seo.kheiry
New Member
- Google Search Console
کاپوت Google Search Console وب سایت خود را بالا بزنید!
گوگل وبمستر تولز به شما اجازه می دهد میزان دیده شدن (visibility) سایت خود را بهینه کنید و وضعیت ایندکس شدن سایت خود را بررسی نمایید. Google Search Console برای به دست آوردن بسیاری از اطلاعات ضروری پیرامون عملکرد وبسایت شما، نقطه شروع است.
می توانید چند مورد از چیزهایی که با بررسی گوگل وبمستر تولز قادر به پیدا کردن آنها خواهید بود را ببینید:
- پیام هایی که از طرف گوگل می آید (مثلا درباره manual actions گوگل)
- لیست صفحات داخلی و خارجی که به صفحه شما لینک داده اند
- خطاهای سایت
- میزان crawl rate و زمانی که Googlebot به سایت شما دسترسی دارد
- جستجوهای عبارت کلیدی که به سایت شما کمک می کند در صفحه نتایج جستجو (SERPs) دیده شوید.
از این الگو استفاده کنید: وقتی برق خانه شما می رود، اولین چیزی که چک می کنید جعبه فیوز است. به همین ترتیب و به صورت مشابه، وقتی کاهش ترافیک در سایت خود دارید، اولین چیزی که باید چک کنید Search Console است.
- Tracking Code
بنابراین، برای آنکه خود را از دردسر بررسی بخش های پیچیده تر برهانید، قبل از هرچیز tracking code سایت خود را بررسی کنید.
ابتدا اطمینان حاصل کنید که tracking code به خوبی نصب شده است. به بخش tracking code بروید. می توانید این بخش را در آدرس Admin → Tracking Info → Tracking Code پیدا کرده و در بالای صفحه به دنبال کد وضعیت باشید. با این کار می توانید مطمئن شوید که این کد به خوبی کار خودش را انجام می دهد و Google Analytics می تواند به صورت قابل اعتماد داده های شما را بخواند.
اگر متوجه شدید که چیزی اشتباه است، یا می خواهید مطمئن باشید که tracking code به خوبی نصب شده است، به بخش Google’s Analytics Help page مراجعه کنید. در این قسمت می توانید نکاتی در رابطه با حل مشکل بخوانید یا با توسعه دهنده یا مدیر سایت خود ارتباط برقرار کنید.
- تغییرات الگوریتم گوگل
به همین دلیل باید در دنیای سئو، همیشه پا به پای تغییرات پیش روید تا متوجه آپدیت شدن الگوریتم ها باشید یا متوجه شوید زمانی که از آپدیت الگوریتم ها رونمایی می شود باید چکار کنید. بلاگ WordStream منبعی عالی برای آپدیت های سئو است، اما به شما پیشنهاد می کنیم Search Engine Land و Search Engine Roundtable را نیز برای آگاهی از اخبار جدید در زمینه آپدیت ها بررسی کنید. Glenn Gabe از G-Squared Interactive نیز منبعی عالی برای تحلیل علت و تاثیر آپدیت الگورتیم ها است.
از منابع مذکور برای تشخیص طبیعت تغییر الگوریتم استفاده کنید. به دنبال اطلاعاتی از قبیل از زیر باشید:
- گوگل دقیقا چه چیزی را جریمه می کند
- گوگل چرا این تغییرات را ایجاد کرده است
- در برابر این جریمه ها باید چه کار کنیم و چه طور به چشم گوگل خوب باشیم
- از دست دادن لینک ها
اگر مشکوک به از دست دادن لینک های سایت خود هستید، می توانید چک کنید و ببینید آیا شک شما درست است یا خیر. از ابزاری مانند Majestic یا Ahrefs استفاده کنید. این ابزارها، دوتا از بزرگترین شمارندگان لینک در وب برای تشخیص این هستند که آیا شما لینکی را از دست داده اید یا خیر.
با استفاده از این ابزارها، می توانید اطلاعات زیر را پیدا کنید:
- کاهش لینک در کل سایت
- کاهش لینک ممکن در یک صفحه خاص یا گروهی از صفحات
- کاهش لینک بالقوه برای صفحه ای (صفحه A) خاص در سایت شما که این صفحه به صفحه ای دیگر در سایت شما لینک شده است (صفحه B) و صفحه B کاهش بازدید سایت را تجربه کرده است.
- کاهش لینک ممکن در صفحات خارجی که لینک های ورودی به سایت شما یا صفحه خاصی از سایت شما دارند.
اول، می توانید با سایت هایی که بک لینک های شما را حذف کرده اند ارتباط برقرار کنید. حتی اگر ارتباط خاصی با مدیران این سایت ها ندارید ممکن است اگر به این افراد ایمیل بزنید، مشکل کاهش ترافیک خود را مطرح کنید و از آنها بخواهید لینک های ورود به سایت شما را بازگردانند، درخواست شما را قبول کنند.
استراتژی دیگری که می توانید دنبال کنید این است که عملیات لینک سازی خود را مجدد انجام دهید. این استراتژی شامل کارهایی است از قبیل:
- نوشتن پست مهمان در سایت هایی که چگالی دامنه (domain authority) بالایی دارند
- افزایش فعالیت ها در راستای اینفلوئنسر مارکتینگ جهت دریافت لینک از بلاگ یا شبکه اجتماعی اینفلوئنسرهای حوزه کاری
- افزایش بازاریابی شبکه های اجتماعی برای آنکه کاربران بیشتری مطالب شما را به اشتراک بگذارند و به این ترتیب بتوانید از افرادی که در شبکه های اجتماعی درباره محتوای شما صحبت می کنند، بک لینک های بیشتری بگیرید.
- مشکلات طراحی مجدد و یا انتقال سایت
برای مثال، سرعت بارگزاری صفحات سایت و داشتن سایتی پر سرعت این روزها دارای اهمیت روز افزون است. گوگل هم موافق است که سرعت صفحه یکی از فاکتورهای رنک دهی برای موبایل است. بنابراین تعجبی نیست که این فاکتور ضروری است و سایت کند تر، ترافیک و رنک و رتبه پایین تری نیز دارد.
اگر اخیرا طراحی مجدد یا انتقال وبسایت انجام داده اید و باعث شده است سایت شما به خصوص در دستگاه های موبایل دیرتر بارگذاری شود، این مشکل می تواند گریبان گیر شما شود. حتی اگر پول زیادی برای رفع این مشکل بپردازید هم به خوبی ارزش این را دارد که ترافیک و رنک و رتبه سایت خود را از دست ندهید.
طراحی مجدد و انتقال سایت به خودی خود می توانند موجب به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی شوند. برخی مواردی که در اثر انتقال ضعیف سایت همیشه می توانند مشکل ساز شوند عبارت اند از:
- مشکلات قطع شدن سرویس
- اجرای اشتباه ریدایرکت
- از دست دادن محتوا یا متادیتا
- لینک ها و تصاویر شکسته
- از دست دادن لینک های داخلی
- تغییرات معماری اطلاعات
- تولید محتوای باکیفیت
به علاوه، همه ما از مطالعات کلاسیکی که همبستگی میان محتوای طولانی تر و رنک و رتبه های بالاتر در صفحه نتایج (SERP) را نشان می دهند آگاه هستیم.
واضح است که گوگل محتوای بی کیفیت را جریمه کرده و محتوای باکیفیت را تشویق می کند. اما این سوال پیش می آید که، اصلا به چه محتوایی محتوای باکیفیت گفته می شود؟
محتوای خود را با انجام کارهای زیر، به یک محتوای عالی تبدیل کنید:
- از فهرست خارج کردن (Deindexing)، حذف کردن یا ارتقاء صفحات دروازه ای (Doorway Pages) یا صفحاتی که به صورت دینامیک تولید شده اند و بازدید ارگانیک زیادی نمی گیرند
- تلاش برای ساخت محتوای طولانی تر (بیش از 2000 کلمه یا بیشتر در هر مقاله)
- استفاده از تصاویر باکیفیت در محتوا
- پاسخ به سوال مشتریان آینده با محتوای آموزشی عمیق و دقیق
- حداقل کردن تبلیغات و Pop Up هایی که به تجربه کاربری آسیب می زند
- طراحی محیط های کاربری خوانا که به سادگی قابلیت Navigation داشته باشد
اگر تا به حال کاهش ترافیک ارگانیک را تجربه کرده اید، با هم همدردیم. این مسئله می تواند ترسناک باشد چون کاهش بازدید سایت به معنای کاهش دیده شدن (Visibility)، تبدیل های کمتر و درآمد کمتر است. حتما می توانید تصور کنید چقدر دردناک است که وقتی تلاش زیادی برای بهینه سازی وبسایت خود کرده اید، ناگهان همه چیز در هم بشکند.
با این که ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسد، بهترین کاری که می توانید در چنین شرایطی انجام دهید این است که کنترل شرایط را به دست گرفته و عصبی نشوید. در عوض، نفسی عمیق بکشید و به آرامی به دلایل مختلف و ممکن این کاهش بازدید فکر کنید.
شاید اگر به صورت استراتژیک پروسه محدود کرده چک لیست خود را شروع کرده باشید و در صدد حل مشکل برآیید، بتوانید به سادگی آن را تشخیص داده و حل کنید. امیدوارم از این مطلب استفاده لازم را ببرید.