افزونه 1 درمورد مشکل Gamma/LUT در مکس

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
سلام دوستان
درمورد گاما و همینطور ذخیره کردن رندر ها و همینطور موضوع حذف Output Gamma از مکس 2014 عده ی زیادی به مشکل یرخورد کردن، من درمورد این یک سری تست انجام دادم و نتایجی گرفتم و گفتم به دوستان هم بگم، در اصل نتیجه ی شخصیه و اگر درست نیست میتونید همینجا بگید.

وقتی در بخش تنظیمات Gamma/LUT مکس 2014 گزینه ی Enable Gamma/LUT correction فعال باشه مکس بطور خودکار گامای خروجی رو برحسب مقدار تعیین شده مشخص میکنه، توی ورژن های قبلی این امکان بود که بشه Output Gamma رو روی 1 گذاشت و اینجا حذف شده، از نظر من کاملا منطقیه چون وقتی توی محیط مکس با گامای 2.2کار کنیم و با 1 خروجی بگیریم پس چه لزومی به فعال کردن این گزینه و قرار دادن اون روی 2.2 وجود داره؟
این رو من تست کردم و نتیجه ی غیر فعال بودن Gamma/LUT Correction و Overide کردن گامای 1 دقیقا یکی بود.

اگر از فریم بافر خود مکس استفاده بشه میشه تفاوت فعال بودن این گزینه رو با حالت غیر فعال دید، اما در فریم بافر وی ری باید گزینه ی SRGB فعال بشه تا نتیجه به شکل خروجی فریم بافر مکس درحالت گاما 2.2 دیده بشه.
البته در متریال ها و ویوپورت و پالت رنگ ها میشه تاثیر گامای 2.2 رو دید اما درآخر با ذخیره کردن تصویر با گامای 1 تاثیر گاما روی رندر هیچ نتیجه ای نداره.

اگر دوستان توجیه بهتری برای استفاده از گامای 2.2 در Gamma/LUT دارن ذکر کنن تا به نتیجه ی بهتری برسیم.
ضمنا دو راه حل برای کسایی که تمایل به استفاده از گامای 2.2 و خروجی 1 دارن
1: استفاده از گزینه ی Overide
2: استفاده از کد زیر:
کد:
fileOutGamma=1.0
 

Mehran coyote

Well-Known Member
ممنون حامد عزیز خیلی ها این مشکلو دارن حتی کسایی که چند سال با مکس کار کردن
اطلاعاتی که دادی درسته و ممنون
 
آخرین ویرایش:

madmaster_3d

Well-Known Member
سلام.
خوب راه حل اولت یعنی اینکه با گاما 1 و بدون فریم بافر خروجی بگیریم و خودمون موقع سیو کردن اوراید کنیم. که به نظرم خوب نیست
راه حل دومت؟ این کد رو کجا باید واردش کرد؟ من تو بحث های خارجی دیدم تو یک از فولدر های مکس میرن و اونجا این رو می کنن. تو منظورت همون هستش باران جان؟

نمیدونم این رو میدونی یا نه. ولی برای گرفتن خروجی بهتر باید گامای خروجی رو تو مکس 1 گزاشت و تو وری 2.2
حالا با این گندی که مکس زده همه توش موندن. تو فرومهای خارجی این بحث هست
من نمیدونم چرا این کارو کردن

حالا کلا نظرت چیه باران جان؟
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
اورراید رو موقع سیو کردن از Vray FB میگیریم و تنظیمات گامای مکس روی 2.2 هست (همون کاری که اکثرا انجام میدن)

بحث اصلی Gamma/LUT خود مکس هست اگرنه گامای وی ری درکل روی 2.2 هست. من گامای مکس رو روی 1 میذارم و با این کار هم ویوپورت و هم خروجی نهایی چه در VRay FB و چه در FB خود مکس کاملا یکیه و موقع ذخیره تصویر هم هیچ مشکلی ندارم.
اگر به متن توجه کنی گفتم این مشکل نیست و کاملا منطقیه که اتودسک این گزینه رو حذف کرده چون ما گاما رو روی 2.2 میذاریم و درآخر رندر رو با 1 ذخیره میکنیم که انگار گاما رو فقط بخاطر Viewport و متریال ادیتور روی 2.2 گذاشتیم.

اون یک مکس اسکریپت ساده هست میشه هرکاری باهاش کرد.
 

madmaster_3d

Well-Known Member
من که نمیفهمم چی میگی
من این رو میدونم که همه ( خارجی ها ) گامای خود مکس برای متریال اینها و ورودی رو 2.2 میزارن. و گامای خروجی مکس رو 1 میزارن. و بعد تو وری گاما رو 2.2 میزارن
اینجا از فریم بافر هم استفاده نشده
حالا مکس اومده کلا گاماش رو 2.2 گزاشته.من یک تستی الان کردم. دیدیم اگر گامای وری 2.2 بزارم و از فریم بافر هم استفاده کنم. درسته خود وری بافر هم یک گاما 2.2 داره. ولی وقتی سیو می کنیم عکس رو. نتیجه خودکار فقط با یک گامای 2.2 سیو میشه و به نظر درست میاد
شاید به خاطر سرویس پک 3 باشه که نصب کردم
من الان گیچ شدم
 

madmaster_3d

Well-Known Member
خوب من یک تستی کردم الان. هم با فریم بافر و هم بدون فریم بافر و دیدی که mode داره که خودش 3 حالت هستش
no applying anything
color mapping & gamma
color mapping only
چه با فریم بافر و چه یدون فریم بافر. وفتی شما کار رو روی حالت color mapping & gamma نتیجه رو سیو می کنید نتیجه یکسان هستش و میشه گفت با تکسچر یا متریالمون خروجی یکی هستش ( گاما کرروکشن 2.2 هستش تو وری )
ولی توی اون 2 حالت دیگه گاما 1 سیو میشن

البته من دارم از حالت سیو automatic استفاده می کنم. یعنی از اوراید استفاده نکردم

من که قاطی کردم. ولی نتیجه به نظر مشکلی نداره. فقط اون قضیه که من گفتم باز سرجاش هست
یک سایتی بود آموزش وری بود بعد اون تو توضیح داده بود که بهترین خروجی این هستش که گاما تو خود وری 2.2 باشه و تو مکس 1
حالا من دیگه قاطی کردم. انشالا که همین کاری که داریم می کنیم درسته لول
اخه مکس مرض داشتی
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
اصلا نیازی به گاما مکس نیست ، منم با مستر موافقم color mapping & gamma خیلی نتیجه شفاف تری میده و اینکه یک چیزی ، شما دقت کنید ویری اگه یک نقطه سفید باشه سرعت کم میشه ، ولی اگه شما با color mapping & gamma رندر کنید سرعت خیلی بالا تر میشه .
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
درصورتی که شما Mode رو روی Color mapping and alpha بذارید گامای مکس مهمه، چون گامای مکس روی ویوپورت و متریال ادیتور و پالت رنگ ها تاثیر داره و در صورت غیر فعال بودنش رنگ ها توی محیط مکس با رندر خیلی متفاوته (این دلیل همون خارجی هاست که آقا مستر میگه :) )

موضوع یکم گیج کننده شده ولی درکل با حذف Output Gamma مشکلی بوجود نیومده.
 
آخرین ویرایش:

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

قبل از پرداختن به نحوه اعمال گاما به روش درست می بایست چند مطلب رو خدمتت شما عرض کنم

1- تنظیمات پیش فرض Max در مورد Gamma LUT هیچ ارتباطی به تصویر نهایی نداره و صرفا جهت هماهنگی رنگی
بین تصاویر ورودی به Max و Material editor و Viewport و نهایتا Color picker موجود در Max با رندرهای vray در صورت
استفاده از Gamma 2.2 در تنظیمات رندر و یا سیستم Automatic اعمال گاما در هنگام ذخیره سازی تصویر نهایی در نظر گرفته شده.

2- مفهوم Color mapping هرچند ارتباط تنگاتنگی با بحث گاما داره اما موضوع مستقلی از گاما به حساب میاد.
بصورت مختصر Color mapping بازه روشنایی و میزان اشباع رنگی رو در مورد تصاویر با دامنه HDR در فاز GI ساماندهی میکنه به این معنی که
تصاویر تولید شده در max+Vray دارای نقاط روشنی فراتر از رنگ سفید هستند که در سیستم رنگی 8Bit بصورت سفید دیده میشوند اما در سیستم رنگی Float
دارای ارزش نوری بالاتری هستند.
به عنوان مثال اگر از نورهای Vray با میزان روشنایی بالا استفاده کنیم میتوانیم در Vray Frame buffer روی تصویر منبع نور راست کلیک کنیم
و مقادیر Float را که بیش از عدد 1 یعنی بالاتر از رنگ سفید وجود دارند مشاهده کنیم
وظیفه Color mapping بصورت پیش فرض در max2014+vray2.4 کم یا زیاد کردن فاصله نقاط تیره و روشن تصویر بر مبنای توضیحات بالا در هنگام محاسبات GI هست.
به اینصورت که هنگامیکه GI Engine های Vray قصد محاسبه نورها Indirect رو دارند Vray بصورت موقت گاما 2.2 به تصویر اعمال میکنه تا midtone یا همون روشنایی های میانه کمی
روشن تر محاسبه بشوند و کنتراست موجود میان نقاط تیره و روشن تصویر کمتر بشه تا جلوی خطاهای احتمالی GI Engine ها از بین بره و ضمنا به هین دلیل فاز محاسباتی GI هم سریعتر
محاسبه میشه، اما بعد از محاسبات GI مجددا گاما به مقدار 1 برمیگرده و سپس رندر نهایی صورت میگیره، و نهایتا تصویری که مشاهده میشه دارای اختلاف نوری زیاد مابین نقاط روشن و تیره
خواهد بود و در صورتی که بخواهید تصویر را در محیط کاری Linear workflow مشاهده کنید می بایست از گزینه sRGB در Vray Frame buffer استفاده کنید زیرا بصورت پیش فرض به هنگام ذخیره سازی
تصویر گاما 2.2 بر روی تصویر اعمال خواهد شد و به هین دلیل اگر گزینه sRGB را که صرفا جهت نمایش گاما 2.2 است روشن نکنید تصویر Vray frame buffer تیره تر از تصویر ذخیره شده نهایی خواهد بود

3- هر دوحالت روشن کردن sRGB و گاما 2.2 بصورت Automatic در هنگام ذخیره سازی پس از فاز رندر و بصورت یک اصلاح کننده تصویری اعمال میشوند، دقیقا مثل آنکه شما از طریق نرم افزار فتوشاپ
و یاافترافکت میزان گامای یک تصویر را تغییر دهید، با این کار شما این اثر را بر روی پیکسل های تصویر اعمال نموده اید در حالیکه Vray تصاویر را در واحدهای کوچکتر یعنی Subpixel محاسبه میکنه.

اگر کمی گیج کننده بود منو ببخشید اما حالا

**** روش صحیح اعمال گاما******

1- در قسمت مربوط به Color mapping از گزینه Type: Reinhard استفاده کنید
2- مقدار Burn رو 0.5 قرار بدید
3- از گزینه Color mapping and gamma بجای Colormapping only استفاده کنید
4- دیگه نیازی به روشن کردن sRGB نیست
5- هنگامیکه میخواهید تصویر رو ذخیره کنید از گزینه Override استفاده کنید و مقدار گاما رو 1 قرار بدید تا مجددا Gamma correction 2.2 روی تصویر اعمال نشه
چون قبلا یکبار در زمان رندر این کار رو انجام دادیم و مزیت این روش اینه که Gamma در فاز رندر اعمال شده و نه بعد از اون و به این ترتیب Subpixel ها هم از مزایای اصلاح
gamma بهره مند شده اند.

امیدوارم این مطالب مفید بوده باشه
اگر سوال دیگه ای در این مورد بود پایین همین پست مطرح کنید تا در اولین فرصت( به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات) به شما عزیزان پاسخ مناسب رو ارائه کنم.
موفق باشید
 

20مهدی

Member
با سلام
آقای LinkinForEver با عرض پوزش شما گفتید از گامای کالور مپینگ استفاده کنیم نتیجه کار شفاف تر میشه باید گاما رو چه عددی باشه؟؟؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
 

yosra2

New Member
سلام دوستان من مشکلم اینه که وقتی رندر رو با فریم بافر میگیرم تصویری که نشون داده میشه با کیفیت عالی هست ولی وقتی عکس رو ذخیره میکنم خیلی روشن و بی کیفیت میشه ...فکر میکنم مربوط به همین مواردی باشه که گفتید .من راه حل آخر رو انجام دادم ولی باز هم به نتیجه نرسیدم ...تروخدا کمکم کنید
 

yosra2

New Member
ترو خدا بگید دقیقا چه تنظیماتی رو باید انجام بدم که کیفیت عکس هام مثل ورژن های قبل مکس بشه :cry:
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
1 - دوست عزیز اسپم نکنید .
2 -توضیحات کامل بوده ، با دقت بخونید .
3 - اون عکس در محید RGB Space هست . میتونید موقع سیو کردن اون قسمت Override رو تنظیم کنید .
 

sepide hb

New Member
سلام من یه مشکلی دارم که بدجوری باهاش درگیر شدم
وقتی فایل های مکس آماده رو که از قبل داشتم رو بار میکنم منظورم vol 1,vol2 .... هست یا اونهارو توی کارم مرج میکنم این سوال رو میپرسه:
do you want gamma/lut correction to be DISABLED to correspond with the setting in this file???
و جواب yes و no داره که از هر کدوم استفاده میکنم کارم توی رندر به مشکل بر می خوره و تمام تنظیمات رندرم به مشکل بر میخوره و عوض میشه و مطابق تنظیمان فایل مرج شده میشه
لطفااااااااااا مو راهنمایی کنید عجله دارمممم
ممنون.:cry::cry::cry:
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
sepide hb عزیز سلام،

وقتی شما صحنه ای رو آماده کردی و کارهای نورپردازیشو انجام دادی و بعد بسته به نیاز تعدادی موضوع رو از فایلهای آماده به صحنتون اضافه میکنید

بهتره برای اینکه کل صحنه به هم نریزه به سوال بالا پاسخ منفی بدید و اگر در رندر به مشکل برخورد کردید نسبت به اصلاح متریالهای Merge شده اقدام کنید

و اگر نوری رو هم از فایلهای آماده اضافه میکنید شدت اونها رو در صورت نیاز اصلاح بفرمایید. چون در غیر اینصورت و با پاسخ مثبت به سوال بالا تصاویر Bitmap

استفاده شده در متریال ها و نورها و بالانس روشنایی صحنه به شکل قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

موفق باشید
 

amirrezar143

New Member
با سلام،

قبل از پرداختن به نحوه اعمال گاما به روش درست می بایست چند مطلب رو خدمتت شما عرض کنم

1- تنظیمات پیش فرض Max در مورد Gamma LUT هیچ ارتباطی به تصویر نهایی نداره و صرفا جهت هماهنگی رنگی
بین تصاویر ورودی به Max و Material editor و Viewport و نهایتا Color picker موجود در Max با رندرهای vray در صورت
استفاده از Gamma 2.2 در تنظیمات رندر و یا سیستم Automatic اعمال گاما در هنگام ذخیره سازی تصویر نهایی در نظر گرفته شده.

2- مفهوم Color mapping هرچند ارتباط تنگاتنگی با بحث گاما داره اما موضوع مستقلی از گاما به حساب میاد.
بصورت مختصر Color mapping بازه روشنایی و میزان اشباع رنگی رو در مورد تصاویر با دامنه HDR در فاز GI ساماندهی میکنه به این معنی که
تصاویر تولید شده در max+Vray دارای نقاط روشنی فراتر از رنگ سفید هستند که در سیستم رنگی 8Bit بصورت سفید دیده میشوند اما در سیستم رنگی Float
دارای ارزش نوری بالاتری هستند.
به عنوان مثال اگر از نورهای Vray با میزان روشنایی بالا استفاده کنیم میتوانیم در Vray Frame buffer روی تصویر منبع نور راست کلیک کنیم
و مقادیر Float را که بیش از عدد 1 یعنی بالاتر از رنگ سفید وجود دارند مشاهده کنیم
وظیفه Color mapping بصورت پیش فرض در max2014+vray2.4 کم یا زیاد کردن فاصله نقاط تیره و روشن تصویر بر مبنای توضیحات بالا در هنگام محاسبات GI هست.
به اینصورت که هنگامیکه GI Engine های Vray قصد محاسبه نورها Indirect رو دارند Vray بصورت موقت گاما 2.2 به تصویر اعمال میکنه تا midtone یا همون روشنایی های میانه کمی
روشن تر محاسبه بشوند و کنتراست موجود میان نقاط تیره و روشن تصویر کمتر بشه تا جلوی خطاهای احتمالی GI Engine ها از بین بره و ضمنا به هین دلیل فاز محاسباتی GI هم سریعتر
محاسبه میشه، اما بعد از محاسبات GI مجددا گاما به مقدار 1 برمیگرده و سپس رندر نهایی صورت میگیره، و نهایتا تصویری که مشاهده میشه دارای اختلاف نوری زیاد مابین نقاط روشن و تیره
خواهد بود و در صورتی که بخواهید تصویر را در محیط کاری Linear workflow مشاهده کنید می بایست از گزینه sRGB در Vray Frame buffer استفاده کنید زیرا بصورت پیش فرض به هنگام ذخیره سازی
تصویر گاما 2.2 بر روی تصویر اعمال خواهد شد و به هین دلیل اگر گزینه sRGB را که صرفا جهت نمایش گاما 2.2 است روشن نکنید تصویر Vray frame buffer تیره تر از تصویر ذخیره شده نهایی خواهد بود

3- هر دوحالت روشن کردن sRGB و گاما 2.2 بصورت Automatic در هنگام ذخیره سازی پس از فاز رندر و بصورت یک اصلاح کننده تصویری اعمال میشوند، دقیقا مثل آنکه شما از طریق نرم افزار فتوشاپ
و یاافترافکت میزان گامای یک تصویر را تغییر دهید، با این کار شما این اثر را بر روی پیکسل های تصویر اعمال نموده اید در حالیکه Vray تصاویر را در واحدهای کوچکتر یعنی Subpixel محاسبه میکنه.

اگر کمی گیج کننده بود منو ببخشید اما حالا

**** روش صحیح اعمال گاما******

1- در قسمت مربوط به Color mapping از گزینه Type: Reinhard استفاده کنید
2- مقدار Burn رو 0.5 قرار بدید
3- از گزینه Color mapping and gamma بجای Colormapping only استفاده کنید
4- دیگه نیازی به روشن کردن sRGB نیست
5- هنگامیکه میخواهید تصویر رو ذخیره کنید از گزینه Override استفاده کنید و مقدار گاما رو 1 قرار بدید تا مجددا Gamma correction 2.2 روی تصویر اعمال نشه
چون قبلا یکبار در زمان رندر این کار رو انجام دادیم و مزیت این روش اینه که Gamma در فاز رندر اعمال شده و نه بعد از اون و به این ترتیب Subpixel ها هم از مزایای اصلاح
gamma بهره مند شده اند.

امیدوارم این مطالب مفید بوده باشه
اگر سوال دیگه ای در این مورد بود پایین همین پست مطرح کنید تا در اولین فرصت( به شرط زنده بودن و داشتن اطلاعات) به شما عزیزان پاسخ مناسب رو ارائه کنم.
موفق باشید
من کل این تنظیمات رو اعمال کردم ولی تصویر خروجی خیلی تیره تر از تصویر فریم بافره واقعا گیج شدم هر چی تنظیمات رو دست میزنم درست نمیشه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا