دستیابی به خودباوری با تقویت نقاط قوت

vistamag

New Member
دستیابی به عزت نفس و رسیدن به خودباوری مسیری است که در طی آن باید نکات و راز های مختلفی را بیاموزید و همه آن ها را با تمرین و تکرار در ذهن خود ثبت کنید. رسیدن به باور خود و پذیرش و راضی بودن از ماهیت وجودی یکی از کارهای روانشناسی است که اگرچه مسیر دشواری دارد اما به آسانی قابل دستیابی است.
تمرکز بر روی نقاط مثبت شخصیت و تقویت نقاط قوت خودتان یکی از کارهایی است که می تواند شما را در رسیدن به این باور و کسب عزت نفس یاری کند. البته برای تقویت نقاط قوت هم لازم نکات بسیاری را در نظر داشته باشید و حتما تمرین هایی را به طور مداوم دنبال کنید.
%D8%B1%D8%B4%D8%AF_%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C_%D9%88_%D8%B9%D8%B2%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%B3.jpg
تمرین تقویت نقاط قوت
یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت نقاط قوت در روانشناسی این است که روزی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و هر بار که در روز خودتان را به هر بهانه‌ای در آینه می‌بینید آن نقطه قوت را در خودتان تحسین کنید. مثلا اگر یکی از نقاط قوت شما مهربان بودن شماست، یک روز تمام هر بار که خود را در آینه می‌بینید، به چشمان خودتان نگاه کنید و بگویید: ” چقدر مهربان بودنت را دوست دارم.”

شاید این کار روانشناسی از نظر خیلی از شما کار عادی به نظر نرسد، اما آیا اینکه ما به صورت پنهان یا آشکار سال‌های سال خودمان را به خاطر نقاط ضعف خود سرزنش کردیم عادی بوده است؟ علاوه بر این این کار چه تغییری در زندگی ما ایجاد کرد؟

شاید این تغییر، ارزش این را داشته باشد که امتحانش کنیم. ناگفته نماند که این تمرین و توجه برای تقویت نقاط قوت ، هیچ ارتباطی با خودبینی ندارد بلکه به نوعی از استعدادهای بالقوه خود استقبال می‌کنیم تا بتوانیم آن‌ها را به فعل تبدیل کنیم و به خودباوری برسیم. علاوه بر این وقتی که ما می‌توانیم ویژگی‌های درون خودمان را واضح و شفاف ببینیم، آن موقع است که می‌توانیم به حقیقت وجود این خصلت‌ها در اطرافیانمان هم پی ببریم چون حالا آن‌ها را به طور واضح می‌شناسیم و این یعنی آغاز سفر دوستی!

برای دنبال کردن این تمرین روانشناسی می‌توانید اسم این هفته خود را بگذارید “هفته مچ‌گیری مثبت” یعنی وقتی که کاری را درست انجام می‌دهید، از خودتان مچ‌گیری مثبت داشته باشید. این هفته خودتان را مهمان کوچک‌ترین پیروزی‌ها کنید و برای هر چیز کوچکی که می‌توان نشانی از موفقیت را در آن دید جشن بگیرید.
%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA_%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7_%D9%82%D9%88%D8%AA.jpg
نکته مهم تمرین تقویت نقاط قوت
وقتی صحبت از این می‌شود که یکی از حسن‌های خود را انتخاب کنید، اغلب سراغ آن نقطه قوتی می‌رویم که می‌شود به همراه کلمه “خیلی” به کار ببریم. یعنی فکر می‌کنیم که اگر “خیلی” از چیزی نباشیم دیگر آن نقطه قوت، حسن محسوب نمی‌شود. غافل از اینکه همان کلمه “خیلی” مشکل شماست، اینکه ما بتوانیم مهربانی را درک کنیم، از مهربانی دیگران لذت ببریم و بتوانیم به موقع مهربان باشیم، یک حسن است و حتما تکرار آن حس بهتری را به ما هدیه می‌دهد

برای افزایش عزت نفس، با این تمرین‌های تقویت نقاط قوت متوجه می‌شوید که چطور حتی از حسن‌ها و نقاط قوت خودتان هم با توقعات بیجا، عیب و ایراد می‌سازید و آن را به اطرافیان خود هم انتقال می‌دهید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا