روشهای مدل سازی

rasool_jelve

Active Member
سلام به همه دوستان و اساتید نرم افزار مکس
من نرم افزار مکس تقریبا ده سالی هست که باهاش آشنا هستم و در زمینه جلوه های ویژه ازش استفاده میکنم

اما چون معماری و این حرفا رو بلد نبودم وآشنا به مسائل نقشه کشی خوب برای مدل سازی صنعتی از ش استفاده نکردم

حالا سوالم اینه که منظور از روشهای مدل سازی در مکس چیه مثلا روش مدل سازی سر با باکس یا پلن منظور از روشهای مدل در مکس مدل سازی
به روش ایدت پلای یا مش یا اسپیلان و پچ منظور کدوم درسته از این هاست

آخه من خودم مکس بخش بسیار عمده ایش رو با هلپ کار کردم و ندیدم ا که از این اصطلاحات به کار ببره آیا این اصطلاحات من در آوردیه


سوال بعدیم این که من توی بسیار از آموزشها برای مثلا ساخت ماشین از بلو پرین ت استفاده می کنن ایم کار چه دلیلی داره من بدون این که از این روش
استفاده کنم
از وارد کردن چند تا پلن در صحنه و اعمال کردن متریال مدل ماشین به آان مدل سازیم رو انجام میدم و مشکلی هم پیش نمیاد

یا دیدم که تو آموزشهای بسیاری از دوستا ن برای مدل سازی یک ساختمان با وارد کردن نقشه اتوکد وقتی مدل سازی رو انجام میدن از ابزار اسکیل برای
مثلا یه کم بزرگتر کردن مدل استفاده نمیکنن و به آنها از سریق وارد کدن عدد مقیاس رو بزرگتر میکنن

آیا کسی هم هست که از با استفاده از ابزار ا***ل این کار رو انجام بده

ممنون از پاسختون
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
جالبه بعد از 10 سال تازه این سوال ها به ذهنتون رسیده!

شما اگر یک بار ساخت مدل بدون بلوپرینت و الگو رو امتحان بکنی کاملا ضرورت اون رو درک میکنی. مثل نقاشی میمونه که بدون الگو بخواد چهره ی یک نفر رو بکشه.

باکس مدلینگ و پالیگان مدلینگ هم روش های قراردادی هستن که یه چیز یاد گرفتنیه و جزء گزینه های مکس نبوده که بخواد توی Help آورده بشه، یعنی یک روش و راه هست نه یک گزینه در مکس. اینکه از کدوم روش برای ساخت مدل مورد نظرتون استفاده کنید مربوط به مهارت شما در مدل سازی داره نه حفظ کردن بخش های مختلف مکس.

درمورد معماری هم بحث جداست و من سررشته ای ندارم، اما خودم خیلی وقت ها شده که ترجیح دادم مقدار وارد کنم تا بصورت بصری مدل رو تغییر بدم چون این مقدار دقیق بعد به دردم میخورده.

موفق باشی
 

rasool_jelve

Active Member
سلام از پاسخت ممنون
در مورد اون ده سال من نگفتم فقط و فقط مکس کار کردم گفتم در زمینه فیلم سازی و طراحی جلوه های ویژه ده سال زمان برده تا یاد گفتم مکس هم یکی از نرم افزارهایی که در این زمینه استفاده کردم البتته به خاطر حجم زیاد آموزشها تو این زمینه متاسفانه فقط تونستم مکس رو تخصصی تر کار کنم و مایا و سینما فوردی رو هم تفننی کار کردن البته مایا رو تا یک جاهای خوبی پیش رفتم چون خیلی شبیه مکس هست در مدل سازی و تنظمات ولی فلوچارت و شماتیکش فرق داره ولی وقتی رسیدم به سیستم ذره ای مایا دیدم کلا با مکس فرق داره و دیگه ادامه ندادم البته نه به خاطر این که سخت بود چون درگیر کارای دیگه بودم امیدوارم سوئ تفاهم در مورد ده سال برات رفع شده باشه

در مورد معماری که گفتید یعنی شما هیچ ساختمان یا بنایی رو از طریق نقشه اتوکد کار نکردید


در مورد روش کاریتون هم که گفتی بصری کار نمی کنید و مقدار میدید اگه یه روز اشتباها مثلا شما دو تا دویوار که هر دو دو متر هستن یکیش رو با مقدار دادن سه متر کردید و پروژه رو به دلیل مشغله به یه نفر دیگه دادید و اون دیوار رو با اسکیل بزرگ کرد و روز بعد رفتید سر پرژه و همون دو تا دویوار را خواستید به دو متر تبدیل کنید چی کار میکنید وقتی به دیوار اول مقدار 2 دادید اندازه درسته و مشکلی نیست و دومتر درسته حالا دیورا دوم را که مقدار دو بدید کوچکتر میشه با این مشکل چی کار میکنید روش استانداردی تو مکس هست که شاید بگم اتفاقی بهش برخوردم شما در این زمینه چه روشی دارید برای رفع این مشکل البته قصدم مچ گیری نیست
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
گویا شما مکس رو با اتوکد و رویت اشتباه گرفتید! اینکه گفتم بعد مقداری که به اسکیل دادم به دردم خورده یرای بازگرداندن اندازه ی مدل نبوده، همینطور بعضی وقت ها نیاز هست که مدل مثلا 0.1 کوچیکتر بشه که این با اسکیل بصورت دستی امکان پذیر نیست اما با مقدار دقیق دادن میتونیم مقادیر خیلی کوچیک روهم وارد کنیم.

درمورد سوال هم درست متوجه نشدم، خب اگر مدل دوم چه بصورت دستی و چه بصورت مقدار دادن بزرگ شده باشه با مقدار 2 دادن بهش قاعدتا باید دوباره کوچیک بشه!
 

atauxh

Member
یا دیدم که تو آموزشهای بسیاری از دوستا ن برای مدل سازی یک ساختمان با وارد کردن نقشه اتوکد وقتی مدل سازی رو انجام میدن از ابزار اسکیل برای
مثلا یه کم بزرگتر کردن مدل استفاده نمیکنن و به آنها از سریق وارد کدن عدد مقیاس رو بزرگتر میکنن
سلام
فکر می کنم به خاطر مقیاس های دیگه ی اون ساختمون مجبورن که مقدار تغییر مقیاس رو با عدد دقیق کنن شاید چشمی بشه کار کرد ولی این کار در کارهای شلوغ و پرحجم سخته و دردسرش بالاست
مثلا قراره عرض دیوار سه متر و ارتفاش پنج متر باشه موقع اضافه کردن جسم مثلا یه میز اگه اسکیل دقیق بدیم راحت تر خواهد بود توی ساختمان شلوغ
ولی هر دو راه یه کار رو میکنه و گذاشته شده تا پاسخ نیاز کابرا باشه
 

rasool_jelve

Active Member
سلام
فکر می کنم به خاطر مقیاس های دیگه ی اون ساختمون مجبورن که مقدار تغییر مقیاس رو با عدد دقیق کنن شاید چشمی بشه کار کرد ولی این کار در کارهای شلوغ و پرحجم سخته و دردسرش بالاست
مثلا قراره عرض دیوار سه متر و ارتفاش پنج متر باشه موقع اضافه کردن جسم مثلا یه میز اگه اسکیل دقیق بدیم راحت تر خواهد بود توی ساختمان شلوغ
ولی هر دو راه یه کار رو میکنه و گذاشته شده تا پاسخ نیاز کابرا باشه


این روش شما یک مشکل رو ایجاد می کنه مثلا اگر سفارش دهنده از ما خواست که من میخام در این مکان که مثلا عرضش 10متر و طولش 5 متر باشه

4 تا میزی دقیقا این مکان جا داره و من میخام همن 4 میز رو با انداهای یکسان جا بدم با ابزار اسکلیل دچار خطا میشیم

سوالم رو ساده ه تر مطرح کیکنم


شما لوکشنی رو در مکس با عرض 6متر طول 6متر و ارتفاع 10 متر دارید

حالا دومکعب با عرض 2.5 متر و طول 2.5 متر و ارتفاع 7 مترتوی اون می خاید بسازید حالا شما یکی از اون ها رو با این ابعاد میسازید
دومین مکعب رو با عرض 2.5 متر و طول 2.5 متر و ارتفاع 7 میسازید بعد سفارش دهنده میگه اون مکعب دومی رو من با ارتفاع 5متر می خام

اینجا شما دسترسی به سیستم ندارید به دوستتون میگید ارتفاع اون رو بیاره رو ی 5 متر اما دوستتون از طریق عدد دادن این کار رو نمیکنه از طریق اسکیل این کار
رو میکنه بعد فرداش مشتری میگه که من همون ارتفاع رو میخام وشما میرید پای سیستم میبیند هر چه قدر به مکعب ارتفاع رو 7 میدید تغییری نمیکنه

حالا از دوستتون می پرسید که چی کار کردی میگه از طریق اسکیل این کا رو کردم حال اینجا چی کار میکنید ؟جواب این سوال رو من توی مکس اتفاقی پیدا کردم

میخام بدونم دوستان چه روشی برای این کار دارن و قصد مچ گیری ندارم ؟
فقط یه کم از این ترسیدم که بعد این همه کار با مکس نکاتی رو داره که هنوز حتی توی هلپ هم ندیدم یعنی نگشتم که ببینم میخام بدونم دوستانی
که توی مدل سازی صنعتی هستم مثل سه بعدی کردن نقشه های ساختمانی که کار حساسی هم هست چطوری عمل میکنند که مشکلی پیش نمیاد
 
آخرین ویرایش:

rasool_jelve

Active Member
گویا شما مکس رو با اتوکد و رویت اشتباه گرفتید! اینکه گفتم بعد مقداری که به اسکیل دادم به دردم خورده یرای بازگرداندن اندازه ی مدل نبوده، همینطور بعضی وقت ها نیاز هست که مدل مثلا 0.1 کوچیکتر بشه که این با اسکیل بصورت دستی امکان پذیر نیست اما با مقدار دقیق دادن میتونیم مقادیر خیلی کوچیک روهم وارد کنیم.

درمورد سوال هم درست متوجه نشدم، خب اگر مدل دوم چه بصورت دستی و چه بصورت مقدار دادن بزرگ شده باشه با مقدار 2 دادن بهش قاعدتا باید دوباره کوچیک بشه!

اگر سفارش دهنده از ما خواست که من میخام در این مکان که مثلا عرضش 10متر و طولش 5 متر باشه

4 تا میزی دقیقا این مکان جا داره و من میخام همن 4 میز رو با انداهای یکشان جا بدم با ابزار اسکلیل دچار خطا میشیم

سوالم رو ساده ه تر مطرح کیکنم


شما لوکشنی رو در مکس با عرض 6متر طول 6متر و ارتفاع 10 متر دارید

حالا تو مکعب با عرض 2.5 متر و طول 2.5 متر و ارتفاع 7 مترتوی اون می خاید بسازید حالا شما یکی از اون ها رو با این ابعاد میسازید
دومین مکعب رو با عرض 2.5 متر و طول 2.5 متر و ارتفاع 7 میسازید بعد سفارش دهنده میگه اون مکعب دومی رو من با ارتفاع 5متر می خام

اینجا شما دسترسی به سیستم ندارید به دوستتون میگید ارتفاع اون رو بیاره رو ی 5 متر اما دوستتون از طریق عدد دادن این کار رو نمیکنه از طریق اسکیل این کار
رو میکنه بعد فرداش مشتری میگه که من همون ارتفاع رو میخام وشما میرد پای سیستم مبیند هر چه قدر به مکعب ارتفاع رو 7 میدید تغییری نمیکنه

حالا از دوستتون می پرسید که چی کار کردی میگه از طریق اسکیل این کا رو رکدم حال اینجا چی کار میکنید ؟جواب این سوال رو من توی مکس اتفاقی پیدا کردم

میخام بدونم دوستان چه روشی برای این کار دارن و قصد مچ گیری ندارم ؟
فقط یه کم از این ترسیدم که بعد این همه کار با مکس نکاتی رو داره که هنوز حتی توی هلپ هم ندیدم یعنی نگشتم که ببینم میخام بدونم دوستانی
که توی مل سازی صنعتی هستم مثل سه بعدی کردن نقشه های ساختمانی که کار حساسی هم هست چطوری عمل میکنند که مشکلی پیش نمیاد
 
آخرین ویرایش:

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
اول که بوسیله ی Freez transform میتونی حرکت،دوران و اندازه ی یک مدل رو Freez کنی تا هروقت مجبور شدی اونو بازگردانی کنی.
راه دوم استفاده از Morph هست البته به شرطی که مدل دوم فقط سایزش با مدل اول متفاوت باشه.
راه سوم و آسون هم اینه که یک جسم با ارتفاع مورد نظر بسازیم بعد از نماهای بدون پرسپکتیو مدلمون رو هم اندازه ی اون کنیم. ضمن اینکه توی سیستم من اگر بصورت دستی هم اسکیل بشه باز با مقدار دادن میشه به حالت اول برش گردوند، شاید توی سیستم شما نمیشه!
شاید راه های بسیاری باشه اما من احتیاجی نداشتم که بیشتر بررسی کنم حالا اگر این روش اتفاقی هم مطرح کنی ممنون میشم یه چیزی هم یاد بگیرم :)
 

amin256

Well-Known Member
اگر سفارش دهنده از ما خواست که من میخام در این مکان که مثلا عرضش 10متر و طولش 5 متر باشه

4 تا میزی دقیقا این مکان جا داره و من میخام همن 4 میز رو با انداهای یکشان جا بدم با ابزار اسکلیل دچار خطا میشیم

سوالم رو ساده ه تر مطرح کیکنم


شما لوکشنی رو در مکس با عرض 6متر طول 6متر و ارتفاع 10 متر دارید

حالا تو مکعب با عرض 2.5 متر و طول 2.5 متر و ارتفاع 7 مترتوی اون می خاید بسازید حالا شما یکی از اون ها رو با این ابعاد میسازید
دومین مکعب رو با عرض 2.5 متر و طول 2.5 متر و ارتفاع 7 میسازید بعد سفارش دهنده میگه اون مکعب دومی رو من با ارتفاع 5متر می خام

اینجا شما دسترسی به سیستم ندارید به دوستتون میگید ارتفاع اون رو بیاره رو ی 5 متر اما دوستتون از طریق عدد دادن این کار رو نمیکنه از طریق اسکیل این کار
رو میکنه بعد فرداش مشتری میگه که من همون ارتفاع رو میخام وشما میرد پای سیستم مبیند هر چه قدر به مکعب ارتفاع رو 7 میدید تغییری نمیکنه

حالا از دوستتون می پرسید که چی کار کردی میگه از طریق اسکیل این کا رو رکدم حال اینجا چی کار میکنید ؟جواب این سوال رو من توی مکس اتفاقی پیدا کردم

میخام بدونم دوستان چه روشی برای این کار دارن و قصد مچ گیری ندارم ؟
فقط یه کم از این ترسیدم که بعد این همه کار با مکس نکاتی رو داره که هنوز حتی توی هلپ هم ندیدم یعنی نگشتم که ببینم میخام بدونم دوستانی
که توی مل سازی صنعتی هستم مثل سه بعدی کردن نقشه های ساختمانی که کار حساسی هم هست چطوری عمل میکنند که مشکلی پیش نمیاد
دوست عزیز من هم با این مشکل برخورد کردم . نمیدونم روش شما همینه که من میگم یا نه. واسه من که 100% جواب داد.
اولا که واسه طراحی محیط های واقعی scale رو باید تا حد زیادی فراموش کرد دوم اینکه باید به Unit Setup برید و مقیاس های خودتون رو رو متر و یا سانتیمتر تنظیم کنید. از اینجا به بعد هر آبجکتی که میسازید تو پنل Modify باید همون ابعادی باشه که کارفرما میگه ( برای اطمینان بیشتر هم باید واسه هر آبجکت به پنل Hiearchy بری و با زدن دکمه Link Info هر سه جهت اسکیل رو lock کنی. )ضمنا اگر دیدی یکی از آبجکت ها با دادن مقیاس به صورت غیر واقعی کوچک و بزرگ میشه احتمال زیاد بده که ابعاد اسکیل دستکاری شده که با scale setup همه مقیاس هاشو به 100% تغییر بده. استفاده از ابزار Measure هم واسه اندازه گیری فضای بین آبجکت ها بی اندازه به کار میاد.
 

rasool_jelve

Active Member
اندازه اصلی رو به دست آوردن

دوست عزیز من هم با این مشکل برخورد کردم . نمیدونم روش شما همینه که من میگم یا نه. واسه من که 100% جواب داد.
اولا که واسه طراحی محیط های واقعی scale رو باید تا حد زیادی فراموش کرد دوم اینکه باید به Unit Setup برید و مقیاس های خودتون رو رو متر و یا سانتیمتر تنظیم کنید. از اینجا به بعد هر آبجکتی که میسازید تو پنل Modify باید همون ابعادی باشه که کارفرما میگه ( برای اطمینان بیشتر هم باید واسه هر آبجکت به پنل Hiearchy بری و با زدن دکمه Link Info هر سه جهت اسکیل رو lock کنی. )ضمنا اگر دیدی یکی از آبجکت ها با دادن مقیاس به صورت غیر واقعی کوچک و بزرگ میشه احتمال زیاد بده که ابعاد اسکیل دستکاری شده که با scale setup همه مقیاس هاشو به 100% تغییر بده. استفاده از ابزار Measure هم واسه اندازه گیری فضای بین آبجکت ها بی اندازه به کار میاد.

خدایی دلم میخاد روشی رو که ای یه دوستی یاد گرفتم رو بگم ولی دلم میخاد که دوستان بیشتری روشهاشون رو بگن که هم تجربه بشه برای من
و هم دوستان دیگه ای ازاین مبحث فایده ای برده باشن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا