دستگاه شوک قلب چیست؟

healthybody123

New Member
دستگاه الکتروشوک قلب یا دفیبریلاتور دستگاهی است برای نجات جان کسی که دچار ایست قلبی شده است. در موقعیت های بحرانی، دانستن نحوه استفاده از این دستگاه می تواند جان یک انسان را نجات دهد. دستگاه های الکتروشوک را در مکان های عمومی متعددی همچون ایستگاه های قطار تا مراکز تفریحی می توان یافت. دانستن نحوه استفاده از دفیبریلاتور عملکرد افراد را در شرایط پر استرس بهتر می کند. جهت ارائه اعتماد به نفس بیشتر در استفاده از دستگاه الکتروشوک در موقعیت های بحرانی راهنمای کوتاهی از دانستنی های لازم را در ادامه آورده ایم.
1.jpg

دستگاه الکتروشوک قلب چیست؟​

الکتروشوک قلب دستگاهی است که شوک های الکتریکی پر انرژی را به قلب می رساند. فرایند شوک دادن با نام دفیبریلاسیون شناخته می شود. هدف این شوک ها بازگرداندن قلب به وضعیت عملکردی طبیعی خود پس از یک ایست قلبی است.

چه زمانی باید از دستگاه الکتروشوک قلب استفاده کرد؟​

در صورتی که فردی علائم ایست قلبی را نشان می دهد، می توان جهت بازگرداندن ریتم قلب او به حالت طبیعی از دستگاه الکتروشوک استفاده کرد. ایست قلبی به زمانی گفته می شود که قلب به دلیل وجود یک مشکل در پیام های الکتریکی خود به صورت ناگهانی از پمپاژ کردن خون به سرتاسر بدن باز می ایستد. در صورتی که قلب از پمپاژ خون به دیگر اندام های بدن بماند، مغز دچار کمبود اکسیژن شده، فرد هوشیاری خود را از دست داده و تنفس او قطع می شود. ایست قلبی یک اورژانس پزشکی به شمار رفته و در صورت عدم اقدام فوری می تواند مرگ بار باشد.
اگر فردی دچار ایست قلبی شود، هوشیاری خود را از دست داده، به محرک های محیطی پاسخ نداده و تنفس او قطع یا غیر طبیعی خواهد شد. در صورت که فردی را در چنین وضعیتی مشاهده کردید، با زنگ زدن به اورژانس 115 و شروع بلافاصله احیای قلبی ریوی می توانید احتمال زنده ماندن او را بیشتر کنید. در این موقعیت، در صورت وجود دستگاه الکتروشوک باید از آن استفاده کرد. دستگاه های موجود در مکان های عمومی معمولا از نوع الکتروشوک اتوماتیک خارجی (AED) هستند. این موارد به گونه ای طراحی شده اند که به مهارت اندکی نیاز دارند.
منبع: https://ghalbe-salamat.com/1345
 

جدیدترین ارسال ها

بالا