با سلام به آقا حسام عزیز :
بنده تازه تایپیک شمارو دیدم ، البته دوستان کهنه کار دیگه هم حتماً راهنمایی می کنن ؛ شما بهتره قبل از ورود به بحث UV Layout و پنجره UV Texture Editor یه آشنایی با پنجره Hypershade و پارامترهای اون مخصوصاً منوی 2D Texturesداشته باشید چون در آنجاست که مواد اولیه ساخته شده و تکسچر و ... به آبجکت ها اعمال می شه ، وقتی از منوی Surface یه نوع سایه زن ( Shader ) رو انتخاب کردین ، از منوی 2D Textures یکی از گزینه ها رو انتخاب کنین اگه میخواین تصویر جداگانه ای از هارد خودتون رو به موضوع در صحنه اعمال کنین باید از منوی 2D Textures گزینه File رو انتخاب کنین ، گزینه انتخابی رو به سایه زن نسبت داده و اونو به ابجکت موجود در صحنه اعمال کنین با دابل کلیک روی آیکن File در پنجره Work Area پنجره Attribute Editor باز می شه که با کلیک روی سر برگ Place 2d Texture می تونین پارامترها و گزینه های تعیین موضع ، جابجایی و ... تصویر در روی موضوع در صحنه رو داشته باشین . حال می رسیم به مورد UV Layout در مایا : که باید بمنظور بهره گیری از این قابلیت موضوعات صحنه یا از جنس چند ضلعی Polygon باشن و یا تبدیل به اون بشن ؛ وقتی مپ و تصویر رو به موضوع اعمال کردین برای تنظیم تصویر در روی موضوع از سربرگ Create UVs یکی از گزینه های Mapping رو انتخاب کنین که البته بستگی تمام به نوع موضوع در صحنه داره : Sphere , Cube, Cylinder و ... حال پنجره UV Texture Editor رو باز کنین : Window - UV Texture Editor ، در این پنجره روی موضوع کلیک راست کرده و گزینه UV رو انتخاب کنین : به زبان ساده UVها نقاطی هستن که محل تصویر در روی موضوع رو تعیین می کنن ، با نگهداشتن کلید CTRl در روی صفحه کلید و کلیک راست دوباره گزینه TO Shell رو انتخاب کنین : همه نقاط UV انتخاب می شن . با جابجایی این نقاط می تونین شاهد تغییر تصویر در روی موضوع صحنه باشین .
فعلا تا اینجا ،.