دنیای شگفت انگیز لینوكس

ahmadkp

New Member
دنیای جایگزینی را تصور كنید كه مایكروسافت ندارد. در این دنیای جایگزین، نرم*افزار رایگان است و شما فقط بابت خدمات پس از فروش محصول و آموزش به مبتدیان پول می*پردازید.
ویروس*ها، كرم*ها و نرم*افزارهای جاسوسی كه آفت كاربران رایانه*های خانگی هستند، در این دنیای جایگزین تقریبا ناشناخته*اند. هر چند این نرم*افزار سیستم عامل، خیلی شبیه مایكروسافت است و مانند آن كار می*كند، ولی رایانه*های مجهز به آن به ندرت از كار می*افتند.
این تمام داستان نیست، ولی به لینوكس، دنیای جایگزین سیستم*های عامل كه من در چند ماه گذشته ساكن آنجا بوده*ام، خوش آمدید. ما می*خواهیم از امروز چند هفته*ای را در این دنیا بگذرانیم تا ببینیم برای مردم عادی چه مزایایی دارد.
«لینوكس» چیست؟ آن درست مانند ویندوز یك سیستم عامل است. می*توانید آن را همراه ویندوزتان نصب كنید و رایانه*تان را با هر كدام از سیستم*های عامل به راه بیاندازید، ولی نه با هر دو! یا می*توانید فقط لینوكس را نصب كنید و از ویندوز منصرف شوید.
برنامه*ها باید با لینوكس سازگار باشند، یعنی همانند برنامه*های سازگار با سیستم* عامل «مكینتاش» باید مشخصا برای آن نوشته شده باشند. البته لینوكس تا حدودی با برنامه*های ویندوز سازگاری دارد.
روی هم رفته وقتی یك نرم*افزار تجاری لینوكس می*گیرید، مجموعه*ای كامل از برنامه*ها را دریافت می**كنید كه مشابه برنامه*هایی است كه همراه یك رایانه شخصی جدید به شما می*فروشند: واژه*پرداز، صفحه*بندی، بانك اطلاعات، مرورگر وب، نرم*افزار ایمیل و چندرسانه**ای. حتی اگر نتوانید لینوكس را به اجرای یك برنامه خاص ویندوز متقاعد كنید، آن شاید بتواند با اطلاعات تولید شده، مانند سند واژه پرداز كار كند. نقطه ضعفش زمانی بروز می*یابد كه شما در نهایت بخواهید برنامه*ای با ویندوز اجرا كنید كه معادل لینوكس ندارد.
لینوكس از كجا آمده است؟ بسیاری از انسان*های واقعا با هوش از انحصار مایكروسافت بیزارند. شماری از این عده ویروس*هایی را می*نویسند كه هر روز درباره*شان می*خوانید و آنها می**كوشند هفته*ای یكبار رایانه شما را از كار بیاندازند. گروهی دیگر مدول*ها و برنامه**های لینوكس را می*نویسند و از اینترنت برای سازماندهی و هماهنگی فعالیت*هایشان بهره می*گیرند.
«لینوكس» بیش از هر چیز دیگری كه دنیا تا به امروز دیده، به یك جنبش توده*ای تبدیل شده و هزاران نفر نهایت تلاش خود را به كار می*گیرند تا سلطنت حاكم ویندوز را سرنگون كنند. كلیه برنامه*هایی كه این افراد پدید می*آورند، روی هم رفته رایگان هستند. اگر رایانه باز باشید، می*توانید با «دان*لون» كردن رایگان لینوكس برای چند آخر هفته سرگرم شوید ولی ممكن است سردرد بگیرید. اما می*توانید لینوكس را بخرید و آن برای مبتدی**ها ایده* بدی نیست. شركت*هایی مانند Lindows ، SUSE و Xandros در ازای یكصد دلار یا كمتر یك نسخه رایگان لینوكس را می*گیرند، مجموعه*ای از نرم*افزار به آن می*افزایند و با رفع سایر نقایص اطمینان می*یابند كه همه چیز با همدیگر سازگارند. تجربه من نشان می*دهد نصب محصول نهایی كم دردسرتر از ویندوز خواهد بود.
آیا لینوكس بهتر از ویندوز است؟ بستگی دارد منظورتان از بهتر چیست؟ از دیدگاه یك كاربر، آنها بیشتر شبیه به همدیگرند، نه متفاوت، پس اگر به دنبال تجربه كاربری بهبود یافته*تری هستید، مكینتاش را امتحان كنید، البته به شرط آنكه جرات امتحان كردن را داشته باشید.
كاربرد لینوكس برای كسب و كارها نیز به همین منوال است: آن از لیندوز ارزان*تر* و با ثبات*تر و كار با آن آسان*تر است. كسب و كارها به واسطه لینوكس نه تنها برنامه*های مورد نیاز بلكه كدهای بنیادین آنها را دریافت می*كنند و می*توانند مطابق میل خود تغییر دهند. بی*دلیل نیست شركت*های بزرگ آی*بی*ام، «نوول» و سایر غول*های بزرگ می*كوشند سوار موجی شوند كه ابتدا شركت*های كوچكی مانند «ردهت» به*راه انداختند.
لینوكس برای كاربرد خانگی بیشتر دردسر ایجاد می*كند. درست است كه آن را رایگان به دست می*آورید، ولی ویندوز را نیز كمابیش همراه رایانه*های جدید مجانی می*گیرید. رایانه جدید معمولاً از خدمات پس ازفروش برخوردار است، ولی لینوكس رایگان از این خدمات بهره*مند نیست. در خانه*هایی كه چند رایانه دارند، داشتن یك رایانه با لینوكس عقلانی است و شاید ارزش پرداخت مبلغی برای خریدش را داشته باشد. اگرچه مسائل امنیتی در عالم فرض محتمل هستند، ولی لژیونر هكرها صرفا به لینوكس حمله نمی*كنند.
به عبارت دیگر، وقتی سایر سیستم*ها آلوده می*شوند، لینوكس شما خوش و خرم كار می*كند. بله، گهگاه ناگزیرید باگ*ها را از بین ببرید، ولی رفع آنها به اندازه ویندوز حیاتی نیست. یك كاربر اعلام كرده كه لینوكس در مقایسه با ویندوز حوصله را سر می*برد.
لینوكس می*تواند رایانه*های قدیمی را بهبود بخشد، من توانسته*ام آن را با موفقیت روی یك رایانه قدیمی 450 مگاهرتز سلرون با 256 مگابایت رم نصب كنم و آن واقعا مفید بوده است. ویندوز 98 از آن خیلی كند*تر كار می*كند و بیشتر آسیب می*بیند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا