درمان پوسیدگی ریشه گیاهان

reyhanas

Member
در این مقاله می خواهیم در مورد، روش های درمان پوسیدگی ریشه گیاهان توضیحاتی ارائه دهیم. همه دوستداران گیاهان، با چیزی که به عنوان قاتل شماره یک گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود مواجه شده‌اند. (پوسیدگی ریشه) ممکن است به نظر برسد که این بیماری باعث از بین رفتن یک گیاه آپارتمانی می شود، اما با درمان مناسب و اقدامات پیشگیرانه، گیاه از پوسیدگی ریشه نجات پیدا می کند. در ادامه برای شما نکاتی را در مورد علائم پوسیدگی ریشه و نحوه درمان گیاه به اشتراک می گذاریم. فروشگاه پلنت لند تهران یک فروشگاه اینترنتی گل در تهران است که بهترین محصولات را با بهترین قیمت ها در سراسر ایران عرضه می کند.

علائم پوسیدگی ریشه گیاهان

در حالت کلی ایجاد پوسیدگی در ریشه گیاهان با چندین علائم، قابل تشخیص و شناسایی است. از اولین علائم این مشکل این است، که مشاهده می کنیم گیاه رو به پژمردگی رفته و سرزندگی و شادابی همیشگی را ندارد. همچنین ممکن است برگ های گیاه زرد رنگ شده و بسیاری از افراد فکر کنند، در اثر بی آبی به این مشکل مبتلا شده است. اما، باید بگوییم در چنین شرایطی اصلاً نباید به آبیاری گیاه بپردازیم، چرا که آبیاری بیشتر، مشکل پوسیدگی ریشه گیاهان را تشدید می نماید.

روش های درمان پوسیدگی ریشه گیاهان

  • بررسی ریشه گیاه

شناسایی پوسیدگی ریشه در مراحل اولیه مهم است. زیرا احتمال بیشتری وجود دارد، که بتوانید گیاه آلوده را نجات دهید. اولین مرحله برای درمان، بررسی دقیق است. زمانی که متوجه علائم پوسیدگی ریشه شدید، گیاه آپارتمانی خود را از گلدان خارج کنید و به ریشه آن نگاه کنید. ریشه ها را از نزدیک بررسی کنید، تا از وضعیت سلامتی آنها مطلع شوید.

باید مراقب باشید، زیرا سیستم ریشه بسیار پیچیده است و ممکن است آسیب ببیند. گیاهی که پوسیدگی ریشه دارد، ریشه‌هایی نرم و لطیف دارد و حتی برخی از ریشه‌ها در اطراف خاک می‌افتند. اگر کل ریشه سیاه و لطیف شده باشذ، بهتر است گیاه را دور بریزید. با این حال، اگر حتی چند ریشه سفید، سفت و تا حدودی انعطاف پذیر باشند، می توان گیاه آپارتمانی را نجات داد و سلامت آن را بازیابی کرد.
  • شستشو و هرس کردن ریشه گیاه

ریشه ها را به آرامی زیر آب جاری تمیز کنید و سعی کنید هر گونه خاکی که به آن ها چسبیده است را پاک کنید. این احتمال وجود دارد، که خاک آلوده به قارچ باشد. برای جدا کردن ریشه های آلوده از قیچی یا هرس تمیز استفاده کنید. هاگ های قارچی می توانند از طریق هوا، حشرات و سایر موجودات موجود در خاک منتقل شوند. تجهیزات باغبانی آلوده نیز می توانند انتقال هاگ های پوسیدگی ریشه را بیشتر کنند.

ریشه‌های آلوده، سیاه و لطیف به نظر می‌رسند، در حالی که ریشه‌های سالم، سفت و سفید هستند. مطمئن شوید که در هنگام پاکسازی تمامی قسمت های آلوده را جدا کرده اید. اگر ریشه ها چسبیده باشند، پوسیدگی ریشه می تواند، به راحتی گسترش یابد. سپس شاخ و برگ های بالا را تمیز کنید و برگ های زرد یا در حال مرگ را جدا کنید.
  • تعویض خاک گلدان

برای کاشت مجدد گیاه توصیه می شود، که خاک گلدان قبلی را کامل دور بریزید. حتی اگر مطمئن نیستید، که پوسیدگی ریشه در نتیجه عفونت قارچی است. اگر این احتمال وجود دارد که خاک حاوی هاگ باشد، ارزش نگهداری را ندارد. گلدان قبلی را با گلدانی که کف آن چند سوراخ دارد جایگزین کنید. خاک را نیز با خاک استریل شده جایگزین کنید و مطمئن شوید، که حتما با تجهیزات تمیز و ضدعفونی شده کار می کنید.
  • استریل کردن ابزار و زهکشی مناسب

برای تمیز کردن وسایل و ظروف باغبانی می توانید، از الکل‌ مالشی (ایزوپروپیل) یا محلول استریل کننده ( 9 قسمت آب با یک قسمت استریل کننده ) استفاده کنید. هنگام کاشت مجدد گیاه، از خاکی با زهکشی خوب و مناسب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید، که این ترکیب برای انواع گیاهانی که در حال رشد هستند، مناسب باشد.

از خاک باغچه استفاده نکنید، چون خاک باغچه بسیار متراکم و فشرده است و مواد مغذی کافی برای گیاهان را ندارد. به همین دلیل است، که استفاده از خاک گلدانی به طور خاص برای گیاهان گلدان بیشتر توصیه می شود، چون حاوی اجزای سبک وزن برای بهبود زهکشی است.
  • استفاده صحیح از کود و قارچ کش ها

کود بیش از حد می تواند، گیاه شما را با افزودن نمک زیاد به خاک ضعیف کند. اگر گیاه شما در حال بهبود از پوسیدگی ریشه است، در مصرف کود محافظه کار باشید. تا زمانی که از تشخیص پوسیدگی ریشه گیاه خود و نوع قارچی که به ریشه های آن حمله می کند مطمئن نیستید، از مواد شیمیایی خشن یا قارچ کش ها خودداری کنید. زیرا ممکن است ابزار مناسبی برای این کار نباشند.

جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه

به جای اقدام سریع برای درمان پوسیدگی ریشه گیاهان، یکی از بهترین اقدامات، جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه است. به صراحت می توان گفت که زهکشی مناسب با حفظ نسبت صحیحی از آب و اکسیژن در ناحیه ریشه، قطعا کلید پیشگیری از پوسیدگی ریشه ها خواهد بود.

منبع: پلنت لند تهران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا