دردسر آجاکس با موتورهای جستجو

pirooz

Member
اين روزها همه در باره آجاكس حرف مي زنند؛ و خيلي ها هم دوست دارند در سايت خود از اين تكنولوژي نو استفاده كنند.
اگر شما هم ميخواهيد كه آژاكس (آجاكس) را به مجموعه جادويي وب بيافزاييد و در سايت خود از آن استفاده كنيد ، كمي مواظب باشيد زيرا موتورهاي جستجو با اين تكنولوژي تازه ، زياد ميانه خوبي ندارند…

آژاكس (AJAX) سرنام عبارت Asynchronous JavaScript and XML يا XML و جاوا اسكريپت غير همزمان مي‌باشد. كه سرو كله آن در دنياي وب و اينترنت حدود يك سال است كه پيدا شده. اين انديشه كه جاوااسكريپت را همراه يا بدون XML بكار برد تا قابليت هايي همچون هوشمندي و تعاملي(Interactive) بودن با به صفحه وب افزود به روزهاي نخست تولد وب (WEB) باز مي‌گردد. اما اكنون آژاكس يا معادل مايكروسافتي آن Atlas ، بهترين شيوه براي آن است تا برنامه هاي تحت وب سمت كاربر(Client side) را با كمترين دردسر توليد كنيم.

اما مساله مهم اين جاست :

آژاكس يعني ارسال داده به سمت سرور و بروزرساني صفحه وب بدون Refresh شدن آن. نمونه اي از آن در كار با Gmail قابل مشاهده است. اما موتورهاي جستجو هيچ فرمي را Submit (ارسال) نمي كنند. اين يعني اينكه اگر شما سايت خودتان را با آجاكس طراحي كنيد بخشي از محتواي آن از ديد موتورهاي جستجو پنهان ميماند.

براي نمونه در طراحي تارنماي شخصي جناب آقاي احمدي نژاد (رئيس جمهور) تماما از آجاكس استفاده شده است. و محتواي صفحه از ديد موتور جستجو پنهان مانده است.

پس راه حل چيست ؟

راه حل اين است كه ذوق زده نشويد و تنها جايي از آجاكس استفاده نماييد كه لازم است.

افزودن جلوه هاي تعاملي (Interactive) و هوشمند (Intelligence) همگي از امكانات محبوب و جذابي هستند كه از تركيب تكنيك قديمي جاوا اسكريپت و تكنيك XML تحت نام آجاكس بدست مي آيند. اما دليل نميشود كه شما محتوا و نوشتجات صفحه خود را از طريق يك شئ آجاكس بارگزاري نماييد.

محتواي HTML صفحه هنوز تنها چيزي است كه موتور جستجو مي شناسد. پس اجزاي آجاكس را به كدهاي صفحه خود اضافه كنيد؛ اما همه صفحه را تبديل به اجزاي آجاكس (سمت كاربر) نكنيد.

منبع: www.mambolearn.coml
 
آخرین ویرایش:

mosi20

Active Member
حاجی از این حرفا نزن
مشکل از برنامه نویس هاست
وگرنه منم یه پرتال آژاکس نوشتم
هیچ مشکلی هم با موتورهای جستجو نداره.
هر کسی توی یه کاری تخصص داره
اینم آدرس سایت پرتالم
www.parsis.ir
 

جدیدترین ارسال ها

بالا