ساخت موی و ریش فر فری

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام دوستان

به عکس زیر نگاه کنید ...

من بیس موها رو زدم ... ولی نیمدونم چطور باید همچین موی فرفری رو دربیارم

آیا برای ایجاد یه همچین مویی فقط نیاز به تغییر شکل داره یا اینکه تو قسمت متریال هم باید دخالت داشته باشه؟؟؟؟

ممنون
 

پیوست ها

  • qu3.jpg
    qu3.jpg
    89.2 کیلوبایت · بازدیدها: 58

Mandana

Active Member
با ابزار magnify می تونی همچین حالتی درست کنی...اما دیواید موها هنووز خعلی کمه.در منتها درجه ای که امکان داره دیواید کن..بعد magnify بذار و سایز براش رو تنظیم کن:green:
با projection master هم می تونی اما روش بالا آسون تره فکر کنم
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
ممنون ...

اما مگنیفای که مثل همون استاندارد کار میکنه

یه ابزاری نیست که مثلا یه تیکه از مو رو بگیره و تو خودش بپیچونه... گرد کنه؟؟؟
 

HOSSEIN.D

Well-Known Member
سلام. مگنیفای تقریبا همین کار رو میکنه.
من تست کردم. با این کارت راه میفته. فقط دیتیل ها رو تا میتونی ببر بالا !!!
 

Mandana

Active Member
نه دیگه مگنیفای همین کاری که میخواین رو انجام میده.اما نقطه به نقطه....ابزار spherical هم بهتر از این جواب میده.اگر بکشین مثل استاندارد ئه تقریبن اما حالت dragdot رو انتخاب کنین و z intensity رو روی 100 بذارین تا بهتر متوجه منظورم بشین


با ماسک کردن و دفورمیشن ها هم میشه اما به خوبی و سرعت مگنیفای نمی باشه:rose:
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
بازم ممنون

اما این که موها رو نمی پیچونه .... یه جورایی داره ما رو میپیچونه (!‌)

عکس زیر رو ببینید... فقط کارش قلمبه کردنه
 

پیوست ها

  • ffer.jpg
    ffer.jpg
    90.3 کیلوبایت · بازدیدها: 30
آخرین ویرایش:

sharin

Member
در مورد سوالت بايد بگم كه يه مقداري در مورد كاراكترت كم اطلاعات دادي !!
قرار rig بشه يا ثابته( مجسمه ست؟؟)؟؟
به احتمال 99.99% real هم كه نيست؟؟

از عكسي كه گذاشتي ، اينطور كه من برداشت كردم ، اين موهاي فر طوري به هم پيچ خوردن كه از بينشون چيزي ( مثلا نور ) رد نمي شه ( در حالت واقعيش مي گم ها ! )
گرفتن UV هم از اين موها و دادن تكسچر بهش ، بسته به كارت هم مي تونه بدرد بخوره و هم نه ! ( البته احتمالا بايد خيلي سخت باشه ! )
( در مورد چيزي كه مي خواي بايد ريز و پيز كارت رو بدونم تا بتونم كمكت كنم. از اولين قدم براي ساختش تا حالا ، مثلا تو چه برنامه هايي چرخونديش ، UV گرفتي يا نه ؟؟ در نهايت مي خواي باهاش چكار كني؟؟ )
اگر كارت رو قرار تو zbrush تموم كني ( كه بعيده!! ) كه هيچ ، و گرنه خيلي مهمه ، چون ممكنه كارت رو كامل انجام بدي اما نتوني كاريش كني.( بدردت نخوره! )
( اينا رو كه گفتم از سر دلسوزي بود. چون خود منم ازين بلا ها سرم اومده !! )

اينها بكنار

projection master اصلا بدرد اين كار نمي خوره ، دورش رو خط بكش.
magnify هم همينطور كه از اسمش پيداست ، كارش بزرگ نماييه ، نه پيچوندن. اما براي ساخت base فر مناسبه.
spherical هم كه در موردش اطلاعاتي ندارم. ابزاري هم كه بچرخونه نمي شناسم. با ورژن 3.1 كار مي كنم ، توش نديدم.شايد به 3.5 اضافه شده ( شايدم اين نصفه شبي من هنگ كردم ! )
mask و ... ، همان طور كه گفتن فوق العاده كمك مي كنه ، حتما نيازت مي شه ، اما در مراحل بالاتر . ( البته بستگي داره چقدر بخواي جزئيات بدي. )
اين عكس آخريه هم هنوز احتياج به divide داره. الان هم base فر در اومده ديگه ، خوبه ، يه خورده روش بيشتر كار كن . حالا با براش ريز اون رشته هاي پيچ ، پيچي رو مي توني در بياري ( از lazymouse استفاده كن ، short cut اش L هست ) !
اما چون تعدادش زياده فكر كنم به وقتي كه مي گيره نمي ارزه. شايد اگه چند تا alfa تو PS بسازي ( حتي از همون عكس اصليه هم مي توني استفاده كني ) ، بعد به صورت random روي موها باهاشون كار كني نتيجه ي خوبي بده !! منظورم اينه كه ديگه با DragRect كامل روي يكي از اين فر ها مي كشي و تمام ، مي ري سراغ بعدي.

البته من هنوز هم كم تجربه ام. ايده هايي بود كه به ذهن ام رسيد. ممكن هم هست جواب نده.بايد امتحان بشه.
اما باز مي گم ، آموزشي نگاه كن.
اميدوارم مطالب بالا بدردت خورده باشه.

موفق باشي.
يا علي.
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام عزیز

خیلی خیلی ممنون ...
یک کلام بگم ... قرار که کار ریل باشه.... خیلی هم هم ریل(Real)


هنوز یو وی نگرفتم

همون جوری که گفتی دارم با برنامه UV Layout کار میکنم(واقعا عالی ه)
خواستم قبل از یو وی گرفتن ببینم آیا همچین مویی میشه درست کرد

قرار هم هست ببرم تو مکس و رندر بگیرم ... رندر هم وی ری و در یک اتاق هست
تمام مو های نمیخوم که فر بخوره ... چون بالای سرش تاج داره

آره .. فرق اینو میدونم که بسته به نیازم (انیمیشن یا Still image) باید روال کار رو تغییر بدم

خیلی دوست داشتم ریگ کنم و رو صورتش مورف انجام بدم ... اما این ریشهای لعنتی اذیتم میکنه
ورژن زی رو عوض کردم ... 3.1 رو دان کردم ... خیلی خوبه (ولی Ztool از 3.5 به 3.1 نیماد ... باید دوباره شروع کنم)

در هر حال اینا چیزایی بود که باید میگفتم که نگفته بودم....

حالا این کارایی که گفتی میکنم ... اما بعید میدونم...آخه الان Subdivide 4 هست و من رو Sub 6هم تست کردم ...همونه فقط رزوله بالا میره

حالا فعلا ببینیم چی میشه ...

خیلی ازت ممنونم مرتضی ....

موفق باشی...
 

HOSSEIN.D

Well-Known Member
سلام. دوست عزیز گفتی هنوز UV نگرفتی؟؟؟
اگه UV نگرفتی باید بگم بد طور خراب کردی. چون پس از پایان کار تو زیبراش باید نرمال مپ بسازی. که واسه این کار هم باید مدل uv شده باشه.
پیشنهاد میکنم فعلا زیبراش رو بیخیال شو برو واسه uv. مرتضی هم با این مشکل روبرو شد.
تو هم از تجارب دیگران استفاده کن.
چاکریم. بای.:rose:
 

Mandana

Active Member
projection master اصلا بدرد اين كار نمي خوره ، دورش رو خط بكش.
magnify هم همينطور كه از اسمش پيداست ، كارش بزرگ نماييه ، نه پيچوندن. اما براي ساخت base فر مناسبه.
spherical هم كه در موردش اطلاعاتي ندارم. ابزاري هم كه بچرخونه نمي شناسم. با ورژن 3.1 كار مي كنم ، توش نديدم.شايد به 3.5 اضافه شده ( شايدم اين نصفه شبي من هنگ كردم ! )

بر عکس به نظرم پروجکشن مستر بهتر جواب میده در حال حاضر باسشون...
اسفریکال توی خود براشها نیست...باید توی لایت باکس لود اش کنین و بعد ازش استفاده کنین
خوب شما میخواید با یک آلفای ساده این کار رو انجام بدین...که طبیعیه اونی که میخواید از آب در نمیادش...مثلن alpha17 رو امتحان کنین...
و بعد خودتون طبق سلیقه تون می تونین آلفایی که میخواید رو بسازید
در مورد یو وی هم مشکلی نیست می تونین اول کل کار رو انجام بدین بعدش یو وی بدین و دوباره داخل زی براش بیارید و دیتیل رو از روی جسم بدون یو وی، بندازید روی جشم با یو وی..اما کمی اذیت داره و ممکنه سیستمتون نکشه

اگر خواستید نمونه بذاریم تا بهتر متوجه منظورم بشید:rose:
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
والا گیج شدم....

یکی میگه یو وی چرا نگرفتی ... یکی میگه بدون یو وی هم میشه...
گرچه میدونم دوستان درست میگن و راه و روش ها متفاوته هست ولی ماهیت نهایی کار یکسانه

میخوام کاراکترم رئال بشه ....

مجبورم یه شات بزارم (گرچه نمیخواستم .... اما اگه باعث میشه کمک کنه میزارم)

یه سوال کلی میپرسم اما یه جواب درست و حسابی میخوام که جزییات داشته باشه که جوابش نه تنها به درد من میخوره بلکه کار خیلی ها رو راه میندازه

سوال :

روال یا پروسه ساخت و یو وی کردن یه کاراکتر بین نرم افزار هایی مثل مکس با زی براش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

با مدل سازی مشکلی ندارم .... (البته به غیر از این موهای فرفری)‌ اما این نقل و انتقالات یا همون سوئیچ کردن بین نرم افزار کمی اذیت میکنه

دوست دارم رو این زمینه بیشتر بحث بشه

از تمامی دوستا از صمیم قلب تشکر میکنم
 

پیوست ها

  • shut.jpg
    shut.jpg
    68.2 کیلوبایت · بازدیدها: 16
آخرین ویرایش:

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام دوستان :paint:
من فکر می کنم چندان کار درستی نباشه که بخوای تعداد دیوایدها رو فقط برای جزئیات دادن به موها زیاد کنی البته اگه قرار جاهای دیگرو هم جزئیات بدی و مشکل حجم رم هم نداری اشکالی نیست ولی با یک مرحله دیگه دیواید موافقم .روشهایی هم که دوستان گفتن کاملا درسته .

من فکر می کنم این Base خوبی هست .روش تکسچر مو بده و در MAX یا Maya ، واقعا براش مو طراحی کن !
چون زیرساخت مناسبی هم داره نیازی نیست که خیلی زیاد و پر پشت مو طراحی کنی . Hiar در مکس می تونه موهای مناسبی برات درست کنه و جلوه بسیار طبیعی هم بکارت می ده و اصولی تر هست و در کل نیاز به فیس خاصی نداره که دستگاهتو با مشکل مواجه کنه .

موفق باشی reactor_master جان :rose:
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
روش نقل و انتقال بین نرم افزارها

سلام reactor_master جان
راستش سوالی کردید که نیاز به چندین ساعت توضیح داره ولی بطور سر تیتر وار می گم و میدونم با تجربه ای که دارید به خوبی می تونید از پسش بر بیاید . در ضمن کاراکتر رو دیدم .به نظر من مدل جالب و دارای سبکی شده که با کمی زمان و خلاقیتی که دارید می تونید ازش تصویری خوب و پارسی در بیارید .:paint:

با اجازه سایر دوستان روش این نقل و انتقال رو توضیح می دم .
البته اگر اجازه بدید و به گفته reactor_master ، برای اینکه سایر دوستان هم از این روش بهرمند بشن ، اون رو در یک تاپیک مجزا در قسمت مباحث آموزشي و مقالات می نویسم .

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:

sharin

Member
ادامه ...

دوستان ، ببخشيد كه يك دفعه غيبم زد !! اين اينترنت ، ما رو تو جووني مون پير كرد. حالا هم زوري اومدم بالا ( بعد از 2 روز ) !!
در واقع اين پست بايد بعد از پست شماره 10 زده مي شد !!

سلام عزیز
حالا این کارایی که گفتی میکنم ... اما بعید میدونم...آخه الان Subdivide 4 هست و من رو Sub 6هم تست کردم ...همونه فقط رزوله بالا میره

موفق باشی...



خوب ديگه فرق بين level هاي subdivide هم همينه ديگه !!
شما به قول خودت رزوله رو مي بري بالا كه جزئياتي رو كه مي خواي بتوني در بياري. يعني هر بار كه divide رو بيشتر مي كني بايد جزئياتت رو هم بيشتر كني.
حالا اين رو وقتي از مكس آوردي تو زي براش ، base موها رو هم در آورده بودي ديگه ، نه ؟؟
چون من احساس مي كنم وقتي divide مي كني ، divide هاي مو نسبت به بقيه ي قسمت ها ي كاراكترت كم divide مي شه ، يعني جزئياتش كافي نيست و در نتيجه نمي توني خوب جزئيات بدي.درسته؟؟
سعي كن موها رو با سگمنت هاي بيشتري از مكس تو زي براش بياري.

با همون 3.5 كار كن ، چرا اومدي رو 3.1 ؟؟

اگر با زيبراش نتوني اين مو رو در بياري ، با برنامه ي ديگه اي نمي شه !! ( يعني فكر نكنم بشه )

بر عکس به نظرم پروجکشن مستر بهتر جواب میده در حال حاضر باسشون...
اسفریکال توی خود براشها نیست...باید توی لایت باکس لود اش کنین و بعد ازش استفاده کنین
خوب شما میخواید با یک آلفای ساده این کار رو انجام بدین...که طبیعیه اونی که میخواید از آب در نمیادش...مثلن alpha17 رو امتحان کنین...
و بعد خودتون طبق سلیقه تون می تونین آلفایی که میخواید رو بسازید
در مورد یو وی هم مشکلی نیست می تونین اول کل کار رو انجام بدین بعدش یو وی بدین و دوباره داخل زی براش بیارید و دیتیل رو از روی جسم بدون یو وی، بندازید روی جشم با یو وی..اما کمی اذیت داره و ممکنه سیستمتون نکشه

اگر خواستید نمونه بذاریم تا بهتر متوجه منظورم بشید


دليل اين كه گفتم projection master براي اين كار بدرد نمي خوره اينه كه چند باري كه ازش استفاده كردم متوجه شدم كه وقتي pick up رو بزنيم ، بسته به زاويه ي ديدي كه بهش داري ، دو زمينه با هم merge ميشن. توضيحش يكمي سخته ، نمي دونم متوجه منظورم شديد ؟ مثلا من اون سنگ هاي ريزي رو كه تو آموزش نرمال مپ ساختم ، با همين روش بود و زماني كه pick up رو زدم ، زاويه ي ديدم top بود ، نسبت به سطح صاف. حالا اگر زاويه ي ديدم از رو به رو يا مايل بود ، بعد از زدن pick up چه نتيجه اي به من مي داد؟؟
تازه اين سطح صاف بود. اما مو هاي اين بابا روي يه سطح صاف نيست ، دور سرش چرخيده ، مي شه ازش استفاده كرد اما چندين بار بايد ازش استفاده كنه و هر دفعه تعدادي رو بزاره و با زاويه ي ديد متناسب كنه !!
باز نمي دونم منظورم رو تونستم برسونم يا نه !!
شايدم منظور شما چيز ديگه اي بوده !!

در مورد اسفريكال هم ، منظورتون اينه كه يه براش هست كه بايد مثلا از اينترنت دانلود كرد و بعد ازش در قسمت براش ها استفاده كرد ؟؟

اون چيزايي هم كه در مورد alfa گفتيد. نمي دونم من خوب نگفتم ، يا شما منظورم رو متوجه نشديد. من گفتم اين كار وقت مي گيره و بهمين خاطر نمي ارزه كه دونه ، دونه فر ها رو در بياره. راه حل ساده تر بنظرم ساختن alfa ي جديد هست به فرمه فر. نمي دونم شايد من متوجه گفته ها ي شما نشدم.

در مورد گذاشتن نمونه هم ، حتما اين كار رو كنيد ، تا به اين بهونه يه چيز جديد هم ياد بگيريم. ممنون.

در مورد uv دادن بعد از انجام كار هم به اين خاطر گفتم كه از همين اول uv بگيره چون بعدش دردسره.
مثلا مشكلي كه براي من پيش اومد ، ترجيح دادم از اول شروع كنم چون بنظرم زمانه كمتري مي گرفت و خيالم هم راحت تر بود تا بخوام گير اين كار بشم.( البته هم اون موقع ، هم الان پي اش رو نگرفتم كه ببينم دقيقا چطوري هست ، فقط كليياتش رو مي دونم. )
اگر در اين مورد هم توضيح بديد ، ممنون مي شم.



..............................................

فعلا همينا .
تا بعد.
 
آخرین ویرایش:

HOSSEIN.D

Well-Known Member
یا خدا. خودت کمک کن !!!!
مرتضی این چیه؟؟؟؟
این خو خونده نمیشه.
جان من درستش کن. ما خودمون مشکل بینایی داریم.
فونت این هم که ماشاالله ...
میخوای کار بدی دستمون؟؟؟
تا 3 میشمارم که درستش کنی. 1-2-3
بیخیال.
مرتضی واسه من فونتش خیلی کوچیکه.خونده نمیشه اصلا.
 

sharin

Member
خوب حسين جون ،:snap: حالا چرا مي زني !!!
از اين اشتباهات گاهي پيش مي ياد ديگه:wink:

يه سوال ، چطور مي شه همچين مويه فري رو با hair مكس يا پلاگين و ...
در آورد ؟!؟!؟:-?
 

Mandana

Active Member
دليل اين كه گفتم projection master براي اين كار بدرد نمي خوره اينه كه چند باري كه ازش استفاده كردم متوجه شدم كه وقتي pick up رو بزنيم ، بسته به زاويه ي ديدي كه بهش داري ، دو زمينه با هم merge ميشن. توضيحش يكمي سخته ، نمي دونم متوجه منظورم شديد ؟ مثلا من اون سنگ هاي ريزي رو كه تو آموزش نرمال مپ ساختم ، با همين روش بود و زماني كه pick up رو زدم ، زاويه ي ديدم top بود ، نسبت به سطح صاف. حالا اگر زاويه ي ديدم از رو به رو يا مايل بود ، بعد از زدن pick up چه نتيجه اي به من مي داد؟؟

در مورد گذاشتن نمونه هم ، حتما اين كار رو كنيد ، تا به اين بهونه يه چيز جديد هم ياد بگيريم. ممنون.
شما استادین چه حرفیه دوست جان

اسپیرال 3 دی spiral 3d رو انتخاب کنین

02874IMM1.JPG

بعد مسیر:
tool>make polymesh 3d
بعد دو بار دیواید کنین
بعد جسم رو لود کنین
جسم رو تا جایی که میشه دیواید کنین
بعد برید داخل محیط پروجکشن مستر

با تنظیمات زیر:


02874IMM2.jpg

بعد دوباره اسپیرال 3 دی رو انتخاب کنین
در حالت براش درگ رکتdrag rect:


و شروع کنین به کشیدن اسپرال ها
بعد مسیر پروجکشن مستر، پیک آپ

بعد از اتمام میتونین با شیفت، لبه ها رو نرم تر کنین

اینم کار نهایی:

02874IMM4.jpg

البته نمی دونم می بر طبق عکسی که دیدم همچین چیزی درست کردم..اگر موی رئال میخواید همون موی مکس و مایا بهتر جواب میده
ولی طبق سلیقه تون می تونید اسپیرال ها رو دارای پیچش بیشتر یا کمتر بکنین
فقط توصیه می کنم مش موها از مش اصلی سر جدا باشه تا محدودیت دیواید نداشته باشید زیاد:green:
راجع به یو وی هم راه حل ها متفاوته اما می معمولن ریتوپولوژی می کنم و خروجی می گیرم...بعد از یو وی دادن بعنوان ساب تول لود اش می کنم و دیتیل قبلی رو روش پروجکت می کنم..البته العان که داخل زی براش هم میشه یو وی راحت ایجاد کرد ولی می با همین روش راحت ترم ^.-

موفق بباشین:rose:
 

sharin

Member
اوه ...:shock: ، درسته ، مشكل كار من اين بود كه تيك گزينه ي normalized رو بر مي داشتم ، ( آخه يه تصور ديگه ازش داشتم و تا حالا امتحانش نكرده بودم. ) ، الان ديگه كاملا متوجه شدم ، خيلي خيلي ممنون. ( اينم همون نكته جديده كه قرار بود يادش بگيريم ):green:
در ضمن استاد كجا بود !؟! من كاملا تو ZB تازه واردم.

عملياتي رو كه براي UV گرفتن انجام مي ديد متوجه شدم ، اما در مورد UV گرفتن در خود zbrush چي زي نمي دونم !! ، يعني تو چند تا آموزشيي كه ديدم خبري ازش نبود ، اگه بيشتر توضيح بديد ممنون مي شم.

و در نهايت ، آخرش كه ما نفهميديم ، موي فر به اين صورت رو چه طور مي شه تو ما يا يا ... درست كرد؟؟
حالا وزش مي شه كرد ، اما فر ... !! نمي دونم ، يكي جواب بده ديگه . منتظريم.:-?
 

Mandana

Active Member
منظورم پلاگین یو وی مستر بود که بعد از زی براش 3.5 ساخته شده و احتمالن توی زی باش 4 کلن جزئی از زی باش میشه
آموزشهاشو اینجا می تونین ببینین:

http://www.pixologic.com/blog/2010/02/uv-master-tutorials/

و از دانلود سنتر پیکسالوژیک می تونین دانلودش کنین.می چون با یو وی لی آوت راحتم اینو هنوز امتحان نکردم اما به نظر که جالب میادش ^.^

/

متاسفانه می بنکلن زیاد با موی مایا ور نرفتم... در این مورد اساتید مایا نظر بدن بهتره ما هم یه چیز جدید یاد میگیریم:rose:
 

sharin

Member
حالا دقيقا مايا هم منظورم نيست ، چون پلاگين shave & hair cut براي مكس و مايا فكر كنم يك شكله.
من با اين پلاگين كار كردم اما فكر نكنم بشه اين جور فرش كرد.

دوستان اگه كسي اطلاعاتي در اين باره داره دريغ نكنه !! ممنون.

همگي موفق باشيد.
يا علي.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا