دوربین عکاسی Nikon D610

بررسی اولیه دوربین عکاسی Nikon D610


شرکت نیکون به تازگی پس از یک سال از عرضه دوربین عکاسی فول فریم (۳۵ میلی متری) Nikon D600 جایگزین آن را عرضه کرده است. دوربین عکاسی نیکون D610 مدل چندان متفاوتی از دوربین D600 نیست و تنها دارای سه ویژگی جدید نسبت به نیکون D600 است. این سه ویژگی جدید عبارتند از افزایش سرعت دوربین (فریم ریت) در حالت عکسبرداری پیوسته، حالت عکسبرداری «پیوسته بی صدا» و یک سیستم توازن نور سفید خودکار ارتقاء یافته.Nikon D610 یک دوربین دیجیتالی SLR فول فریم ۳۵mm جدید با یک سنسور FX 24 مگاپیکسل و یک حالت عکسبرداری پیوسته بی صدای جدید است. دوربین عکاسی نیکون D610 در حالت عکسبرداری پیوسته عادی می تواند ظرف یک ثانیه تا ۶ فریم عکس بگیرد (که بیشتر از میزان ۵/۵ فریم در ثانیه در مدل Nikon D600 است)، در حالیکه در حالت جدید «عکسبرداری پیوسته بی صدا» – که صدای مکانیسیم برگشت آینه دوربین را کاهش می دهد – حداکثر سرعت عکسبرداری ۳ فریم در ثانیه است.
این دوربین DSLR با رزلوشن ۳/۲۴ مگاپیکسل که گزینه و دوربینی جالب برای افرادی است که آماده اند سفر خود در دنیای عکاسی را یک گام جلو ببرند، این امکان را برای عکاسان مشتاق فراهم می کند مهارت های خود را افزایش دهند، و در کنار لذت بردن از کیفیت تصویر برتری که سنسور فرمت FX ارائه می کند به سبک و سلیقه خاص خود در عکاسی برسند. سنسور تصویر فرمت FX 3/24 مگاپیکسل دوربین دیجیتال نیکون D610 همه چیز را با جزئیات کامل و وضوح و شفافیتی واقعی به تصویر می کشد، و سرعت آن در عکسبرداری پیوسته به ۶ فریم در ثانیه رسیده است (در مقایسه با دوربین Nikon D600). حالت عکسبرداری پیوسته بی صدای جدید شرکت نیکون که در دوربین نیکون D610 بکار رفته است این امکان را برای شما فراهم می کند عکس های خود را تقریباً بدون ایجاد کمترین صدا بگیرید و بدنه محکم و سبک دوربین Nikon D610 این امکان را برای عکاسان فراهم می کنند در محیط های مختلف از مزایای فول فریم برخوردار شوند. دوربین عکاسی نیکون D610 به همراه لنزهای باکیفیت NIKKOR دوربینی فوق العاده برای تجربه مرزهای جدیدی در خلاقیت و ابتکار از طریق کیفیت تصویری است که تنها یک دوربین با فرمت FX قادر به ارائه آن است.
دوربین حرفه ای Nikon D610 پر از فن آوری هایی است که از دوربین های DSLR حرفه ای Nikon به ارث برده است، از جمله همان پردازشگر EXPEED 4 و حساسیت فوکوس خودکاری که در دوربین پیشرو Nikon D4 نیز وجود دارد. سیستم فوکوس خودکار ۳۹ نقطه Multi-CAM بکار رفته در دوربین نیکون D610 از حساسیت AF بسیار بالایی برخوردار است که از دوربین پیشرو D4 گرفته شده است و در تمام شرایط نوری سوژه را به راحتی در فوکوس قرار می دهد. این سیستم AFکه با لنزهایی با دیافراگم باز ترکیبی با میزانی تا F8 و حساسیتی تا EV 2- (در ISO 100 و دمای ) سازگار است حتی در نور ماه نیز به تصاویر واضح و شفافی دست می یابد.
دوربین عکاسی D610 که برای ارائه قابلیت فیلمبرداری با فرمت بزرگ در بهترین کیفیت طراحی شده است دارای ویژگی فیلمبرداری Full HD D-Movie چند ناحیه است. دوربین دیجیتال Nikon D610 قادر به ضبط فیلم های فول HD با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت های ۳۰p، ۲۵p و یا ۲۴p است و به هنگام ضبط فیلم های HD (با کیفیت ۷۲۰p) گزینه های ۶۰p و ۵۰p نیز به این حالت ها اضافه می شود. دوربین عکاسی نیکون D610 قادر به ضبط فیلم های فول HD به میزان ۲۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه است. با دوربین D610 فیلم های فول HD را می توان با هر دو فرمت FX و DX ضبط کرد که این ویژگی آزادی عمل زیادی به لحاظ ارائه سلیقه شخصی به کاربر می دهد. دوربین دیجیتال نیکون D610 برای ضبط صدا به هنگام فیلمبرداری دارای یک ورودی میکروفون است که از طریق آن می توان یک میکروفون استریو را به دوربین متصل کرد و همراه با گرفتن فیلم صداهای شفاف و واضحی را نیز ضبط کرد. یکی دیگر از قابلیت های دوربین Nikon D610 در حالت فیلمبرداری امکان ارسال یک جریان ویدئویی زنده غیر فشرده با کیفیت ۱۰۸۰p به یک دستگاه ضبط خارجی است و در این حالت هنگامی که دوربین وجود یک مانیتور را تشخیص دهد رزلوشن تصاویر ارسالی بطور خودکار به ۱۰۸۰i کاهش می یابد.
با دوربین عکاسی دیجیتال نیکون D610 می توان با استفاده از آداپتور موبایل بی سیم شرکت نیکون از هر نقطه و محلی عکس های باکیفیتی گرفته و به اشتراک گذاشت. محفظه کارت دوبل این دوربین نیز که دو کارت SD را در خود جا می دهد برای ضبط و ذخیره سازی فایل های بزرگ گزینه های زیادی فراهم می کند. گزینه هایی نظیر قابلیت رایت تصاویر RAW و JPEG در کارت های جدا، کپی کردن از یک کارت به کارت دیگر و انتخاب یک کارت براساس ظرفیت و حجم خالی کارت هنگام فیلمبرداری. آداپتور موبایل بی سیم اختیاری WU-1b امکان انتقال مستقیم تصاویر به تلفن های هوشمند یا تبلت و کنترل دوربین حرفه ای نیکون D610 از راه دور از طریق وسایل هوشمند را فراهم می کند. این ویژگی روش خوبی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر باکیفیت، دیدن یک پیش نمایش از عکس ها و تصاویر بر روی یک صفحه نمایش بزرگتر (نظیر تبلت)، یا گرفتن عکس های پرتره فول فریم از خود است. دوربین نیکون D610 مجهز به یک باطری لیتیوم – یون EN-EL15 است که قادر است با هر بار شارژ کامل برای تقریباً ۹۰۰ عکس یا تقریباً ۶۰ دقیقه فیلمبرداری انرژی کافی تأمین کند. محفظه کارت حافظه دوبل دوربین فول فریم نیکون D610 نیز کارت های سرعت بالای SDXC و UHS-I را ساپورت می کند.
ویژگی ها و مشخصات اصلی دوربین Nikon D610
• سنسور تصویر CMOS فول فریم ۲۴٫۳ مگاپیکسل (با حالت برش یا کراپ ۱۰٫۵ مگاپیکسل با فرمت DX)
• حساسیت ISO از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ (قابل افزایش بهISO 50-25600 معادل)
• حداکثر سرعت عکسبرداری پیوسته ۶ فریم در ثانیه؛ به همراه حالت عکسبرداری پیوسته بی صدای جدید با سرعت ۳ فریم در ثانیه
• سیستم AF 39 نقطه با ۹ نقطه AF از نوع متقاطع
• سیستم توازن نور سفید خودکار ارتقاء یافته
• کنترل فلاش بی سیم
• LCD 3.2 اینچ با رزلوشن ۹۲۱ کیلو نقطه
• محفظه کارت حافظه دو کارته
• قابلیت ضبط فیلم های فول HD با رزلوشن ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
• قابلیت فیلمبرداری بدون فشرده سازی از طریق پورت HDMI
بسته ها و قیمت دوربین Nikon D610
دوربین عکاسی نیکون D610 به چهار شکل در چهار بسته مختلف عرضه می شود. قیمت بسته شامل بدنه خالی دوربین ۲۰۰۰ دلار است، که با اضافه شده لنز ۲۴-۸۵ mm F3-5.4G EDVR به آن قیمت این بسته به ۲۶۰۰ دلار می رسد.دو بسته دیگر علاوه بر دوربین و لنز شامل لوازم جانبی نیز هستند. دوربین دیجیتال نیکون D610 به همراه لنز ۲۸-۳۰۰ mm F3-5.4G EDVR، یک کارت حافظه ۳۲ مگابایتی و یک کیف لپ تاپ بزرگ با قیمت ۳۰۵۰ دلار عرضه می شود. اگر دوست دارید تمام لوازم دوربین تان کامل باشد بزرگترین بسته دوربین D610 را انتخاب کنید که در این بسته دوربین نیکون D610 به همراه لنزهای ۲۴-۸۵ mm F3-5.4G EDVR و ۷۰-۳۰۰ mm F4.5-5.6G ED VR – که دارای آداپتور بی سیم WU-1b نیز می باشد – کارت حافظه ۳۲ مگابایتی، و یک کیف تبلت DSLR عرضه می شود. قیمت دوربین نیکون D610 بسته ۳۲۵۰ دلار است.
بدنه و طراحی دوربین Nikon D610

دوربین دیجیتال نیکون D610 به لحاظ بدنه و ظاهر فیزیکی کاملاً شبیه به مدل D600 و از همین جنبه همسو با سایر دوربین های DSLR شرکت نیکون است. هر دو مدل D600 و D610 مشترکات زیادی با دوربین D7100 دارند – بیشتر ترکیب پایین این مدل در هر دو دوربین D600 و D610 بکار رفته است. دوربین عکاسی نیکون D610 نیز مثل دوربین حرفه ای نیکون D7100 دارای یک پیچ حالت نوردهی (پیچ تغییر حالت های دوربین) با قابلیت قفل است که در زیر آن پیچ حالت درایو قفل شونده قرار دارد، تنها تفاوت موجود محل دکمه های بزرگنمایی است، که به عنوان مثال یک پله پایین آمده اند. به غیر از این تفاوت کوچک، ترکیب و آرایش بکار رفته در دوربین دیجیتال نیکون D610 تقریباً همان ترکیب استاندار نیکون است، با همان سوئیچ تغییر حالت بین فیلمبرداری و عکاسی در اطراف دکمه نمای زنده و سوئیچ ترکیبی AF/MF و دکمه حالت AF که در تمام دوربین های DSLR شرکت نیکون به چشم می خورد. این ترکیب، ترکیب شسته رفته ای است که به هنگام عکاسی از طریق چشمی برای ویژگی هایی نظیر توازن نور سفید و ISO دکمه های مستقیمی ارائه می کند.در دست قرار گرفتن دوربین Nikon D610 دقیقاً مثل مدل D600 است. دوربین D610 به هیچ عنوان دوربین کوچکی نیست، اما از دوربین نیکون D800 کوچکتر است. در واقع دوربین D610 چندان از دوربین D7100 بزرگتر نیست – با توجه به جایگاه آن به عنوان یک مدل فول فریم حرفه ای.
چشمی دوربین Nikon D610
چشمی اپتیکال دوربین Nikon D610 نیز مثل مدل D600 خیلی بزرگ است و هم اندازه چشمی دوربین گرانتر D800 است. داشتن یک چشمی بزرگ یکی از دلایل انتخاب دوربین های نیکون DSLR از سوی کاربران است. بزرگنمایی چشمی دوربین D6100.70 برابر و پوشش آن ۱۰۰% است. چشمی دوربین کانن Canon EOS 6D که با قیمت مشابهی عرضه می شود ظاهراً نزدیکترین رقیب چشمی دوربین D610 است، اما پوشش چشمی EOS 6D 97% است.
برداشت های اولیه از دوربین Nikon D610
دشوار است با دوربین نیکون D610 ذوق زده شویم، اما این به این معنی است که D610 دوربین قابل توجهی نیست. دوربین D61099% شبیه دوربین عکاسی نیکون D600 است، که در این دوربین نیز از سنسور مشابهی استفاده شده است؛ اما D610 نسبت به مدل قبلی خود دوربین بهتری است و برای رقیب خود، یعنی دوربین کانن EOS 6D رقیب سر سخت تری محسوب می شود. افزایش سرعت عکسبرداری دوربین D610 از ۵٫۵ به ۶ فریم در ثانیه موضوعی نیست که خیلی نسبت به آن ذوق زده شویم، اما این افزایش کوچک به همراه حالت عکسبرداری پیوسته بی صدای جدید (که اگر صادق باشیم باید بگوییم کم صداتر، نه بی صدا ) ویژگی های نیمه حرفه ای دوربین نیکون D610 را افزایش داده و از آن گزینه بهتری به عنوان یک دوربین دوم همراه در کنار مدل های D4 و D800 برای عکاسان حرفه ای می سازد. هر دوی این ویژگی های جدید با ایجاد یک مکانیسم شاتر جدید ممکن شده اند که – با وجودی که نیکون در این خصوص هیچ ادعایی را مطرح نکرده است – امیدواریم (و شک هم داریم) که مشکل تجمع روغن بر روی سنسور که در مدل D600 وجود داشت را حل کند.

خلاصه اینکه، انتظار نداریم صاحبان دوربین نیکون D600 دسته دسته دوربین های خود را بفروشند و دوربین Nikon D610 را بخرند. مگر اینکه واقعاً بخواهید شاتر دوربین شما صدای کمتری داشته باشد (یا اگر هنوز مشکل تجمع روغن بر روی سنسور را داشته باشید)، در غیر این صورت دلیل زیادی برای عوض کردن دوربین D600 با دوربین D610 وجود ندارد. اما دوربین عکاسی دیجیتال نیکون D610 برای عکاسانی که با دوربین هایی با سنسور APS-C کار می کنند و می خواهند به سراغ دوربین های فول فریم ۳۵ میلی متری بروند یا عکاسان حرفه ایی که به دنبال یک بدنه فول فریم دوم می گردند نسبت به مدل پیش از خود محصول قوی تری است. البته ما قضاوت نهایی خود درباره دوربین Nikon D610 را به زمانی موکول می کنیم که بتوانیم این دوربین را بطور کامل آزمایش و بررسی کنیم.

منبع : مرکز دوربین
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا