ساخت جلوه های ویژه انیمیشن بدون استفاده از پلاگین ( ساخت انیمیشن بارش برف )

ershad•••3d

New Member
آموزش : ساخت جلوه های ویژه انیمیشن بدون استفاده از پلاگین ( ساخت انیمیشن بارش برف )

سلام دوستان
من چند وقتی هست که دارم از مباحث این فروم استفاده میکنم ولی متاسفانه در زمینه جلوه ها و ایجاد عناصر کمتر می بینم که بحثی صورت گرفته باشه
احتمالا هم از دلایلش میتونه پیچیدگی این مباحث و ناتوانی سیستمهای رایانه ای کاربران باشه
به هر حال تصمیم گرفتم وارد این مبحث بشم . البته نمی خوام به صورت خواص به عملکرد های particle ها و یا reactor ها و deflector ها و ....... بپردازم. بیشتر سعی میکنم در طی مراحل ایجاد یک جلوه , شما رو با این مباحث در گیر کنم
چون این مباحث کمی تخصصی هست من زیاد به بیان مبتدیات نمی پردازم ولی به هر حال اگر کسی در قسمتی از مراحل کار سوالی براش پیش اومد در همین جا مطرح کنید تا پاسخ مقتضی داده بشه

مطالبی را که بنده در اینجا ذکر خواهم کرد مجموعه ای از یافته ها و آموخته های شخصی خودم می باشد

بارش برف

در این مبحث میخواهیم نحوه افتادن برف روی یک سطح خنک و عکس العملش پس از برخورد با سطح رو شبیه سازی کنیم


1.jpg

2.jpg

3.jpg

مراحل کار

1 _ فضا سازی و تنظیمات مقدماتی

2 _ ایجاد سیستم ذره ای

3 _ ساختن دانه های برف

4 _ مواد سازی

5 _ نور پردازی

6 _ تکمیل صحنه





دوستان عزیز که مراحل کار رو پیگیری میکنن خواهشا مقیاس ها و نامها و مختصات های بیان شده در مراحل را رعایت کنند تا در طول کار به مشکلی بر نخورن
 
آخرین ویرایش:

ershad•••3d

New Member
1 _ فضا سازی و تنظیمات مقدماتی

مرحله اول




به نام خدا

شروع می کنیم

اول از همه این عکس رو بر دارید که واسه کار لازمه

دانلود عکس پس زمینه حجم : 1.36 مگابایت

این عکس کاملا متناسب صحنه ای هست که ما می خوایم ایجاد کنیم و توسط mental ray رندر شده

................................................................​

دوم از همه همون طور که گفتم رعایت مقیاس ها و اسمها تو پیشرفتن کارمون خیلی مهمه پس اگر مقیاس برنامتون رو به میلی متر یا سانتی متر تغییر دادین با رفتن به منوی Customize وسپس زیر منوی Units Setup و سپس در قسمت Display Unit Scale واحد رو به حالت پیش فرض Generic Units برگردونید

01.jpg


.............................................................................................​

خوب حالا یک plane با مشخصات عکس زیر در نمای top ایجاد کنید

06.jpg


این plane قرار نیست در خروجی کار دیده بشه بلکه فقط میخوایم به عنوان یک سطح مقطع برای ایستایی حرکت دانه های برف پس از برخورد با زمین و نمایش سایه ها ازش استفاده کنیم

.............................................................................................​

حالا یک دستور noise با مشخصات عکس زیر به plane اضافه میکنیم

07.jpg


.............................................................................................​

خوب حالا 1 دوربین هم با مشخصات مختصات عکس زیر ایجاد کنید

03.jpg


شاید الان با خودتون بگید بکارگیری دوربین 1 کم زود هست و معمولا در مراحل پایانی باید این کار رو کرد

اولا به دلیل اینکه ما تو این انیمیشن حرکت دوربین رو نداریم نخواستم براش یک مرحله کاری قرار بدم و تو همین مرحله گنجوندم

دوم اینکه این یه کار از قبل انجام شده هست پس جای مناسب دوربین نسبت به زمین و عامل باد و ... در نظر گرفته شده

و آخر اینکه در کار انیمیشن همیشه از دید دوربین به کار باید نگاه کرد ( حتی از اولین مراحل )

........................................................................................​

در ویوپورت top یک تار فضایی UDeflector و یک تار فضایی Gravity ایجاد کنید

تار فضایی UDeflector رو انتخاب کنید . روی دکمه Pike Object کلیک کنید و نهایتا جسم plane را بهش نسبت بدید

در ویوپورت left یک تار فضایی wind ایجاد کنید به ویوپورت front برید و آن رو حدود 20 درجه بچرخونید تا جهت فلش آن کمی رو به پایین بشه

مقدار strength را به 0.05 و turbulence را به 1 تغییر دهید

04.jpg


توضیح :

udeflector سطح زمین رو مشخص میکنه

gravity نقش جاذبه رو ایفا میکنه و باعث افتادن دانه های برف روی سطح زمین میشه

wind رو هم که همه میدونن نقش باد رو ایفا میکنه و سبب اغتشاش در حرکت دانه های برف میشه و نمیذاره دانه های برف بطور مستقیم به پایین سقوط کنن

..........................................................................................​

پنجره environment and effects رو باز کنید

روی دکمه none کلیک کنید

خوب حالا عکسی رو که براتون گذاشته بودم و دانلودش کردید رو انتخاب کنید

پنجره material editor رو باز کنید

به اولین اسلات آن ماده matte/shadow را اضافه کنید

نام ماده رو mask بزارید

ماده رو به جسم plane نسبت بدید

صحنه رو رندر کنید تا مطمئن بشید تا اینجا رو درست اومدید (نتیجه رندرتون باید مثل عکس زیر باشه)

05.jpg





پایان مرحله اول
 
آخرین ویرایش:
سلام

سلام کارت عالیه اگر می تونی pdf اش را بزار تا بتونیم استفاده کنیم عکس ها سنگینه :shock:
 

ershad•••3d

New Member
و علیکم السلام

سلام کارت عالیه اگر می تونی pdf اش را بزار تا بتونیم استفاده کنیم عکس ها سنگینه :shock:

علیکم السلام داش ممد

با عرض پوزش داداش من تو کاره pdf نیستم ایشالا آموزش که تموم شد یکی از بچه های بامرام انجمن زحمتش رو میکشه

راستی داداش سنگین بودن عکسها به خاطر اون عکس پس زمینه بود که اونم مشکلشو حل کردم و لینکش رو گذاشتم

رخصت
 
آخرین ویرایش:

ershad•••3d

New Member
2 _ ایجاد سیستم ذره ای

مرحله دوم




وارد مرحله دوم کار میشیم که مختص هست به سیستم ذره ای

در ویوپورت top یک سیستم ذره ای pf source با مشخصات عکس زیر ایجاد کنید

نام = falling snow

مختصات = 300.25.300

02.jpg


01.jpg


مختصات سیستم ذره ای گونه ای قرار گرفته که برف بتونه تحت تاثیر نیروی باد در امتداد صحنه حرکت کنه

برای اینکه بتونیم کل ذرات رو در ویوپورت ببینیم مقدار viewport رو افزایش دادیم. اگر سرعت سیستمتون کمه مقدار viewport رو به 50 تغییر بدید.این تغیرات هیچ اثری روی نتیجه رندرتون نداره و فقط برای کنترل تعداد ذرات در ویوپورت هست

مقدار upper limit رو روی عدد بالایی تنظیم کردیم تا در مورد تعداد ذرات دغدغه ای نداشته باشیم

.............................................................................................................​

سیستم ذره ای falling snow رو در حالت انتخاب قرار بدید

بر روی دکمه particle view کلیک کنید تا پنجره particle view باز بشه ( یا اینکه کلید 6 رو از روی کیبورد فشار بدید )

اپراتورهای speed و shape رو حذف کنید

اپراتورهای shape instance و material static رو اضافه کنید

دو اپراتور force نیز اضافه کنید

یک آزمون collision هم اضافه کنید

در اپراتور birth مقدار emit start = -50 و emit stop = 200 و amount = 10000 قرار دهید

03.jpg


چون در حادثه ایجاد شده به برخی از اپراتور ها نیازی نداشتیم حذفشون کردیم . ( به طور مثال چون میخواهیم ذرات رو توسط اپراتور force کنترل کنیم دیگه نیازی به اپراتور speed نداریم )

برای تغییر شکل ذرات مطابق با شکل مورد نظرمون از اپراتور shape instance استفاده کردیم

برای اعمال ماده به ذرات هم از عملگر material static استفاده کردیم

برای بررسی و آزمون برخورد ذرات با زمین هم از آزمون collision استفاده کردیم

تغیرات در اپراتور birth باعث تعیین فریمهای آغازین و پایانی بارش برف و افزایش تعداد دانه های برف میشه

...................................................................................................................​


اگه یادتون باشه ما 2 عامل باد (wind) و جاذبه (gravity) توی صحنه اضافه کرده بودیم

حالا میخوایم این عوامل رو به سیستم ذره ای وصل کنیم ( تا تاثیر خودشون رو روی دانه های برف بزارن )

در قسمت پیش ما 2 اپراتور force به حادثه event 01 اضافه کردیم به این دلیل که میخوایم هر کدوم از عوامل نیرو (باد و جاذبه) رو به طور مجذا به حادثه نسبت بدیم

ما در مرحله قبل با استفاده از udeflector سطح زمین رو تعیین کردیم و به plane نسبتش دادیم

خوب حالا هم میخوایم همون سطح زمین (udeflector) رو به سیستم ذره ای نسبت بدیم و تعین کنیم وقتی دونه های برف به سطح زمین رسید از حرکت باز ایستد و روی زمین ثابت بشه

................................................................................................................​

1 - اپراتور force 01 رو انتخاب کنید . در کادر کناری روی ذکمه add کلیک کنید و تار فضایی gravity رو به اپراتور force نسبت بدید

همون طور که گفتم gravity نیروی جاذبه زمین رو روی دانه های برف اعمال میکنه حالا برای اینکه دانه های برف با نرمی و آرام به پایین حرکت کنند مقدار پارامتر influency رو کاهش و به 40 تغییر میدیم

در واقع شما میتونید با تغییر مقدار پارامتر influency سرعت و شدت بارش برف رو کنترل کنید

Graphic1.jpg


...............................................................................................................​

2 - اپراتور force 02 رو انتخاب کنید و با کلیک روی کلید add تار فضایی wind رو بهش نسبت بدید

این کار باعث میشه تا عامل باد هم تاثیرش بر روی دانه های برف اعمال بشه (میزان شدت و زاویه وزش باد هم در مرحله اول انجام شده)

مقدار پارامتر influency رو به 800 کاهش میدیم

کار پارامتر influency در اینجا ایجاد اغتشاش در حرکات دانه های برف هست و چون ما میخواهیم بارشی آرام داشته باشیم مقدار influency را به 800 کاهش دادیم

bad.jpg


..........................................................................................................................​

3 - آزمون collision رو انتخاب کنید و با کلیک روی کلید add از منوی سمت راست udeflector رو بهش نسبت میدیم

ما با این کارمون سطح زمین رو به دانه های برف نشان دادیم ولی هنوز مشخص نکردیم وقتی دانه ها به این سطح برخورد کردن چه عکس العملی از خودشون نشان بدن

برای انجام این کار در ناحیه test true if particle نوع speed را از bounce به stop تغییر میدهیم ( این کار باعث میشود تا دانه های برف پس از برخورد با سطح زمین از حرکت بایستند )

ud.jpg


.......................................................................................................................​

شرمنده که کمی وقفه افتاد سعی میکنم کار رو کمی سریع تر پیش ببرم

.......................................................................................................................​


خوب حالا میرسیم به یک نکته کوچک ولی بسیار اساسی که نه تنها در این کار بلکه در کارهایی از این قبیل همیشه باید حواسمون بهش باشه
و اون اینه که ما مشخص کردیم که ذرات پس از برخورد با زمین از حرکت باز ایستند ولی این به تنهایی کافی نیست چون ما هنوز در صحنه عواملی مثل باد داریم که مانع از بی حرکت بودن دانه های برف میشن

خوب حالا ما برای رفع این مشکل باید این حادثه رو تموم شده بدونیم و یک حادثه جدید با امکانت مورد نیازمون درست کنیم و به حادثه قبلیمون پیوند بزنیم

به زبان ساده تر اینکه حادثه جدیدی ایجاد کنیم که درش عوامل باد و جاذبه و غیره وجود نداشته باشه و پس از برخورد ذرات با سطح تاثیرش رو بر روی ذرات اعمال کنه

..........................................................................................................................​

خوب حالا میخواییم یک حادثه جدید ایجاد کنیم

برای این کار در حادثه event 01 بروی اپراتور material static راست کلیک کرده و آن را کپی میکنیم

001.jpg


..........................................................................................................................​

بعد از آن در یک قسمت خالی از پنجره particle view راست کلیک کرده و گزینه paste instanced رو بزنید تا یک حادثه جدید ساخته بشه

:nokte:

توجه داشته باشید چون ما میخواستیم دانه های برف پس از بر خورد با زمین شکل خود را حفط کنند از گزینه paste instanced استفاده کردیم تا شکل دانه های برف در حادثه جدید همانی باشد که در حادثه قبلی بود

ولی اگر شما بخواهید دانه های برف بر روی یک سطح گرم فرود بیایند و پس از فرود تغییر شکل بدهند باید از گزینه paste استفاده کنید و در حادثه جدید متریالی متفاوت وارد کنید

002.jpg


.............................................................................................................................​

و در آخر هم خروجی آزمون collision را به ورودی حادثه جدید event 02 وصل کنید تا حادثه جدید هم به کار پیوند بخورد

003.jpg


توجه داشته باشید که ما در حادثه جدید هیچ عاملی رو دخالت ندادیم و فقط از اپراتور material static استفاده کردیم که فقط نشان دهنده شکل دانه های برف هست و بدین طریق وقتی برف روی سطح قرار میگیره هیچ عامل دیگه ای روش تاثیر نداره

...................................................................................................................​

این قسمت از کار به پایان رسید اگه جایی از کار براتون گنگ و نامفهوم بود یا سوالی دارید در همین جا مطرح کنید

موفق باشید







011.gif
 
آخرین ویرایش:

ershad•••3d

New Member
سلام دوستان

1 پیغام خصوصی از طرف یکی از دوستان دریافت کردم که تصمیم گرفتم متن پیغام و جوابیش رو اینجا بزارم تا بلکه همچین مشکلی برای دیگر دوستان ( که با زحمت زیاد تلاش میکنن تا آموزشی رو آماده و ارائه کنن ) پیش نیاد

متن پیام

؟؟؟؟؟؟ گفت:
مطالبی را که بنده در اینجا ذکر خواهم کرد مجموعه ای از یافته ها و آموخته های شخصی خودم می باشد

سلام دوست عزیز . من زیاد اهل ایراد گرفتن نیستم ولی این مطالبی که شما گذاشتین مال کتاب 4 عنصر در مکس 9 هستش . حتی عکسهاش هم دارم .
لطف کن که با دوستان مجیدآنلاینی روراست باشی . همچنین امیدوارم که ناراحت نشی . ممنون :rose:


جواب

دوست عزیز اگه کمی بیشتر دقت میکردی شاید این پیغام رو نمیزدی

در جمله ای که من نوشتم بر روی 2 کلمه یافته و آموخته تاکید داشتم

که نشان دهنده این هست مطالبی که در اینجا بیان میکنم مجموعه ای از دست یافته های شخصی بنده و آموخته ها که ممکن است از کتب مختلف و اساتید یا همکاران دیگر باشه

در ضمن عکسهایی که برای آموزش گذاشتم از صفحه دسکتاپ کامپیوتر شخصی خودم هست

پس خواهشا در روراستی من شک نکن

به هر حال من هم هیچ وقت ادعا ندارم مادر زادی به برنامه 3d max اشراف کامل داشتم

مورد دیگر اینکه شما به طور خاص به کتاب 4 عنصر نوشته آقای pete draper اشاره کردید

خوب حالا سوال من اینه که اگر ما بخوایم کتابهای Creating 3D Effects و Deconstructing the Elements with 3ds Max و 3ds Max Animation And Visual Effects Techniques را با هم مقایسه کنیم به چه نتیجه ای میرسیم؟

برای اینکه بهتر متوجه بشید یک مثال میزنم

مثلا اگر کسی در قسمت مودلینگ بخواد آموزش مهره سرباز رو بزاره , که از چندین کتاب مختلف و شاید استاد یاد گرفته , باید مرجع کارش رو چه کتاب یا شخصی معرفی کنه؟؟؟

در این مورد شکی نیست که بنده در این آموزش از آموزه های کتاب 4 عنصر هم بهره گرفتم ولی تلاشم بر این بوده تا یافته ها و آموخته های خود از دیگر مراجع رو هم در این مبحث وارد کنم , بلکه درک مطالب برای دیگر دوستان راحت تر باشه و بتونم آموزشی روان در این باب ارائه کرده باشم

و از همه مهمتر نباید ذات فروم , که پرسش و پاسخ هست رو نادیده بگیریم
به نظر من بهترین نتیجه ارائه یک آموزش , بیان سوالات و پاسخها هست و این باعث پیشرفت سطح دانش عمومی میشه

با این حال اگر ارائه این آموزش از نظر دوستان فاقد کارایی هست دست از ادامه کار بر میدارم و فقط به معرفی کتب اکتفا میکنم
 
آخرین ویرایش:

Sherlock_Holmes

Active Member
ershad•••3d عزیز در اینکه مطالبی که دارید توی تاپیک میذارید برای همه مفید هست شکی نیست و شاید بهتر بود پیغام خصوصی دوستمون رو در همون پیغام خصوصی جواب میدادید.. چون ایشون حتما حسن نیت داشتن وگرنه موضوع رو توی پیغام خصوصی مطرح نمیکردند...
بهرحال میزان آموخته ها و تجربه های هر فرد و هر هنرمندی در آثاری که ارایه میکنه تجلی پیدا میکنه.. و البته در بیان اون آموخته ها و انتقال به دیگران...

بهرحال مطالب شما از هر کجا که باشه بدرد دوستان میخوره و شما کار با ارزشی انجام میدید.. فقط اگر بعضی جاها نقل مستقیمی از یک کتاب وجود داره ذکر منبع میتونه به غنای مطالب خوب شما اضافه کنه..

موفق باشید..
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام ارشاد جان

یه سوال

شما تو قسمت PF با تمامی یا بیشتر TEst ها آشنایی دارین؟
 

ershad•••3d

New Member
سلام ارشاد جان

یه سوال

شما تو قسمت PF با تمامی یا بیشتر TEst ها آشنایی دارین؟

سلام دوست عزیز

به نظر من در pf همون جور هم که از اسم test ( آزمون ) مشخصه کاربر باید بیشتر با کلیات یک test آشنا باشه ( نوع تغییر و تاثیرش بر روی ذرات ) و بقیه کار که ایجاد تغییر در مقادیر و مقیاسها برای رسیدن به حالت مورد نظره با کمی آزمون به دست میاد

البته با سیستمهایی که ما داریم هر کاربری از آزمون و خطا پشیمون میشه و یا قیدش رو میزنه یا بی توجه به کیفیت کار از روش میگذره:-?

به هر حال در حد توانم اگه کمکی از دستم بر بیاد خوشحال میشم
 

ninja0098

New Member
سلام ممنون از آموزش خیلی خوبتون
اگه میشه یه آموزش از افکت آتش با کیفیت بزارید (بدون پاگین) چون من تازه کارم و نمیتونم پلاگینا رو گیر بیارم (دانلود کنم) چون 16 سالمه و اینترنت پر سرعت هم ندارم ازتون میخوام یه آموزش از آتش بزارید به همین صورت
ممنون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا