راهنمای جامع خرید اسپیکر

راهنمای جامع خرید اسپیکر برای تمام کسانی که قصد خرید یک بلندگو با کمترین هزینه و بهترین انتخاب را دارند نوشته شده است، پس اگر به دنبال خرید اسپیکر هستید حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.تسکو(TSCO) و هترون (Hatron) دو تا از شرکت های معتبر و فعال ایرانی هستند که در زمینه تولید و واردات تجهیزات الکترونیکی در زمینه موبایل و کامپیوتر فعالیت می کنند. فعالیت رسمی این شرکت از سال 1381 شروع شده و تا به امروز توانسته موفقیت های زیادی در حوزه کاری خود کسب کند و به یک برند تجاری معتبر در ایران تبدیل شود. محصولات و لوازم جانبی متنوعی در حوزه موبایل و کامپیوتر توسط این شرکت تولید شده اند. از بین تمام محصولاتی که توسط تسکو تولید شده اند، در این مقاله از جانبی تک به صورت تخصصی بر روی اسپیکر این برند تمرکز می کنیم و به صورت اختصاصی اسپیکر تسکو را به چالش می کشیم تا با دیدی کامل از بین انواع اسپیکرهای تسکو، بتوانید مناسب ترین گزینه برای خرید را انتخاب کنید.



راهنمای جامع خرید اسپیکر
راهنمای جامع خرید اسپیکر




آشنایی کافی با انواع اسپیکرهای موجود در بازار :​

اسپیکر استودیویی (Studio monitor) :​

اسپیکرهای مانیتورینگ در واقع نوعی اسپیکر خاص هستند که برای شرایط استودیویی طراحی شده‌اند و مهمترین مزیت آنها این است که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، ایرادهای به وجود آمده داخل صدا را پیدا کنید. به عنوان مثال ممکن است صدای گیتارهایی که ضبط کرده اید در فرکانس مشخصی، صدایی نامطلوب و آزار دهنده را ایجاد کنند. با استفاده از این اسپیکرها می توانید بلافاصله متوجه این فرکانس آزار دهنده ‌شوید و آن را از بین ببرید.
نه تنها این اسپیکرهای مانیتورینگ برای افرادی که به صورت حرفه ای به کار میکس مشغول هستند، گزینه ای بسیار مناسب به شمار می‌رود، بلکه کسانی که در استودیوها به ضبط مشغول هستند نیز از این اسپیکرها استفاده می‌کنند.
علت استفاده از این بلندگوها این است که در ساخت موسیقی به شکل حرفه‌ای، گرفتن و حذف صداهای مناسب در مرحله ضبط یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. بهترین کار این است که صداهایی که می‌خواهید در آهنگ خود استفاده کنید را ابتدا در مرحله ضبط به بهترین شکل ممکن صداسازی کنید تا زمانی که می خواهید به کار میکس بپردازید به مشکلات کمتری برخورد کنید.
این اسپیکرها دارای دقت فوق العاده ای هستند و همین امر، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید صدای مورد نظر خود را به راحتی به دست بیاورید. این اسپیکرها نیز می‌توانند در قالب اسپیکرهای پسیو یا اکتیو باشند.





کابینت اسپیکر مانیتورینگ چیست؟​

اگر به صورت کلی نگاه کنیم، اکثر مانیتورها می‌توانند در طراحی ظاهری شبیه به هم باشند، ظاهرا فقط از لحاظ زیبایی به جز اندازه، با یکدیگر یکسان هستند. اما در حقیقت، تفاوت‌های زیادی بین مدل ها وجود دارد و قبل از این که بخواهید در مورد کارایی مناسب تصمیم گیری کنید، باید از ویژگی‌های کلیدی و مشخصات فنی آنها مطلع شوید. دو نوع عمده از طراحی مانیتور استودیویی به نام های baffle infinite و reflex وجود دارد.





کبینت بافل (baffle infinite) :​

طراحی بافل به شکلی است که تمامی قطعات به صورت مهر و موم شده داخل یک کابین قرار دارند، در حالی که مدل رفلکس معمولا با یک حفره در عقب شناخته می‌شود. هر کدام از این طراحی ها مزایا و معایب خود را دارند.
در طراحی بافل که به صورت مهر و موم شده است، درایورها در یک محیط کنترل شده نگه داشته شده اند. هوای داخل کابین فشرده و درایور به حرکت در می‌آید. این کار به ایجاد یک پاسخ Fuzz Smooth کمک می کند و به همین دلیل توسط بسیاری از مهندسان مورد توجه قرار گرفته است.
بخش بزرگ اشکالات آن عموما در فرکانس های پایین بیشتر مشاهده می شود، زیرا درایور با فرکانس پایین یا ووفر باید به شدت با مقاومت بالای هوا در داخل کابین کار کند و به همین دلیل این نوع بلندگو پاسخ‌دهی ضعیفی در محدوده‌ی فرکانس های پایین (محدوده بیس) دارد.





اسپیکر مانیتورینگ رفلکس​

نوع دیگر کابین و به نوعی معروف ترین کابین مانیتورینگ‌ها رفلکس است. این کابین دارای سوراخ بزرگی در جلو یا عقب خود است که همین قضیه اجازه جریان داشتن هوا در داخل و خارج از کابین را می‌دهد و این باعث می شود تا ووفر آزادانه حرکت کند. بیشتر تولید کنندگان مدل رفلکس همچنین طول و قطر پورت و ابعاد داخلی کابینت را برای افزایش فرکانس پایین تر تنظیم می‌کنند.
هر چند مدل رفلکس برای کار در محدوده فرکانس پایین مشکلی ندارد اما اضافه کردن یک ساب ووفر به اسپیکر مانیتورینگ‌های شما، بازتولید خوبی از فرکانس های بسیار پایین را برای شما ایجاد خواهد کرد. ساب ووفر فرکانس‌های پایین را به خوبی برای شما به نمایش می گذارد. معمولا برای رسیدن به تعادل صدا در یک پروژه ی میکس و مستر شما نیاز به یک ساب ووفر خواهید داشت.





اسپیکر سقفی (Ceiling Speakers)​

یکی از انواع مختلف بلندگوها بلندگوی سقفی است که ویژگی ها و کاربردهای زیادی دارد و می تواند برای شما بسیار مفید باشد. این بلندگوها انواع مختلفی دارند و معمولا در مکان های عمومی مثل بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
از آنجایی که این نوع بلندگو بر روی سقف نصب می شود، به راحتی می توانند باعث زیباتر شدن محیط شما شوند و فضای کمتری را نیز در محیط شما اشغال می کنند. این بلندگوها قابلیت نصب به صورت توکار در داخل سقف را دارند و همین امر باعث می شود در طراحی داخلی محیط خود از این مزیت بسیار بزرگ بهره مند شوید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که امکان نصب این بلندگوها به صورت روکار هم برای شما وجود دارد که این روش هم مزایای خاص خود را دارد. بلندگوی سقفی معمولا با نصب شدن در سقف می تواند عملکرد صوتی را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش کیفیت صدا شود.





ویژگی ها و مزایای بلندگوهای سقفی​

از آنجا که از سقف نسبت به سایر قسمت های خانه کمتر استفاده می شود، بهره گیری از فضای سقف باعث می شود تا شما در محیط خود فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید و با استفاده کردن از بلندگو در داخل محیط خانه فضای خود را پر نکنید. یکی از قابلیت های بلندگوی سقفی این است که تداخل های آکوستیک را به میزان زیادی کاهش دهد و همین موضوع کیفیت و وضوح صدا را افزایش خواهد داد. با استفاده کردن از بلندگوهای سقفی امکان کابل کشی زیباتر برای شما وجود خواهد داشت که این موضوع باعث می شود تا طراحی داخلی محیط شما زیباتر و جذاب تر به نظر برسد. با استفاده از قابلیت ترانس مچینگ که در اکثر بلندگوهای سقفی وجود دارد این امکان برای شما فراهم خواهد شد که بتوانید تعداد زیادی از این بلندگوها را به یک کابل کشی بهینه و اصولی به یکدیگر متصل کرده و در محیط خود نصب کنید.





مهمترین کاربردهای بلندگوهای سقفی​

امروزه استفاده از بلندگوهای سقفی در بیمارستان ها و همینطور اداراتی که در آنها نیاز به یک پخش کننده صدا است بسیار رایج می باشد و به همین دلیل شما می توانید در اکثر بیمارستان ها این بلندگوها را ببینید. یکی از دیگر مکان هایی که استفاده از این بلندگوها در آن بیشتر به چشم می خورد سالن های سخنرانی می باشد. به دلیل این که امکان نصب کردن این بلندگوها در موقعیت های مختلف و همچنین در سالن های کنفرانس و سخنرانی وجود دارد، می توانید کیفیت صدای سخنران را به بالاترین میزان خود برسانید. اسپیکرهای سقفی دارای نسخه ضد آب هم هستند که برای مکان هایی مانند استخر، حمام و یا سایر محیط های مرطوب می توانید از نسخه ضد آب بلندگوی سقفی بهره مند شوید.





اسپیکر ستونی (Column Speakers)​

باندهای دیواری (ستونی) به صورت معمول در حالت افقی یا عمودی بر روی دیوار یا ستون نصب می شود و گاهی اوقات نیز به صورت خوابیده بر روی سقف نصب می شود و برای سیستم پیجینگ و پخش موزیک مناسب است.بلندگوی ستونی در دو حالت ساده و ضد آب تولید می شود، بلندگوهای ضدآب بیشتر در محیط های خارجی و فضاهای صنعتی نصب و بلندگوهای معمولی در سالن و در محیط سرپوشیده نصب و راه اندازی می شود.
جنس بدنه باندهایی که در فضای بیرون (فضای باز) استفاده می شوند معمولا از نوع آلومینیوم هستند تا در برابر زنگ زدگی ، آب ، گرد و غبار مقاوم باشند. باندهای ستونی در انواع وات ها و اندازه های مختلف تولید می شود. عموما وات های استانداردی که در باندهای ستونی استفاده می شوند ۱۰- ۱۵-۲۰- 30-4۰- -۵۰ ۶۰ وات می باشد.
در زمان خرید و استفاده از بلندگو ستونی باید حواستان به محیط و نوع کاربری بلندگو باشد تا برای دریافت بهترین و بالاترین کارایی مناسبترین بلندگوی دیواری انتخاب گردد.





توان در باند ستونی​

توان خروجی اسپیکرهای ستونی با تعداد و سایز بلندگوی داخلی باند مشخص می شود. در پروژه هایی که تعداد باندها محدود است از باند ستونی اهمی و در صورتی که تعداد باندها افزایش پیدا کند باید از باند ستونی ولتی ( ترانسفورماتور تطبیق امپدانس ) ۱۰۰ ولت استفاده شود.
در فضاهایی که قصد استفاده از این باند را برای پخش موزیک دارند و برای پخش کیفیت بالا در آن مهم است از باند دکوراتیو ( مانیتور ) 2WAY استفاده می شود.





چند نکته در هنگام نصب بلندگو یا باند ستونی​

بلندگو ستونی پیجینگ ولتی به صورت سری به هم متصل می شوند. در بلندگوهای سقفی توکار و روکار و همینطور در بلندگوهای ستونی معمولی و ستونی ضد آب (واتر پروف) با توجه به نیاز و درخواست مشتری و مصرف کننده می توان از نوع موزیکال آن استفاده کرد. در مدل های موزیکال بلندگو، علاوه بر وجود ووفر(صدای بم)و تیوتر(صدای زیر) دارای کراس آور (تفکیک فرکانس بالا و پایین) هم می باشد. که این خود باعث ایجاد یک صدای واضح و با کیفیت وآرامش بخش می شود. بنابراین بیشترین میزان استفاده از بلندگوهای موزیکال در فروشگاه ها، مزون ها، کافه و رستوران ها و در منازل و… برای ایجاد لحظاتی فوق العاده برای گوش کردن به موزیک های لایت با پخش عالی مورد استفاده قرار می گیرد.
بیشترین استفاده از بلندگوهای ستونی در مدارس و اماکنی که دارای سقف کاذب یا کناف نمی باشند مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر در مکان هایی که ارتفاع سقف زیاد است و امکان نصب بلندگوی سقفی وجود ندارد نیز میتوان از بلندگوی ستونی پیجینگ استفاده کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا