رپورتاژ آگهی (advertorial) که گاهاً به شکل "رپرتاژ آگهی" نیز نوشته میشود، نوعی از تبلیغات در قالب محتوای نوشتاری است. واژهی advertorial ترکیبی از کلمات advertisement و editorial است. بر اساس دیکشنری مریام وبستر1 استفاده از این واژه برای اولین بار به سال 1946 میلادی باز میگردد. اما رپورتاژ آگهی چیست؟ در این مقاله از وبسایت ابوالفضل دانش به بررسی رپورتاژ آگهی خواهیم پرداخت.
تعریف رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی به نوعی از تبلیغات گفته میشود که در اصل در قالب یک گزارش ارائه میگردد. در واقع مخاطبان رسانه گمان میکنند که یک گزارش کاملاً بیطرف به آنها ارائه میشود، در صورتی که اینطور نیست. تمام آن چیزی که مخاطبان میبینند، میخوانند و یا میشنوند در حقیقت تلاشی هدف دار و سازمان یافته شده برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول است.
انواع رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهیها در سه گروه کلی دسته بندی میشوند:
تعریف رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی به نوعی از تبلیغات گفته میشود که در اصل در قالب یک گزارش ارائه میگردد. در واقع مخاطبان رسانه گمان میکنند که یک گزارش کاملاً بیطرف به آنها ارائه میشود، در صورتی که اینطور نیست. تمام آن چیزی که مخاطبان میبینند، میخوانند و یا میشنوند در حقیقت تلاشی هدف دار و سازمان یافته شده برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول است.
انواع رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهیها در سه گروه کلی دسته بندی میشوند:
- رپورتاژ آگهیهای تصویری (Image advertorial): سازمان تبلیغ کننده مایل به ایجاد تصویری دلخواه از سازمان و یا محصولات آن بین خوانندگان است.
- رپورتاژ آگهیهای دفاعی (Advocacy advertorial): سازمان از دیدگاهش نسبت به موضوعات بحث برانگیز دفاع کرده و آنها را توضیح میدهد.
- رپورتاژ آگهیهای ژورنالیستی (Journalism advertorial): هدف سازمان جلب توجه رسانه به خود و یا موضوعی خاص تعریف میشود.
- رپورتاژ به کسب و کار شما اعتبار میبخشد.
- رپورتاژ آگهی مقرون به صرف است.
- رپورتاژ به بهبود سئو کمک خواهد کرد.
- تأثیر طولانی مدت رپورتاژ آگهی