PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
الکامپ همیشه درسهای خودش را برای آموختن به ما دارد. گویا درس نمایشگاه امسال هم این است که دوره الکامپ برای شرکتهای بزرگ دیگر یکبار برای همیشه پایان یافته و عصری آغاز شده است که باید آن را دوره فروشندگان بزرگ نامید.
اثبات این مدعا نیز حقیقت نمایشگاه پانزدهم است گرچه در این دوره یکی دو غول حضور سنگین و پرزق و برقی داشتند ولی برنده بیچون و چرای نمایشگاه بازار رضا بود که در قالب مجموعهای متشکل از 15 فروشگاه سالن 48 را قرق کرده بود. بازار رضا با یک تیر دو نشان زده و نه تنها توانسته بود با قرارگرفتن در قلب بزرگترین واقعه بازار فناوری چهرهای مدرن از یک بازار قدیمی به منتقدانش نشان دهد بلکه در عین حال توانست نمادی باشد از خواست پایههای شبکه توزیع برای مطرح شدن و دیدهشدن؛ به گونهایکه قرار گرفتن آن در یک سوی سالن و مادیران بزرگ در سوی دیگر به وضوح تقابلی نمادین و تاریخی بود.
هرچند این حرکت نوپا از سوی کسبه قدیمی بازار رضا به سبب تجربه نخست آنها با کاستیهایی آشکار مواجه است ولی ذات متحد شدن این فروشگاهها برای آنکه سنگری بسازند در برابر تمام آن کسانیکه سالهاست موفقیت خود را بر پایه محو بودن آنها ساختهاند بر تمامی این کاستیها رنگی از موفقیت زد. در این میان، مهارت فروشندگانی باسابقه که سالهاست ظرافت رفتارکردن با مشتری را از راه تجربه آموختهاند نیز باعث شد این 15 غرفه کوچک یا متوسط در مقیاس خود بسیار بیشتر از آنهایی که فتوکپیهای میلیونی و نمایشگرهای سینمایی را در غرفههایشان قرار دادهبودند مشتری جلب کند؛ سر وکله زدن با مردم فن ظریفی است که شما نمیتوانید آن را تنها با غرفههای چند صد میلیون تومانی بیاموزید.
در نگاه کلیتر باید اذعان کرد رکود کشدار بازار IT، افول جهانی صنعت نمایشگاهداری، حاشیههای بیپایان الکامپ و وجود رقبای قدرتمند منطقهای سالهاست از جایگاه این نمایشگاه به عنوان یک بستر ایدهآل برای توسعه تجارت سطح بالا (B2B) کاسته و در حقیقت تنها شالوده مخاطب عمومی است که آن را بر پا نگاه داشته است به همین دلیل در فضایی که هیچ معادل فروشگاهی برای الکامپ هم وجود ندارد غرفههایی در آن موفقتر خواهند بود که مهارت و آمادگی بیشتری برای جذب مخاطب عمومی داشته باشند. در غیر این صورت حضور در نمایشگاه الکامپ برای دیدارهای مدیریتی به هیچوجه بهصرفه نیست.
در مقابل، این بحث نمایشگاه تلهکام قرار دارد که بر خلاف جهت حرکت الکامپ به سبب نوع مخاطب و طیف عرضهکنندگان مخابراتیاش هر روز بیشتر به الگوهای نمایشگاههای تخصصی- با بازدیدکننده متخصص و هدفمند- نزدیکتر میشود و حتی رقابت دو اپراتور برای جلب بازدیدکننده نیز از شتاب آن در این جهت نکاسته است. چنانچه جداسازي تلهکام و الکامپ، نمايش صرف بود از اين رقابت تکراري اپراتوري.
منبع
اثبات این مدعا نیز حقیقت نمایشگاه پانزدهم است گرچه در این دوره یکی دو غول حضور سنگین و پرزق و برقی داشتند ولی برنده بیچون و چرای نمایشگاه بازار رضا بود که در قالب مجموعهای متشکل از 15 فروشگاه سالن 48 را قرق کرده بود. بازار رضا با یک تیر دو نشان زده و نه تنها توانسته بود با قرارگرفتن در قلب بزرگترین واقعه بازار فناوری چهرهای مدرن از یک بازار قدیمی به منتقدانش نشان دهد بلکه در عین حال توانست نمادی باشد از خواست پایههای شبکه توزیع برای مطرح شدن و دیدهشدن؛ به گونهایکه قرار گرفتن آن در یک سوی سالن و مادیران بزرگ در سوی دیگر به وضوح تقابلی نمادین و تاریخی بود.
هرچند این حرکت نوپا از سوی کسبه قدیمی بازار رضا به سبب تجربه نخست آنها با کاستیهایی آشکار مواجه است ولی ذات متحد شدن این فروشگاهها برای آنکه سنگری بسازند در برابر تمام آن کسانیکه سالهاست موفقیت خود را بر پایه محو بودن آنها ساختهاند بر تمامی این کاستیها رنگی از موفقیت زد. در این میان، مهارت فروشندگانی باسابقه که سالهاست ظرافت رفتارکردن با مشتری را از راه تجربه آموختهاند نیز باعث شد این 15 غرفه کوچک یا متوسط در مقیاس خود بسیار بیشتر از آنهایی که فتوکپیهای میلیونی و نمایشگرهای سینمایی را در غرفههایشان قرار دادهبودند مشتری جلب کند؛ سر وکله زدن با مردم فن ظریفی است که شما نمیتوانید آن را تنها با غرفههای چند صد میلیون تومانی بیاموزید.
در نگاه کلیتر باید اذعان کرد رکود کشدار بازار IT، افول جهانی صنعت نمایشگاهداری، حاشیههای بیپایان الکامپ و وجود رقبای قدرتمند منطقهای سالهاست از جایگاه این نمایشگاه به عنوان یک بستر ایدهآل برای توسعه تجارت سطح بالا (B2B) کاسته و در حقیقت تنها شالوده مخاطب عمومی است که آن را بر پا نگاه داشته است به همین دلیل در فضایی که هیچ معادل فروشگاهی برای الکامپ هم وجود ندارد غرفههایی در آن موفقتر خواهند بود که مهارت و آمادگی بیشتری برای جذب مخاطب عمومی داشته باشند. در غیر این صورت حضور در نمایشگاه الکامپ برای دیدارهای مدیریتی به هیچوجه بهصرفه نیست.
در مقابل، این بحث نمایشگاه تلهکام قرار دارد که بر خلاف جهت حرکت الکامپ به سبب نوع مخاطب و طیف عرضهکنندگان مخابراتیاش هر روز بیشتر به الگوهای نمایشگاههای تخصصی- با بازدیدکننده متخصص و هدفمند- نزدیکتر میشود و حتی رقابت دو اپراتور برای جلب بازدیدکننده نیز از شتاب آن در این جهت نکاسته است. چنانچه جداسازي تلهکام و الکامپ، نمايش صرف بود از اين رقابت تکراري اپراتوري.
منبع