درباره آثار برونو بزتو، کارگردان و انیماتور بزرگ ایتالیایی

animations

Active Member
برونو بزتو (Bruno Bozzetto) فیلمساز معروف ایتالیایی رو بیشتر کسانی که توی کار انیمیشن هستند می شناسن. اون علاوه بر انیمیشن های دوبعدی، تعدادی انیمیشن با Flash ساخته که توی اینترنت پخشه. اکثر کارهای او طنز هستند با موضوعات اجتماعی.

توی یکی از کارهاش فرهنگ ایتالیایی رو با بقیه اروپا مقایسه کرده. جالبیش اینه که به جز پرچمشون، فرهنگشون هم خیلی شبیه ماست.

برونو بزتو تا حالا انیمیشن های کوتاه زیادی ساخته. بارها داور جشنواره های سراسر دنیا بوده و کارهاش مورد بحث و بررسی قرار گرفته.

لینک دانلود انیمیشن های فلشش

آدرس وبسایتش:
http://www.bozzetto.com


bruno-bozzetto.jpg


cavallette2.jpg
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
برونو بوزتو (Bruno Bozzetto ) متولد 1938 در شهر میلان ايتاليا، اولین انیمیشن کوتاه خود Tapum, the weapons' history را در سال 1958 در سن 20 سالگی خلق کرد. این انیمیشن در فستیوال کن توجهات را به خود جلب کرد و ملاقات با نورمن مک لارن، استاد انیمیشن کانادا و John Halas یک تهیه کننده انگلیسی، که به او پیشنهاد همکاری داد را برای بوزتو ممکن کرد.

در سال 1960 کمپانی فیلم برونو بوزتو در میلان تاسیس شد. این کمپانی به تولید فیلم، تبلیغات و تلویزیون مشغول شد و همکاری بسیار فعالی با تیمی از طراحان، انیماتورها و نویسنده های فیلمنامه را آغاز کرد که از بین آنها می توان به Guido Manuli ، Giuseppe Lagana ، Giovanni Mulazzani و Maurizio Nichetti اشاره کرد.

Bruno%20Bozzetto.jpg

یکی از مشهورترین مخلوقات بوزتو شخصیت خنده داری است که به اسم "آقاي روسي" (Mr. Rossi ) شناخته شده است و در بسیاری از انیمیشن های کوتاه و 3 فیلم بلند برای سینما و تلویزیون ایفای نقش کرده است.

در سال 1965 برونو بوزتو تنها انیماتور ایتالیایی بود که انیمیشن بلند ساخت. از آن جمله می توان به انیمیشن بلند West and Soda که بعد از آن vip my brother superman در سال 1968 و نیز Allegro non Troppo ساخته 1976 که پاسخ انیماتور ایتالیایی به انیمیشن مشهور فانتازیای والت دیزنی بود، اشاره کرد. این فیلم خیلی پیش از نمایش فیلم در ایتالیا یا اروپا توسط منتقدان آمریکایی تحسین شد و به نمایش درآمد.

در دهه 70 برونو بوزتو خود را وقف کمیک های ابتدایی خود نمود و کمیک استریپ های رنگی براساس ماجراهای جدید vip my brother superman و West & Soda طراحی نمود که در پشت جلد هفته نامه مشهور Corriere dei piccolo چاپ می شدند. این فعالیتها همزمان شد با وقتی که بوزتو آغاز به امتحان فیلمسازی زنده با ساخت سریالهای Oppio per oppio ، La Cabina Sandwich نمود. در اواسط دهه 80 او نخستین فیلم زنده خود را با عنوان Under the Chinese restaurant با بازی نانسی بریلی، آماندا سندرلی و برنارد بلیر تولید کرد.

بوزتو همیشه ادعا می کرد که انیمیشن مفاهیم سنگین علمی را برای مخاطب عام قابل فهم تر می کند. و در حقیقت با همکاری سرسخت Piero Angela حدود 100 انیمیشن کوتاه برای برنامه علمی تلویزیونی QUARK تهیه کرد.

در طول زندگی حرفه ای خود او انیمیشن های کوتاه فراوانی تهیه کرد که در سراسر دنیا اکران شده و به فروش رفتند و برای چندی از آنها جوایزی دریافت کرد از جمله جایزه خرس طلایی برای Mr. Tao در فستیوال فیلم برلین و نامزدی جایزه اسکار برای Grasshoppers در سال 1991.

در سال 1995 انیمیشن Help! بخشی از پروژه What a cartoon! ساخته Hanna & Barbera گشت.

برونو بوزتو در فستیوالهای فراوانی در سراسر دنیا عضو هیات داوران بین المللی بوده و کارهایش موضوع بیش از 10 پایان نامه در حیطه مطالعات انیمیشن بوده است.

از دهه 90 به این سو علاقه او به ابداعات تکنولوژیک و تکنیک انیمیشن دوبعدی او را تشویق به پخش انیمیشنEurope and Italy ، اولین و محبوبترین انیمیشن پخش شده در وب کرد. این انیمیشن توسط او با ماکرومدیا فلش تولید شد.

بعد از آن او با تکنیک مشابه انیمیشن های دیگری ساخت از جمله Yes &No ، The World's history for those who are in a hurry ، To bit or not to bit ، Adam ، Life و Neuro ، Olympics و Otto in 17 که با حضور Otto ، یک شخصیت جدید کمدی با چند ویژگی عمده که بازیگر عمده فاز جدید انیمیشنی او شد.

در دسامبر 2000 براي جشن گرفتن 40 سال فعاليت او در صنعت سينما، يك نمايشگاه از كارهاي او درموزه "پرتا رومانا" در شهر ميلان بر پا شد و سپس اين نمايشگاه درفوريه 2001 به تئاتر سوشيال برگامو انتقال يافت.

درسال 2001، "اروپا و ايتاليا" برنده جایزه بهترين انيميشن كوتاه بين المللي در تهران و در فستيوال فيلم آنيما موندي (Anima Mundi ) برزيل شد.

bozzetto%20and%20mr.%20rossi.jpg

بوزتو به همراه آقاي روسي​


در سال 2007 انیمیشن کوتاه Freedom به تهیه کنندگی کنسولگری Bergamo از شصت سال آزادی تنها در یک دقیقه تجلیل به عمل آورد. وی همچنین یک سریال تلویزیونی به نام Spaghetti Family به کارگردانی جوزپه لاگانا و به تهیه کنندگی RAI را تولید کرد. این سریال جایزه Pulcinella را برای بهترین سریال تلویزیونی برای طیف وسیع مخاطبین در سال 2003 از آن خود کرد.

او برای کنسول ایالتی برگامو انیمیشن آموزشی کوتاه Sport or Spork را که بر ضد بد آموزي ورزش توسط والدين و رسانه هاي گروهي بود تولید کرد. در سالهای بعد این کنسول ماموریت ساخت دو انیمیشن دیگر را نیز به او واگذار کرد Baby Scanner و I am the Law که هر دو توسط استودیوی Alienatio ساخته شدند. بوزتو باز هم به ابتکار کنسول و با حمایت مالی آن انیمیشن آموزشی دیگری با عنوان Weapons on the road را با حمایت کامل استودیوی جدیدش Studio Bozzetto & Co. و استودیو Alienatio درباره حوادث غم انگیز تصادفات جاده ای تولید کرد.

باز هم با همکاری نزدیک با باند انیمیشن بوزتو روی طرح چند دقیقه ای فیلم بلند Mammuk به تهیه کنندگی RAI CINEMA کرد. در سال 2002، آنتونيو وينچنزو بوسكارينو (Antonio Vincenzo Boscarino ) زندگينامه برونو بوزتو با عنوان ‌"L'estetica di Bruno Bozzetto " را نوشت و تلويزيون استان ميلان فيلم آن را به صورت مستند در برنامه "مردم ميلان" به نمايش گذاشت. علاوه بر اين او برنده جايزه "Premio delle Mura " درفستيوال بين الملل فيلم برگامو شد. کار بعدی او با عنوان "زندگی" در سال 2003 درباره آفرينش يك جهان داراي عيب و نقص يعني كره زمين است.

در سال 2004 برونو فيلم فلش ديگري به نام "نورو" ("Neuro ") را ساخت كه يك روز معمولي را در يك مجتمع آپارتماني نمايش مي دهد. در پاييز همان سال، فستيوال فيلم هاي فلش ميستر (Flashmeister Films Festival ) جايزه ويژه ژوری را براي كيفيت و ناب بودن موضوع فيلم های فلش به برونو عطا كرد.

در سال 2005 سینما تک میلان یک DVD گردآوری شده از محبوب ترین کارهای تلویزیونی استودیو بوزتو در دهه 60 و 70 منتشر کرد. در همین زمان بوزتو با کارگردانی فیلم Looo مشغول کشف دنیای انیمیشن سه بعدی بود. این انیمیشن کوتاه تولیدات سه بعدی ایتالیایی را با تقلید کاملش از تکنولوژِی کاملاً پیشرفته آمریکایی به استهزا گرفت.

انیمیشن I Cosi نیز به دنیای سه بعدی تعلق داشت. این سریال تلویزیونی برای کودکان با همکاری مشترک Rai Fiction و باند انیمیشن بوزتو تهیه شد. در آوریل همان سال جایزه یک عمر دستاورد هنری Pulcinella در سال 2006 به طور مشترک به برونو بوزتو و روی ادوارد دیزنی، پسر برادر دیزنی اختصاص یافت.

در ژوئن 2006 بنیادGulglielmo Marconi جایزه کالامایو را برای نوآوری بیان به بوزتو اهدا کرد. در سال 2007 دانشگاه برگامو یک دیپلم افتخاری در رشته تئوری، تکنیک و مدیریت هنرهای نمایشی را به وی اعطا کرد.

از سال 2008 بوزتو به طور پیوسته روی تکنیک فلش دوبعدی و انیمیشن سه بعدی کار کرده است و یک سریال دوبعدی با نام Bruno the Great را برای پخش جهانی به تهیه کنندگی استودیو والت دیزنی ایتالیا و با همکاری استودیو بوزتو به تولید رساند. همچنین یک سریال سه بعدی با نام Psicovip را که برگرفته از Vip my brother superman را به تهیه کنندگی Rai Fiction کارگردانی نمود.

بوزتو گاهي وقت ها اوقات فراغت خود را به کشیدن تصاویری براي مجله هايي چون "Donna Moderna " ، "Valore " ، "Qui Bergamo " و کوریره دلاسرا اختصاص مي دهد.

در 19 دسامبر 2008 نمایشگاهی از برونو بوزتو با عنوان Dal Bozzetto al Pixel در کنسول برماگو برگزار شد.

در حال حاضر کمپانی مولتی مدیا سن پائولو سه فیلم بلند بوزتو را روی DVD آماده پخش نموده است. همین کار برای تمام فیلمهای Mr. Rossi به زبان ایتالیایی در حال انجام است.

BRUNO-BOZZETTO.jpg


فیلم شناسی:

Wolfgango Amedeo – 2008
Weapons on the Road – 2008
Psicovip – 2008
Bruno the Great – 2008
Se* 'N' Fun – 2007
Things – 2006
Mister Otto in 17 – 2006
The Beauty of Difference – 2006
Travellers and Travellers – 2006
The Jungle of Signs – 2006
One Spot for Super Quark "Alla Pompa di Benzina" – 2006
One Spot for Super Quark 'Schiavi per L'energia" – 2006
Four Spot for Farmindustria – 2006
Freedom – 2005
I am the Law – 2005
Beltrami – 2005
Looo – 2004
Neuro – 2004
Female & Male – 2004
Baby Scanner – 2003
Spaghetti Family – 2003
Life – 2003
Olympics – 2003
Adam – 2002
Cycling in Europe and Italy – 2002
Mammuk – 2002
Sport or Spork – 2002
Ten Christmas Spots for LA7 Channel – 2002
Yes & No – 2001
Monsters-War-Horror-Far West – 2001
History of the World for Those in a Hurry – 2001
Theatre – 2000
To Bit or not to Bit – 2000
Things – 2000
Cartoni dello zecchino d'oro,I – 1999
Tony e Maria – 1999
Europe &Italy – 1999
Point of View – 1998
Spaghetti Family – 1996
Help? – 1995
Drop – 1993
Welcome to Cinema 5. We were waiting for you – 1993
Bad Manners in the Mountains – 1993
WWf – 1992
Tulilem – 1992
Ski Love – 1991
Dancing – 1991
Big Bang – 1990
Grasshoppers – 1990
Man and His World – 1990
Mister Tao – 1988
Mini Quark – 1988
Under the Chinese Restaurant – 1987
Baeus – 1987
Spider – 1986
Quark Economy – 1986
Eldorado – 1985
Moa Moa – 1984
The Black Pirate – 1984
The Pill – 1983
Quark 6 films for a total of 62' – 1983
Milano Zero – 1983
Sigmund – 1983
Nel Centro del Mirino – 1983
Tennis Club – 1982
Quark 8 films for a total of 75' – 1982
Sporting – 1982
Homo Technologicus – 1981
Automatic Yellow – 1980
How Do They Make them so Beautiful? – 1980
Lilliput-put – 1980
Sam Black the Detective – 1980
Sandwich – 1980
Happy Birthday – 1979
Baby Story – 1978
Striptease – 1977
Mister Rossi's Holidays – 1977
Mister Rossi's Dreams – 1977
Mister Rossi Looks for Happiness – 1976
The Swimming Pool – 1976
Allegro non Troppo – 1976
Mister Rossi's Sporting Feats – 1975
Self Service – 1974
Il Signor Rossi at Venezia – 1974
The Cabin – 1973
Opera – 1973
The Houshold Drug – 1972
Mister Rossi at the Photo Safari – 1972
Gulp - 1972
Campaign Against Smoking - 1971
Pickles – 1971
Mister Rossi at Camping – 1970
Ego – 1969
Vip My Brother Superman – 1968
Life in a Tin – 1967
Man an His World – 1967
Mr. Rossi Buys a Car – 1966
West and Soda – 1965
Mr. Rossi at the Seaside – 1964
Mr. Rossi Goes Skiing – 1963
Two Castles – 1963
Alfa Omega – 1961
How to Make a Cartoon – 1961
An Award for Mr. Rossi – 1960
The History of Inventions – 1959
Tapum! The History of Weapons – 1958


منبع: انیمک
 

animations

Active Member
ملخ ها ... Grasshoppers ... محصول 1990

برونو بوزتو فيلمساز طنزپرداز ايتاليايي، در اين فيلم تاريخ جهان را از ابتدا تا حال در عرض 8 دقيقه به تصوير مي كشد؛ تاريخي كه از جنگ شروع شده، با جنگ ادامه يافته و احتمالاً با جنگ پايان خواهد يافت.

Grasshoppers.jpg

عنوان: ملخها
عنوان انگليسي: Grasshoppers
عنوان ايتاليايي: Cavallette
تاريخ و مكان اولين نمايش: 30 آگوست 1991 نيويورك (آمريكا)
تهیه کننده، نویسنده و كارگردان: Bruno Bozzetto
موسيقي: Roberto Frattini
زمان فيلم: 8:45 دقيقه
تكنيك: سل انيميشن
كشور: ايتاليا
زبان: ندارد
موسيقي اريجينال: Roberto Frattini
فيلمبرداري: Ugo Magni
اديت: Ugo Micheli
بخش انيميشن: Riccardo Denti و Mariarosa Ferè و Isabella Noce و Silvana Pegan و Flora Sperotto
استوديوي سازنده: Studio Bozzetto & Co
كمپاني توزيع كننده: Italtoons Corporation

لینک دانلود

plot.gif

داستان:

"ملخها داستان و روايت جنگ در طول تاريخ است كه از ابتدا با انسان اوليه و كشف آتش توسط او شروع شده و تا امروز پيدا كرده است.

داستان فيلم در طول تاريخ حركت مي كند و انسان اوليه، ظهور و سقوط تمدن مصر، يونان باستان، امپراطوري روم، استيلاي كليسا، ظهور مسيحيت و اسلام، جنگهاي صليبي، چنگيزخان و محاصره چين، كشف آمريكا و اشغال آن، انقلاب فرانسه و ناپلئون، جنگهاي داخلي در كشورهاي مختلف، جنگهاي ايدئولوژيكي، جنگ جهاني اول و دوم، جنگ سرد بلوك شرق و غرب، جنگ اعراب و اسراييل، جنگهاي مافيايي و ... به تصوير مي كشد.

در بين هر اپيزود هم شاهد رويش علفها و زندگي شاد ملخها در آن هستيم!!"

cavallette.jpg

جوايز:

1990- نامزد اسکار بهترین انیمیشن کوتاه
1990- برنده جایزه ويژه هيئت داوران از فستیوال بین المللی انیمیشن اتاوا، كانادا


منبع: انیمک
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
نقد و بررسی ملخ ها

برونو بوزتو کارگردان و انیماتور طنزپرداز ايتاليايي يكي از مشهورترين و پركارترين انيماتورهاي دنياست. در ايران او را بيشتر بواسطه انيميشنهايي كه توسط فلش ساخته شده مي شناسيم ولي سابقه كاري او به اوايل دهه 60 بر مي گردد جاييكه او در بيست سالگي اولين انيميشن خود را ساخت! روند صعودي و پيشرفت بوضوح در كارهاي او مشخص است. كارهاي او كه همگي داراي طرح هاي ساده اي هستند، روي مضامين اجتماعي، خانوادگي و سياسي زوم مي كنند و با چاشني طنز كاري متفاوت و صاحب سبك ارائه مي دهد كه امضاي بوزتو را با خود دارد. موسيقي در كارهاي او نقش بسيار موثري دارد. بوزتو كه در سالهاي اخير مدام با هنرمند برجسته اي چون روبرتو فرتيني همكاري كرده و موسيقي تبدیل به زبان گوياي آثارش شده است. در همين فيلم ملخها شاهديم كه چگونه موسيقي در هر اپيزود بكل تغيير پيدا مي كند تا متناسب با حس و حال يك دوره خاص تاريخي باشد و بعد در ين هر اپيزود تمي ملايم و يكسان مي گيرد كه تغيير دوره هاي تاريخي را نشان دهد. افكتهاي صوتي هم كه باز كار فرتيني ست با ظرافت و استادي تمام كار شده است. در قسمت ذيل ابتدا گام به گام ملخها را مي شكافيم و سپس نگاهي كلي داريم به جنگ در آيينه فكر بشر و در نهايت با آهنگي از باب ديلن اين نوشته را به اتمام مي رسانيم:

cavallette5.jpg


گام به گام با ملخها:

برونو بوزتو استاد تقليل گرايي ست! او خيلي علاقه دارد كه يك پروسه طولاني از چيزي را در چند دقيقه خلاصه كند مثلاً با يك فلش 3 دقيقه اي فرق بين زن و مرد را به تصوير بكشد (Female & Male – 2004 ) يا ايتالياييها را با بقيه اروپاييها مقايسه كند (Europe &Italy – 1999 )؛ در عرض چند دقيقه تاريخ گسترش سلاحهاي جنگ را بيان كند (Tapum! The History of Weapons – 1958 ) يا كل تاريخ بشر را در يك انيميشن كوتاه بيان كند (History of the World for Those in a Hurry – 2001).

در ملخها، بوزتو تاريخ و سابقه جنگ را در زندگي بشر به تصوير مي كشد. تاريخي خونين كه سرآغاز آن با جنگ آغاز شده و احتمالاً پايان آن نيز با يك جنگ خواهد بود! حتي در افسانه ها و اساطير نيز تاريخ با جنگ آغاز مي شود (قابيل هابيل را مي كشد). جنگهايي كه با انگيزه هاي ساده شروع شد و الان مطالعه آن به فرايندي پيچيده و چندوجهي تبديل شده كه فاكتورهاي زيادي را بايد در نظر گرفت.

در اين انيميشن، شكلها و اشخاص بصورتي كاملاً ساده به تصوير كشيده شده اند و معمولاً از يك فرد براي نشان دادن كل يك دوره تاريخي استفاده شده است؛ براي مثال از يك كاريكاتور قيصري شكل براي به تصوير كشيدن كل امپراطوري رم استفاده شده است. ملخها در عرض 9 دقيقه ما را در تاريخ به جلو مي برد و جنگهاي اصلي تاريخ را به ما نشان مي دهد:



كشف آتش: آتش به يقين اصليترين و مهمترين كشف بشر بوده و بعضي ها حتي آغاز تاريخ بشر را كشف آتش مي دانند. از آن زمان كه بشر آتش را مهار كرد و ياد گرفت چگونه از آن استفاده كند، جنگ براي تصاحب آتش و آتشكده ها نيز آغاز شد. در اين فيلم مي بينيم كه ابتدا مردي كوتاه قد مشغول گرم كردن خود با آتش است و سپس مردي قوي و بزرگ او را كنار مي زند و خود از آتش بهره مند مي شود. اينكه انسان در مقابل انسانهاي قويتر، حيوانات درنده و طبيعت خشن احساس ضعف مي كرد، او را واداشت كه ابزار بسازد و خود را مجهز به آن كند تا بوسيله آن ضعف خود را بپوشاند و بدينگونه ابزار ساخته شد. ماركس مي گويد: "انسان ابزار را ساخت و ابزار انسان را". در اين فيلم هم مي بينيم كه پس از اينكه مرد كوچك اندام توسط مرد تنومند كنار رانده مي شود او از ابزار استفاده مي كند و با تبر طرف مقابل را از پاي در مي آورد. در اين اپيزود آتش و يا بطور كلي منابع حياتي به عنوان يكي ز علل آغاز جنگ ديده مي شود.


ظهور و سقوط مصر باستان: سپس اهرام ثلاثه را مي بينيم كه نماد ظهور مصر باستان در حدود 3000 سال قبل از ميلاد مسيح است. مصر باستان كه يكي از اولين تمدنهاي بشر بوده تحت نظر فرعونها اداره مي شد؛ فراعنه اي كه رهبرهاي مذهبي هم بشمار مي آمدند. مذاهب مختلف مصريان را به گروههاي مختلفي تقسيم كرد و آنها را به جان هم انداخت و تمدن مصر را به سراشيبي سقوط انداخت. در اين اپيزود از فيلم مي بينيم كه چگونه تعدد خدايان و مذاهب باعث ايجاد جنگ در تمدن مصر باستان مي شود. جالب است كه خدا و مذهب در زمانهاي باستان نيز كاركرد خود را داشته اند! دخالتهاي خارجي نيز مزيد بر علت شد تا اينكه 31 سال از ميلاد امپراطوري روم مصر را اشغال كرد و آن را استاني از امپراطوري روم معرفي كرد. در اپيزود دوم مذهب به عنوان يكي ديگر از علل جنگهاي بشر معرفي مي شود كه خونهاي زيادي را در طول تاريخ ريخته است.


ظهور و سقوط يونان باستان: به يقين يكي از درخشانترين دوران بشر ظهور تمدن يونان باستان بود كه از حدود 1100 سال قبل از ميلاد آغاز شد و سال 146 قبل از ميلاد توسط امپراطوري روم برچيده شد اما آثار و دستاوردهاي فكري و هنري خود را به ارث گذاشت و امپراطوري روم متاثر از اين آثار، فرهنگ يونان باستان را در جاي جاي اروپا گستراند. فرهنگي كه يكي از اولين پايه هاي فرهنگ مدرن بوده و آثار فلاسفه آن هنوز هم مورد بحث محافل فكري دنياست. در اين اپيزود مي بينيم كه چگونه انسان بر سر زن! آغاز به جنگ با يكديگر مي كند. گفته مي شود در هر جنگي پاي يك زن در ميان است!! ولي از شوخي گذشته تعجبي ندارد كه زن يا بطور كلي شهوت كه يكي از غرايز اصلي نوع بشر است، موجبات جنگهاي زيادي شده باشد همانگونه منابع غذايي (يكي ديگر از غرايز انسان) موجبات بروز جنگهاي زيادي بوده است. اما خوب، اين مسئله از لحاظ اهميت بعد از منابع حياتي و غذايي قرار مي گيرد (چون در اولويت بندي غرايز نيز جنسيت بعد از گرسنگي و تشنگي ست) اما يكي از معمولترين جنگهاي بشر است كه نمونه هاي كوچك آن را هر روزه در جوامع مي بينيم. هرگز صحنه معروف چارلي چاپلين را در "ديكتاتور بزرگ" فراموش نمي كنم كه بعد از ايراد نطقي آتشين كه ميكروفون هم جلويش ذوب مي شود، بر مي گردد و ليوان آبي را در شلوار خود مي ريزد تا علت اصلي خشم و غضبش را آرام كند! خشم و غضبي كه دنيايي را به خاك و خون كشيد. اين صحنه به نظرم فرويدي ترين صحنه سينماست!


ظهور و سقوط امپراطوري روم: چنانچه در فيلم نيز مي بينيم امپراطوري با شكوه رم ابتدا از جمهوري رم آغاز شد كه بر پايه آراء سنا اداره مي شد ولي قدرت طلبي و ثروت كم كم آن را به امپراطوري روم تبديل كرد. امپراطوريي كه كم كم پايه هاي آن لرزيد و جنگهاي داخلي و همچنين عثماني ها در نهايت پايه هاي آن را فرو ريختند. اينكه چگونه يك فرد از يك جمهوريخواه به يك ديكتاتور تبديل مي شود، در اين قسمت بخوبي نشان داده مي شود؛ او كه ابتدا هيچ تاج و تختي ندارد و بسيار ساده لباس پوشيده تبديل به يك امپراطور با عقابي طلايي بر سر تختش (عقاب طلايي نماد امپراطوري روم بود) مي شود كه هر جنگي او را ثروتمندتر و قدرتمندتر و حريصتر مي كند و در نهايت همين قدرت و حرص او را بخاك سياه مي نشاند. البته اين دوره با ظهور مسيح نيز همراه بود كه در فيلم نيز مي بينيم كه وسط جنگ و دعوا صليبي ظاهر مي شود. اما تعليمات مسيح نيز راه بجايي نبرد و افكار ضدجنگ او بشر را به ساحل صلح رهنمون نكرد. چنانچه در فيلم هم مي بينيم كه با ظهور صليب فقط ثانيه اي جنگ آنها متوقف مي شود و سپس ادامه مي يابد و صليب نيز سقوط مي كند.


ظهور و سقوط كليسا: پس از مرگ عيسي پيروانش كم كم مسيحيت را تحريف كردند، اناجيل چندگانه را تاليف كردند و كليسا را تبديل به قصرهاي مخوفي كردند كه ديوان تفتيش عقايد آن يكي از مخوفترين دوران بشر را رقم زد. دوراني كه انسانها بسادگي محكوم به جدال با خدا و كفر مي شدند و از دم تيغ مي گذشتند؛ دوراني كه عقايد مذهبي بشدت كنترل مي شد و آزادي مذهب وجود نداشت؛ دوراني كه كليسا هر چه دلش مي خواست و منافعش ايجاب مي كرد، به اسم مذهب آن را مشروع مي كرد. دوراني كه آن را قرون وسطي يا عصر تاريكي مي ناميم كه با رنسانس در قرا 13 و 14 پايان يافت. در اين اپيزود از فيلم مي بينيم كه چگونه قدرت فقط با عناوين جابجا مي شود و تاج و تخت بين اسقفهاي كليسا دست بدست مي شود و وقتي هم كه گاهي آزاده مرد يا شيرزني چون ژاندارك پيدا مي شود، چگونه مهر سحر و كفر بر او مي زدند و او را به آتش مي كشيدند. اما در نهايت خون همين ژانداركها بود كه دامن كليسا را گرفت و پايه هاي آن را لرزاند و در دوراني كه آن را به نام رنسانس مي شناسيم كليسا و مذهب قدرتش را از دست داده و تبديل به نهادي شد كه فقط مصرف شخصي داشت و دولتهاي لائيك متولد شدند.

cavallette2.jpg

ظهور اسلام: ظهور اسلام منشاء جنگ مسلمانان و مسيحيان بود كه به جنگهاي صليبي مشهور است. جنگهاي خونيني كه كشته هاي زيادي از طرفين گرفت. اين اپيزود را مي توانيد با اپيزود "ظهور و سقوط مصر" هم مقايسه كنيد و باقي قضايا ...! در اين قسمت چنگيزخان و محاصره چين توسط او و ساخته شدن ديوار چين را نيز مي بينيم.


كشف آمريكا: در اپيزود بعد شاهد تمدنهاي اوليه آمريكا و سپس كشف آمريكا توسط كريستف كلمب در سال 1492 ميلادي هستيم كه به دنبال آن اسپانيايي ها آمريكا را به اشغال در مي آورند. كشف آمريكا به عنوان دنيايي نو پر از فرصتها و منابع گوناگون آغازگر جنگهاي استعماري نويني بود كه تا استقلال آمريكا ادامه داشت.


انقلاب فرانسه: يكي از بزرگترين انقلابهاي تاريخ و البته خونين ترين آنها كه در كل حدود يك ميليون و هفتصد هزار كشته بجاي گذاشت! اين انقلاب كه در دهه آخر قرن هيجدهم روي داد، پديده اي اجتماعي سياسي بود كه ساختار فرانسه را بكل تغيير داد و آن را از فئوداليسم و سلطنت طلبي به سمت روشنگري و حقوق انساني كشاند و در نهايت فرانسه مدرن را شكل داد. در اين اپيزود شاهد اعدام پادشاه فرانسه نيز هستيم كه در انقلاب فرانسه رخ داد. انقلاب فرانسه با جنگهاي ناپلئون در بين سالهاي 1803 و 1815 ادامه پيدا مي كند. در ادامه شاهد بروز جنگهاي داخلي در كشورهاي مختلف هستيم كه در آمريكا نيز هم جنگ عليه سرخپوستها در گرفت و هم شماليها و جنوبيها را به جان هم انداخت.


جنگ جهاني و ديگر جنگها: نكته جالب در اين فيلم اين است كه هر چه در تاريخ جلو مي رويم جنگها سرعت بيشتري مي گيرند. در اپيزود بعدي شاهد بروز جنگ جهاني دوم و بمب اتمي هستيم كه سربازان را به همراه تانكشان پودر مي كند! پايان جنگ جهاني دوم آغاز بحران اتمي و ركود اقتصادي در سرتاسر دنيا بود كه بذر جنگهاي مدرن بشمار مي آيند. در ادامه جنگ سرد و رويارويي بلوك شرق و غرب را شاهديم كه در مياديني چون ويتنام با همديگر مچ اندازي مي كردند و در نهايت ويتنامي ها، كامبوجي ها، افغانها و ... بودند كه در اين زورآزمايي جان مي دادند. جنگهاي ديگر كه پشت سر هم و بسرعت ديده مي شوند ريشه هايي چون ناسيوناليسم، سلطنت طلبي، كمونيسم، امپرياليسم، اعراب و اسراييل، نفت، صلح طلبي!!، مواد مخدر و ... دارند كه در نهايت به اسامي و انگيزه هاي مبهم و نامعلومي ختم مي شود كه كاركرد همه آنها يكسان است: جنگ!! انسانها در قالب گروهها و موسسات و شركتها و سنديكاها راههاي نويني براي جنگ با يكديگر پيدا كرده اند گويي كه جنگ تنها فلسفه وجودي اوست.


علفها و ملخها: در بين هر اپيزود شاهد سبز شدن علفها روي اجساد جنگ هستيم كه پروانه ها و ملخها با صلح و شادي در آن زندگي مي كنند. اين اپيزودها كه با موسيقيي آرام و يكنواخت همراهند، اشاره اي ست هوشمندانه به اين نكته كه طبيعت بي توجه به جنون انسان راه خود را مي پيمايد و اين انسان نيز كه برخاسته از همين طبيعت است در نهايت به خاك تبديل شده و به طبيعت برمي گردد. انساني كه به نظر مي رسد خود ويرانگر خود خواهد بود و در نهايت هم همين علفها و ملخها باقي خواهند ماند كه آنها را با شادي در حال زندگي و جفت گيري مي بينيم. البته صحنه جفت گيري آخر ملخها را مي توان اشاره اي كه شهوت قدرت و جنگ هم دانست كه انسانها را به جان هم انداخته است.

برونو بوزتو براستي معركه ست؛ تلخترين مضامين را با هوشمندانه ترين و كميك ترين شكل به خورد مخاطب مي دهد و او را در حاليكه لبخندي به لب دارد به فكر وامي دارد.

bozzetto-cavallette.jpg


جنگ در آیینه فکر تاریخی بشر:

وقتی به تاریخ مکتوب بشر رجوع می کنیم از همان آغاز آن را همراه با جنگ می بینیم. جنگ در تاریخ اساطیر جایگاه والایی دارد. تقریباً در تمام اساطیر و فرهنگها (بجز اساطیر چین و فرهنگ بودایی) جنگ خدایان و جنگجوها مورد ستایش قرار داشته و در تمامی تمدنهای شناخته شده جنگهای مقدسی وجود داشته که جنگهای واقعی بین ملتهای مختلف را به آنها نسبت می دادند و پیروزی های جنگی همیشه با جشن ها و بزرگداشت هایی همراه بوده اند که در طی آن با نثار قربانی (که اغلب اسیران جنگی بوده اند) یا نثار غنایم جنگی از خدایان تجلیل می شد. معبد پانتئون پر از شمایل جنگاورانی ست که از نبردی پیروزمندانه جشن بپا داشته اند و زیر نگاه تیزبین "ادن"، خدای جنگ، که پیرامونش را اسرای جنگی و غنایم دربر گرفته اند در کاسه سر دشمنان خود شراب می نوشند. اساطیر شرقی نیز پر از صحنه های جنگ خدایان است. حتی در افسانه های ایرانی نیز صحنه های جنگ افسانه هایی چون رستم ستوده شده است.

جنگ در مذهب نیز جایگاه خاصی دارد. تقریباً در تمام مذاهب (جز مسیحیت) جنگ در راه خدا ستوده شده و کشته شدگان در جنگ جایگاه ویژه ای نزد خدا دارند. جنگ با فرمان خدا آغاز می شود و پیروزی در آن جز با اراده خدا محقق نیست. حتی مسیحیت نیز که مخترع تز عدم خشونت است (که بعدها طرفدارانی چون تولستوی و گاندی نیز پیدا کرد) بعدها توسط سن آگوستین و دیگران دستکاری شد و بدینصورت جنگ مشروع (در راه خواست خدا) در مسیحیت تعریف شد. تبصره ای که به یکی از خونین ترین جنگهای بشری (جنگهای صلیبی) انجامید.

در فلسه قدیم، فلسفه چینی تنها فلسفه ای ست که در طی قرون متمادی از ستایش جنگ خودداری کرده است. چینی ها به ضعف نظامی خود می بالیدند و جایگاه سرباز در سلسله مراتب سنتی چین در پایین ترین مرتبه یعنی بلافاصله قبل از دزد قرار داشت! اما در فلسفه یونان جنگ مشیتی الهی بود که انسانها را طبقه بندی می کرد (نقل قول از هراکلیتوس) و افلاطون و ارسطو نیز در برخی موارد جنگ را مشروع می دانستند و به لزوم آن تاکید داشتند.

در فلسفه جدید نیز نظرات مختلف و متضاد فراوانی در مورد جنگ می بینیم. کانت صلح دائمی را ممکن نمی داند اما اعتقاد دارد می توان با بکار بستن اصولی بی نهایت به آن نزدیک شد. هگل جنگ را می ستاید و خشونت را باعث پیشرفت تمدن می داند. طرفداران جنگ در دنیا ارادت خاصی به نیچه دارند!! نیچه می گوید: "شما باید صلح را به مثابه ابزاری برای جنگی جدید دوست داشته باشید و کوتاهترین مدت صلح را انتخاب کنید! شما می گویید انگیزه خوب جنگ را مشروع می کند ولی من می گویم جنگ خوب هر انگیزه ای را مشروع می کند!" بنظر نیچه جنگ باید بیرحمانه و عاری از ترحم باشد زیرا که اعتقاد دارد جنگ و شهامت بسیار بیشتر از نوعدوستی منشاء تحولات بزرگ بوده است. او قدرت در جنگ را می ستاید. حال بماند که منظور نیچه از جنگ واقعاً همان چیزی بود که دیکتاتورهایی چون هیتلر از آن برداشت کردند یا مبارزه ای معنوی و ارزشی در انسان بود که او را بسوی ابرمرد رهنمون می کند!! در مقابل فلاسفه ای چون ژان ژاک روسو نیز جنگ را ابلهانه و مضحک می دانند. ولتر نیز جنگ را ابزار قدرتها برای رسیدن به قدرت بیشتر می دانست که تنها قربانیان آن مردمی بودند که از این قدرت و رفاه بی بهره بودند. در جایی می گوید: "در زمانی که با شما سخن می گویم، صد هزار نفر از همنوعان مکلای دیوانه ما، صد هزار حیوان دستار به سر دیگر را برای چند وجب خاک می کشند ... مقصود تنها دانستن این موضوع است که این چند وجب خاک به کسی بنام سلطان تعلق خواهد گرفت یا به یکی که معلوم نیست چرا قیصرش می نامند ... تقریباً هیچیک از این حیوانات، آن حیوانی را که بخاطر او گلوی همنوعش را می درد، هرگز ندیده است!"

همانطور که می بینیم بشر در طول تاریخ و افکار و مکاتب مختلف، جنگ را چون پدیده ای اجتناب ناپذیر و گنگ بهمراه خود داشته است. چه بخواهیم چه نخواهیم جنگ وجود داشته و خواهد داشت؛ ولي مي توان آن را منحرف كرد و يا حداقل تلفات آن را كم كرد.


منبع: انیمک
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا