دریافت تلویزیون بر روی موبایل؟

mehdinasiri

پارس لند گروپ
سلام.چند روز بحث داغ دریافت کانالهای Tv بر روی موبایل ها داغ هست.از دوستان کسی تونسته این کار رو انجام بده؟ چه گوشی هایی ساپورت میکنند؟
دو خبر زیر رو از سایر سایتها گرفتم اما چیز خاصی دستگیرم نشد.



------------------------------------------------------------------------------------------------

- آغاز پخش برنامه‌هاي تلويزيون روي «تلفن همراه» در تهران

با راه‌اندازي سيستم ارسال سيگنال ديجيتال براي گيرنده‌هاي متحرك، شهروندان تهراني مي‌توانند شبكه‌هاي مختلف ملي و برخي شبكه‌هاي فراملي جمهوري اسلامي ايران را روي گيرنده‌هاي متحرك در داخل خودرو و يا گوشي‌هاي تلفن همراه دريافت كنند.

روابط عمومي صدا وسيما اعلام كرد: مهندس ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما در مراسم افتتاح اين پروژه جديد رسانه ملي گفت: با راه‌اندازي سيستم ارسال سيگنال ديجيتال براي گيرنده‌هاي متحرك، شهروندان تهراني مي‌توانند شبكه‌هاي مختلف ملي و برخي شبكه‌هاي فراملي جمهوري اسلامي ايران را روي گيرنده‌هاي متحرك در داخل خودرو و يا گوشي‌هاي تلفن همراه دريافت كنند.
وي افزود: در حال حاضر شبكه‌هاي تلويزيوني يك الي چهار، شبكه تهران، قرآن، خبر، العالم، پرس تي‌وي، شبكه استاني آذربايجان غربي و چهار شبكه راديويي پيام، قرآن، جوان و راديو ايران در تهران روي تلفن همراه قابل دريافت است. رئيس سازمان صدا و سيما خاطرنشان كرد: در حال حاضر و در مرحله نخست اجراي اين طرح 10شبكه تلويزيوني و 4 شبكه راديويي با به‌كارگيري فرستنده پرقدرت ديجيتال در تمامي نقاط تهران توسط گيرنده‌هاي متحرك قابل دريافت است. مهندس ضرغامي با اشاره به تفاوت اين سيستم با سيستم دريافت آنالوگ كه پيش از اين تعداد محدودي از انواع گوشي‌هاي تلفن همراه به آن مجهز بوده‌اند، گفت: تنوع و كيفيت دريافت تصاوير ديجيتال روي سيستم جديد با تصاوير آنالوگ بسيار متفاوت است. وي همچنين با اشاره به تلاش سازمان
صدا و سيما براي فراهم كردن امكان پخش سيگنال ديجيتال روي گيرنده‌هاي ثابت گفت: فعاليت آزمايشي اين پروژه هم در تهران آغاز شده است. ضرغامي افزود: در آينده نزديك با تكميل پروژه‌هاي ارسالي ديجيتال تصوير و صدا مي‌توانيم تعداد معتنابهي از شبكه‌هاي مختلف را با كيفيت خوب و قابل دسترسي بالا در كشور فراهم كنيم. ضرغامي ابراز اميدواري كرد: سال آينده سيستم پخش ديجيتال در برخي شهرهاي كشور هم به مرحله افتتاح آزمايشي برسد و در نهايت تعداد شبكه‌هاي بيشتري با كيفيت خوب در دسترس مخاطبان قرار گيرد. برنامه‌هاي موجود روي فرستنده ويژه گيرنده‌هاي متحرك كه روي كانال UHF-31 پخش مي‌شود در حال حاضر فقط توسط گوشي‌هاي تلفن همراه خاص با توانايي دريافت تصاوير ديجيتال DVB-H قابل دريافت است.


-------------------------------------------------------------------------------------------

- چند روز است که خبر هایی مبنی بر اینکه موبایل دار ها در تهران می توانند تلویزیون را روی موبایل خود دریافت کنند از طرف مخابرات منتشر شده است . اما به همین راحتی ها هم که فکر می کنید نیست !
به گفته ی مسئولین این سیستم به صورت آزمایشی در تهران فعال شده و در حال حاضر قابل دسترس است . اما ابهامات زیادی در مورد این خبر برای مردم ایجاد شده است .

1- چه طور می توان از این سیستم استفاده کرد ؟
اولین چیزی که ذهن انسان را مشغول می کند گوشی های تلوزیون دار مثل : TV Mobile و NEC است که اتفاقا مطلبی نیز در اینجا در مورد این گوشی ها نوشته ام .اما این گوشی ها بدون نیاز به هیچ امکانی از طرف مخابرات تلوزیون را دریافت می کنند زیرا سیستم TV Tuner دارند و به صورت آنالوگ شبک ها را دریافت می کنند ، پس این گوشی ها از این قاعده مستثنی هستند . در خبرهای اعلام شده از پخش دیجیتالی شبکه ها نام برده شده است ، برای دریافت شبکه ها به صورت دیجیتال امکانات زیادی از طرف مخابرات ، صدا و سیما و گوشی شخص نیاز است .
2- چه گوشی هایی این قابلیت را دارند ؟
گوشی های کمی این قابلیت را پشتیبانی می کنند ، به عنوان مثال گوشی های Nokia n92 و برخی از مدل های ساژم این قابلیت ، یعنی دریافت دیجیتالی شبکه های تلوزیونی را دارند، زیرا دریافت دیتای دیجیتال نیازمند قطعه ای کوچک به نام DVB است . البته بی شک یک نرم افزار نیز برای مدیریت این قطعه وجود دارد .
DVB چیست ؟قطعه ای که دریافت دیتای دیجیتال را امکان پذیر می کند (البته این توضیح ساده ای است)، دی وی بی مختص به موبایل نیست و کاربردها و انواع گوناگونی دارند ، در کنار ماهواره هایی که قرار است به کامپیوتر وصل شوند نیز قطعه ای به این نام و قابلیت وجود دارد ، این قطعه روی کارت PCI مادربود می نشیند .موبایل نیز باید این چنین قطعه ای را البته در اندازه کوچک تر داشته باشد تا دیتای دیجیتال را تشخیص دهد و آنرا برای شخص قابل مشاهده سازد . تعداد خیلی کمی از گوشی های رایج در دست مردم ایران این قابلیت را دارند ، پس زیاد امیدوارد نباشید ! البته قرار است نام تمام گوشی هایی که این قابلیت را دارند به زودی منتشر شود .
3- آیا هزینه ای برای افراد دارد یا خیر ؟
طبق خبر های اعلام شده و بررسی چند فروم و پرسش متوجه شدم که هزینه ی آبونمان برای این سرویس مبلغی در حدود 5000 تومان است و برای مشاهده ی هر شبکه نیز مبلغی جدا به آن اضافه خواهد شد . آیا شما حاضرید این مقدار زا بپرازید ؟ البته اگر گوشیتان قابلیتش را داشته باشد !
باید ها ونباید ها : .وقتی شرکت مخابرات هنوز سرویس های ضروری را راه اندازی نکرده است به فکر پخش دیجیتالی تلویزیون روی موبایل است ، این سرویس در جای خود بسیار خوب است ولی وقتی هنوز ما به سرویس های مهم تری مثل : MMS,VMS,GPRS نیازمند هستیم ، راه اندازی پخش تلویزیون روی موبابل ضرورتی ندارد، اولویت با این سرویس نیست ! اگر مخابرات دنبال فناوری و پیشرفت است باید به فکر سرویس های مهم تری باشد .
 

Shouli

Active Member
سلام :
یه گوشی هایی چند ماه پیش دیدم, میشد کانالهای یک دو سه ایران رو ببینی !
280 تومن قیمتش بود ...
 

1p30

Member
نه اونها
می گن رو گوشی های معمولی هم میشه مثلا 6300 دیروز هم اخبار علام کرد ولی چیزی نه فهمیدم من
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
بله یکسری گوشی چینی تو بازار هست که تیونر داره و از قدیم میگرفت.تازگیها اعلام کردن که گوشی های عادی Tv میگیرن! ما که هنوز ندیدیم
 

arashonline

Well-Known Member
مدل های گوشیی که سیستم DVB-h رو ساپورت کنن محدود هستن و گوشی های چینی رو بعید میدونم این سیستم رو داشته باشن چون اونا از تیونر و از سیستم آنالوگ استفاده میکنن !
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
بله دقیقا همین تور هست.گوشی های چینی تیونر دارن و آنالوگ.سیستم Digital Video BroadCasting یا همون DVB گوشی های کمی باید داشته باشن.
دوستان اگر کسی لیست این مدل گوشی ها رو داشت همین جا بده تا استفاده شه
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
دوست عزيز من خودم قبلا گوشي چيني داشتم و براي خيلي از دوستان هم تهيه كردم

در قسمت تلويزيون گوشي هاي چيني 2 گزينه براي انتخاب وجود دارد :
1- Analog - در بعضي هاي هم : Cable Antenna
2- ا DVB-H - كه اگر انتخاب مي كرديم هيچ چيزي به نمايش در نمي آمد ( البته بعد از جستجوي كانال )

كه تا ديروز ما تنظيم رو روي گزينه اول ( يعني آنالوگ ) تنظيم مي كرديم . و از امروز كه بايد DVB-H هم فعال شده باشه

نكته : بعد تنها گوشي نوكيائي كه اين قابليت رو داشته باشه Nokia-N77 است .

خیلی مطلب جالبی بود.نمی دونستم.استفاده کردیم.
در نتیجه کیفیت بد این گوشی از این به بعد مثل ماهواره صاف خواهد بود
نتیجه اخلاقی: زنده باد چین!
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
شما گوشی رو دیروز خریدی؟ اگر خریدی این قابلیت جدید رو تست کردی؟
 

EMIRATES

Active Member
بعضی از موبایل ها هم هستن که با نصب برنامه میشه تلویزیون رو روی اون ها دید. مثلا
نرم افزار دریافت تلویزیون از طریق Gprs برای Uiq3
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
بعضی از موبایل ها هم هستن که با نصب برنامه میشه تلویزیون رو روی اون ها دید. مثلا
نرم افزار دریافت تلویزیون از طریق Gprs برای Uiq3

از طریق Gprs برای Uiq3 باید سرویس DATA ی گوشی فعال باشه تا کار کنه.درسته؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا