رونمایی از سه ماهواره بومی در دهه فجر

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


ICTna.ir - در دهه فجر امسال و همزمان با روز ملی ماهواره، از سه ماهواره ساخت داخل، رونمایی خواهد شد.


به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس تقی پور، در حاشیه مراسم کلنگ زنی پژوهشکده توسعه علوم و فناوری فضایی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: روز 14 بهمن ماه سال جاری، برنامه های مختلفی در حوزه فضا تعریف شده که به اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: در این روز و با حضور رئیس جمهور سه ماهواره بومی نظیر ماهواره طلوع، رونمایی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: مدل مهندسی ماهواره مصباح 2 نیز که به همت مسوولان و کارشناسان پژوهشکده فضایی کشور طراحی و ساخته شده است، از دیگر ماهواره های داخلی است که رونمایی می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص کاربردهای این ماهواره نیز گفت: ماهواره مصباح 2 یک ماهواره مخابراتی در مدار پائین برای انجام کاربردهای محدود ارتباطی از جمله ذخیره و ارسال پیام مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ماهواره های دانشجویی که همزمان با روز ملی ماهواره، رونمایی خواهد شد، ماهواره "یا مهدی" است.
مهندس رضا تقی پور تصریح کرد: این ماهواره نیز یک ماهواره تجربی است که خواهد توانست زیرمجموعه خود را که شامل محموله های مخابراتی و دوربین است، تست کند.
وی با اشاره به همکاری سازمان فضایی با دانشگاه ها، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت های خوبی در حوزه فضایی در دانشگاه های کشور وجود دارد که امیدواریم با ادامه روند همکاری این دو بخش این ظرفیت ها مورد استفاده قرار گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ایستگاه های پرتاب نیز گفت: در حال حاضر ایستگاه های زمینی چه از نظر ایستگاه های کنترل و چه از نظر ایستگاه های پرتاب آماده هستند.
وی دذ خصوص حقوق فضایی نیز تاکید کرد: خوشبختانه در این زمینه تحقیقات خوبی شده و در اکثر سازمان های منطقه ای و جهانی حضور فعال داریم.
بر اساس این گزارش، پژوهشکده توسعه علوم و فناوری فضایی به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه طراحی، ساخت و کاربرد محصولات فضایی، تأسیس می شود.
ایجاد دانش فنی و توانمندی طراحی و ساخت محصولات فضایی و آموزش نیروهای متخصص و کارآمد در داخل کشور از جمله اهداف این پژوهشکده است.
این پژوهشکده با همکاری سازمان فضایی ایران و دانشگاه امیر کبیر در زیربنایی به مساحت پنج هزار متر مربع احداث خواهد شد که به گفته رئیس این دانشگاه زمان پیش بینی شده برای اجرای این پروژه 18 ماه است.







منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا