راهنمای جامع انتخاب رنگ در طراحی کارت ویزیت

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ayanodotir

New Member
راهنمای انتخاب رنگ در طراحی کارت ویزیت
نگاهی به کارت ویزیتتان بیندازید. چه چیزی در وهله اول توجه شما را به خود جلب می کند؟ اگر سیاهی و سفیدی در میان انبوهی از نوشته های ریز، اولین چیزی باشد که به نظرتان می آید، به احتمال زیاد دیگران همین احساس را در برابر کارت ویزیت و به طریق اولی کسب و کارتان خواهند داشت. بله، نگاه واقع گرایانه و به دور از تعصب به ابزارهای بازاریابی خودتان شاید دشوار باشد، ولی حداقل می توانید یک امر مهم در متمایز کردن کارت ویزیت خود را در نظر بگیرید و روی آن کار کنید: و آن انتخاب رنگ مناسب است. اگر کارت ویزیتتان سیاه و سفید است، متاسفانه شاید شانس زیادی نداشته باشید! طبق نظر متخصصین، مردم کارت ویزیت رنگی رنگی را 10 برابر طولانی تر از یک کارت ویزیت تک رنگ نگه می دارند.

16.jpg


اما، می دانستید که طرح ها و الگوهای مشخص رنگی برای کارت ویزیت وجود دارد که اگر رعایت شود می توانید شانس شما را در جذب مشتری جدید و قطعی کردن فروش محصول/خدماتتان افزایش دهد؟ رنگ ها می توانند احساس ما را تحت تاثیر قرار دهند و این یعنی به احتمال زیاد می توانند ما را مشتاق کرده و ما را برای انجام کاری برانگیزانند; کاری مثل برداشتن یک کارت ویزیت از میان انبوه کارت ها و برقراری یک تماس تلفنی!

خب، برای انتخاب یک بازه رنگی صحیح برای کارت ویزیت چه اقداماتی باید انجام دهید؟ در این مقاله ما شما را با عناصر مختلفی که هنگام انتخاب رنگ کارت ویزیت باید بخاطر داشته باشید آشنا می کنیم:

  1. تئوری رنگ
  • درک تئوری رنگ
  • روانشناسی رنگ
  • اعمال تئوری رنگ بر روی طراحی کارت ویزیت


  1. طراحی کارت
  • رنگ لوگو
  • جایگذاری رنگ
  • نوع کاغذ
  • فونت و گرافیک


  1. تطبیق برندینگ
  • در نظر گرفتن فرهنگ خاص شرکت


1. تئوری رنگ
ممکن است اصلا متوجه نشوید، ولی وقتی یک کارت ویزیت را برمیدارید، در واقع یک ارتباط ناخودآگاه با چیزی که می بینید برقرار می کنید. در این قضیه رنگ نقش مهمی را ایفا می کند. برای خلق یک دیزاین تاثیرگذار باید از تئوری رنگ بهره بگیریم. تئوری رنگ به ما در درک اینکه کدام رنگ ها مکمل خوبی برای هم هستند کمک می کنند.

درک تئوری رنگ
یک طراح می تواند با تئوری رنگ، درک کند هر رنگ در انتقال یک پیام چه نقشی را بازی می کند. تئوری رنگ شامل نحوه ترکیب رنگ ها و موقعیت آنها در چرخه رنگ نیز می باشد.



Analogous-3-column-300x300.jpg
Complementary-3-column-300x300.jpg
Triadic-3-column-300x300.jpg


به طور مثال، گروه بندی رنگ ها در یک scheme که رنگ های مکمل را با هم قرار می دهد یک فرمول از چرخه رنگی است. یا مثلا گروه بندی رنگ ها در scheme رنگ های مشابه(سه رنگ مجاور هم) یک فرمول دیگر است. طراح حتی می تواند از رنگ هایی که طبیعت را تداعی می کنند از چرخه استخراج کرده و یک scheme اختصاصی از رنگ هایی که شامل تون رنگی سبز و زرد است بسازد. بعضی از طراحان، علاوه بر رنگ های مکمل و مشابه، از رنگ های سه گانه نیز استفاده می کنند که معادل رنگ هایی است که در چرخه رنگی با فاصله مساوی از هم قرار گرفته اند (به صورت مثلث – همانطور که در تصویر بالا مشخص است). مثلا، سبز، نارنجی و بنفش در کنار هم یک ترکیب رنگی چشم نوازی است و حالت سرزندگی در مخاطب ایجاد می کند. حتی می توانید سراغ طراحی 4 رنگه هم بروید و از 4 رنگ که در یک الگوی چهارگوش مقابل هم قرار گرفته اند استفاده کنید. از انواع مختلف چرخه رنگ می توانید بهره ببرید تا در نهایت بتوانید بهترین ترکیب رنگی برای کارت ویزیت خود انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ
attachment_56696951-1.jpeg


طراحان علاوه بر تئوری رنگ، از روانشناسی رنگ برای انتخاب بهترین رنگ برای رساندن پیام یک برند تجاری استفاده می کنند. مثلا:

زرد نشان دهنده خوشبینی و گرمی است.

نارنجی نشان دهنده خوشحالی و اعتماد به نفس است.

قرمز نشان دهنده جوانی و شهامت است.

آبی نشان دهنده استقلال و قدرت است. (بی خود نیست رنگ تیم استقلال آبی است!)

سبز نمایانگر آرامش و سلامتی است.

خاکستری معرف خنثی بودن و آرام بودن است.

روانشناسی رنگ تاثیر بسزایی در تغییر زاویه دید مخاطب نسبت به کارت ویزیت شما دارد.


اعمال تئوری رنگ بر روی طراحی کارت ویزیت
برای یک درمانگاه دندان پزشکی کودکان یک کارت ویزیت با طراحی زنده و با نشاط که از رنگ های قرمز و زرد استفاده کرده باشد مناسب به نظر می رسد، درحالی که مثلا برای یک شرکت حقوقی استفاده از توناژ رنگی آبی، خاکستری یا رنگ های مات به جهت اینکه حس اعتماد را به طرف القاء می کنند مناسب تر هستند. بنابراین قبل از استفاده از یک رنگ، به این فکر کنید که قرار است چه چیزی را به مخاطب القاء کنید و چه اثری بر روی مخاطب بگذارید.

در رویدادها و همایش های مختلف، وقتی شرکت کنندگان چند دسته کارت در دستانشان نگه داشته اند، چه چیز باعث متمایز شدن کارت ویزیت شما می شود؟ شاید جواب شما یک کارت ویزیت نئون رنگین کمانی باشد. اما در واقع همیشه اینطور نیست. کارت شما باید به برند شما بیاید تا افراد نوع کسب و کار و خدمت شما را بخاطر بسپارند. حتی یک طراحی مینیمالیستی با رنگ های کم که به طور هنرمندانه بر روی کارت نقش بسته باشد می تواند نسبت به سایر کارت ها جذاب تر باشد.

و به خاطر داشته باشید که scheme رنگی که انتخاب می کنید باید آن را در سرتاسر برند خود حفظ کنید. لوگو، نماد، طراحی وبسایت، و کارت ویزیت شما همگی باید ظاهر یکپارچه ای داشته باشند.



سفارش چاپ کارت ویزیت
2. طراحی کارت ویزیت

طراحان حرفه ای معمولا به جزئیات اندکی بیشتر اهمیت می دهند، چون می دانند از نظر استراتژیکی باید در وهله اول از فضاهای سفید بخوبی استفاده کنند و فونت های مناسب را بکار بگیرند. بعد از اینکه مقدمات طراحی را انجام دادند نوبت به انتخاب رنگ می رسد.

رنگ لوگو
51.jpg


ابتدا، یک نگاهی به لوگوتان بیندازید. احتمالا لوگوی شما قرار است روی کارت ویزیتتان قرار بگیرد بنا براین باید از رنگ هایی استفاده کنید که به رنگ لوگوتان بیاید. در این جور مواقع طراحان سراغ چرخه رنگی می روند و رنگ های هم خانواده را انتخاب می کنند و یا رنگهایی را برمیگزینند که در خلاف جهت چرخه رنگی قرار داشته باشد. اگر به طور مثال لوگوی شما رنگی از خانواده بنفش داشته باشد، بهتر است برای برقراری کنتراست از خانواده رنگ نارنجی، رنگی را انتخاب کنید.

orange-on-purple.png


جایگذاری رنگ
در وهله بعد، باید از یک استراتژی مناسب برای جایگذاری رنگ استفاده کنید. می توانید کارت خود را یک سره با رنگ مد نظرتان اشباع کنید و یا اینکه با وسواس بیشتری، در نقاط خاصی از کارت از آن رنگ استفاده کنید. اغلب، بهترین نوع طراحی آن است که بر روی لوگو و متن یک رنگ قرار دهید و از یک رنگ متضاد(کانتراست) برای زمینه کار استفاده کنید. حتی می توانید پشت کارت ویزیت را کامل با رنگ لوگوی خود اشباع کنید.

نوع کاغذ
62.jpg


افرادی که طراح نیستند، خیلی به نوع کاغذ کارت ویزیت اهمیت نمی دهند. اما جنس کاغذ، نقش تعیین کننده ای دارد و بر روی رنگ نهایی کارت ویزیت چاپ شده تاثیرگذار است. معمولا پیشنهاد می شود از کاغذ ضخیم استفاده کنید. گرچه انتخاب های دیگری مثل گلاسه و مات نیز برای شما وجود دارد. کارت گلاسه معمولا براق است، بنابراین نور را منعکس می کند. پس اگر خوانایی کارت برایتان مهم است شاید این گزینه برای شما مناسب نباشد.

فونت ها و اشکال گرافیکی
ronak.png


هنگام انتخاب رنگ برای فونت ها و اشکال گرافیکی به خاطر داشته باشید که کانتراست (تضاد) رنگی یک نکته اساسی است. باید نام و اطلاعات تماس به آسانی قابل خواندن باشد. انتخاب رنگ مشکی بر روی یک بک گراند روشن انتخاب عاقلانه ایست. برای اشکال گرافیکی و تصاویری که می خواهید روی کارت قارا دهید رنگ های مکمل خیلی خوب جواب می دهد. مثلا رنگ هایی که در جهت مخالف هم در چرخه رنگی قرار دارند. حتی می توانید از انواع مختلف یک رنگ استفاده کنید. مثلا برای نوشتار لوگو از رنگ آبی تیره، و برای تصویر لوگو از آبی روشن استفاده کنید. پس زمینه سفید پوست پیازی یا سیاه، لوگوی شما را برجسته نشان می دهند. همیشه بخاطر داشته باشید مهمترین ویژگی یک کارت ویزیت خوانایی آن است. دست به کار شوید و ترکیب رنگ های مختلف را آزمایش کنید تا به ترکیب رنگی دلخواه خود برسید!



کارت یک طرفه در مقابل کارت دوطرفه
attachment_39516632.jpeg


پس از اینکه مقدمات کار را فراهم کردید، باید تصمیم بگیرید که آیا کارت ویزیت یک طرفه می خواهید یا دو طرفه. متمرکز کردن اطلاعات بر روی یک طرف کارت، همه چیز را مختصر می کند و هزینه چاپ نیز کمتر می شود. کارت یک طرفه به شما یک فضای خوب برای گذاشتن یادداشت در طرف دیگر کارت می دهد، اما یک کارت دو طرفه به شما اجازه می دهد لوگوی خود را در یک طرف و اطلاعات تماس خود را از طرف دیگر قرار دهید. اما مهمتر از همه، یک کارت دو طرفه به شما این امکان را می دهد که رنگ های مختلفی برای هر یک از دو طرف کارت استفاده کنید یا اینکه برای دو طرف کارت از یک رنگ ثابت استفاده کنید.

3. ثبات نام برند
همانطور که انتخاب رنگ و کاغذ در طراحی کارت ویزیت اهمیت زیادی دارند، قرار دادن یک نشان یا علامت خاص که مختص برند شما باشد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انتخابهای شما باید مختص به نام تجاری تان باشد. قبل از شروع، به سایر تبلیغات برند خود نگاهی بیندازید. اگر تصمیم گرفته اید رنگ تازه ای انتخاب کنید بهتر است سایر عناصر مربوط به برند خود را بروزرسانی کنید و از رنگ جدید در آنها استفاده کنید.

فرهنگ شرکت خود را در نظر بگیرید.
انتخاب رنگ شما باید با فرهنگ شرکتتان نیز سازگار باشد. اگر ترجیح می دهید دید تجاری داشته باشید، رنگ های انتخابی تان باید تیره تر باشد مثلا سیاه، سفید و خاکستری و آبی کدر یا سبز گزینه های مناسبی هستند. اما اگر دوست دارید کمی شوخ طبع تر و خودمانی تر به نظر برسید، رنگ های روشن و شاداب را انتخاب کنید.

یک تکه کاغذ کوچک با تاثیر شگفت انگیز
کارت ویزیت شما به منزله کارت تماس شرکت شما می باشد. رنگی که برای آن انتخاب می کنید باید با نوع کسب و کارتان و همچنین با محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید در ارتباط باشد. حالا که می دانید هنگام انتخاب رنگ کارت ویزیت چه مواردی را باید در نظر بگیرید، می توانید از همان ابتدا تاثیری عمیق بر روی مخاطب داشته باشید.

منبع: راهنمای جامع انتخاب رنگ در طراحی کارت ویزیت
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا