رنگ و تابلو فلکسی فیس!!؟؟

Omid.NH

New Member
سلام دوستان .
این اولین پست من در این انجمن است. خوشحال و خرسند می شم اگه سوالم رو پاسخ بدید و راهنمایی کنید.

سوال اینه که دقیقا وقتی رنگی رو که در طرح داریم با چه درصدی باید مشخص کنیم تا بعد از اینکه روی فلکسی چاپ شد درست همون رنگ مورد نظر ما باشه ؟
مثلا ما رنگ سبز را برای Background در نظر داریم و در فتوشاپ سبز مورد نظر رو انتخاب می کنیم. حالا از کجا میتونیم حدس بزنیم که سبز در فتوشاپ چه قدر یا چند درجه با سبز روی فلکسی فرق داره ؟
در کل چه جوری به رنگ مورد نظر برسیم ((البته کیفیت چاپ هم که جای خود . بحث ما فقط روی رنگ است.))

چه جوری دقیقا همون رنگی رو که می خواهیم رو فلکسی ببینیم در نرم افزار set کنیم ؟
آیا کتاب یا مرجع و منبعی برای مطالعه در این زمینه هست ؟
آیا کتابچه های رنگ کمکی می کنه ؟

ممنون می شم اگه وقت بگذارید و پاسخ بدید.

امید
 
آخرین ویرایش:

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من
البته برای اینکه بتونیم راجع به سوال شما با هم دیگه گفتگو کنیم نیاز به مطرح کردن مباحث نسبتا وسیعی راجع به سیستم مدیریت رنگ ، قابلیت های سیستم های چاپی و مواد شناسی چاپ والبته موضوعات اساسی دیگه هست که شاید در این قالب نگنجه. اما به هر حال قبل از اینکه وارد بحث بشیم باید اذعان کنم که رسیدن به رنگ مشخص در چاپ کلا امری نسبی هست ولی نمی شه گفت که غیر ممکن هم هست. در حقیقت اگر رسیدن به انطباق صد درصد رو کمی تخفیف بدیم دست کم می شه از پایین آوردن درصد خطا صحبت کرد.
اما در مورد سوال شما:
من توصیه ام به شما دوست عزیز در وهله اول این هست که فعلا از واژه « دقیقا » صرف نظر کنید و به جاش اصطلاح « تا حده ممکن » رو بگذارید. دلیل این توصیه ام اینه که از طرفی عوامل تاثیر گذار بر درجه انطباق رنگ کم نیستند و البته شاید بخندید ولی خوب از طرف دیگه بی شمار هم نیستند!!! اما اصل مطلب اینجاست که کنترل همه این عوامل اصولا در دست شما نیست و در واقع باید گفت که اصولا نظام مورد استفاده در مورد مدیریت رنگ که برای کنترل عوامل تاثیر گذار وجود داره دست کم در بخش دیجیتال در کشور ما رایج نیست یا اگر هم هست محدوده.
در مورد مبحث مورد نظر شما دقیقا همین مطلبی که عرض کردم مصداق داره یعنی سیستم مدیریت رنگ هست اما به هر حال و به دلایل متعدد استفاده نمی شه.
اما سیستم مدیریت رنگ یا CMS چی هست؟
خوب شما دارید یه طرحی با استفاده از نرم افزار تو کامپیوترتون ایجاد می کنید. نور لامپ اطاقتون زرد هست. مانیتورتون LCD هست. مد رنگ شما وقتی دارین به مانیتور نگاه می کنین RGB هست کارت گرافیک شما یه چیزه پرینتر شما که می خواین با هاش نمونه بگرین مشخصات خاص خودش رو داره و به طوره کلی شرایط خاص خودتون رو دارین. حالا نوبت به کار چاپ می رسه. فایلی که شما به چاپخونه می دین در کامپیوتر چاپخونه که اونهم مشخصات خودش رو داره باز شده و بعد در نور خاص اون محیط دیده شده پرینتر هم با پرینتر شما فرق می کنه و مد رنگ چاپ هم CMYK و ماده چاپ شونده هم متفاوت با اونچه که شما نمونه گرفتی و الی آخر .. .
خوب سوال اینجاست که چه طوری می شه کاری کرد که با وجود این تفاوت ها به نتیجه قابل قبول رسید؟
برای این کار باید از سیستم مدیریت رنگ استفاده کرد. این سیستم یک سیستم دیجیتال هست و زمانی کاربرد داره که کاره شما مبدا و مقصدش به کامپیوتر وصل هست. سیستمی که در اون اکثر عوامل موثر بر انطباق رنگ گنجونده شدن. نحوه عملکرد این سیستم این طور هست که باید روی کامپیوتر شما و کامپیوتر مقصد نصب بشه و بعد شما با استفاده از اون ابتدا سیستم خودتون رو تنظیم می کنید تا در نهایت وقتی دارین کاره طراحی می کنید یک پروفایل (ICC Profile ) برای فایل شما توسط این سیستم که داخل نرم افزار طراحی شما نصب شده ساخته بشه و به اون ضمیمه بشه. داخل این پروفایل یه سری مشخصات هست. مثلا مشخصات کامپیوتر شما (بیشتر از نظر گرافیکی ) و اینکه با چه مد رنگی کار شده و اینکه در نهایت قرارهست با چه سیستمی چاپ انجام بشه یا رویه چی ؟و ... ( البته این رو ساده گفتم که شما متوجه بشی) . وقتی این پروفایل همراه فایل شما به چاپخونه رفت توسط سیستم مدیریت رنگی که روی کامپیوتر چاپ خونه هست خونده می شه و چون رویه یک استاندارد خاصی نوشته شده دقیقا کامپیوتر چاپخونه متوجه می شه که شما چه رنگی می خوای و در واقع هنگامی که چاپ صورت می گیره فرامینی به چاپگر ارسال می شه که مثلا در نهایت بفهمه اگه کار قراره رویه فلکس چاپ شه چه طوری عمل چاپ صورت بگیره که بیشترین انطباق ممکن بشه. ( اون چه که من گفتم خیلی مقدماتی و برای معرفی اجمالی بود)
غیر از سیستم مدیریت رنگ هر اونچه که بمونه تجربی هست و در واقع نیاز مند اینکه شما تمام عوامل موثر بر انطباق رنگ رو خودت شخصا چه در مبداء و چه در مقصد یعنی چاپ خونه بشناسی و بتونی پیش بینی کنی و کنترل کنی تا بتونی به نتیجه با خطای کمتر برسی. البته این کاره آسونی نیست و شاید اگر آدم بتونه خودش رو گول بزنه نشه که مشتری و مخاطب رو اونقدر ها راضی کرد.
برای آشنایی با مبحث مدیریت رنگ کتاب « مدیریت رنگ » که ناشر اون « نشر غزال » هست رو بهت توصیه می کنم.
شادباشی
امین زردوزی
 

Omid.NH

New Member
سلام جناب امین زردوزی
از توضیحات و راهنمایی بسیار مفید و خوبتون خیلی ممنونم.
کاملا حق با شماست. شاید بهتر باشه از اصطلاح " تا حد ممکن " به جای " دقیقا " استفاده کرد.
توضیحات شما در مورد محدودیت های سیستم های چاپی حال حاضر "در ایران" در بخش Digital که کاملا درسته البته کارهایی هم گهگاه ارائه میشه که فکر می کنم به علت آگاهی کافی و به روز بودن افراد هست نه امکانات و ابزار کافی در این حیطه. در واقع با توجه به مطالبی که در بالا فرمودید ما بیشتر با تجربه و آزمون و خطا سر و کار داریم تا به نتیجه مورد نظر برسیم.
به همین علت من ترجیح دادم که در این مورد از تجربیات دیگران استفاده کنم. البته تجربیات اندکی در زمینه چاپ افست و طراحی تابلو های فلکسی دارم و خوشبختانه از نتایج هم راضی بودم ولی این بار درگیر پروژه ای شدم که منو دچار وسواس کرده و حالا احساس می کنم که فقط طرح خوب کافی نیست و نوع ارائه طرح و احتمال خطای کمتر بسیار مهم هست تا حدی که میشه کار رو از روی مونیتور تنظیم کرد و دونست که تقریبا بعد از چاپ چطور از آب بیرون میاد.
من حتما به کتابی که اسم بردید مراجعه می کنم چون اصلا نمیدونم که این داستان "ICC Profile" در ایران رایج هست یا نه و درضمن نمیدونم که Profile مربوط به کامپیوتر خودم رو مثلا توسط Illustrator,Photo shop یا هر برنامه دیگه چطور بسازم و تنظیم کنم تا کامپیوتر چاپخانه تشخیص بده. بعضی اوقات ما فقط طرح را به مشتری میدیم و نمی دونیم کجا و با چه سیستمی چاپ میشه پس فکر کنم حداقل باید خودم رو به استاندارد نزدیک کنم تا فقط تجربی و حدسی با قضیه برخورد کنم.
به هر حال کمک بزرگی کردید .من بیشتر تحقیق میکنم و حتما بازهم از آگاهی و دانش شما استفاده خواهم کرد.

سپاس فراوان.
امید​
 

dv7p

Member
تجربه

سلام بردوستان عزيز
تمام مطالبي كه دوستان گفتن درسته ولي من فكر مي كنم منظور اين دوستمون رنگ توي مانتيتور و پشت نور تابلو هست كه مهمه
من تقريبا تمام تابلوهاي بزرگ منطقه خودمون يعني آذربايجان شرقي و دورو بر رو طراحي كردم
بنظر من فقط تجربه بكارمياد
چون بهترين چاپخانه با بهترين جنس مديا و مركب مي بينيكه با چاپخانه ديگه با همون مصالح رنگهاشون با هم يكي در نميياد
پس بازهم نتيجه ميگيريم كه تجربه فقط بدرد مي خوره والسلام
 
آخرین ویرایش:

reza2047

Member
من هم با نظر dv7p موافق هستم . تجربه توی کارهای چاپی بهتر از هر چیز دیگه ای به آدم چیز یاد میده . البته به خاطر نوری که پشت تابلوهای فلکسی وجود داره تنظیم این کارها با کارهای چاپی دیگه (مثل کارت ویزیت و مجله.و ...) فرق می کنه .یعنی باید کارت جوری باشه که هم توی روز جلوه خودش رو داشته باشه و هم توی شب موقعی که پشتش نور می خوره.
 

Omid.NH

New Member
سلام،
کاملا درست میگید. تجربه جای خود.
من هم می خوام بدونم که با وجود تجربه زیادی که در طراحی تابلوهای فلکسی دارید معمولا رنگها رو چطور تنظیم میکنید ؟
به نظر شما با وجود چراغ در پشت طرح آیا لزومی هست که رنگ روی طرح تغییر داد و تا چند درصد یا چه حدی مثلا میشه رنگ رو تیره تر داد تا طرح اصلی در روز جلوه داشته باشه و با روشن کردن چراغ ها در شب هم از جلوه و ویژگی خوبی برخوردار باشه ؟
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
وقت به خیر
اما یک پیشنهاد به درد بخور:
ماده چاپ شونده در تابلو های فلکس متفاوت با کاغذ هست قدرت جذب مرکب رو نداره. از طرفی سیستم چاپ جوهر افشان هم سیستمی متفاوت با سیستم های رایج چاپ مثل افست هست حالا چه در بحث نوع ایجاد تصاویر و چه از حیث مرکب مصرفی و عوامل دیگه. از طرفی هم کلا نوع دیده شدن رنگها متفاوته .
اما پیشنهاد من:
پیشنهاد من این هست که یک نمونه رنگ واسه خودت روی فلکس چاپ کنی و اونرو محل استناد خودت قرار بدی. فکر نمی کنم هزینه زیادی داشته باشه در مقابل فایده اش. البته درستش این هست که رویه تابلوه هم نصب بشه ولی اگر فکر می کنی هزینه اش بالا میره می تونی از لامپ مهتابی سفید که برای تابلوها رایج تره استفاده کنی و سعی کنی با گرفتن نمونه مقابل اون به نحوی قضیه رو باز سازی کنی. تصور می کنم با داشتن این نمونه بتونی خطا رو کمتر کنی. (بهتر از هیچی ایه !!!)
اگر خواستی بگو بیشتر توضیح بدم
موفق باشی
امین زردوزی
 

Omid.NH

New Member
پیشنهاد خوبیه. مرسی.... میرم تست میکنم و دوباره راهنمایی میگیرم.... راستی بجز فلکسی چیز دیگه ای هست که بشه روش چاپ کرد فقط به عنوان شبیه سازی قضیه ؟ این رو پرسیدم چون میخواستم بدونم راه فوق سریع چیه... چون خیلی این داستان ما متاسفانه خیلی عجله ایه .
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
پیشنهاد خوبیه. مرسی.... میرم تست میکنم و دوباره راهنمایی میگیرم.... راستی بجز فلکسی چیز دیگه ای هست که بشه روش چاپ کرد فقط به عنوان شبیه سازی قضیه ؟ این رو پرسیدم چون میخواستم بدونم راه فوق سریع چیه... چون خیلی این داستان ما متاسفانه خیلی عجله ایه .

سلام
جواب شما تقریبا نه هست!!!
والا اگر شما زود بجنبی پیشنهاد قابل تاملی هست
 

جدیدترین ارسال ها

بالا