راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی

قسمت اول

معرفی تجهیزات و لزومات راه اندازی یک استودیو خانگی

خیلی از افراد گمان می کنند که ساختن یک استودیوی خانگی کار سختی است و نیاز به هفته ها بررسی، مطالعه و برنامه ریزی دارد. اما واقعیت آن است که آماده سازی یک استودیو خیلی راحت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

اصلی ترین دلیل این راحت بودن هم این است که فقط رعایت چند نکته مهم و داشتن چند ابزار اساسی در داشتن یک استودیو خانگی اثرگذار هستند.

به همراه هم در پنج مرحله کلی طریقه ساخت یک استودیوی خانگی را بررسی می کنیم:

مرحله اول:

تجهیزات اولیه مورد نیاز برای یک استودیو خانگی:

در هر استودیویی باید چند وسیله ابتدایی و اساسی مورد نیاز برای ضبط موسیقی وجود داشته باشد. می توان از این هفت وسیله به عنوان اصلی ترین آنها نام برد.

  • کامپیوتر
  • میکسر(DAW/Audio Interface Combo)
  • اسپیکر مانیتورینگ
  • هدفون
  • میکروفن
  • یک مجموعه کابل
  • یک پایه میکروفن
با همین وسایل می توان استودیوی خانگی ای ساخت که کاربرد خوبی داشته باشد وبا قیمتی مناسب توانایی های موسیقیایی شما را بهبود ببخشد.

کامپیوتر

%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1.jpg


در هنگام راه اندازی یک استودیو ، کامپیوتر پر هزینه ترین وسیله مورد نیاز است. مسلما ً شما می خواهید سریع ترین کامپیوتری که توان خریدش را دارید انتخاب کنید اما اگر از قبل کامپیوترنسبتا ً مناسبی دارید توصیه ما این است که آن را برای کاربرد استودیویی آماده کنید و از هزینه بیشتر پرهیز کنید . در غیر این صورت با مشورت و دقت زیاد کامپیوتری مناسب خریداری کنید . به صورت خلاصه برای خرید به شما توصیه می کنیم که به چند ویژگی توجه کنید : قیمت مناسب ، توان پردازش بالا ، داشتن اندازه مانیتور بزرگ در لپ تاب ها ، امکان به روز رسانی راحت ، و اگر زیاد تغییر مکان می دهید امکان جابه جایی راحت را هم در نظر بگیرید.

حرفه ای ها معمولا ً از بین آی مک٬ پی سی و آی مک را انتخاب می کنند. از بین کامپیوترهای اپل هم می توان گفت که چهار محصول زیر برای یک استودیو بهتر هستند :

  1. Mac Mini
  2. the Macbook Pro
  3. the iMac
  4. the Mac Pro

میکروفن:

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C.jpg


خیلی از استودیوها چندین میکروفون دارند اما در ابتدای کار شما فقط یک میکروفون نیاز دارید .میکروفون استانداردی که توان مناسبی برای سازهای مختلف به همراه صدای انسان داشته باشد و از قیمت مناسبی هم بهره ببرد.

پیشنهاد صدابرداران برای شما:

میکروفون BEHRINGER C-4
مناسب صدابرداری از گروه کر، پیانو یا هر گونه صدای خواننده یا ساز آکوستیک دیگر طراحی شده است. این جفت ایده آل، برای ضبط و صدابرداری از اجرای زنده بسیار عالی هستند.

میکروفون RODE PROCASTER
مناسب و استاندارد برای استودیو های برودکست ، صدا گذاری فیلم ، رادیویی و تلویزیونی است. این میکروفون با توجه به حساسیت کم خود برای فضا هایی که از نظر آکوستیکی وضعیت مناسبی ندارند یک گزینه خوب است.

میکروفون RODE NT1 KIT
یکی از محبوبترین میکروفن ها در بین کسانی که استودیو خانگی دارند. به خاطر قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول و مناسب برای ضبط ساز و وکال بدون کوچکترین نویز و با کیفییت عالی

هدفون :

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%B6%D8%A8%D8%B7-%D8%B5%D8%AF%D8%A7.jpg


درابتدای کار شما فقط به یک هدفون استاندارد نیاز دارید و تعداد بیشتری نیاز ندارید چون در ابتدای کار اکثرا ً به تنهایی کار میکنید و بعد از مدتی به دومین هدفون نیاز پیدا خواهید کرد .

دو دسته ی کلی هدفون برای استودیوی خانگی وجود دارد :

هدفون های پشت بسته که بیشتربرای ترکینگ استفاده می شود

هدفون های پشت بازی که بیشتر برای میکس استفاده می شوند

هدفون های دسته اول ایزولاسیون بهتر و کیفیت صدای کمتری دارند و میکروفن های دسته دوم ایزوله کمتری هستند و در عوض کیفیت صدای بالاتری دارند . برای یکاستودیوی نوپا یک هدفون پشت بسته کفایت می کند .

هدفون پیشنهادی صدابرداران :

هدفون SENNHEISER HD 203
  • پشتیبانی از باس عمیق
  • بدنه پلاستیکی و انعطاف پذیر
  • دارای وزن سبک و استفاده راحت
  • ایزوله بسیار مناسب با توجه به ساختار پشت بسته آن و دیافراگم با سیم پیچ بسیار سبک و مگنت نئودیمیوم
  • عدم رنگشدگی این هدفون که یک گزینه مناسب برای اعمال میکس و استفاده به عنوان هدفون مانیتور
هدفون BEYERDYNAMIC DT 770 M
این هدفون با کیفیت صدای منحصر به فرد و فرکانس پایین عالی، انتخابی مناسب برای کاربردهای مختلفی است. دامنه فرکانس ۵ هرتز تا ۳۰ کیلوهرتز، امپدانس ۸۰ اهم و SPL اسمی ۹۵ دسی بل به ایجاد صدایی با بیس قوی و تریبل شفاف کمک می کنند.

هدفون BEYERDYNAMIC DT 880 PRO
هدفون استودیویی با طراحی نیمه باز است که همه نقاط قوت هدفون های باز با صدای شفاف و هدفون های بسته با صدای قوی را در یک جا جمع می کند. قاب این هدفونبه طور خاص برای بهبود سیستم equalization طراحی شده است تا این محصول را به مانیتوری ایده آل برای استودیو با تفکیک صدای عالی تبدیل کند.

توصیه ما این است که یک کابل اضافی برای هدفون خود تهیه کنید . چرا که همیشه کابل اصلی هدفون ها کوتاه است و باید با متصل کردن کابلی آنرا بلند تر گردانید ، در هنگام خرید این کابل همیشه بهترین کیفیت را تهیه کنید چرا که جنس ارزان قیمت و بی کیفیت همواره نویز بسیار آزاردهنده ای را برایتان به ارمغان می آورد.

اسپیکر مانیتورینگ:

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg


فرآیند میکس اکثرا ً با گوش دادن به صدای اسپیکرها انجام می گردد . اسپیکرهای یک استودیو را اسپیکر مانیتورینگ (studio monitors ) میگویند چرا که تفاوت های زیادی با اسپیکرهای معمولی و خانگی دارند . به طور خلاصه این محصولات برای پخش گستره بزرگتری از صداها طراحی شده اند و پاسخ فرکانسی بسیار خطی تری دارند و این ویژگی ها باعث می شود صدای طبیعی تر و با کیفیت تری را به گوش کاربر برسانند و او را در میکس بهتر یاری دهند . اسپیکر مانیتورمی تواند هزینه بالایی برای شما داشته باشد اما گزینه هایی که قیمت مناسبی داشته باشند هم موجود هستند .

اسپیکر مانیتورینگ های پیشنهادی صدابرداران:

اسپیکر مانیتورینگ PRESONUS ERIS E4.5
از ویژگی های این اسپیکر مانیتورینگ میتوان به عملکرد و قیمت مناسب٬۲۵ وات قدرت آمپلیفایر کلاس AB٬ دارای ورودی های Balanced 1/4″ TRS, unbalanced 1/8″ TS, RCA ٬ ۱/۸ “خروجی هدفون استریو و دارای تنظیمات تنظیمات کالیبراسیون اتاق اشاره کرد

اسپیکر مانیتورینگ TANNOY REVEAL 402
این اسپیکر مانیتورینگ جزئیات صدا را در حالت بسیار استاندارد و مناسبی با حداقل رنگ شدگی به نمایش می گذارند و با کیفیت باور نکردنی در رنج قیمت مناسبی نیز قرار دارند. رنج فرکانسی این مدل مانیتور به طور قابل توجهی افزایش یافته و دارای ناحیه sweetspot بزرگی میباشد و قابلیت ایجاد فضای صوتی متفاوتی را به مخاطب خود عرضه میکند.

اسپیکر مانیتورینگ YAMAHA HS7
از ویژگی های این اسپیکر مانیتورینگ میتوان به دارا بودن ۲ آمپلی فایر یکی به توان ۳۵ وات برای فرکانس های بالا و دیگری با توان ۶۰ وات جهت فرکانس های پایین ،برای هر اسپیکر به صورت مجزا ٬ دارای درایور ۶٫۵ اینچ برای فرکانس های پایین ٬ دارای قابلیت تنظیم برای کالیبراسیون اتاق اشاره کرد.



کابل های XLR:

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%88.jpg


اگر به پیشرفت در موسیقی ادامه دهید روزی خواهد رسید که چندین بسته کابل در استودیو خود داشته باشید. اما برای شروع فقط سه کابل نیاز دارید:

یک کابل بلند XLR برای میکروفن و …

دو کابل XLR کوتاه تر برای اسپیکر مانیتور هایتان

کابل های با کیفیت اکثرا گران قیمت هستند اما ما برای شما کابل های با قیمت مناسب تر را انتخاب کرده ایم.

باید به یک نکته توجه کنید : گاهی اوقات خروجی میکسر شما به کابل TRS نیاز دارد و شما باید کابل های اتصالی را عوض کرده و از نوع TRS/XLRM استفاده کنید .

برای سفارش کابل مورد نظر با صدابرداران تماس حاصل بفرمایید.



پایه میکروفن :

خیلی از غیر حرفه ای ها و تازه کاران گمان می کنند که همه پایه های میکروفن مشابه هم هستند و تفاوت چندانی ندارند اما حقیقت آن است که یک پایه میکروفن مستحکم یکی از مهمترین خرید هایی است که برای یک استودیو نوپا صورت میگیرد و برای همین باید محصولی با کیفیت را انتخاب کنید .

میکروفون HERCULES MS 100
پایه میکروفون فلزی رومیزی با ارتفاع کم – دستگیره تغییر وضعیت – حداقل ارتفاع ۳۱ سانتی متر و نهایت ارتفاع ۴۷ سانتی متر – وزن ۱ کیلوگرم – وزنه ی دایره ای سربی

میکروفون HERCULES MS 300 B
ساخته شده از جنس فلز مناسب برای رومیزی با ارتفاع کم – دستگیره تغییر وضعیت – حداقل ارتفاع ۳۱ سانتی متر و نهایت ارتفاع ۴۷ سانتی متر – وزن ۱ کیلوگرم – شعاع سه پایه ۱۷ سانتی متر

میکروفون HERCULES MS 632 B
ساخته شده از جنس فلز جهت نصب میکروفون های استودیویی (دینامیک و کندانسر) – دستگیره تغییر ارتفاع و بوم به صورت پدالی – حداقل ارتفاع ۱٫۱۵ سانتی متر و نهایت ارتفاع ۱٫۶۸ سانتی متر – وزن ۳٫۵ کیلوگرم – شعاع سه پایه ۳۴ سانتی متر – طول بوم ۷۸ سانتی متر

بسیار خب ، حالا شما میدانید که چه چیزهایی برای ساختن یک استودیو خانگی نیاز دارید اما این تازه شروع کار است و شما باید دانش کافی برای ساخت یک استودیو را نیز به دست بیاورید. در قسمت های بعدی به این مسئله می پردازیم.

امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید.در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…



راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت سوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت چهارم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت پنجم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت ششم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هفتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هشتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت نهم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دهم



منبع : ehomerecordingstudio.com

ترجمه : میثم موخر

گردآوری : صدابرداران
 
سلام بسیار مطالب مفیدی را نوشتید. فقط لطفا برای من یه میکروفون با هزینه کم و مناسب برای ظیط دیالوگ های انیمیشن و موشن گرافیک معرفی کنید. و آیا نرم افزار آودیشن کار ما رو راه میندازه؟ و آیا وجود میکسر الزامی است؟ اگه میشه قیمت میکروفون رو به قیمت الان بازار بید.
 

kamranik22

New Member
سلام ... اول که خدا خیرت بده.... خیلی لازم داشتم به همچین راهنمایی ای


اگه فقط در حد دکلمه و صداگذاری و دوبله ی فیلم بخوایم هم همین اندازه تجهیزات می خواد؟؟؟؟ حدوداً الان چقدر میشه هزینه ی همچین استودیویی؟؟؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا