رازهای استخوان بدن انسان

vistamag

New Member
استخوان‌ها از بدن ما پشتیبانی می‌کنند و اگرچه بسیار سبک‌اند اما به اندازه کافی قوی هستند تا کل وزن ما را تحمل کنند. استخوان‌ها همچنین به بدن ما شکل می‌دهند و از اندام‌های آن محافظت می‌کنند. جمجمه از مغز محافظت می‌کند و فرم صورت ما را می‌سازد. نخاع، مسیری برای پیام‌رسانی بین مغز و بدن، توسط ستون فقرات محافظت می‌شود. دنده‌ها نیز مانند یک قفس به قلب و ریه‌ها پناه می‌دهند و استخوان لگن از مثانه، بخشی از روده‌ها و در خانم‌ها از ارگان‌های تولید مثل محافظت می‌کند.
f59005562.jpg
عناصر تشکیل دهنده استخوان
چهارچوب استخوان‌ از پروتئین‌های کلاژن تشکیل شده است. همچنین یک ماده معدنی به نام کلسیم فسفات (calcium phosphate) در بافت استخوان وجود دارد که باعث می‌شود چهارچوب آن سخت و قوی باشد. از دیگر وظایف استخوان‌ها ذخیره کلسیم است تا در صورت نیاز سایر قسمت‌های بدن مقداری از آن را وارد جریان خون کند. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که شما می‌خورید به ویژه ویتامین D و کلسیم به طور مستقیم بر میزان کلسیمی که در استخوان‌ها ذخیره می‌شود تأثیر می‌گذارد.

انواع استخوان
استخوان فشرده یا متراکم: لایه بیرونی استخوان که سخت و محکم است استخوان فشرده (Compact bone) نام دارد. این بخش مانند عاج بسیار قوی است و حفره‌ها و کانال‌هایی در آن قرار دارند که رگ‌های خونی و اعصاب را حمل می‌کنند.

استخوان اسفنجی: بخش داخلی استخوان فشرده استخوان اسفنجی (Cancellous bone) نامیده می‌شود که شبیه به اسفنج است. این قسمت همانند یک شبکه می‌ماند که از قطعات کوچک استخوانی به نام ترابکولا (trabeculae) تشکیل شده است. مغز استخوان نیز در این ناحیه قرار دارد.

مغز استخوان جایی است که بیشتر سلول‌های خونی بدن در آن ساخته می‌شود. این بافت استخوانی نرم حاوی سلول‌های بنیادی است که گلبول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها و برخی از انواع گلبو‌های سفید خون را تولید می‌کند. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و پلاکت‌ها نیز در صورت بروز بریدگی یا زخم به لخته شدن خون کمک می‌کنند. همچنین گلبول‌های سفید به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند.

استخوان‌ها توسط بندهای فیبری و بلندی به نام رباط‌ها (ligaments) به استخوان‌های دیگر بسته می‌شوند. غضروف نیز ماده‌ای انعطاف‌پذیر و لاستیکی در مفاصل ما است که از استخوان‌ها پشتیبانی کرده و در صورت سایش استخوان‌ها به یکدیگر از آن‌ها محافظت می‌کند.

f88659800.jpg

آناتومی استخوان
از نظر آناتومی پنج نوع استخوان در بدن انسان وجود دارد:

استخوان بلند (Long Bones)
استخوان کوتاه (Short Bones)
استخوان‌ مسطح (Flat Bones)
استخوان نامنظم (Irregular Bones)
استخوان کنجدی یا سزاموئیدی (Sesamoid Bone)

بیماری‌ها و مشکلات مربوط به استخوان‌‌ها
  • شکستگی استخوان
  • پوکی استخوان یا «استئوپروز» (Osteoporosis) اختلالی است که اغلب با افزایش سن در بدن اتفاق می‌افتد و در آن فرد دچار کاهش استحکام استخوانی می‌شود.
  • بافت مردگی بی‌خونی یا «آواسکولار نکروز» (Avascular Necrosis) که نوعی بیماری است که در آن به سلول‌های استخوانی به درستی خون رسانی نمی‌شود و این سلول‌ها می‌میرند.
  • «استئوسارکوما» (Osteosarcoma) نوعی سرطان بدخیم استخوانی است که در سلول‌های مزانشیم استخوان‌ها ایجاد می‌شود.
  • اختلال استخوان‌زایی (Osteogenesis Imperfecta) که به آن بیماری «استخوان شکننده» نیز می‌گویند. این بیماری ژنتیکی است و فرد مبتلا در طول عمر خود بارها دچار شکستگی استخوان می‌شود.
منبع: ویستامگ
 

جدیدترین ارسال ها

بالا