رفع مشکلات مربوط به فیلامنت در انواع پرینترهای سه بعدی

jahanpouyan

New Member

رفع مشکلات مربوط به فیلامنت در انواع پرینترهای سه بعدی​

پرینترهای سه بعدی فیلامنتی دستگاهی هستند که با استفاده از فلامینت‌ های ترموپلاستیک، قطعات سه بعدی تولید می‌ کنند. در حین چاپ سه بعدی با استفاده از این پرینترها مشکلاتی به وجود می‌ آید که هر کدام می‌ تواند منجر به تولید سازه سه بعدی نشود. در این مقاله به معرفی مشکلات مربوط به فیلامنت در انواع پرینترهای سه بعدی و راه حل‌ هایی برای رفع آن پرداخته‌ ایم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فیلامنت پرینتر سه بعدی و انواع آن​

فیلامنت پرینتر سه بعدی و انواع آن


در ابتدا بهتر است با فیلامنت‌ های پرینتر سه بعدی و انواع آن آشنایی مختصری داشته باشید. فیلامنت‌ ها ماده اولیه پرینترهای سه بعدی هستند. این مواد از ترموپلاستیک تشکیل شده‌ اند و معمولا به صورت رول‌ های نیم کیلوگرمی و یک کیلوگرمی به بازار عرضه می‌ شوند. فیلامنت‌ های پرینتر سه بعدی دارای ضخامت، رنگ، جنس و دمای ذوب متفاوتی هستند و هر کدام با توجه به جنسی که دارند، کاربرد مشخصی نیز دارند. امروزه سه نوع از فیلامنت‌ ها با نام‌ های ABS، PLA و PETG از پرکاربردترین فیلامنت‌ ها هستند و بسیاری از کاربران پرینترهای سه بعدی از این سه دسته فیلامنت برای تولید سازه‌های سه بعدی استفاده می‌ کنند. تفاوت فیلامنت‌ های ABS، PLA و PETG در پرینتر سه بعدی موجب می‌ شود هر کدام از آن‌ها مورد مصرف خاصی داشته باشند.

مشکلات رایج مربوط به فیلامنت در پرینترهای سه بعدی​

اتمام فیلامنت پرینتر سه بعدی​

در برخی از مواقع ممکن است با این مشکل مواجه شوید که پس از ثبت سازه مورد نظر در نرم‌افزار اسلایسینگ، سازه‌ سه بعدی چاپ نشود و از بخش نازل‌ های دستگاه پرینتر سه بعدی تنها هوا خارج شود. در این مواقع ممکن است فیلامنت درون پرینتر تمام شده باشد. در برخی از پرینترهای سه بعدی قرقره‌ های هوشمندی وجود دارد که به طور مداوم به نرم‌ افزار میزان فیلامنت باقی مانده را اطلاع می‌ دهد، از این رو این دسته از پرینترها با مشکل اتمام فیلامنت و چاپ روی هوا در اکثر مواقع مواجه نمی‌ شوند.
برای رفع این مشکل باید باقی مانده فیلامنت را از اکسترودر باودن پرینتر سه بعدی خارج کرده و دستگاه را با مواد جدید شارژ کنید.

له شدن فیلامنت در پرینتر سه بعدی​

له شدن فیلامنت در پرینتر سه بعدی


در برخی از مواقع ممکن است له شدگی و یا خمیدگی در فیلامنت‌ ها به وجود بیاید که این مورد موجب نیمه کاره شدن چاپ سازه سه بعدی شود. در چنین موردی ممکن است انسداد، دمای نامناسب هات اند و سفتی هرزگردها به وجود آمده باشد و موجب له شدگی فیلامنت شده باشد. له شدگی فیلامنت موجب می‌ شود که فیلامنت در طول پرینتر سه بعدی به سختی به حرکت دربیاید.
برای رفع این مشکل چندین راه حل وجود دارد. یکی از این راه حل‌ ها کمک کردن به تغذیه سیستم پرینتر سه بعدی است. در صورتی که فیلامنت پرینتر سه بعدی به تازگی شروع به لغزیدن کرده است و صداهایی از آن شنیده می‌ شود، می‌ توانید با یک فشار ملایم به فیلامنت برای حرکت در سیستم سه بعدی کمک کنید. در بسیاری از مواقع این راه حل به دستگاه پرینتر سه بعدی کمک می‌ کند تا فرآیند چاپ به آرامی شروع به حرکت کند. از دیگر راه حل‌ های رایج برای رفع این مشکل خارج کردن فیلامنت پرینتر سه بعدی از دستگاه و دوباره شارژ کردن آن است. زمانی که فیلامنت را از دستگاه خارج کردید، می‌ توانید بخش لهیده شده را بریده و مابقی فیلامنت سالم را دوباره به دستگاه تغذیه کنید.
در صورتی که باز هم فیلامنت درون دستگاه له شود، نشان‌ دهنده به اتمام رسیدن عمر فیلامنت است و باید دستگاه با فیلامنت جدید شارژ شود. یکی دیگر از راه‌ هایی که به کمک آن می‌ توانید جلوی له شدگی فیلامنت‌ ها را بگیرید، تنظیم دوباره هرزگردها است. برای این کار لازم است هرزگرد را در ابتدا شل کرده، فیلامنت را وارد پرینتر سه بعدی کنید و باز هم هرزگرد را تا حدی شل کنید که دیگر نلغزد. گفتنی است با توجه به ضخامت فیلامنت تنظیمات مرتبط برای هرزگرد متفاوت خواهد بود. همان‌طور که پیش‌ تر گفته شد، ممکن است له شدگی فیلامنت به دلیل دمای نامناسب هات اند نیز رخ بدهد. از این رو در هنگام بروز این مشکل، اگر با تعویض فیلامنت مشکل دستگاه پرینتر سه بعدی حل نشد، دمای هات اند پرینتر سه بعدی را دوباره تنظیم کنید تا درست شود.

شکستگی فیلامنت در پرینتر سه بعدی​

در هنگام کار با دستگاه پرینتر سه بعدی ممکن است دستگاه چیزی چاپ نکند و از نازل سازه‌ ای خارج نشود، ولی با نگاه کردن به مخزن تغذیه، فیلامنت درون آن مشاهده شود. در چنین حالتی ممکن است فیلامنت شکسته شده باشد و این شکستگی غیر قابل مشاهده باشد و به همین دلیل دستگاه چیزی را چاپ نمی‌ کند. علت به وجود آمدن این مشکل می‌ تواند به کیفیت پایین یا کیفیت کم دستگاه پرینتر سه بعدی برگردد. در صورتی که پرینتر سه بعدی در برابر نور خورشید قرار بگیرد و یا به درستی نگهداری نشود، در صورت استفاده از فیلامنت‌ های با دوام چون PLA و ABS، باز هم مشکل شکسته شدن فیلامنت می‌ توان درخ دهد. علت دیگری که می‌ تواند منجر به شکسته شدن فیلامنت شود، ضخامت آن است. در صورتی که ضخامت فیلامنت با هرزگرد در تناسب نباشد و هرزگرد خیلی سفت باشد، ممکن است فیلامنت با دوام نیز بشکند.
برای حل این مشکل چندین راه حل وجود دارد که با توجه به موقعیت از هر کدام از آنها می‌ توان استفاده کرد. یکی از مرسوم‌ ترین راه‌ حل‌ ها خارج کردن فیلامنت‌ ها از پرینترهای سه بعدی است. از آن جایی که فیلامنت در مجاری پرینتر سه بعدی شکسته است، باید اکسترودر و هات اند پرینترهای سه بعدی را باز کرده و پس از گرم کردن نازل، فیلامنت شکسته شده را خارج کنید. در صورتی که با تعویض فیلامنت باز هم فیلامنت بشکند، بهتر است از یک فیلامنت جدید برای تغذیه به دستگاه استفاده کنید.

راه حل دیگری که برای رفع این مشکل وجود دارد، شل کردن هرزگرد است. با شل کردن هرزگرد جلوی لغزش فیلامنت‌ ها در پرینترهای سه بعدی گرفته می‌ شود. از دیگر راه‌ حل‌ هایی که برای رفع این مشکل وجود دارد، به تنظیمات دستگاه و تمیزی آن بر می‌ گردد که برای این کار می‌ توانید نازل پرینتر سه بعدی را چک کرده و به تمیز کردن آن مشغول شوید. همچنین می‌ توانید دمای هات اند را نیز پس از تمیز کردن بررسی کرده و نرخ جریان فیلامنت را نیز بر روی 100% تنظیم کنید.

شکستگی فیلامنت در پرینتر سه بعدی


سخن پایانی​

مجموعه جهان3D به عنوان یکی از بهترین‌ ها در زمینه ارائه خدمات پرینتر سه بعدی و فروش پرینتر سه بعدی و فیلامنت‌ های مناسب برای هر پرینتر می‌ تواند بهترین کیفیت را در در این رابطه در اختیار شما قرار دهد. از این رو در صورتی که به دنبال خرید پرینتر سه بعدی هستید، می‌ توانید از محصولات موجود در سایت جهان 3D دیدن فرمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا