دلیل استفاده از سیاهی بالا و پایین تصویر

morteza2007

New Member
سوال مهم : چرا در کلیپ ها بالا و پائین تصویر سیاه هست؟ تا جائی که من میدونم دوربین های بتا و دی وی فول تصویر میگیره. چرا ما دوست داریم بالا و پائین تصویر رو سیاه کنیم؟(خودم هم دوست دارم)
 

sorosh_sadr

New Member
سلام
تا جایی که من میدونم تو فیلم های سینمایی برای سایز و اندازه پرده سینما لازمه که در حالت 16:9 تصویر مونتاژ بشه
یعنی برای قشنگی نیست
 

morteza2007

New Member
مشکل بوم

یه جایی خونده بودم که تو سریال های ایرانی بدون دلیل بالا و پائین تصویر را سیاه میکنند. نوشته بود مشکل بوم در صحنه یا تصویر های اضافه باعث میشه اینا بالا و پائین تصویر رو سیاه کنند. مطمئنا سریال ها و کلیپ های غیر وطنی دلیل خاصی برای اینکار دارند. ما هم چون قشنگه اینکارو میکنیم. ولی خدائیش فکر کنیم ملت پول میدن اینچ تلویزیون را بالا ببرن یا پول میدن برن سینما که همه چی رو گنده ببینن،بعدش ما با دست خودمون تو تدوین تقریبا نصف تلویزیون رو سیاه میکنیم. (یه کلیپ از این مزخرفای داخلی دیدم که فقط از یک چهارم تصویر استفاده کرده بود و بقیه اش سیاه بود. فکرشو بکنین همه جا سیاه! بعد وسط تلویزیون یه ذره تصویر داریم!!) خواهشا اگه کسی اطلاعاتی داره خسیس بازی در نیاره بگه چرا بالا و پائین تصویر سیاهه!؟
 

matrix10

New Member
البته سياه شدن بالا يا پايين تصوير به خاطر حالت سينمايي هستش كه دوستمون سروش اشاره كردند. يعني وقتي مي خواهيد كار سينمايي انجام دهيد با اين مشخصه و در تدوين هم براي ايجاد پروژه بايد از 16:9 استفاده كنيد.
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
اصل این کار بخاطر اینکه در دهه 50 استفاده از عدسی آنافورمیک رایج شد. این عدسی ها فیلم و فشرده ضبط می کنند و بعد توی سینما دوباره بازش می کنند ولی ایندفعه یکم بیشتر . اسم این تکنیک سینمااسکوپ است . چون اولا میشه راحت تر سینماهایی با پرده عریض ساخت دوما برای چشم خوشایند تره . درضمن توی دوربین ها هندی کم هم میشه نسبت تصویر 16:9 استفاده کرد (نسبت طول تصویر به عرضش) کرد البته توی بعضی از فیلمهای حرفه ای دیدم که از سینما اسکوپی 1:2 استفاده کردند
 

hamidi691

New Member
بیشتر به خاطر زیبایی و تقلید از فیلمهای سینمایی این کار را میکنند ،چون ترکیب بندی حرفه ای تر و جذاب تری دارد...
 

saeed450

Active Member
ولي به نظر من خيلي وقت ها توي اين فيلم هاي خارجي خيلي مزخرف ميشه ......چون اگه حساب كنيد شما فقط نصف فيلم يا حتي بيشتر را داريد سياه مي بينيد !!!!!!

ولي خب يه ذره كار را حرفه اي مي كنه ..........
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

خیلی وقته می خوام جواب این تاپیک رو بدم ... تازه قسمت شد.
از دوستانی که جواب های فنی رو دادن خیلی ممنونم.
علت اصلی زیبا شدن تصاویری که از اسکوپ (سیاهی بالا و پایین) استفاده می کنن اینه:
درسته که مقداری از کادر، پوشیده می شه و قسمتی از تصویر رو نمی بینیم؛ ولی همین مسله باعث می شه که تصویر اصلی به چشم بیاد. یه جور تضاد بین رنگ های مختلف و روشن (که باعث تشکیل تصویر شدن) با سیاهی مطلق که اون رنگ ها رو محاصره کرده، باعث می شه رنگ ها و تصاویر، برجسته تر به نظر بیان و تصویر، عمق بیشتری پیدا کنه.
از طرفی، همین پوشوندن قسمتی از نمای اصلی و یا چهرهء بازیگر، باعث می شه که بیننده برای درک دقیق تصویر، حریص بشه و دقت بیشتری به خرج بده؛ در نتیجه دقیقاً به تصویر توجه می کنه و سعی می کنه که اون قسمتی از فضا که داخل کادر تصویر نیست، توی ذهنش مجسم کنه. پس این کار کمک می کنه تصویر، قابل درک تر بشه.

التماس دعا
یا علی
 

bijan_zorro

Member
راستش من اطلاعات فني ندارم. اما تصور خودم اينه كه اين ابعاد براي مانيتورهاي ويد اسكرين در نظر گرفته شده و
وقتي تو مانيتورهاي معمولي نمايش داده مي‌شه بالا و پايين صفحه كه خاليه مشكي نشون داده مي‌شه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا