سانسور فيلم به صورت هوشمند

amsjavan

Member
سلام
چند روز پيش تو روزنامه خوندم كه مي گفت براي سانسور فيلم ميان رو تك تك فريم ها كار مي كنند تا اون بخش مورد نظر رو بتونند سياه كنند و در واقع لباس بذارند. من سراغ يه برنامه هستم كه بتونه به طور هوشمند بخش مورد نظر رو كه مشخص كرديم تشخيص بده و با حركت جسم مورد نظر اون شكلي كه ما كشيديم هم باهاش حركت كنه. كسي مي تونه كمكم كنه؟
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

توی افتر افکت می شه تا یه حدی یه رنگ خاص رو معرفی کرد که بتونه اونو دنبال کنه (مثل نوری که روی سر امام رضا قرار داده بودن؛ توی سریالش) ولی اصلاً به درد سانسور نمی خوره.
اگه برنامه ای می تونست این کار رو انجام بده، خب دیگه کسی نمی رفت فریم به فریم کار کنه.

التماس دعا
یا علی
 
این همه وقت و هزینه برای سانسور صرف می شه. ولی آخرش که چی؟!
بهت پیشنهاد می کنم وقتتو صرف چنین مسئله ای نکنی!

قربونت
 

AMiR

Active Member
اين برنامه بايد بتونه پردازش تصوير انجام بده ! اونوخت احتمالا يه گرافيك سرور نياز داره واسه اين همه محاسبه
 

amsjavan

Member
مي دونم كه همچين برنامه اي وجود داره البته حتما نبايد مخصوص اينكار باشه. اين همه جلوه هاي ويژه قاطي فيلم ها مي كنند مثلاً يه چيزي آويزون يارو مي كنند حتما اين كار كه نسبت به كار هاي پيشرفته هاليوودي ساده تره يه راه حلي داره

مثلا فكر كنم برنامه Shake يا Fusion بتونه انجام بده اما چون باهاشون تا حالاكار نكردم مطمئن نيستم.

این همه وقت و هزینه برای سانسور صرف می شه. ولی آخرش که چی؟!
بهت پیشنهاد می کنم وقتتو صرف چنین مسئله ای نکنی!

قربونت

آخرش اينه كه همه مردم مي تونن از فيلم هاي روز دنيا لذت ببرند. حداقل مي تونن با هم و خانوادگي بشينند يه فيلم بدون صحنه هاي افتضاح هاليوودي رو نگاه كنند

سلام جمیعاً

توی افتر افکت می شه تا یه حدی یه رنگ خاص رو معرفی کرد که بتونه اونو دنبال کنه (مثل نوری که روی سر امام رضا قرار داده بودن؛ توی سریالش) ولی اصلاً به درد سانسور نمی خوره.
اگه برنامه ای می تونست این کار رو انجام بده، خب دیگه کسی نمی رفت فریم به فریم کار کنه.

التماس دعا
یا علی

چرا اين كار براي سانسور مناسب نيست؟ من دقيقا دنبال همچين چيزي بودم.
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

سرعت و دقتش اون قدر زیاد نیست که بتونه دقیقاً همونی که می خوای دربیاره.
اون مثالی هم که زدم، روش کارش این بود که فیلم رو آهسته کرده بودن. این جوری بد نمی شه. ولی واسه صحنه های سریع تر، مجبور می شی به صورت دستی کار کنی.

واسه افترافکتز هم یه تاپیک توی بخشش بزن ... در خدمتیم.

التماس دعا
یا علی
 

H-assan

Well-Known Member
نمی دونم فیلم تاکسی 4 را دیدی یا نه ولی توی این فیلم که من دی وی دی بازار رو دیدم یکی از بازیگران زن این فیلم که جز بازیگران اصلی همه ورژن های این فیلم بود یک ماکسی باز بپوشید اما در صدا سیما که پخش شد بخاطر اهمیت بازی و چرخش فیلم در سکانس های آخر فیلم که می شه گفت 45 دقیقه آخر فیلم باید نشان داده می شد آمده بودن زیر ماکسی سفید که چیزی دیگه به رنگ مشکی جایگزین رنگ پوستش کردن
چیزی که مشخصه این کار رو به صورت دستی انجام ندادن چون قشنگ فیت تنش بود و در حالت های مختلف هیچ اشکالی نداشت

اصلا مشخص نبود که سانسور شده بجز از دو طریق
1- مگر اینکه کسی قبلا فیلم اصلی را دیده بود
2- از ترکیب رنگ

فکر می کنم کاری که در این فیلم شده بود این بود که یک سری رنگ را برای برنامه مشخص کردن تا اون رنگ ها را به رنگ دیگر تغییر دهد ( چون پوست تن این بازیگر برنزه بود به راحتی این اتفاق افتاد ) ولی مسئله که هست رنگ های بالا و پایین هم خواهد داشت

فکر می کنم در سانسور باید دنبال همچین چیزی باشید
ولی بهتر وقت گذاشتن برای سانسور به کار دیگه بپردازید
 

amsjavan

Member

خيلي ممنون اما من مي خوام قبل از پخش خودم سانسور كنم در واقع يه لباس براي طرف بذارم. ميشه بيشتر در مورد لينك ها توضيح بدي

نمی دونم فیلم تاکسی 4 را دیدی یا نه ولی توی این فیلم که من دی وی دی بازار رو دیدم یکی از بازیگران زن این فیلم که جز بازیگران اصلی همه ورژن های این فیلم بود یک ماکسی باز بپوشید اما در صدا سیما که پخش شد بخاطر اهمیت بازی و چرخش فیلم در سکانس های آخر فیلم که می شه گفت 45 دقیقه آخر فیلم باید نشان داده می شد آمده بودن زیر ماکسی سفید که چیزی دیگه به رنگ مشکی جایگزین رنگ پوستش کردن
چیزی که مشخصه این کار رو به صورت دستی انجام ندادن چون قشنگ فیت تنش بود و در حالت های مختلف هیچ اشکالی نداشت

اصلا مشخص نبود که سانسور شده بجز از دو طریق
1- مگر اینکه کسی قبلا فیلم اصلی را دیده بود
2- از ترکیب رنگ

فکر می کنم کاری که در این فیلم شده بود این بود که یک سری رنگ را برای برنامه مشخص کردن تا اون رنگ ها را به رنگ دیگر تغییر دهد ( چون پوست تن این بازیگر برنزه بود به راحتی این اتفاق افتاد ) ولی مسئله که هست رنگ های بالا و پایین هم خواهد داشت

فکر می کنم در سانسور باید دنبال همچین چیزی باشید
ولی بهتر وقت گذاشتن برای سانسور به کار دیگه بپردازید

آره اين فيلم رو ديدم 2 بار هم ديدم البته نسخه اصليشو نديدم. روي سانسورش خيلي دقت كردم واقعا فوق العاده بود منم دقيقا يه همچين چيزي مي خوام.
من فكر كنم با برنامه shake و يا Boujou بشه اين كار رو كرد اين برنامه ها براي كار هاي خيلي حرفه اي و پيشرفته تره فكر كنم از پس اين كار بر بيايند. كسي اين برنامه ها رو بلده؟
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

نمی دونم فیلم تاکسی 4 را دیدی یا نه ولی توی این فیلم که من دی وی دی بازار رو دیدم یکی از بازیگران زن این فیلم که جز بازیگران اصلی همه ورژن های این فیلم بود یک ماکسی باز بپوشید اما در صدا سیما که پخش شد بخاطر اهمیت بازی و چرخش فیلم در سکانس های آخر فیلم که می شه گفت 45 دقیقه آخر فیلم باید نشان داده می شد آمده بودن زیر ماکسی سفید که چیزی دیگه به رنگ مشکی جایگزین رنگ پوستش کردن
چیزی که مشخصه این کار رو به صورت دستی انجام ندادن چون قشنگ فیت تنش بود و در حالت های مختلف هیچ اشکالی نداشت
دقیقاً مسئله همینه.
چون دقیق در اومده بود دستی کار شده بود. کامپیوتر هیچ وقت شعورش به این حد نمی رسه که بتونه توی همچین نماهایی، بدن بازیگر رو تشخیص بده و به این ظرافت کار کنه.

مگه روش کار کامپیوتر چیه؟
کامپیوتر فقط می تونه رنگ رو تشخیص بده. از کجا بدونه که فلان رنگ، واسه بدن بازیگره یا قاب عکس روی دیوار؟ یا این که تا چه حدی از بدن رو بپوشونه یا بازیگرها با هم قاطی نشن.
این کار واسه هوش مصنوعی اون قدر پیچیده هست که غیر ممکنه بتونه به خوبی (و یا حتی در حد عادی) انجام بده. ولی واسه انسان خیلی راحته. تنها سختی کار اینه که باید فریم به فریم تغییرات ایجاد کنی.

فکر می کنم کاری که در این فیلم شده بود این بود که یک سری رنگ را برای برنامه مشخص کردن تا اون رنگ ها را به رنگ دیگر تغییر دهد ( چون پوست تن این بازیگر برنزه بود به راحتی این اتفاق افتاد )
این کار واسه یه انیماتور (انیمیشن ساز) که به روش دستی کار می کنه، مثل آب خوردنه.
چه جور یه انیمیشن دستی (مثلاً انیمیشن های ژاپنی) اون قدر جذاب و بی نقص درمیان، ولی یه کار ساده (واسه یه انیماتور) مثل این، بدون نرم افزار غیر ممکنه؟

ولی مسئله که هست رنگ های بالا و پایین هم خواهد داشت
دقیقاً ...
همین می تونه ثابت کنه که کار دسته.
تازه توی نماهایی که یه کم بسته تر بودن و فقط سر و گردن بازیگر دیده می شد (یعنی تا حدی که مشکل نداشت)، هیچ سانسوری دیده نمی شد؛ در حالی که توی نمای باز تر، دقیقاً همون قسمت ها پوشیده بود.

آره اين فيلم رو ديدم 2 بار هم ديدم البته نسخه اصليشو نديدم. روي سانسورش خيلي دقت كردم واقعا فوق العاده بود منم دقيقا يه همچين چيزي مي خوام.
به دوستان پیشنهاد می کنم اگه براشون مقدوره یه آشنایی با انیمشین دستی پیدا کنن (و حتی اگه ممکنه و علاقه دارن، یه دوره آموزش مقدماتی هم برن) که به این نتیجه برسن که این کار در مقابل یه انیمشین دستی، مثل آب خوردنه.

التماس دعا
یا علی
 

amsjavan

Member
سلام جمیعاً


دقیقاً مسئله همینه.
چون دقیق در اومده بود دستی کار شده بود. کامپیوتر هیچ وقت شعورش به این حد نمی رسه که بتونه توی همچین نماهایی، بدن بازیگر رو تشخیص بده و به این ظرافت کار کنه.
مگه روش کار کامپیوتر چیه؟
کامپیوتر فقط می تونه رنگ رو تشخیص بده. از کجا بدونه که فلان رنگ، واسه بدن بازیگره یا قاب عکس روی دیوار؟ یا این که تا چه حدی از بدن رو بپوشونه یا بازیگرها با هم قاطی نشن.
این کار واسه هوش مصنوعی اون قدر پیچیده هست که غیر ممکنه بتونه به خوبی (و یا حتی در حد عادی) انجام بده. ولی واسه انسان خیلی راحته. تنها سختی کار اینه که باید فریم به فریم تغییرات ایجاد کنی.

شما مثل اينكه كامپيوتر رو دست كم گرفتين. براي چي نميتونه اين كار رو بكنه. ما رنگ بازيگر رو بهش مي ديم اونم تعقيبش ميكنه. بعد با دست تغييرات روش ايجاد مي كنيم.
شما اگه برنامه هاي Shake و يا Boujou رو ديده بوديد اين حرف رو نمي زديد من چند تا از آموزش هاشو ديدم واقعا اين كار رو مي تونه بكنه اما نه به طور مستقيم. مثلا من تو يك آموزش براي برنامه ي Boujou ديدم كه چند تا نقطه مانند، به يك قطار وصل كرده بود كه با اون حركت مي كرد فقط براي رندر كردنش چند تا سيستم عالي مي خواد.
 

H-assan

Well-Known Member
من این دوتا برنامه رو ندیدم ولی در عکس یا فیلم که بصورت عکس های به صورت پشت سر هم است ترکیبی از پیکسل های رنگی است که ممکنه یک رنگ ثابت در هزار نقطه بکار رفته باشه ! یا به قول این عزیز روی دیوار و میز باشه مثلا شما می خواید برش باز لباسی که زیرش س ی ن ه است را س ا ن س و ر کنید اون وقت شما رنگ از اون نقطه انتخاب کنید فقط یک رنگ خواهد بود و رنگ های که ترکیبی یا پیرامون این رنگ چه خواهد شد و اینکه در این نقطه که تصمیم دارید چیزی جایگزین کنید با صورت و گردن مشتر ک است، حدود رنگ ها پس وقتی یک رنگی یا حدودی از رنگ مشخص بشه که تغییر کنه تمام نقاط در یک کلیپ تغییر خواهد کرد مگر اینکه این قدر هوشمند باشه که بعید می دونم بتونه تشخیص بده و طبق اطلاعاتی که دارم برای یک فیلم که در هر ثاینه بیش از 16 فریم تشکیل شده یک چیز عجیبی خواهد شد ! و زمان بسیاری مصرف می شه

عزیزی که در مورد انیمیشن صحبت کرده بود می شه لطفا یک سری منابع در مورد شکل کارکرد این موضوع به من بدید متشکر
 

amsjavan

Member
من این دوتا برنامه رو ندیدم ولی در عکس یا فیلم که بصورت عکس های به صورت پشت سر هم است ترکیبی از پیکسل های رنگی است که ممکنه یک رنگ ثابت در هزار نقطه بکار رفته باشه ! یا به قول این عزیز روی دیوار و میز باشه مثلا شما می خواید برش باز لباسی که زیرش س ی ن ه است را س ا ن س و ر کنید اون وقت شما رنگ از اون نقطه انتخاب کنید فقط یک رنگ خواهد بود و رنگ های که ترکیبی یا پیرامون این رنگ چه خواهد شد و اینکه در این نقطه که تصمیم دارید چیزی جایگزین کنید با صورت و گردن مشتر ک است، حدود رنگ ها پس وقتی یک رنگی یا حدودی از رنگ مشخص بشه که تغییر کنه تمام نقاط در یک کلیپ تغییر خواهد کرد مگر اینکه این قدر هوشمند باشه که بعید می دونم بتونه تشخیص بده و طبق اطلاعاتی که دارم برای یک فیلم که در هر ثاینه بیش از 16 فریم تشکیل شده یک چیز عجیبی خواهد شد ! و زمان بسیاری مصرف می شه

عزیزی که در مورد انیمیشن صحبت کرده بود می شه لطفا یک سری منابع در مورد شکل کارکرد این موضوع به من بدید متشکر

منظورتو نمي فهمم ميشه واضح تر توضيح بدي

آخه كامپيوتر اين همه كار مي تونه بكنه اين همه جلوه هاي وي‍ژه خارق العاده مي سازند مثلا يه موجود خيالي مي چسبونند به آدم و يا تو همين تلويزيون خودمون برنامه ي سينماي حرفه اي نشون مي داد كه تو يه فيلم ( كه دقيقا يادم نيست اسمش چيه يه موجودي به نام Flower توش داشت) يه برنامه اي به كار برده بودند كه مسير چشم بازيگر رو نشون مي داد يعني مي فهميد كه داره به كجا نگاه مي كن! بعد اونوقت چه جوري نمي تونه اين كار رو كه در برابر كارهاي عظيمه هاليوودي هيچه انجام بده؟
 

H-assan

Well-Known Member
ببین اینجوری بگم در مورد سیستم که فیلم سازی !
فرض کن در یک صحنه بازیگر باید با یک هیولا کشتی بگیره در این پلان باید دست راستش رو توی گردن هیولا حلقه اویز کنه

می دونی چیکار می کنه ، اول باید یک دکور آبی درست کنه که همه فضای که در زاویه فیلم برداری هست آبی باشه
بعد یک نفر دیگه را جای اون هیولا می ذارن ولی با پوششی با رنگ متفاوت که با بازه رنگ اون با آبی قاطی نشه

خوب بعد روی لباس های فرد که جای هیولا هست یک سنسور های می ذارن روی مفاصل فرد بعد شروع می کنن به اجرای پلان
بعد توسط دوربین مخصوص سنسور ها مشخص می شه ، حالا مفاصل که توی این دوربین ضبط شده و با فیلم اصلی مچ می شه تولید می شه

این کار هالیود توی تهیه این فیلم ها هست

حالا شما می خواید روی همچین فیلمی لایه بذارید نمی دونم چرا این دوتا را به هم مقایسه می کنید ؟
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

خیلی خوشحالم که همچین بحث هایی توی انجمن راه می افته و باعث می شه که خیلی از سوالات و ابهامات برطرف بشه.
اول یه نکتهء مهم و اساسی بگم و بعدش برم سراغ توضیحات:
قدرت کامپیوتر به حدیه که حتی سازنده های اون هم باور نمی کنن که چنین چیزی به وجود آورده باشن؛ ولی مشکل اساسی هوش مصنوعی با هوش طبیعی اینه که هیچ تصمیمی نمی تونه بگیره و تمام کارهایی که انجام می ده، بر اساس اطلاعات و دستورالعمل هاییه که براش تعریف شده.
اگه با برنامه نویسی آشنا باشیم، می بینیم که برای انجام کوچیکترین کارها، باید چندین خط کد نویسی کرد تا کامپیوتر منظور ما رو بفهمه و بتونه کاری که ازش خواسته شده انجام بده.
اگه چیزی واسه کامپیوتر تعریف شده و قابل درک باشه، انجام دادنش براش هیچ کاری نداره؛ ولی مهم اینه که بتونیم بهش بفهمونیم.

کامپیوتر می تونه رنگ رو تشخیص بده؛ فرض کنیم که بتونه هیکل بازیگر رو هم (بر اساس رنگ) تشخیص بده؛ ولی مشکل اساسی این جاست که هیچ وقت رنگ ها ثابت نمی مونن.
کافیه که بازیگر از پشت یه ستون رد بشه و یا یه سایه بیفته روی بدنی و یا این که زاویهء اون با پروژکتور عوض بشه و هزار تا مورد دیگه. اینا باعث می شه که رنگ ها عوض بشن و کامپیوتر، بازیگر رو گم کنه.
اون کاری که Shake لنجام می ده، افترافکتز هم انجام می ده. ولی این که دقتش پایینه، تقصیر نرم افزار نیست؛ ذات کامپیوتر همینه.

وقتی که صحبت از امکانات و تکنولوژی هالیوود می شه، این نیست که فقط از نرم افزارهای خاص استفاده می کنن؛ سخت افزار و ابزارها و امکانات اونا هم توی دنیا نظیر نداره. الان دیگه کمتر فیلم هالیوودی دیده می شه که از تکنیک هایی مثل موشن کپچر و کمرا مچ و هزاران تکنیک دیگه (که شاید حتی اسمشون رو هم نشنیده باشیم) استفاده نکنه.
توی فیلم دزدان دریایی کارائیب 3، برای نمایش شخصیت کاپیتان (نمی دونم چی، که صورتش شبیه اختاپوسه)، از جدیدترین تکنیک موشن کپچر، یعنی موشن کپچر صورت استفاده شد. یعنی به وسیلهء حسگرهای مخصوصی که روی صورت بازیگر نصب شد و ثبت حرکات صورت با اشعه، تونستن این کار بزرگ رو انجام بدن. (ان شاءالله سر فرصت در مورد سیستم های موشن کپچر توضیح می دم)

اگه کامپیوتر می تونست تشخیص بده که صورت بازیگر کجاست، خب مگه بی کار بودن این همه هزینه کنن؟
اون مثالی هم که شما در مورد حرکت چشم زدی، مطمئن باش اون جوری که فکر می کنی نیست؛ البته اگه دقیقاً بگی منظورت کدومه، شاید بتونم ببینم و در موردش توضیح بدم.

قبلاً هم عرض کردم، شاید برای ما و اکثر افراد، خیلی سخت باشه که بشینه و 24 فریم در ثانیه، روی فیلم روتوش کنه؛ ولی واسه یه انیماتور خیلی راحته؛ چون فقط می خواد یه قسمت رو بپوشونه. خب یه تهیه کننده هم می بینه که اگه این کار رو به یه انیماتور حرفه ای بده، کار رو خیلی سریع و خیلی تمیز تحویل می گیره. حالا کدومش به صرفه هست؟

خدمت حسن آقا (درست گفتم؟) هم عرض کنم که من هم خیلی به انیمیشن علاقه دارم. هر دو ماه یک بار، یه مجلهء تخصصیه انیمیشن چاپ می شه به اسم پیل بان. دو ساله که دائم می گیرم. خردی این مجلهء واقعاً مفید و جالب و به همهء دوستان پیشنهاد می کنم.

التماس دعا
یا علی
 

amsjavan

Member
خيلي ممنون از توضيحات خوبتون
من نمي تونم باور كنم كه كامپيوتر نتونه همچين كاري رو انجام بده. يعني اين جاوه هاي وي‍ژه تو فيلم ها كه اينقدر طبيعي در مياد كار انيماتورهاست و كامپيوتر كار اصليشو انجام نميده پس اين نرم افزار هايي مثل Shake چه كاربردي دارند؟
حالا حتما كه نبايد يه رنگ خاص و ثابت رو دنبال كنه ما مي تونيم يه طيف رنگ خاص رو بهش بديم يا بگيم كه رنگهاي شبيه اين رو دنبال كنه.
قبول دارم كه تو همه موقعيت ها نميشه اما مثلا جايي كه پس زمبنه با رنگ پوست خيلي تفاوت داره و خيلي واضحه كامپيوتر مي تونه
يه چيز ديگه يه ابزاري تو فوتوشاپ هست به نام Magic Wand و يا Lasso Tools با اين ابزار ميشه يه عكس رو از پس زمينه جدا كرد اگه بشه اين كار رو تو فيلم هم انجام داد به نظر مسئله حل ميشه اما نه باكيفيت عالي حدودش مشخص ميشه
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا