کیست دندانی خود انواع مختلفی داشته و همه کیست‌ها در این ناحیه یکسان نمی‌باشند به همین دلیل قبل از درمان کیست باید نوع آن تشخیص‌داده‌شده و نوع درمان با درنظرگرفتن این نکته انتخاب شود.

راهکارهای درمان کیست دندان​

امروزه درمان این پدیده معمولاً با استفاده از دو روش انجام می‌پذیرد که هرکدام از آن‌ها نسبت به شرایط بیمار پیشنهاد خواهد شد. درمان‌های کیست دندان عبارت‌اند از:

  • ریشه‌درمانی: این روش درمانی در مواردی که کیست با عفونت ریشه دندان همراه باشد، یک روش مناسب در نظر گرفته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهتر است ریشه دندان عفونی را بکشیم یا عصب کشی کنیم؟ را مطالعه کنید و با این دو روش مرسوم ریشه درمانی بیشتر آشنا شوید.
  • جراحی: جراحی اصلی‌ترین راهکار درمان کیست دندان بوده که با استفاده از آن می‌توان هر نوع کیست یا توموری را حذف و درمان کرد. از آن جایی که کیست دندان اکثر افراد با استفاده از این روش درمان می‌شود، توضیحات مختصری راجع به روند آن ذکر می‌کنیم.

تشخیص​

اولین قدم در راستای درمان کیست دندان، تشخیص قطعی آن بوده که حائز اهمیت بسیار زیادی است. دندان‌پزشک شما با استفاده از اشعه ایکس ری (X Ray) و یا اسکن سه‌بعدی سی‌بی‌سی تی (۳D CBCT Scan) از وجود کیست اطمینان حاصل کرده و جزئیات مرتبط مثل نزدیکی کیست به عصب‌ها و … را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این روند به دندان‌پزشک کمک می‌کند که در جراحی هیچ نکته‌ای را نادیده نگرفته و از تمام جزئیات اطلاع داشته باشد.

آماده‌سازی قبل از جراحی​

آماده‌سازی قبل از جراحی برداشت کیست دندان، از چند روز قبل از جراحی آغاز می‌شود. ابتدا دندان‌های شما یک روند پاک‌سازی عمیق دندان را پشت سر گذاشته و دندان‌پزشک با افزایش باکتری‌های مفید درون بزاق به روند بهبود شما کمک می‌کند.

درصورتی‌که شما به عصب‌کشی دندان نیز نیاز داشته باشد، این روند قبل از جراحی انجام پذیرفته و سپس موعد آغاز جراحی برداشتن کیست تعیین می‌شود. اگر در این مرحله به هر اطلاعاتی نیاز داشتید می‌توانید دندان‌پزشک خود را از این موضوع آگاه کنید.

جراحی حذف کیست​

روند جراحی با تزریق بی‌حس‌کننده موضعی شروع می‌شود البته شما می‌توانید از دندان‌پزشک خود بخواهید که در این روند شما را بیهوش کند. درصورتی‌که شرایط به این منظور محیا باشد روند جراحی با بیهوشی شما انجام خواهد گرفت. پس از بی حس کردن ناحیه مدنظر، یک شکاف در لثه ایجاد شده تا جراح به کیست دندان شما دسترسی پیدا کند.

پس از دسترسی پیداکردن جراح به کیست، تمام محتویات این ضایعه تخلیه شده و کیست شما از بین خواهد رفت. اگر شما پس از حذف کیست به پیوند استخوان نیاز داشته باشید، این روند در این مرحله صورت‌گرفته و پیوند استخوان شما با استفاده از استخوان مصنوعی انجام می‌پذیرد.

در نهایت پس از گذشت چند روز از عمر بخیه لثه، بخیه توسط دندان‌پزشک برداشته شده و شرایط شما مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که دندان‌پزشک در این مرحله هیچ‌گونه اختلالی را شناسایی نکند، درمان کیست دندان شما به اتمام رسیده است.

فراموش نکنید که رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و نادیده نگرفتن مشکلات جزئی در این ناحیه از ایجاد کیست دندان پیشگیری می‌کند. درصورتی‌که با مشکلاتی اعم از پوسیدگی شدید ریشه دندان و مردن دندان مواجه هستید، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن‌ها اقدامات لازم را در نظر بگیرید.
منبع: کیست دندان چیست + لایل ایجاد کیست دندان نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا