درمان و کاهش سریع درد کلیه

novin10

New Member
شاید شما دردی را در پهلوی خود احساس کنید، اما دلیل و علت آن کلیه های شما نباشد. تشخیص درد کلیه از درد کمر بسیار سخت است.

درد کلیه معمولا عمیق تر بوده و در قسمت بالاتری از پشت بدن و در زیر دنده ها احساس می شود. در این مقاله دکتر ولی پور جراح کلیه ، به بررسی علائم و علل درد کلیه و همچنین بیماری هایی که سبب بروز درد کلیه می شوند، می پردازد.

کلیه ها دو عضو در بدن هستند که عملکرد عمده آنها دفع مواد زائد، دفع آب اضافی بدن و تولید هورمون هایی جهت متعادل سازی فشار خون، تولید گلبول های قرمز و میزان اسیدی بودن خون می باشد. کلیه ها همچنین بر متابولیسم کلسیم، سدیم، پتاسیم و دیگر الکترولیت ها تاثیر می گذارند.

بهترین مسکن برای درد کلیه​

عفونت حاد و مزمن کلیه معمولا با درد همراه است. در عفونت حاد کلیه بیمار می تواند به تب مبتلا شود، در حالی که عفونت مزمن می تواند بدون تب باشد. ورم زیر چشم نیز یکی دیگر از نشانه های مشکلات کلیوی است. درد کلیه نباید با خوردن مسکن هایی مانند ژلوفن سرکوب شود.

در صورتی که فرد احساس کرد که به کلیه درد دچار شده باید بلافاصله به اورژانس بیمارستان مراجعه کند. یکی از کارهای اشتباهی که در زمان کلیه درد رایج شده، مصرف قرص ژلوفن است. خوردن این قرص می تواند باعث نارسایی و حتی از کار افتادن کلیه ها شود.
سنگ کلیه

درد پهلوی چپ​

درد کلیه چپ کمی با درد کلیه راست متفاوت است. از این نظر که علل ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال این درد می تواند مربوط به درد عصبی، درد دنده، مشکلات گوارشی و … باشد که حتما باید درد پهلوی چپ را با پزشک درمیان گذاشت.

آسیب کلیوی در اثر ضربه (پارگی کلیه) نیز می تواند علائم ذکر شده در بالا را سبب شود، اما آسیب خفیف ممکن است در ابتدا هیچ علامتی نداشته باشد. پارگی های شدید کلیوی می توانند سبب غیر عادی شدن ضربان و فشار خون و ایجاد شوک شوند.

چه بیماری ها و شرایطی سبب درد کلیه می شوند؟​

بسیاری از عوامل بیماری کلیوی که به درد کلیه (درد پهلو نیز گفته می شود) منجر می شوند ناشی از بیماری های زمینه ای اکتسابی می باشند که می توانند عملکرد کلیه را به طور حاد یا مزمن تحت تاثیر قرار دهند.

دیگر بیماری ها در هنگام تولد وجود دارند. برخی افراد ممکن است با وضعیتی غیرعادی به دنیا آیند که از لحاظ ژنتیکی موثر بر کلیه ها تلقی می شود.
از آنجایی که بیماران مبتلا به سنگ کلیه اغلب نیاز به تکرار تصویر برداری های اشعه ایکس دارند و یا چندین بار به سنگ کلیه مبتلا می شوند، سونوگرافی به دلیل نداشتن تشعشعات روشی خوبی جهت استفاده است.

سی تی اسکن های شکمی لگنی با ماده حاجب یا تصویر برداری با تشدید امواج مغناطیسی (MRI) و آئورتوگرام می توانند جهت تعیین و تمایز بیشتر بیماری های زمینه ای کلیوی یا عوامل غیر کلیوی درد پهلو استفاده شوند.

در صورتی که کلیه مشکوک به آسیب ناشی از یک ضربه باشد (مانند حادثه رانندگی، زخم ناشی از شلیک گلوله یا له شدگی ناشی از یک ضربه در فوتبال یا آسیب در محل کار) این آزمایشات به طور معمول انجام می شوند.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در غرب تهران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا