ساختار زبان Php

RainDigital

Member
سلام. طی تصمیمی که گرفتم توی سایتم قدم به قدم php رو آموزش بدم، و میخواستم حد اقل یک مقاله توی این قسمت از مجید آنلاین داشته باشم، گفتم مطالب توی سایتم رو اینجا کپی کنم که بچه های MO هم بی نصیب نمونن :)

اولین قسمت از آموزش زبان PHP این هستش که ما ساختار این زبان رو یاد بگیریم.

کدهای PHP سمت سرور پردازش میشوند یعنی بار پردازش اونها بر روی سرور هست و فقط خروجی آن به کاربر ارسال می شود. برای همین کد های PHP یک سایت را نمی توان دانلود کرد. PHP زبانی یا بهتر بگم SCRIPT هایی است که در میان دستورهای HTML قرار میگیرد و خود خروجی HTML اما پویا تولید می کند.

سایر زبان ها هم مثل ASP هم کاری شبیه به PHP انجام میدهند اما سرعت PHP بسیار بالاتر و فشار کمتری روی سرور وارد می کند.(مقایسه PHP و ASP). بگذریم داشتیم در باره ساختار زبان PHP صحبت می کردیم.

کدهای PHP چون بین کدهای HTML قرار می گیرند، باید شروع و پایان آ را مشخص کرد. معمول ترین راه، استفاده از <?php برای اعلام شروع و استفاده از ?> برای اعلام پایان است. در مواردی هم بجای <?php از <? استفاده میکنند و ممکن است در ۱% مواقع این تگ توسط سرور پردازش نشود و به مرورگر کاربر فرستاده شود. این در صورتی است که صاحب سرور این گزینه را غیر فعال کرده باشد. در موارد معدودی ممکن است صاحب سرور تگ های ASP را نیز فعال کرده باشد، یعنی کد های PHP بین این دوتگ نیز قرار بگیرند: <% %>.

برخی موارد فقط نیاز دارید یک عبارت کوتاه یا یک متغیر را چاپ کنید. بجای استفاده از
PHP:
<?php echo $string; ?>
میتوانید از دستور خلاصه شده
PHP:
<?=$string?>
استفاده کنید. PHP میانبر های زیادی دارد.

خب حالا که یاد گرفتید چگونه شروع و پایانPHP را به سرور بفهمانید(!)، نوبت آن است که دستوراتی بین آنها بنویسید.
سازندگان PHP به زبان C خیلی علاقه داشتند و مفسر PHP را با زبان C نوشتند، برای همین کسی که C بلد باشد PHP را راحت یاد میگیرد و کسی که PHP بلد باشد کمکی به یادگیری C خود کرده است، چرا که سازندگان آن ساختار PHP را بسیار به C نزدیک کرده اند بطوریکه بعضی دستورات را همانگونه که در PHP بکار می بریم در C هم بدون تغییر می توان به کار برد! یک نکته ای را که باید متذکر بشوم این است که در پایان هر دستور باید علامت “;” را قرار بدهید، اگر این کار را نکنید مفسر PHP از شما خطا میگیرد اما شماره خط را خط بعدی می زند، این رو به خاطر بسپارید؛ از تجربیات من است.(!)

دستوراتی که بدنه دارند یعنی در بدنه آنها یک سری کد اجرا میشود مانند WHILE و IF و… (در صورتی که C کارکرده باشید منظور من را بهتر متوجه می شوید) اگر بدنه آنها یک خط باشد نیازی به { و } ندارند اما اگر چندین خط کد را باید اجرا کنند باید دستورات در بین { و } قرار بگیرند. در صورتی که متوجه نشدید یک بار دیگر بخوانید اگر دوباره متوجه نشدید، منتظر باشید تا به یکی از آنها برسیم :) .

لینک ثابت

اگر مشکلی در مقاله بود لطفا ذکر کنید.
 
آخرین ویرایش:

Reza.majazi

New Member
اگه ادامه بدین و از ابتدا شروع کنید خیلی عالی می شه من حدودا با زبان سی اشنا هستم و قصد یادگیری زبان پی اچ پی رو دارم

ممنون که وقت می زارین.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا