2 _ ایجاد سیستم ذره ای
مرحله دوم
وارد مرحله دوم کار میشیم که مختص هست به سیستم ذره ای
در ویوپورت top یک سیستم ذره ای pf source با مشخصات عکس زیر ایجاد کنید
نام = falling snow
مختصات = 300.25.300
مختصات سیستم ذره ای گونه ای قرار گرفته که برف بتونه تحت تاثیر نیروی باد در امتداد صحنه حرکت کنه
برای اینکه بتونیم کل ذرات رو در ویوپورت ببینیم مقدار viewport رو افزایش دادیم. اگر سرعت سیستمتون کمه مقدار viewport رو به 50 تغییر بدید.این تغیرات هیچ اثری روی نتیجه رندرتون نداره و فقط برای کنترل تعداد ذرات در ویوپورت هست
مقدار upper limit رو روی عدد بالایی تنظیم کردیم تا در مورد تعداد ذرات دغدغه ای نداشته باشیم
.............................................................................................................
سیستم ذره ای falling snow رو در حالت انتخاب قرار بدید
بر روی دکمه particle view کلیک کنید تا پنجره particle view باز بشه ( یا اینکه کلید 6 رو از روی کیبورد فشار بدید )
اپراتورهای speed و shape رو حذف کنید
اپراتورهای shape instance و material static رو اضافه کنید
دو اپراتور force نیز اضافه کنید
یک آزمون collision هم اضافه کنید
در اپراتور birth مقدار emit start = -50 و emit stop = 200 و amount = 10000 قرار دهید
چون در حادثه ایجاد شده به برخی از اپراتور ها نیازی نداشتیم حذفشون کردیم . ( به طور مثال چون میخواهیم ذرات رو توسط اپراتور force کنترل کنیم دیگه نیازی به اپراتور speed نداریم )
برای تغییر شکل ذرات مطابق با شکل مورد نظرمون از اپراتور shape instance استفاده کردیم
برای اعمال ماده به ذرات هم از عملگر material static استفاده کردیم
برای بررسی و آزمون برخورد ذرات با زمین هم از آزمون collision استفاده کردیم
تغیرات در اپراتور birth باعث تعیین فریمهای آغازین و پایانی بارش برف و افزایش تعداد دانه های برف میشه
...................................................................................................................
اگه یادتون باشه ما 2 عامل باد (wind) و جاذبه (gravity) توی صحنه اضافه کرده بودیم
حالا میخوایم این عوامل رو به سیستم ذره ای وصل کنیم ( تا تاثیر خودشون رو روی دانه های برف بزارن )
در قسمت پیش ما 2 اپراتور force به حادثه event 01 اضافه کردیم به این دلیل که میخوایم هر کدوم از عوامل نیرو (باد و جاذبه) رو به طور مجذا به حادثه نسبت بدیم
ما در مرحله قبل با استفاده از udeflector سطح زمین رو تعیین کردیم و به plane نسبتش دادیم
خوب حالا هم میخوایم همون سطح زمین (udeflector) رو به سیستم ذره ای نسبت بدیم و تعین کنیم وقتی دونه های برف به سطح زمین رسید از حرکت باز ایستد و روی زمین ثابت بشه
................................................................................................................
1 - اپراتور force 01 رو انتخاب کنید . در کادر کناری روی ذکمه add کلیک کنید و تار فضایی gravity رو به اپراتور force نسبت بدید
همون طور که گفتم gravity نیروی جاذبه زمین رو روی دانه های برف اعمال میکنه حالا برای اینکه دانه های برف با نرمی و آرام به پایین حرکت کنند مقدار پارامتر influency رو کاهش و به 40 تغییر میدیم
در واقع شما میتونید با تغییر مقدار پارامتر influency سرعت و شدت بارش برف رو کنترل کنید
...............................................................................................................
2 - اپراتور force 02 رو انتخاب کنید و با کلیک روی کلید add تار فضایی wind رو بهش نسبت بدید
این کار باعث میشه تا عامل باد هم تاثیرش بر روی دانه های برف اعمال بشه (میزان شدت و زاویه وزش باد هم در مرحله اول انجام شده)
مقدار پارامتر influency رو به 800 کاهش میدیم
کار پارامتر influency در اینجا ایجاد اغتشاش در حرکات دانه های برف هست و چون ما میخواهیم بارشی آرام داشته باشیم مقدار influency را به 800 کاهش دادیم
..........................................................................................................................
3 - آزمون collision رو انتخاب کنید و با کلیک روی کلید add از منوی سمت راست udeflector رو بهش نسبت میدیم
ما با این کارمون سطح زمین رو به دانه های برف نشان دادیم ولی هنوز مشخص نکردیم وقتی دانه ها به این سطح برخورد کردن چه عکس العملی از خودشون نشان بدن
برای انجام این کار در ناحیه test true if particle نوع speed را از bounce به stop تغییر میدهیم ( این کار باعث میشود تا دانه های برف پس از برخورد با سطح زمین از حرکت بایستند )
.......................................................................................................................
شرمنده که کمی وقفه افتاد سعی میکنم کار رو کمی سریع تر پیش ببرم
.......................................................................................................................
خوب حالا میرسیم به یک نکته کوچک ولی بسیار اساسی که نه تنها در این کار بلکه در کارهایی از این قبیل همیشه باید حواسمون بهش باشه
و اون اینه که ما مشخص کردیم که ذرات پس از برخورد با زمین از حرکت باز ایستند ولی این به تنهایی کافی نیست چون ما هنوز در صحنه عواملی مثل باد داریم که مانع از بی حرکت بودن دانه های برف میشن
خوب حالا ما برای رفع این مشکل باید این حادثه رو تموم شده بدونیم و یک حادثه جدید با امکانت مورد نیازمون درست کنیم و به حادثه قبلیمون پیوند بزنیم
به زبان ساده تر اینکه حادثه جدیدی ایجاد کنیم که درش عوامل باد و جاذبه و غیره وجود نداشته باشه و پس از برخورد ذرات با سطح تاثیرش رو بر روی ذرات اعمال کنه
..........................................................................................................................
خوب حالا میخواییم یک حادثه جدید ایجاد کنیم
برای این کار در حادثه event 01 بروی اپراتور material static راست کلیک کرده و آن را کپی میکنیم
..........................................................................................................................
بعد از آن در یک قسمت خالی از پنجره particle view راست کلیک کرده و گزینه paste instanced رو بزنید تا یک حادثه جدید ساخته بشه
توجه داشته باشید چون ما میخواستیم دانه های برف پس از بر خورد با زمین شکل خود را حفط کنند از گزینه paste instanced استفاده کردیم تا شکل دانه های برف در حادثه جدید همانی باشد که در حادثه قبلی بود
ولی اگر شما بخواهید دانه های برف بر روی یک سطح گرم فرود بیایند و پس از فرود تغییر شکل بدهند باید از گزینه paste استفاده کنید و در حادثه جدید متریالی متفاوت وارد کنید
.............................................................................................................................
و در آخر هم خروجی آزمون collision را به ورودی حادثه جدید event 02 وصل کنید تا حادثه جدید هم به کار پیوند بخورد
توجه داشته باشید که ما در حادثه جدید هیچ عاملی رو دخالت ندادیم و فقط از اپراتور material static استفاده کردیم که فقط نشان دهنده شکل دانه های برف هست و بدین طریق وقتی برف روی سطح قرار میگیره هیچ عامل دیگه ای روش تاثیر نداره
...................................................................................................................
این قسمت از کار به پایان رسید اگه جایی از کار براتون گنگ و نامفهوم بود یا سوالی دارید در همین جا مطرح کنید
موفق باشید