درباره شبکه های کامپیوتری

mobina74

Member
امروزه با پیشرفت روزمره تکنولوژی نیاز به استفاده از شبکه های کامپیوتری بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. به طور کلی شبکه های کامپیوتری را از اتصال حداقل دو یا چندین کامپیوتر برای اهداف متفاوت و انواع طرح ها پیاده سازی می کنند. شبکه های کامپیوتری به دو دسته ی کلی شبکه محلی(local )و شبکه گسترده(wide) بر اساس سه ویژگی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از توپولوژی ، پروتکل و معماری

توپولوژی در شبکه نحوه ی آرایش یک شبکه را نشان می دهد که اغلب از شیوه ی ring ، star، bus در این زمینه استفاده می شود.

پروتکل : برای ایجاد ارتباط و تبادل داده بایستی قوانینی تنظیم شود که دستگاه های مرتبط به شبکه مرکزی طبق همان اصول و مقررات عمل کنند. همینطور برای طراحی پروتکل های متفاوت یک مدل مرجع osi ارائه شده است تا طراحان بر اساس استاندارد تعین شده پروتکل های مختلف را طراحی کنند. پروتکل TCP/IP از رایج ترین پروتکل ها در این زمینه است.

strukturalt-halozat.jpg
و در آخر معماری شبکه های کامپیوتری هم خود به دو بخش peer to peer و client server تقسیم می شوند. در شبکه های peer to peer کامپیوترها بدون وجود شبکه ی اختصاصی ، اشتراک گذاری فایل ها ، دسترسی به اینترنت ، اتصال به چاپگر و فکس را انجام می دهند اما در شبکه های client اینگونه نیست و سرویس دهند ی اختصاصی وجود دارد و برای استفاده از خدمات آن باید log in شد.
امروزه شرکت مایکروسافت دوره های آموزشی زیادی را در قالب دوره های مایکروسافت برای آموزش تخصصی مفاهیم شبکه تالیف کرده است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا