ساخت فیلم

mohsen_blid

Active Member
دوستان برای ساخت یک فیلم کلا چه مسیر هایی طی میشه و از اول تا اخر چه کار های در چه واحد هایی انجام میشه تا یه ایده به یک فیلم تبدیل بشه و چه اشخاصی با چه عناوینی چه نوع مسئولیتی رو بر عهده می گیرن ممنون میمش در این رابطه راهنماییم کنید
 
سلام دوست عزیز
بحث که گسترده اس و من هم خیلی حرفه ای نیستم ولی چیز هایی که الان تو ذهنمه بهت می گم و دوستان دیگه ایشا.. صحیح می کنن
اول از همه اینکه تو ایده اولیه 4 خطی ت که توی اون شخصیت،هدف، مانع و نتیجه واضح است رو به طرح تبدیل می کنی، تمام چیزهایی که قراره توی فیلمنامه باشه و بدون دیالوگ، در این مراحله که تو باید اصلاحیاتت رو انجام بدی چون هنوز کار گسترده نشده و کارت راحت خواهد بود( یادت باشه هیچوقت مشکلات کلی فیلنامه ات رو به مرحله بعد موکول نکن که کارت سخت می شه) مرحله بعد سیناپس (که اگر اشتباه نکنم خلاصه فیلمنامه است) و مرحله بعد خلاصه صحنه های توست و در آخر کار رو تبدیل می کنی به فیلمنامه و تا نتیجه نهایی بعضا بازنویسی های زیادی خواهی کرد.
بعد از فیلمنامه تو باید دنبال سرمایه باشی، تهیه کننده می تونی این سرمایه رو خودش و یا از جاهای دیگه تهیه کنه که نتیجه اش اینه که فیلم از نظر امتیاز های کپی رایت و فروش و اینها بسیار به تهیه کننده متعلقه و کارهای مهم دیگه ای هم انجام می ده که الان من خیلی در ذهن ندارم اگر دوستان دیگه می دونن توضیح بدن.
بعد از این قضایا شما عواملت رو انتخاب می کنی
صدابردار، فیلمبردار، مدیر تولید، عکاس، تدارکات، تدوینگر (می تونی بعد از کار انتخاب کنی) مهمتر از همه بازیگر ها، منشی صحنه و عوامل دیگه
 
من این مطالب رو از سایت جشنواره 100 برداشتم شاید به دردت بخوره:


مراحل تولید فیلم

فیلم سازی (Filmmaking) یا به لغت آکادمیک تولید فیلم (Film Production) مراحل ساخت فیلم از شکل گیری داستان, ایده یا به طور قراردادی از طریق فیلم نامه نویسی, فیلم برداری, تدوین, کارگردانی و پخش فیلم به مخاطبان است.

فیلم سازی در تمامی نقاط دنیا صورت می گیرد و زمینه های زیادی شامل اقتصادی, اجتماعی و سیاسی می شود و از تکنولوژی ها و تکنیک های گوناگونی بهره می گیرد. افراد زیاد در شکل گیری آن تلاش می کنند و می تواند مدتی به طول چند ماه تا چند سال برای تکمیل آن سپری شود و گاهی به دلیل مشکلات تولید و یا ضبط طولانی فیلمی خاص می تواند بیشتر هم به طول بیانجامد مانند فیلم (The Thief and the Cobbler) که ۲۸ سال طول کشید تا به اتمام برسد.

مراحل فیلم سازی

هر فیلم برای این که ساخته شود و در نهایت بر پرده ظاهر شود باید مراحل مختلف و مشخصی را طی کند. فیلم موفق ، فیلمی است که این مراحل را به خوبی و توسط عوامل و دست اندرکاران توانا و حرفه ای پشت سر بگذارد.

شکل گیری یا ایجاد (Development)

در این مرحله تولید تهیه کننده داستانی که می تواند برداشت شده از یک کتاب, نمایش, فیلم دیگری, داستان واقعی و یا ایده ابتکاری باشد را پیدا می کند. پس از این کار تهیه کننده روی زمینه مورد نظر و یا پیام موضوع با یک فیلمنامه نویس، سیناپس آن را آماده می کنند. بعد از آماده کردن سیناپس خلاصه ای از داستان را به صورت یک پاراگراف آماده می کنند که بیشتر بر ساختار دراماتیک (خط سیر دراماتیک) آن تمرکز دارد. سپس یک نسخه ۲۵ تا ۳۰ صفحه ای از توضیحات در مورد داستان, حالت و شخصیت های فیلم نامه آمده می کنند. این نسخه معمولآ دیالوگ های محدود و توضیحات صحنه مختصری دارد اما معمولآ دارای طرح های تصویری برای تجسم کردن قسمت های کلیدی داستان است. روش دیگر ایجاد تصویرنامه پس از نوشتن سیناپس است.

بعد از این که یک فیلم نامه نویس فیلم نامه را در طول چندین ماه می نویسد. ممکن است فیلم نامه نویس چندین بار آن را بازنویسی کند تا از نظر ساختار دراماتیک, موضوع, دیالوگ یا شخصیت ها ارتقا داده شود. اگر چه تهیه کننده بدون انجام این مراحل نسخه به ثبت رسیده ای از فیلم نامه را با استدیو ها, سرمایه گذاران, پخش کننده و دیگر علاقمندان در تولید و پخش فیلم ارزیابی می کند. گاهی اوقات پخش کننده های فیلم در مراحل اولیه مخاطبان فیلم را با تحقیق و بررسی کنترل کرده و میزان موفقیت آن را ارزیابی می کنند تا بر روی پخش فیلم قرارداد ببندند. در هالیوود پخش کننده ها گزینه های سفت و سخت تری از منظر اقتصادی در مورد قرارداد بستن در نظر می گیرند، مانند جمعیت مخاطب فیلم, ژانر فیلم, تاریخچه موفقیت فیلم های مشابه آن, بازیگرانی که احتمال دارد در این فیلم بازی کنند و کارگردان احتمالی. تمامی این موارد در محاسبه میزان فروش صندلی های سینما و یا کپی دی وی ذی (DVD) و در نتیجه میزان موفقیت اقتصادی فیلم نقش به سزایی دارند.

نکته: در ایران و دیگر کشورها گاهی تمامی موارد ذکر شده را جزو پیش تولید به حساب می آورند.

پیش تولید (Pre-production)

در پیش تولید تمامی قدم های تولید فیلم با دقت بررسی و برنامه ریزی می شوند. شرکت تولید فیلم ایجاد شده و دفتر تولید فیلم احداث می گردد. با کمک طراحان و نقاشان سینمایی استوری برد تولید (Story Board) برای درک و تصور بهتر فیلم آماده می شود. بنا بر نیاز های برنامه تنظیم شده، بودجه ای برای تولید تعیین می گردد. در پروژه های بزرگ برای حفاظت از پیش آمد های احتمالی بیمه تحصیل می شود.

تهیه کننده، کادر و عوامل تولید را استخدام می کند. ذات فیلم و بودجه تعیین شده میزان و نوع کادر مورد نظر در طول کار را مشخص می کند. تولیدکننده های عظیم و موفق هالیوود صدها نفر را برای پروژه هایشان استخدام می کنند در حالی که پروژه های کوچک تر یا برای فیلم های مستقل تعداد انتخاب شده و اندکی شامل ۸ یا ۹ نفر (و یا حتی کم تر) برای این کار در نظر می گیرند. در زیر لیست کادر معمول فیلم سازی را می بینید:

کارگردان (Director)

دستیار کارگردان (Assistant Director)

بازیگردان (Casting Director)

مدیر تولید (Production Manager)

مدیر فیلم‌برداری (Cinematographer , Director of Photography)

تولید کننده صدا یا میکساژ (Production sound mixer)

طراح صدا (sound designer)

آهنگ ساز (Composer)

طراح تولید (Production Designer)

طراح لباس (costume designer)

چهره پرداز یا گریمور (make up and hair designer)



تولید (Production)

در مرحله تولید،با استفاده از فیلم نامه آماده شده، ویدیو یا فیلم مورد نظر با فیلم برداری به وجود می آید. افراد بیشتری برای کار استخدام می شوند از جمله مدیر تدارکات, منشی صحنه, دستیاران کارگردان, عکاس, تدوینگر تصویر, تدوینگر صدا و غیره. این افراد از جمله معمول ترین عواملی هستند که در مرحله تولید استخدام می شوند و به غیر از این دفتر تولید هر گونه نیازی که احساس کند می تواند بنا بر آن وظایف مختلف ایجاد کرده و افراد بیشتری را استخدام کند.

روز عادی فیلم برداری به این گونه شروع می شود که افراد کادر برای فیلم برداری در ساعت مشخص شده سر صحنه یا استدیو حاضر شوند. بازیگران معمولآ ساعت جداگانه ای برای حاضر شدن در محل دارند. از آنجایی که آماده کردن صحنه, لباس ها و نورپردازی می تواند ساعت ها و یا حتی روزها به طول انجامد معمولآ آنها از پیش آماده می شوند.

طراحان صحنه و تولید, برق و تدارکات زود تر از دوربین و صدا حاضر می شوند و کار خود را شروع می کنند تا در زمان و بودجه صرفه جویی کنند. زمانی که صحنه ای فیلم برداری می شود آنها در آن موقع روی صحنه بعدی کار می کنند.

زمانی که کادر وسایلشان را آماده می کنند، بازیگران در اتاق لباس با لباس های طراحی شده آماده شده و توسط چهره پردازان گریم می شوند. بازیگران با کارگردان قبل از فیلم برداری از روی فیلم نامه تمرین می کنند و کادر دوربین و صدا نیز با آنها تمرین می کنند. سپس به میزان دلخواه کارگردان، هر صحنه را چندین مرتبه فیلم برداری می کنند. بیشتر تولیدکنندگان آمریکایی معمولآ پروسه مشخصی را طی می کنند.

یک برداشت با دستور کات (cut) یا تمام کارگردان به اتمام می رسد و سپس فیلم بردار و صدابردار کار را متوقف می کنند. منشی صحنه هر گونه نکته ای از برداشت ها بنا بر فیلمنامه را یادداشت می کند و همچنین مسئولان دوربین و صدا نیز در گزارش های خود نکات مورد نیاز را یادداشت می کنند. برگه های فراخوان در میان بازیگران و کادر پخش می شوند تا همه بدانند برداشت بعدی در کجا, چه روزی و چه ساعتی است. پس از آن کارگردان, تهیه کننده و دیگر مدیران پخش های مختلف و گاهی اوقات نیز بازیگران جمع می شوند و برداشت های فیلم برداری شده را تماشا می کنند تا روند کار را بررسی کنند.

از آنجایی که ساعات کار اغلب حدود ۱۴ تا ۱۸ ساعت و در محل های مختلف و گاهی دور افتاده است, تولید کنندگان سعی می کنند که جو خوبی را در گروه ایجاد کنند که انرژی خود را برای ادامه کار از دست ندهند. گاهی اوقات پس از مرحله تولید برای قدردانی از بازیگران و کادر برای زحماتشان جشنی برای آنها گرفته می شود.

مرحله تولید شامل موارد زیر است :

• کارگردانی

• تدارکات

• فیلم برداری

• نورپردازی

• صدابرداری و صداگذاری

• بازیگری

• جلوه‌های ویژه سینمایی

• موسیقی فیلم

• تدوین / مونتاژ

پس از تولید (Post-production)

در این مرحله ویدیو / فیلم توسط تدوینگر هم گذاری می شود. استفاده مدرن ویدئو در فیلم سازی به دو شکل انجام می گیرد که در اولی تمامآ از فیلم استفاده می شود و در دومی آمیزه ای از فیلم و ویدیو تدوین می شود.



پخش و نمایش فیلم (Distribution and exhibition)

این مرحله پایانی فیلمسازی ست پس از اینکه ساخت فیلم به پایان رسید و فیلم آماده نمایش شد، تهیه کننده باید برای پخش و نمایش آن و یا به اصطلاح برای عرضه فیلم دست به کار شود. فیلم برای نمایش در سینما ها و یا گاهی اوقات بصورت رسانه مصرفی (DVD, VCD, VHS, Blu-ray) و یا دانلود مستقیم از سرویس دهنده آماده می شود.

تیزر و تریلر فیلم ها به همراه عکس و پوستر فیلم برای تلویزیون, سینما, اینترنت, بیلبوردها و دیگر امکانات تبلیغاتی آماده می شود. معمولآ نسخه هایی از فیلم به همراه مصاحبه از تولیدکنندگان با انتشارات و مجلات نیز آماده می کنند و جز برای فروش برای فستیوال ها و جشنواره ها می فرستند. اکثر فیلم های سینمایی وب سایتی به نام خود دارند. فیلم در سینماهای مشخصی به نمایش در می آید و چند ماه پس از آن DVD فیلم به بازار می آید. حق پخش برای فیلم و DVD معمولآ توسط پخش کننده ی بین المللی به فروش می رسد. پخش کننده و تولید کننده در انتها سود حاصل را با هم تقسیم می کنند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا