ماسک
آموزش کامل ماسک گذاری در Flash (مبتدی )
ساخت چندین ماسک
یک لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید
یک تصویر در لایه تحت ماسک قرار دهید
از منوی Insert ، گزینه New Symbol را انتخاب کنید
کادر محاوره ای Create New Symbol ظاهر می شود
یک نام مشخص وارد کرده و گزینه Movie Clip را فعال نمایید ، سپس دکمه OK را کلیک کنید .
سمبل برش فیلم ایجاد شده و وارد محیط و یرایش سمبل می شوید .
دو بین گذاری حرکتی Motion tween مجزا برای لکه های نور در دو مسیر مختلف درون خط زمان timeline بسازید
به صحنه اصلی باز گشته و یک نمونه از برش فیلم خود را در لایه ماسک وارد کنید .
از منوی control ، گزینه Test Movie را انتخاب کرده و نتیجه ماسک را ببینید .
هر دو لکه متحرک در برش فیلم بر تصویر لایه تحت ماسک اثر می گذارند
نکته :
برای دیدن اینکه لایه ماسک چه چیزی را آشکار می کند از رنگ شفاف transparent استفاده و یا گزینه Outlines را در پنل Layer Properties فعال کنید .
برای جلوگیری از تکرار انیمیشن درون برش فیلم ، یک فریم کلیدی به انتهای برش فیلم افزوده و در پنل Action دستور stop(); را به فریم کلیدی آخر اضافه کنید .
قرار دادن یک برش فیلم در لایه ماسک نه تنها دستیابی یه چندین لایه ماسک را ممکن می سازد بلکه راهی برای رسیدن به ماسکی که روی مسیر راهنما motion guide حرکت میکند نیز می باشد .
---------------------------------------------------
ساخت ماسک نامنظم با لبه نرم
یک لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید .
در لایه تحت ماسک تصویری را وارد کرده ویا چیزی رسم کنید
شکلی نا منظم در لایه ماسک رسم کنید
شکل را کپی کنید
لایه تحت ماسک جدیدی بین لایه ماسک و لایه تحت ماسک قبلی ایجااد کنید
از منوی Edit ، گزینه Paste in place را انتخاب کنید .
شکل نا منظم شما در لایه جدید و دقیقا در مکان قبلی خود در لایه ماسک ظاهر می شود .
با ابزار رسم دایره و بیضی Oval Tool یا مستطیل Rectangle Tool ، شکلی خالی در اطراف شکل نا منظم خود رسم کنید .
منطقه بین شکل نا منظم و دایره یا مستطیل خود را با رنگ زمینه پر کنید و منطقه پر درون شکل نا منظم را حذف نمایید .
اکنون شکل نا منظم شما سوراخی در شکل بزرگتر ایجاد کرده است
تمامی شکل را انتخاب و از منوی Modify ، زیر منوی Shape و دستور Soften Fill Edges را کلیک نمایید .
کادر محاوره ای Soften fill edges ظاهر می شود . گزینه Distance تعیین کننده ضخامت نازکی لبه هاست . گزینه Number Of steps ، چگونه گی تبدیل از حالت پر رنگ به شفاف را مشخص می کند . گزینه Direction تعیین می کند که شفاف شدن در کدام طرف لبه ها اعمال می شود .
مقادیر دلخواه خود را در گزینه های Distance و Number of steps وارد کرده و گزینه Direction را روی Expand تنظیم نمایید .
تمامی لبه های اطراف شکل شما نرم یا شفاف شده اند . بدلیل این که تمام شکل بزرک شده است ، حفره موجود کوچکتر بنظر می آید .
هر سه لایه را قفل کرده تا نتیجه کار مشخص شود .
با این که می توانید چندین لایه تحت ماسک برای یک لایه ماسک داشته باشید ولی فلش اجزه استفاده از چند لایه ماسک را که بر یک لایه تحت ماسک تاثیر بگذارند را نمی دهد .
برای ساخت بیش از یک لایه ماسک باید از برش فیلم ها movie clips استفاده کنید . اصلا چرا به چندین لایه ماسک نیاز داشته باشید ؟ تصور کنید فیلمی ساخته اید که در آن در لکه نور به طور مستقل روی تصویر حرکت می کنند . به دلیل این که این دو لکه نور ، بین گذاری شده اند باید در لایه مجزا قرار بگیرند . راه حل در ضمیمه کردن این دو لکه نور به یک برش فیلم و قرار دادن این برش فیلم در لایه ماسک است .
--------------------------------------------------------------
ساخت ماسک با لبه نرم یا شفاف
یا لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید
به عنوان پیش زمینه در لایه تحت ماسک یک تصویر وارد کنید یا چیزی رسم کنید
یک دایره در لایه ماسک رسم کنید
دایره را کپی کنید
لایه ای جدید بین لایه ماسک و لایه تحت ماسک ایجاد کنید
از منوی Edit ، گزینه Paste in place را انتخاب کنید . دایره را درلایه جدید و دقیقا در مکان قبلی خود در لایه ماسک ظاهر می شود .
رنگ دایره دوم را از نوع نوانس شعاعی radial gradient قرار دهید به نوعی که شفافیت آن در مرکز و کدری آن در حاشیه قرار بگیرد و رنگ قسمت کدر ، هم رنگ صحنه باشد .
هرسه لایه را قفل کرده ونتیجه کار را ببینید .
با این لایه ماسک می توانید از طریق محدوده ای دایره ای شکل ، تصویر زیرین را مشاهده کنید . لایه تحت ماسک بالایی ، لبه دایره را با رنگ شفاف خود که به سمت بیرنو بیشتر می شود می پوشاند . لایه تحت ماسک زیرین نیز جزئیات تصویر پیش زمینه را در بر می گیرد .
این ترفند برای ماسک ها یی که شکل دایره وار دارند مفید است . ولی اگر شکل ماسک شما پیچیده تر است شفاف کردن لبه های ان نیاز به طراحی دقیقتری دارد .
----------------------------------------------
بین گذاری لایه تحت ماسک (پیشرفته )
با دو لایه شروع کنید . لایه فوقانی را به لایه ماسک و لایه زیرین را به لایه تحت ماسک تبدیل نمایید .
شکل یا اشکال پری را در لایه ماسک رسم کنید . این محدوده ای است که از طریق آن ، تصاویر متحرک خود را در لایه تحت ماسک مشاهده می کنید .
در لایه تحت ماسک ، بین گذاری شکلی یا حرکتی ایجاد کنید که از زیر اشکال لایه ماسک عبور کنند . می توانید هر تعداد لایه تحت ماسک زیر یک لایه ماسک داشته باشید .
تمامی لایه ها را قفل کرده و نتیجه کار خود را ببینید .
نکته :
این ترفند برای استفاده از بین گذاری شکلی Shape tween در نمایش دادن حاشیه ها یا اشکال مشابهی که بزرگ ، کوچک یا پر می شوند مفید است . تصور کنید که می خواهید فتیله ای را نمایش دهید که در حال سوختن به بمبی نزدیک می شود . ماسکی از فتیله ایجاد و لایه تحت ماسک را متحرک سازی کنید به گونه ای که به آرامی کوچک شود ، گویی فتیله در حال شوختن است . فقط به خاطر داشته باشید که flash ، خطها را در لایه ماسک تشخیص نمی دهد ، پس اگر می خواهید از خطی نازک استفاده کنید حتما شکلی تو پر باشد .
Flash در لایه ماسک ، تمامی اشکال تو پر را تیره در نظر می گیرد ، حتی اگر این اشکال شفاف بوده یا رنگ نوانس gradient داشته باشند . در نتیجه تمامی ماسک ها دارای لبه سخت hard هستند . برای رسیدن به لبه هایی نرم soft به درس بعدی مراجعه کنید .
موفق باشید