک یا چند صفحه ای رو به صورت TIFF به چاپخونه بدیم، فایل تیفمون:
باید لایه باز باشه یا Flat؟
اگه لایه باز، منظور از حالت های Zip و RLE چیه؟ (اگه درست یادم باشه) و به فونت ها، و نرم افزارهای استفاده شده برای چاپ نیاز هست یا نه؟

مرسی.
و ببخشید که طولانی شد :)
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
دوست عریز در این مورد برای شما پست خصوصی ارسال شد​
 

جدیدترین ارسال ها

بالا