ساخت پس زمینه بادکنکی در فلش !

sharktech

کاربر فعال
در این آموزش قراره که یک پس زمینه بسیار جالب و کاملا اکتیو رو در فلش ۸ و توسط زبان اکشن اسکریپت ۲ (as2) طراحی کنیم که استفاده از این پس زمینه زیبا یک جلوه خاصی رو به پروژه شما می بخشه و زیبایی پروژه شما رو دو چندان می کنه.

ballon_effect.jpg
بریم سراغ آموزش : برای شروع یک سند ۴۰۰ در ۳۰۰ و با فریم ریت ۳۵ می سازیم.
1.jpg
سپس یک دایره به ابعاد ۲۵ در ۲۵ و به رنگ نارنجی (FF7401) توسط ابزار Oval tools که با کلید O فعال می شه, می کشیم.
2.jpg
سپس دایره رو انتخاب کرده و روی اون راست کلیک کرده و گزینه Convert to Symbol رو انتخاب می کنیم و اونو به یک Movie Clip تبدیل می کنیم و اسمش رو به ball تغییر می دیم و به Stage اصلی پروژه برگشته و دوباره روی مووی کلیپ ball راست کلیک کرده و باز اون رو به مووی کلیپ تبدیل می کنیم و اسمش رو به ball_animation تغییر می دیم.
3.jpg
4.jpg
حالا روی Movie Clip دابل کلیک می کنیم تا بتونیم این مووی کلیپ رو ادیت کنیم. در محیط ادیت این مووی کلیپ و در قسمت TimeLine روی فریم اول راست کلیک می کنیم و گزینه Create Motion Tween رو انتخاب می کنیم.
5.jpg
در قسمت TimeLine روی فریم ۴۲ راست کلیک می کنیم و گزینه Insert Keyframe رو انتخاب می کنیم تا یک کپی از فریم اول رو داشته باشیم, این کار رو در فریم های ۴۷ و ۷۸ هم تکرار می کنیم.
6.jpg
حالا در فریم ۴۲ ابجکت دایره ای رو حدودا تا وسط های پروژه و در خط راست به بالا حرکت میدیم و یکمی هم به سمت چپ و اندازه دایره رو هم توسط ابزار Free Transform Tools که توسط کلید Q فعال میشه دو برابر می کنیم.
7.jpg
در فریم ۴۷ هم دوباره دایره رو یکمی به سمت بالا حرکت می دیم و یکمی هم اندازه اون رو کوچیک می کنیم. حالا به فریم ۷۸ می ریم و در این فریم اندازه ابجکت دایره رو کوچیک می کنیم تا اندازش در حد یک نقطه بشه و دوباره به سمت بالا و کمی هم به سمت راست حرکت می دیم و Alpha اوبجکتمون رو ۰% می کنیم تا از صفحه محو بشه.
8.jpg
9.jpg
برای ادامه کار یک لایه جدید می سازیم و اسم لایه جدید رو به Action Layer تغییر میدیم و در فریم ۷۹ راستی کلیک می کنیم و گزینه Insert Blank Keyframe رو انتخاب می کنیم و در در پنل Action که توسط کلید F9 فعال می شه, کد زیر رو در این فریم می نویسیم :


PHP:
removeMovieClip("");
10.jpg
در این مرحله ادیت کردن این مووی کلیپ به پایان رسیده و در این مرحله به محیط اصلی پروژه برمی گردیم و دوباره روی مووی کلیپ ball_animation راست کلیک کرده و گزینه Convert to Symbol رو انتخاب می کنیم و اسم اون رو به ball_action تغییر می دیم.
11.jpg
با دابل کلیک کردن در روی مووی کلیپ ball_action وارد محیط ادیت این مووی کلیپ می شیم, تعداد فریم ها رو به به سه عدد تغییر می دیم و یک لایه جدید ایجاد می کنیم و اسم این لایه رو به Action Layer تغییر می دیم و تعداد فریم های این لایه رو هم به سه عدد افزایش میدیم.
12.jpg
در این قسمت باید مووی کلیپ ball_animation رو انتخاب می کنیم و توسط کلید های Ctrl + F3 پنل Properties مربوط به این مووی کلیپ رو باز می کنیم و نام این مووی کلیپ رو در stage به bubble تغییر می دیم و کدهایی رو به فریم های این مووی کلیپ اضافه کنیم تا حالت اکتیو و پویا بودن رو به پروژه ما اضافه کنه و برای این کار کد های زیر رو به ترتیب در قسمت Action و فریم های ۱, ۲ و ۳ کپی می کنیم.
13.jpg
کد فریم اول :

PHP:
z = 0;  
setProperty("bubble", _visible, 0);

کد فریم دوم :

PHP:
duplicateMovieClip("bubble", "bubble" + z, z);   
y_cord = 0;
x_cord = 10 - Math.random() * 500;
scale = Math.random() * 70;
setProperty("bubble" + z, _y, y_cord);
setProperty("bubble" + z, _x, x_cord);
setProperty("bubble" + z, _xscale, scale);
setProperty("bubble" + z, _yscale, scale);
z++;

کد فریم سوم :

PHP:
gotoAndPlay(2);

در آخرین مرحله باز به Stage اصلی پروژه بر میگردیم و مووی کلیپ ball_action رو به گوشه سمت راست و پایین منتقل می کنیم و ابعاد مووی کلیپ رو به ۱۰ در ۱۰ تغییر می دیم حالا پروژه ما تکمیل شده و با زدن کلید های Ctrl + Enter پروژه رو کامپایل می کنیم و اگه طبق آموزش پیش رفته باشید نتیجه نهایی کار شبیه دموی این آموزش خواهد شد.

دمو و دانلود فایل پروژه تو سایت هست.


منبع : ققنوس گرافیک
 

sharktech

کاربر فعال
بفرما اینم فایل پروژه, گرچه خود فایل رو توی سایت برای دانلود گذاشته بودم !

فقط امیدوارم که آموزش رو خونده باشین و فقط فایل آماده پروژه رو دانلود نکنین !!!!
 

پیوست ها

  • balloon_effect(gognoos.com).zip
    11.6 کیلوبایت · بازدیدها: 36

جدیدترین ارسال ها

بالا